Sytytätkö itsenäisyyspäivänä ikkunaan kaksi kynttilää?
Jos et sytytä, niin miksi et?
Itse sytytän, koska mielestäni se on tärkeä perinne ja kauniin näköistä.
Kommentit (88)
Ruokapöydälle saatan laittaa, mutta en ikkunalle. Aika usein nekin kynttilät ovat jääneet sytyttämättä.
En koska koira voi kaataa ne enkä tykkää pitää verhoja auki pimeellä.
Yleensä kynttelikön, koska en jaksa vahtia mitään verhopaloja aidolla liekillä. Aidot kynttilät ovat toisessa kohtaa, jossa niiden polttaminen on turvallista.
Sytyttäisin, mutta ollaan yleensä aina mun vanhemmilla itsenäisyyspäivän ilta. Siellä poltetaan kyllä kynttilöitä ikkunalla.
Vierailija kirjoitti:
Ruokapöydälle saatan laittaa, mutta en ikkunalle. Aika usein nekin kynttilät ovat jääneet sytyttämättä.
Mitä jos laittaisit tänä vuonna ikkunallekin? Itse lähden aina kävelyllä katselemaan muiden laittamia kynttilöitä (mies jää kotiin polttamaan meidän kynttilöitä).
Kyllä, ja teen niin kaiken uhallakin, vaikka Putler tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kynttelikön, koska en jaksa vahtia mitään verhopaloja aidolla liekillä. Aidot kynttilät ovat toisessa kohtaa, jossa niiden polttaminen on turvallista.
Ruuvaa siksi illaksi siitä muut kynttilät sammuksiin siten, että vain kaksi jää palamaan.
En joka ikkunalle, mutta kahteen ikkunaan.
En, koska minulla ei ole ikkunalautoja. Mutta kiva, että muut vielä sytyttävät, ja käyn aina kävelyllä niitä katsomassa.
Miksi kaksi? Mistä tuo tulee? Yksi Suomelle ja yksi INT (itäisen naapurin tähden)? Yksi Suomelle ja yksi täällä asuville ruotsalaisille ("suomenruotsalaisille)?
Vierailija kirjoitti:
En, koska minulla ei ole ikkunalautoja. Mutta kiva, että muut vielä sytyttävät, ja käyn aina kävelyllä niitä katsomassa.
Ikkunan edessä jos on joku pöytä tai sellainen, niin voi sille laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä ikkunalaudoille laitetakaan. Vaan ikkunoiden sisäpuolelle sopivalle tasolle.
Kaksi kynttilää sytytettyinä ikkunalle aikoinaan kertoi jääkäreille pimeässä liikkuessaan talon johon voi luottaa. Talossa sai ruokaa ja yösijan. Olivat kouluttautumista Saksassa valmistautuessaan Suomen vapauttamiseksi Venäjästä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaksi? Mistä tuo tulee? Yksi Suomelle ja yksi INT (itäisen naapurin tähden)? Yksi Suomelle ja yksi täällä asuville ruotsalaisille ("suomenruotsalaisille)?
Kai siksi, että ennen vanhaan ikkunat oli sellaisia neljän ruudun ikkunoita (tai siis ikkunoissa oli se puinen ristirima, joka muodosti neljä "ruutua") ja se vain oli tasapainoisen näköistä, että ikkunassa oli kummassakin alaruudussa oma kynttilänsä.
Vierailija kirjoitti:
En, ei kiinnosta.
Tylsä tyyppi olet, alahan kiinnostua.
En oo koskaan sytyttänyt, mutta katotaan nyt jos ostais tällä kertaa pitkiä kynttilöitä, kaksi hopeista jalkaa niille löytyisi sopivasti.
Taidanpa tosiaan näin tehdä, ja ostan sellaset sinivalkoset. :)
Täytyy vaan kunnolla siivota keittiönpöytä torstaiksi, että siihen uskaltaa eläviä kyntteleitä laittaa, on kaikenlaista roinaa täynnä.
Kyllä meillä on joka vuosi sytytetty.