Onko tuhkarokko vaarallinen?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kuollut viimeksi ihminen siihen v. 1988. Että tosi vaarallinen on! :)
Aivan, koska mpr-rokote tuli rokotusohjelmaan v. 81. Siksi ei ollut enää tappava tauti
Tuhkarokkotartunnat olivat jo jyrkässä laskussa ennen rokotteen aloittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kuollut viimeksi ihminen siihen v. 1988. Että tosi vaarallinen on! :)
Aivan, koska mpr-rokote tuli rokotusohjelmaan v. 81. Siksi ei ollut enää tappava tauti
Ja sitä ennen jo 1975 alkaen on rokotettu erillisrokotteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkarokko tappaa edelleen yli 100 000 ihmistä vuosittain, heistä suurin osa lapsia. Tuhkarokko tappoi vielä 70-luvulla Suomessakin useita lapsia joka vuosi ja aiheutti paljon jälkitauteja, joista ikäviä ainakin aivotulehdus ja keuhkokuume.
Juu, kehitysmaissa ja puutteellisissa oloissa eläviä.
Tuhkarokko tappaa myös Euroopassa. Uhrien joukossa on paljon nuoria, perusterveitä ihmisiä. Eikä tarvinne mainita erikseen mitä tauti voi tehdä vaikkapa syöpäsairaille lapsille.
Lähde noille kuolemille. Ja oliko perussairauksia ja oliko rokotettu?
Suurin osa kuolleista immuunipuutteisia henkilöitä. Ranskassa. 20 000 sairastunutta, 10 kuollutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkarokko tappaa edelleen yli 100 000 ihmistä vuosittain, heistä suurin osa lapsia. Tuhkarokko tappoi vielä 70-luvulla Suomessakin useita lapsia joka vuosi ja aiheutti paljon jälkitauteja, joista ikäviä ainakin aivotulehdus ja keuhkokuume.
Jos olisit asiaan perehtynyt, tietäisit, että tuhkarokkoa esiintyy nimenomaan Euroopassa ja suosituissa turistikohteissa, ei niinkään kehitysmaissa.
Tuhkarokkohan ei ole voinut tulla niiden maa hanmu uttajien mukana eivätkä he ole juuri niitä jotka sitä sairastaa siellä euroopassa...
Tuhkarokko helposti tarttuvana tarttuu kehen tahansa. Euroopassa epidemiat riehuvat rokottamattomien keskuudessa. Se ei kansalaisuutta katso. Suomen tapaukset ovat olleet usein ulkomailla käyneen matkailijan tuliaisia kotimaahan. Mitä useampi jää rokottamatta, sitä suurempi riski kaikilla rokottamattomilla on saada tartunta.
Vierailija kirjoitti:
Hei oikeesti jos joku ikävä tauti on saatu lähes kitkettyä turvallisen ja pitkään käytössä olleen rokotteen avulla, niin kannattaako ottaa riskiä ja jättää lapsensa rokottamatta? Vesirokko on paljon vaarattomampi, mutta kyllä silti otatan lapsilleni rokkotteet, sen verran inhoittava tauti sekin on.
Toinen nyt käytössä oleva mpr rokote on ollut vain muutaman vuoden käytössä.
Ei ole VANHOJA rokotteita!
MPR rokote sisätää rokotteen tuhkarokkoa, sikotautia ja vihurirokkoa vastaa. Taudeissa ikäviä jälkitauteja tai aiheuttava sikiölle epämuodostumia/keskenmenon, jos raskaana ollessa sairastaa tai sitten pojilla sikotaudin jälkitautina kivestulehdus, josta edelleen hedelmättömyys.
Itse kävin aikuisena hakemassa tuon rokotteen, kun vuonna -66 ei sitä rokotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkarokko tappaa myös Euroopassa. Uhrien joukossa on paljon nuoria, perusterveitä ihmisiä. Eikä tarvinne mainita erikseen mitä tauti voi tehdä vaikkapa syöpäsairaille lapsille.
Suurin osa kuolleista immuunipuutteisia henkilöitä. Ranskassa. 20 000 sairastunutta, 10 kuollutta.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei oikeesti jos joku ikävä tauti on saatu lähes kitkettyä turvallisen ja pitkään käytössä olleen rokotteen avulla, niin kannattaako ottaa riskiä ja jättää lapsensa rokottamatta? Vesirokko on paljon vaarattomampi, mutta kyllä silti otatan lapsilleni rokkotteet, sen verran inhoittava tauti sekin on.
Toinen nyt käytössä oleva mpr rokote on ollut vain muutaman vuoden käytössä.
Ei ole VANHOJA rokotteita!
Mitäs ne 90-luvulla olleet rokotteet oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkarokkoon ei edelleenkään ole lääkkeitä. Toki lapsen hyvä yleiskunto ja kehittyneet olot parantavat ennustetta, mutta on turha kuvitella, etteikö tuhkarokko tapa myös länsimaissa asuvaa hyvinvoivaa lasta. Euroopassa on tänäkin vuonna kuollut epidemioissa viitisenkymmentä ihmistä. Euroopassa eli Italiassa, Ranskassa, Tsekeissä, Puolassa, Briteissä. Vai onko ne kehitysmaita? On laskettu että ilman rokotuksia Suomessa kuolisi joka vuosi 5 lasta tuhkarokkoon. Lisäksi pari vammautuisi. Rokottamalla lapset tuhkarokkokuolleisuus laskee nollaan.
Tänä vuonna Euroopassa oli raportoitu 37 tuhkarokkokuolemaa jo kesäkuuhun mennessä. Tautitapauksia oli 41 000. Tartuntojen määrä on kovassa kasvussa koska rokottamattomia on niin paljon. Tyypillisesti sairastuneet ovat nuoria.
Vierailija kirjoitti:
MPR rokote sisätää rokotteen tuhkarokkoa, sikotautia ja vihurirokkoa vastaa. Taudeissa ikäviä jälkitauteja tai aiheuttava sikiölle epämuodostumia/keskenmenon, jos raskaana ollessa sairastaa tai sitten pojilla sikotaudin jälkitautina kivestulehdus, josta edelleen hedelmättömyys.
Itse kävin aikuisena hakemassa tuon rokotteen, kun vuonna -66 ei sitä rokotettu.
Minä (-66 syntynyt) olen lapsena sairastanut tuhkarokon ja sikotaudin, vihurirokkoon olen saanut ala-asteella rokotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon nuoria perusterveitä? Saisko linkkiä?
Voiko rokote sitten olla vaarallisempi kuin tauti? Vai miksi jotkut vastustaa rokotetta?
MPR-rokote on ollut 80-luvun alkuvuosista lähtien. Minutkin on rokotettu tuhkarokkoa vastaan lapsena ja olen syntynyt 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä (-66 syntynyt) olen lapsena sairastanut tuhkarokon ja sikotaudin, vihurirokkoon olen saanut ala-asteella rokotteen.
Itse sairastin ainoastaan vesirokon.
Vierailija kirjoitti:
Missä tappaa on avainkysymys. Ei meillä, eikä sivistyksessä. Aivokalvon (ei aivo) tulehduksen ja keuhkokuumeen voi saada monesta muustakin lähteestä, esimerkiksi mustasta homeesta.
Saisinko ne tilastot? Vilpittömästi pyydän, että voin sille ystävälleni näyttää, hän kun pähkäilee asian kanssa. Itse olen ainakin toistaiseksi rokotusten kannalla, vaikka sillä ei väliä olekaan, kun ei ole lapsia. Ystäväni on sellainen, että vaatii aina mustaa valkoisella päätöstensä tueksi. Uskon, että jos hän näkee tilaston, että aikana jolloin ei rokotettu, tuhkarokkoon kuoli vaikka nyt se 5 tervettä lasta vuodessa ja jokunen vammautui, niin kääntyy myönteiseksi rokotuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkarokkotartunnat olivat jo jyrkässä laskussa ennen rokotteen aloittamista.
Ennen vuotta 1981 vai ennen vuotta 1975?
Esim. minä olen saanut tuhkarokkorokotteen maaliskuussa 1977, n. 1,5-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”During the 2008-2011 measles outbreaks in France, seven of the 10 deaths were among immunocompomised individuals. On that occasion, the fatalities included people born with immune system problems, a person with Hodgkin’s lymphoma, a person with Crohn’s disease, a person with HIV, and three people receiving immunosuppressive therapy for other illnesses.”