Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mekanismi tekee kahvihiiristä jatkuvasti uneliaita? Adenosiinireseptorien upregulaatio.

Vierailija
05.12.2018 |

Kofeiinin piristävät vaikutukset selittyvät adenosiinireseptorien antagonismilla. Miten aivot vastaa siihen, että adenosiinin kiinnittyminen reseptoriin estetään kofeiinilla?

Aivot vastaavat siihen valmistamalla lisää ja lisää adenosiinireseptoreita aina, kun estät niiden toimintaa kofeiinilla. Tämä tarkoittaa sitä, että olet jatkuvasti unelias, sillä tunnet adenosiinin vaikutukset nyt kovin helposti.

Kaikilla kahvin päivittäiskäyttäjillä on varmasti muistikuva niistä ensimmäisistä kofeiinin nautintakerroista, jolloin kofeiini vei maagisesti kaiken väsymyksen pois. Kahvihiirellä näin ei siis tapahdu, koska aivot ovat vastanneet tähän epäluonnolliseen adenosiinin blokkaukseen lisäämällä reseptoreita rajusti - näin on syntynyt toleranssi.

Mitä tapahtuu kun kahvihiiri lopettaa kahvin juonnin? Väsyttää ja kovasti. Aivot tajuavat kuitenkin nopeasti, että adenosiinireseptoreita on aivan liikaa ja alkaa tuhoamaan näitä. Ylimääräiset adenosiinireseptorit ovat kadonneet tutkimusten mukaan 10 päivässä kofeiinin käytön lopetettua.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/1846425/

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin mielenkiintoista. Olin kesällä kuukauden ilman kahvia ja olin huomattavasti pirteämpi kuin kahvihiirenä. Nimenomaan tämä piristyminem tapahtui vajaassa parissa viikossa asteittain. Nyt taas olo on kokoajan unelias ja aion taas vierottautua kahvista.

Vierailija
2/4 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvimaanikko vauhdissa.

Vierailija
4/4 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en ole huomannut kahvilla mitään vaikutusta vireystilaani. Töissä juon sitä paljon ajanvietteeksi ja stressin poistamiseksi (automaatilla ramppaaminen ja juoman latkinta helpottaa). Kotona en juo kahvia ollenkaan, enkä esim. kesälomalla. En mitenkään piristy kahvista, se ei haittaa nukkumista vaikka joisin juuri ennen nukkumaanmenoa, eikä tule mitään väsymystä kun en esim viikonloppuisin tai lomalla juo ollenkaan kahvia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän