Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sairaaloiden hierarkia menee

Vierailija
04.12.2018 |

Onko kaikki hoitajat lääkäreiden alaisia? Kaikki lähärit hoitajien?

Entä miten psykologit/sosiaalityöntekijät/fyysikot/ym. sijoittuvat?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä miten psykologit/sosiaalityöntekijät/fyysikot/ym. sijoittuvat?

Tai siis kuka näiden pomo on?

Vierailija
2/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välitä, ei kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat eivät ole lääkärien alaisia. Eikä osastosihteerit hoitajien eikä lääkärien.

Vierailija
4/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkä lähärit sh:iden. Osastoilla johtaa osastonhoitaja, hänen pomonsa on ylihoitaja.

Vierailija
5/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni laitoshuoltajat ovat alimpia nokkimisjärjestyksessä. En ikimaailmassa voisi siivota sairaalassa.

6/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ylilääkäri on jumalasta seuraava ylöspäin, laitoshuoltaja on eläimestä seuraava alaspäin".

Hoitajien esimies on yleensä osastonhoitaja, ja osastonhoitajien esimies on ylihoitaja. Oikein isossa sairaalassa voi olla useita ylihoitajia, ja näiden esimies on sitten johtava ylihoitaja.

Muiden ammattiryhmien osalta saa joku muu kertoa.

Vierailija
7/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni laitoshuoltajat ovat alimpia nokkimisjärjestyksessä. En ikimaailmassa voisi siivota sairaalassa.

On se hyvä, että moni muu voi, on meinaan hyvin työllistävä ammatti. Laitoshuoltajatkaan eivät ole hoitajien alaisia, joten heidän nokkimisensa on yhtä järkevää kuin huoltomiesten tai muiden tukipalveluiden. Ja onneksi aika pitkälti jäänyt -90-luvulle.

Vierailija
8/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien lähiesimies on osastonhoitaja, hoitajien ja osastonhoitajien taas ylihoitaja. Lääkärien esimies on ylilääkäri. Laitoshuoltajilla on myös omat esimiehensä.

Vierailija
9/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ylilääkäreiden alaisia. Hoitajat osastonhoitajien alaisia. Siivoojat, sihteerit, farmaseutit, välinehuoltajat ostopalveluja.

Osastonhoitajan pomo ylihoitaja, jonka pomo johtava ylihoitaja. Ylilääkäreitä myös osastoilla, erikoisaloilla, sairaalaylilääkäri ja toimitusjohtaja.

Riippuu sairaalasta.

Lääkärit ei ole hoitajan esimies.

Vierailija
10/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala on byrokraattisin laitos mitä voi kuvitella. Jopa armeijalla on kevyempi ja toimivampi organisaatio. Sairaalassa on pystytty samaan taloon rakentaa kolme rinnakkaista korkeaa hierarkista organisaatiota.

Vierailija
11/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaala on byrokraattisin laitos mitä voi kuvitella. Jopa armeijalla on kevyempi ja toimivampi organisaatio. Sairaalassa on pystytty samaan taloon rakentaa kolme rinnakkaista korkeaa hierarkista organisaatiota.

Ja lisätään vielä että kahdella näistä ei ole pienintäkään hajua johtamisesta tai toiminnanohjauksesta.

Vierailija
12/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta olin harjoittelijana (!) Sairaalassa eräällä vaativalla osastolla ja yksi parhaimpia työkavereita siellä oli ylilääkäri. Että ainakaan siellä ei hierarkia todellakaan näkynyt ja isosta sairaalasta kyse. Kaikki osaston lääkärit moikkasi ja paljon juteltii niitä näitä yhdessä. Ja olin tosiaan sairaanhoitajaOPISKELIJA.

Vierailija
13/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on ollut lääkiksessä opiskelevia laikkareina, heillä on varsin hyvä palkka ja siisti työ. Nykypäivänä laikkari ja ylilääkäri syö samassa pöydässä taukohuoneessa ja juttelee keskenään.

Vierailija
14/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä hoitajat olisi lääkäreiden alaisia..? Täh? 😂

Hoitajat ovat osastonhoitajan alaisia ja osastonhoitaja taas on ylihoitajan alainen.

Vierailija
15/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä on ollut lääkiksessä opiskelevia laikkareina, heillä on varsin hyvä palkka ja siisti työ. Nykypäivänä laikkari ja ylilääkäri syö samassa pöydässä taukohuoneessa ja juttelee keskenään.

Olen se opiskelija. Itse en ole missään paikassa nähnyt laikkareita samoissa tiloissa kahvilla hoitajien tai lääkäreiden kanssa. Laikkarit söivät aina ihan eri paikassa ja olivat omissa oloissaan.

Minä kyllä aina moikkasin iloisena laikkareita.

Vierailija
16/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta olin harjoittelijana (!) Sairaalassa eräällä vaativalla osastolla ja yksi parhaimpia työkavereita siellä oli ylilääkäri. Että ainakaan siellä ei hierarkia todellakaan näkynyt ja isosta sairaalasta kyse. Kaikki osaston lääkärit moikkasi ja paljon juteltii niitä näitä yhdessä. Ja olin tosiaan sairaanhoitajaOPISKELIJA.

Mä oon myös käynyt meidän osaston ylilääkärin kanssa teatterissa, yksi toinen lääkäri oli mukana ja olen sairaanhoitaja. Tosi kivoja tyyppejä ja meillä on sama maku.

17/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten jouduin sairauteni takia olemaan useita viikkoja sairaalassa osastolla ja huomasin, että osastonhoitajalla oli paljon valtaa eli hän piti lankoja käsissään enemmän kuin esim. lääkärit (jotka näyttivät joskus olevan jopa vähän pihalla asioista) ja häneltä kysyttiin "lupaa" monenlaisiin asioihin, aikatauluihin yms.

Vierailija
18/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanvatkaaja kirjoitti:

"Ylilääkäri on jumalasta seuraava ylöspäin, laitoshuoltaja on eläimestä seuraava alaspäin".

Hoitajien esimies on yleensä osastonhoitaja, ja osastonhoitajien esimies on ylihoitaja. Oikein isossa sairaalassa voi olla useita ylihoitajia, ja näiden esimies on sitten johtava ylihoitaja.

Muiden ammattiryhmien osalta saa joku muu kertoa.

Ylilääkäri kyllä töissä määrää ja laikkari siivoaa. Kahvihuone on vapaa-aikaa ja silloin ei ole hierarkioita.

Vierailija
19/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Vuosia sitten jouduin sairauteni takia olemaan useita viikkoja sairaalassa osastolla ja huomasin, että osastonhoitajalla oli paljon valtaa eli hän piti lankoja käsissään enemmän kuin esim. lääkärit (jotka näyttivät joskus olevan jopa vähän pihalla asioista) ja häneltä kysyttiin "lupaa" monenlaisiin asioihin, aikatauluihin yms.

Osastonhoitaja tietää minkä verran häellä on sinä päivänä hoitajia huolehtimaan potilaista joten hän määrää minkä verran hoidettavia voi ottaa. Sairaslomat, hoitajien lasten sairastumisten takia poissaolot ym.

Vierailija
20/20 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se opiskelija. Itse en ole missään paikassa nähnyt laikkareita samoissa tiloissa kahvilla hoitajien tai lääkäreiden kanssa. Laikkarit söivät aina ihan eri paikassa ja olivat omissa oloissaan.

Minä kyllä aina moikkasin iloisena laikkareita.

Riippuu paikasta. Mulla on takana noin 100 osastoa (aikanaan vuosia varahenkilöstössä) ja ainoastaan yhdellä muistan vakilaikkareiden syöneen osaston parvekkeella, omasta halustaan. Ennen alanvaihtoa jäin muutamaksi vuodeksi paikoilleni yksikköön, jossa kaikki ammattiryhmät ylilääkäriä myöten (silloinen esimies koko poppoolle) jakoivat kahvipöydän ja rokkasivat samoissa pikkujouluissa. 7

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän