Palvelumuotoilusta tietävät
Missä muualla kuin Kouvolassa voi suorittaa YAMK tutkinnon insinööripohjalla kuin Kouvolassa?
Joutuuko valmistuttuaan tekemään paljon kirjallisia raportteja?
Saako palvelumuotoilija itse ehdottaa ja käyttää luovuutta palvelukokemuksen parantamiseksi vai tuleeko kaikki ehdotukset esim. asiakashaastatteluiden kautta. Eli onko palvemuotoilija vain esim. asiakaskokemuksen keräilijä, analysoija, testaaja ja mukana auttamassa toteutumisessa vai pääseekö palvemuotoilija oikeasti myös vaikuttamaan ja parantamaan palvelukokemusta.
Voiko insinööripohjainen palvelumuotoilija tehdä näitä töitä muilla kuin ns. insinöörialoilla.
Mitä muuta osaat sanoa työstä. Mikä yllätti positiivisesti ja mikä negatiivisesti?
Kiitos vastauksista.
Kommentit (5)
Opiskelusta en tiedä, mutta työnkuva vaihtelee projekteittain. Kokemuksen kautta ymmärtää, että se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi muille, mutta se ei tarkoita etteikö suunnittelijalla saataisi olla parempi näkemys asiasta kuin käyttäjillä (klassinen Henry Ford tarina tähän).
Vierailija kirjoitti:
Opiskelusta en tiedä, mutta työnkuva vaihtelee projekteittain. Kokemuksen kautta ymmärtää, että se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi muille, mutta se ei tarkoita etteikö suunnittelijalla saataisi olla parempi näkemys asiasta kuin käyttäjillä (klassinen Henry Ford tarina tähän).
Tai Steve Jobs.
Jobs ei uskonut käyttäjätestaukseen. Hän päätti itse "maalaisjärjellä" mikä tuotekehityksessä on käyttäjälle parasta.
Meillä oli kouluverkkotarkastelun yhteydessä mukana myös palvelumuotoilijat.
Ensin opetusvirasto halusi yhdistää kaksi koulua. Kaikki vanhemmat vastustivat.
Sitten opetusviraston asiasta vastaava aluepäällikkö lähti lomalle ja palkkasi kaksi palvelumuotoilijaa.
Nämä piti vanhemmille kokouksen, jossa vanhemmat pantiin askartelemaan. Kaikki vanhemmat vastusti edelleen koulujen yhdistämistä.
Sitten aluepäällikkö palasi lomalta ja palvelumuotoilijat raportoivat, että vanhempien kokouksessa oli kannatettu yksimielisesti koulujen yhdistämistä.
Sitten opetusvirasto yritti tähän vedoten esittää opetuslautakunnalle koulujen yhdistämistä.
Että on kyllä niin huijarin hommaa ettei tottakaan.
Terveisiä Meilahdesta.
En ole itse palvelumuotoilija mutta koodarina olen usein mukana it-alan projekteissa joissa palvelumuotoilun tekee oman firman palvelumuotoilutiimi.
Täällä meillä ne määrittelevät yhdessä asiakkaan kanssa tarpeet, usein tekevät protoilemalla yhdessä näyttöleiskoja niin että usein meille koodareille tulee valmiina palvelumuotoilusta se, minkänäköisiä näyttöjä tehdään, millaisia toimintopainikkeita ja linkkejä on jne, meidän vaan täytyy sitten koodata sinne taustalle itse toiminnallisuus. Asiakkaalle tuollainen visuaalinen tapa on selvästi helpompi, että jo palvelumuotoiluvaiheessa näkevät miltä sovellus tulee näyttämään, miten tietyt toiminnot käynnistetään jne.