Miksi jotkut haluavat olla omassa kodissaan näyteikkunalla?
Iltapimeällä kotona suunnilleen kaikki valot päällä, verhot ja kaihtimet apposen auki. Eritoten omakotitalossa, jossa vielä massiiviset ikkunat joka puolella. Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa vai eikö heitä haittaa että kaikki näkevät mitä sisällä tapahtuu?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on omituinen ajatusmaailma, jos verhojen kiinnipitämisellä kuvitellaan asukkaiden puuhaavan hämäriä touhuja. Eiköhän yksinkertaisesti syy verhojen pitämiseen ikkunan edessä ole se, että henkilö haluaa suojata yksityisyyttään, mikä on kieltämättä todella järkevää nykyään kun on kännykkäkamerat ja netti. Vaikka salakuvaaja ehkä jossain vaiheessa jää kiinni, niin vahinko on jo tapahtunut. Se mikä nettiin menee ja varsinkin pimeään verkkoon, se jää slnne pysyvästi.
Ei maailma ole vaarallinen paikka, terve itsesuojeluvaisto ja varovaisuus kuitenkin olla pitää. Edellä mainittu asia on jo tapahtunut, ja ihan täällä "lintukoto" Suomessa.Hollannissa kaikilla on verhot auki yöpimeällä. Näet asuntoihin helposti sisään. Et voi välttää näkemästä, jos pimeällä liikut.
Siellä on oikeasti ajatus, että jotain hämärää tapahtuu asunnossa, jos verhot on kiinni.
Aika sairasta. Joskus haaveilin hollantiin muuttamisesta mutta sitten sain tietää tuosta että siellä ei käytetä verhoja. Mikä siinä on että ei ole oikeutta yksityisyyteen kotona? Ja sitten se että vaikea nukkuakaan jos ei ole verhoja ikkunassa.
Tietysti makuuhuoneissa on verhot ja osa sulkee myös olohuoneen verhot. Tuo uskomus, että suljettujen verhojen takana tapahtuu jotain hämärää, on täysin aikansa elänyt. Mutta jos olet noin yksinkertainen, en suosittele Hollantiin muuttamista.
Itse olin nuorempana myös sellainen etten ymmärtänyt asiaa. Itse asiassa pidin verhoja kiinni monesti päivälläkin kun pelkäsin että joku näkisi minut. Jossain vaiheessa kyllästyin tähän pimeydessä kyräilyyn ja nykyään en välitä pätkääkään jos joku minut näkee ikkunasta. En kekkuloi alasti tietenkään ja pimeällä laitan verhot kiinni kunhan ehdin. Jos verhot joskus jäävät auki niin ei minua hirveästi kiinnosta näkeekö joku kun kävelen vaikka keittiöön. Tajuan kyllä että kyllähän se ohikulkijoille pistää silmään sellainen näyteikkuna. Mutta kuten sanoin niin ei kiinnosta.
Olen huomannut että näin vanhemmiten ei muutenkaan paljoa enää kiinnosta muiden ihmisten mielipiteet.
Isot ikkunat ovat markkinoitu talojen hintojen nostoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen keskustelu. Lähinnä tulee mieleen AP:n avauksesta, että olisiko kateutta ilmassa? Me asumme uudessa upeassa omakotitalossa, jossa on avokeittiö-olkkarissa isot ikkunat lattiasta kattoon. Maisema avautuu kauniisti koko tilaan, kun näkee puut, pensaat, pihan ja taivaan. Meillä on myös mielestäni nätti sisustus ja jos jotakuta kiinnostaa sitä ikkunoista ihailla, niin sen kuin katselee :) Mua ei häiritse yhtään, jos joku haluaa ohi kävellessään vilkaista kotiamme. Ihan tavallisissa askareissa meillä puuhaillaan. Enemmän nautin isojen ikkunoiden tuomasta maisemasta sekä avaruuden tunteesta ja valosta. Vasta illalla pimeän aikaan tai kovin aurinkoiseen aikaan laitamme rullaverhot alas. Itse myös lenkkeillessä katson muita taloja ja pihoja. On kiva katsoa, miten pihalla on istutuksia tai millainen terassi tai millaiset kausivalot jne. Joskus voi saada vaikka ideoita omaan kotiin.
Aika uskaliasta noin avoin näköala omaan kotiinne.
Asun maalla, ja täälläkin on stalkkereita, salakuvaajia ja rikollisia.
Eikö yhtään pelota?
Minulla on esim. tulossa käräjät asian tiimoilta. Naapuri vastaa käräjillä kotirauhani rikkomisesta ja salakuvaamisesta m.m.
Tuskinpa tylsää harmaata elämää elävät pelkäävät mitään kyttäilyä. Muutenhan olisi kuvia ja videoita netti täynnä niistä ja yhtäkkiä verhot pysyisivät tiukasti kiinni. Me erilaiset ainutlaatuiset nautiskelijat suojelemme yksityisyyttämme kun harmaat ja tylsät ihmiset kateellisina kuvaisivat ja videoisivat nettiin ja juorupiireille.
Laitan kaihtimet kiinni kun menen nukkumaan. Tulee vankilafiilis jos ei näe ulos. En ymmärrä naapureita, joilla aina kaihtimet kiinni.
En kuitenkaan toosaani esittele ikkunassa, mutta ei se myöskään haittaa jos joku mun tissit näkisi. Naapurit ei kuitenkaan ole ihan metrin päässä, joten tuskin mitään näkisi.
Kasvoin omakotitalossa, johon ei juuri ulkopuoliset nähneet, joten elimme lähes aina verhot auki ja minusta se oli jollain tavalla vapauttavaa. Ja ihanaa seurata luonnon tapahtumia yötä päivää.
8 vuotta sitten muutin kaupunkiin vilkkaille asutusalueille, enkä pitkiin aikoihin edes muistanut sulkea verhoja. Eikä mua totta puhuen yhtään kiinnostanut vaikka joku mut näkisikin. Mies taas on ihan eri maata, aina sulkemassa verhoja kun vähänkin hämärtää ja alkaa ulkoa nähdä sisälle.
Vasta viimeisen vuoden kuluessa olen alkanut itsekin häiriintyä siitä jos meille näkyy sisälle, ja se johtuu ehkä siitä, että alan tuntea yhä enemmän naapureita. Sitä alkaa tajuta etten olekaan enää ihan niin anonyymi eläjä täällä asunnossani. Jotenkin ennen ei haitannut, koska en tuntenut ympärillä lenkkeilijöitä.
Mutta täytyy myöntää, että itse nautin illalla kävelystä ja valoisiin ikkunoihin katselusta. Olen utelias ihminen, on mielenkiintoista nähdä miten muut ovat laittaneet kotiaan. Ihmisten puuhat eivät niinkään kiinnosta, vaan lähinnä juuri ne asunnot.
Jos ei kerran haittaa kun joku katselee ikkunoihin päin, niin miksi sitten juostaan kiireesti johonkin takahuoneeseen "piiloon", kun huomataan esim. naapurin kävelevän omalla pihallaan. Ei taideta ollakaan ihan sinut tämän verhottomuuden kanssa.
Murtovarkaan buffett tuollainen, että pidetään näkymä pimeällä kotiin. Ehkäpä esittelevät kallista kotiaan, että muut voivat olla sitten kateellisia suomalaiseen tyyliin. En tiedä, itse laitan sälekaihtimet kiinni, en halua että joku tuijottelisi minua kun minulla valot päällä ja ulkona pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Murtovarkaan buffett tuollainen, että pidetään näkymä pimeällä kotiin. Ehkäpä esittelevät kallista kotiaan, että muut voivat olla sitten kateellisia suomalaiseen tyyliin. En tiedä, itse laitan sälekaihtimet kiinni, en halua että joku tuijottelisi minua kun minulla valot päällä ja ulkona pimeää.
Se murtovaras on varmaan sitten huomannut myös, että minulla on hälytysjärjestelmä ja useampi iso koira.
En minä jaksa miettiä elämistäni sillä perusteella, "näkeekö muut". Ihan oma häpeänsä, jos tuijottelee ihmisten ikkunoista sisään ja näkee jotain epäsopivaa.
Minusta on kiva katsella ihmisten olohuoneen ikkunoista sisään. Mutta pidän omatkin verhoni auki sekä Suomessa (mökillä) että Hollannissa.