Sytytätkö itsenäisyyspäivänä ikkunaan kaksi kynttilää?
Jos et sytytä, niin miksi et?
Itse sytytän, koska mielestäni se on tärkeä perinne ja kauniin näköistä.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan sytyttänyt, mutta katotaan nyt jos ostais tällä kertaa pitkiä kynttilöitä, kaksi hopeista jalkaa niille löytyisi sopivasti.
Taidanpa tosiaan näin tehdä, ja ostan sellaset sinivalkoset. :)
Täytyy vaan kunnolla siivota keittiönpöytä torstaiksi, että siihen uskaltaa eläviä kyntteleitä laittaa, on kaikenlaista roinaa täynnä.
Ap kiittää jos laitat :) .
Ei tämä malli kotoani tule, mutta olen sytyttänyt ja aina (toistaiseksi) aidot kynttilät vielä.
Meillä oli kissa, jonka passitin aina siksi aikaa muualle ja kun katti ihmeissään maukui oven takana, että mikäs nyt on kun ei pääse minun luokseni, otin imurin ja muka imuroin siis lattiaa, en kissaa :) (kauhee raakalainen), joten kissa vetäytyi pojan huoneeseen.
Pidän muuten huoneen vielä pimeänä ja katselen Linnan juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaksi? Mistä tuo tulee? Yksi Suomelle ja yksi INT (itäisen naapurin tähden)? Yksi Suomelle ja yksi täällä asuville ruotsalaisille ("suomenruotsalaisille)?
Toinen kodille, toinen turvapaikalle.. KVG.
Ette muuten olisi sytyttämässä ilman jääkäreitä. Kynttilöillä opastettiin pimeässä ja kylmässä yössä ystävien luo!!
On tosi kauniin näköistä kun ihmiset ovat laittaneet, käytän koiraa iltalenkillä ja ihailen niitä kynttilöitä.
Nyt pitää muistaa, että Suomi ei ole ollut itsenäinen valtio sen EU-sopimuksen jälkeen. Joten minusta tuollainen on rienausta. Monet luovuttivat henkensö tai mielenterveytensä Suomen itsenäisyyden edestä, ja sitten jotkin pilipalipoliitikot luovuttivat sen tuosta vain.
Vierailija kirjoitti:
Ette muuten olisi sytyttämässä ilman jääkäreitä. Kynttilöillä opastettiin pimeässä ja kylmässä yössä ystävien luo!!
Saapi ystäviä nytkin tulla käymään, jos kynttilät houkuttelee heitä.
Joko kiinnostaa, kun luette mistä juontaa perinne!!
Vierailija kirjoitti:
Sytytän vain yhden kynttilän muistoksi Suomen itsenäisyydestä 6.12.1917-31.12.1994.
NO NYT! TÄMÄ!
Kaksi sinivalkoista kynttilää ikkunalla on tapa, joka tuli tutuksi jo lapsuudestani, tapa josta en ikinä luovu!
En, ei ole ikkunalautoja. Ja en ymmärrä mitä joku selitti ikkunoiden välisestä tasosta, eihän nyt ikkunalasien väliin voi elävää tulta laittaa!!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokapöydälle saatan laittaa, mutta en ikkunalle. Aika usein nekin kynttilät ovat jääneet sytyttämättä.
Mitä jos laittaisit tänä vuonna ikkunallekin? Itse lähden aina kävelyllä katselemaan muiden laittamia kynttilöitä (mies jää kotiin polttamaan meidän kynttilöitä).
Ruokapöytä on ikkunan lähellä, mutta koska emme ruokailun jälkeen oleskele siellä suuntaan taloa, niin en jätä kynttilöitä yksin palamaan. Kodin turvallisuus on tärkeämpi meille kuin se, että jotkut satunnaiset ihmiset kynttilät ehkä saattavat nähdä. Myös kissojen takia en kynttilöitä jätä yksin palamaan.
Tapa on nätti, mutta käytännön syyt painavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En, ei ole ikkunalautoja. Ja en ymmärrä mitä joku selitti ikkunoiden välisestä tasosta, eihän nyt ikkunalasien väliin voi elävää tulta laittaa!!?!
What?
Laitan itsenäisyyspäiväkynttilät ikkunaan, kuten lapsuudenkodissanikin tehtiin. Sitten käytiin kävelyllä naapurustossa ja oli selvää, että ne, joilla ei ikkunalla kynttilöitä ollut, olivat isänmaanpettureita.
200 ääntä ja vain ihan vähän yli puolet laittaa. Miksi niin harva? Olin luullut, että ainakin 70 % laittaisi. Ap
Kyllä sytytytän. Nykyinen tapa juontaa juurensa vuoteen 1927, jolloin Suomen itsenäisyyden liitto kehoitti ihmisiä syttymään kynttilät ikkunalle Suomen ja itsenäisyyden kunniaksi.❤️
Haluaisin, mutta en voi, koska asun alimmassa kerroksessa enkä halua pitää verhoja auki pimeällä. Pöydälle kyllä laitan.
Vierailija kirjoitti:
200 ääntä ja vain ihan vähän yli puolet laittaa. Miksi niin harva? Olin luullut, että ainakin 70 % laittaisi. Ap
Älä ap huoli muista. Tee sinä niin kuin hyväksi katsot ja anna muiden tehdä omalla tavallaan.
Meillä ei polteta oikeita kynttilöitä oikeastaan koskaan sisällä jo kissojenkin vuoksi. Juhlimme kyllä muuten Itsenäisyyspäivää mm. hyvällä ruualla ja kauniilla kattauksella, siistimmillä vaatteilla ja puhtaalla kodilla. Linnanjuhlien katselukaan ei ole meidän juttu, se on jotenkin niin turha juhla muilta kuin veteraaneilta.
Sytytän vain yhden kynttilän muistoksi Suomen itsenäisyydestä 6.12.1917-31.12.1994.