Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut haluavat olla omassa kodissaan näyteikkunalla?

Vierailija
03.12.2018 |

Iltapimeällä kotona suunnilleen kaikki valot päällä, verhot ja kaihtimet apposen auki. Eritoten omakotitalossa, jossa vielä massiiviset ikkunat joka puolella. Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa vai eikö heitä haittaa että kaikki näkevät mitä sisällä tapahtuu?

Kommentit (171)

Vierailija
81/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, onko ap:lla jotain salattavaa, jos ei ymmärrä osalle ihmisistä olevan ok vaikka muut näkevät sisään? Tai onko hänen elämänkokemus se, että hänen kodissaan voi tulla tilanteita, jossa on jotain salattavaa silloin tällöin ja ei tästä syystä ymmärtää ettei kaikilla näin ole?

Jostain nämä ajatukset aina kumpuavat. Ap:llakin.

Vierailija
82/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kerrostalossa toisessa kerroksessa, vastapäisen kerrostalon asukkaat ovat ainoat, jotka voivat asuntoon nähdä. Pidän sälekaihtimet aina auki, koska yksiö tuntuisi ahdistavalta, jos ulos ei näkisi. Lisäksi olen laittanut parvekkeen kivaksi, näin syksyllä on mukavaa, kun parvekkeella on valot ja kynttilät, ei sinne näkisi, jos verhot olisivat kiinni.

Pidän sälekaihtimet kiinni ainoastaan kesällä auringon takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo Ruotsissa ihmiset ymmärtävät, ettei sisälle katsella vaikka verhot olisivat auki. Suomalainen keski-iän ylittänyt koiranulkoiluttaja jää suu auki tuijottamaan sisälle.

En uskalla katsoa, paitsi vahingossa voi osua jokin silmään. Mietin joskus ohi kulkiessa mitä mahtaa tapahtua niissä kaikissa valaistuissa ikkunoissa ja katsovatko toisiaan vastapäisistä taloista. Liikkuvatko edes takaisin jotain tehden, joku asiantuntija voisi täällä kertoa sen. Onko värikkäät neuleet päällä.

Tämä kommentti, jotenkin liikuttava 🙂

Vierailija
84/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te muut jotka asutte Tornio -Haaparannassa niin tehkää kävelylenkki Haaparannan puolelle jollekkin omakotialueelle. Sielä tuntuu kuin kävelisi mainosikkunoiden ohitse. Näkee selvästi kun joku katsoo kello kahdeksan uutisia, joku kävelee saunatakissa jääkaapille ja perhe syö päivällistä kuin näyteikkunassa. Nuilla myös usein valoja hirveästi päällä että varmasti näkyy xD Eikö Ikea myy sälekaihtimia?

Vierailija
85/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt aivan satavarma ole tästä asiasta, mutta lainsäädäntö taitaa mennä niin, että väärin (rikoksen?) tekee se, joka katsoo toisen ikkunasta sisälle ulkoa päin, vaikka vain jostain kauempaa lenkkipolulta käsin, eikä se, joka kulkee omassa kodissaan alasti ja pitää verhot auki.

Ehkä sitten, jos asukas seisoo tahallaan alasti ikkunan ääressä esittelemässä sulojaan ohikulkijoille ja asuu jalankulkuväylän varrella, voidaan asiaa tarkastella hänenkin osaltaan.

Vierailija
86/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotipihassa saa käyskennellä alasti, ottaa aurinkoa alasti. Se taas, jos oikein paistattelee kävelytiellepäin selvästi tarkoituksenhakuisesti alasti esitellen elimiään on laitonta. Oikeudessa sit asia käsitellään mikäli naapurustossa tällaista tapahtuu mikäli joku haastaa oikeuteen nakuilijan.

Vierailija
87/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika.

Näkeehän ihmiset toisensa uimahallissa ja uimarannallakin alasti.

Jos joku haluaa itse suojautua voi hankkia verhot.

Minua ei voisi vähempää kiinnostaa jos joku näkee olohuoneeseemme.

Ja murtovarkaille tiedoksi, erilaisia turvakameroita ja hälyttimiä meillä on paljon. Kukaan ei varmasti pääse sisään jäämättä kiinni.

Vierailija
88/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te muut jotka asutte Tornio -Haaparannassa niin tehkää kävelylenkki Haaparannan puolelle jollekkin omakotialueelle. Sielä tuntuu kuin kävelisi mainosikkunoiden ohitse. Näkee selvästi kun joku katsoo kello kahdeksan uutisia, joku kävelee saunatakissa jääkaapille ja perhe syö päivällistä kuin näyteikkunassa. Nuilla myös usein valoja hirveästi päällä että varmasti näkyy xD Eikö Ikea myy sälekaihtimia?

Totta!! Ruotsissa ollessani puhuttiin veljen vaimon kanssa että heillä se herättää enemmänkin kummastusta jos joku pitää sälekaihtimet kiinni koko ajan pimeän aikana. Käytti sanaa mysko eli että jos joku pitää verhoja tiukasti kiinni niin usein kyseessä epäilyttävän omituinen ihminen. Siihen verhojen auki pitämiseen tottuu, pitää vain ajatella ettei kulje pelkät stringit päällä, vaan aina pitää olla joku silkki-kimono tms siinä, jos joku sattuu katsomaan sisälle. Tärkeää oli myös että niitä ikkunalamppujakaan ei sammuteta yöksi. Vaikka sähkönhinta olisi kuinka kallis niin täytyy olla kuulemma trevligt ohikulkijoille.

Vierailija
89/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuin kotimatkalla bussissa joka hidasti ja pysähtyi idyllisen omakotialueen kapeahkon kadun varrelle väistämään toista autoa joka yritti taskuparkkiin, niin satuin myöhäisen iltapäivän synkän pimeässä näkemään suoraan uudehkon omakotitalon valtavasta ikkunasta keittiöön sisään kun se huone oli viimeisen päälle valaistunut keskellä pimeää. Sellainen oikea blogikoti ja nukkekotiperhe näin äkkiseltään katsottuna :D

Siinä kivasti pukeutunut äiti laittoi ilmeisesti lohen uuniin, kaksi lasta istui keittiösaarekkeen äärellä merkkivaatteissaan ja pelasi tableteilla, ja perheen isällä oli merkki t-paita mutta löysät venähtäneen näköiset verkkarit ja kaiveli ronskisti kouralla muniaan samalla kun vilkuili viinikaappiin päin. :D:D:D Kaikki tuo tuli nähtyä alle minuutissa.

Kävi mielessä että kuvittelikohan noi että se niiden ikkunalasi on sellainen jenkkityylinen kuten New Yorkin taloissa usein nykyään on, ettei sinne näe sisään ?

Vierailija
90/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt aivan satavarma ole tästä asiasta, mutta lainsäädäntö taitaa mennä niin, että väärin (rikoksen?) tekee se, joka katsoo toisen ikkunasta sisälle ulkoa päin, vaikka vain jostain kauempaa lenkkipolulta käsin, eikä se, joka kulkee omassa kodissaan alasti ja pitää verhot auki.

Ehkä sitten, jos asukas seisoo tahallaan alasti ikkunan ääressä esittelemässä sulojaan ohikulkijoille ja asuu jalankulkuväylän varrella, voidaan asiaa tarkastella hänenkin osaltaan.

Ei tuosta saa rikosta edes kännisten lakimiesten saunaillassa.

Vierailija
91/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuin kotimatkalla bussissa joka hidasti ja pysähtyi idyllisen omakotialueen kapeahkon kadun varrelle väistämään toista autoa joka yritti taskuparkkiin, niin satuin myöhäisen iltapäivän synkän pimeässä näkemään suoraan uudehkon omakotitalon valtavasta ikkunasta keittiöön sisään kun se huone oli viimeisen päälle valaistunut keskellä pimeää. Sellainen oikea blogikoti ja nukkekotiperhe näin äkkiseltään katsottuna :D

Siinä kivasti pukeutunut äiti laittoi ilmeisesti lohen uuniin, kaksi lasta istui keittiösaarekkeen äärellä merkkivaatteissaan ja pelasi tableteilla, ja perheen isällä oli merkki t-paita mutta löysät venähtäneen näköiset verkkarit ja kaiveli ronskisti kouralla muniaan samalla kun vilkuili viinikaappiin päin. :D:D:D Kaikki tuo tuli nähtyä alle minuutissa.

Kävi mielessä että kuvittelikohan noi että se niiden ikkunalasi on sellainen jenkkityylinen kuten New Yorkin taloissa usein nykyään on, ettei sinne näe sisään ?

Juuri mainitsemasi asiat on niitä mitä he halusivat näyttää rahvaalle.

Vierailija
92/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen "Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa vai eikö heitä haittaa että kaikki näkevät mitä sisällä tapahtuu?"

Kai olisivat asentaneet verhot, jos haittaisi.

Vierailija
93/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainoastaan Joulun alla saatan vilkaista muitten pihoja ja ikkunoita, mutta ainoastaan nähdäkseni millaisia koristeita ihmiset ovat laittaneet.

Vierailija
94/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitä näkee taloon sisälle vaikka ei aktiivisesti tuijotakaan. Minä kun en aio omalla pihallani kulkea silmät kiinni. Jokaisella on myös oikeus katsoa ulos omasta ikkunastaan ja ihan silmät auki. Nämä valtavat ikkunaseinät myös hallitsevat ympäristöä niin että ne oikein vetävät puoleensa katseita. Tämä pitäisi näiden asukkaiden tajuta. Miksi tehdään tiiville pientaloalueelle "näyteikkunatalo", joka poikkeaa todella paljon muusta rakennukannasta. Menköön sinne Hollantiin tämän rakennustyylin suosijat.

Vierailija
95/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kolmannessa kerroksessa ja vastapäisestä talosta on suora näköyhteys asuntooni, kadulta tänne ei oikeastaan näe. En koskaan laita kaihtimia kiinni ja sivuverhoja ei edes ole. Pidän pimeään aikaan melko himmeää valaistusta kotona, mutta ei minua haittaa, jos joku naapuri näkee, mitä täällä puuhailen. En minä täällä mitään kummallista tai salailtavaa tee. Joskus jopa käyn tuuletusikkunan avaamassa ilman rihmankiertämää, silloin toki sisällä on valot sammuksissa.

Vierailija
96/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan narsisimia.

Minä - katsokaa minua! - minun kotini - katsokaa, kuinka kauniisti olen sisustanut kotini! MINÄ!!!!!

Vierailija
97/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myös ymmärrä. Minusta on epämiellyttävää olla verhot auki, kun ulkona on pimeää. En pidä tunteesta, että olen näyteikkunalla, vaikka siellä ulkona olisi pelkkää metsää. Liekö sukua sille, että aina lukitsen myös vessan oven, vaikka olisin yksin kotona.

Hyvä keskustelu ja kiinnostava aihe, olen itsekin usein ihmetellyt tätä "ei se minua haittaa jos joku näkee" ja "en minä ole rikollinen joka salailee" -asennetta: ette te ulosteella istuessannekaan mitään rikollista tee, ettekä aviopuolisonne kanssa hässiessänne, joten haluattehan te sitten tehdä näitäkin verhoin peittelemättömien ikkunoiden takana, kun asuntonne on valaistuna ja ulkona säkkipimeää?

Mutta ikävää vain, että tämäkin keskustelu, ihan aloittajan otsikosta alkaen, on pilattu tuolla ulkopaikallislallatuksella: kirjoitetaan ja sanotaan "näyteikkunalla", vaikka oikeaksi suomeksi se on "näyteikkunassa".

Miksi tämä ulkopaikallissija on moderneille ihmisille niin "mediaseksikäs" sijamuoto että kaikki täytyy pilata sillä?

Omassa kirjoituksessani saattaa olla tänään tavallista enemmän näppäilyvirheitä. Se johtuu siitä, että luku- ja lähiokulaarini ovat likaisina enkä ole jaksanut pestä niitä ja näillä kauko-okulaareilla en näe tietokoneen ruutua enkä siinä olevaa pränttiä tarkasti: kaikki lähellä oleva on sameaa sörsseliä näiden okulaarien läpi tiiraillessani. Esitän pahoitteluni tänään keskimääräistä runsaslukuisemmista virheistäni omassa kirjoituksessani, ja yritän hillitä itseäni enää enempää kirjoittamasta ennen kuin lukuokulaarini ovat puhtaat. Nyt en vain voinut mitään kun näin ulkopaikallislallatuksen väärässä tilanneyhteydessä ja väärin käytettynä: se on minulle kuin sokeri mehiläiselle tai lintu kissalle. Oli ihan pakko taas puuttua asiaan vaikka en edes näekään juuri mitään.

Terveisin

Pertsa Perinteiseen Kieleen Pyrkijä.

Vierailija
98/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulos aukeaa kaunis valaistu kaupunkimaisema. Miksi piilottaisin sen?

Noloja on ne, jotka kurkkii ja luulee etta toiset pitaa ikkunoita auki heita varten.

Ikkunat suljen jos on sotku. Makkarin ikkunat aina pimealla.

Vierailija
99/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme kerrostalossa toisessa kerroksessa, vastapäisen kerrostalon asukkaat ovat ainoat, jotka voivat asuntoon nähdä. Pidän sälekaihtimet aina auki, koska yksiö tuntuisi ahdistavalta, jos ulos ei näkisi. Lisäksi olen laittanut parvekkeen kivaksi, näin syksyllä on mukavaa, kun parvekkeella on valot ja kynttilät, ei sinne näkisi, jos verhot olisivat kiinni.

Pidän sälekaihtimet kiinni ainoastaan kesällä auringon takia.

Minä asun kaksikerroksisen kerrostalon toisessa kerroksessa ja minun asuntoni ikkunat tulevat kadun suuntaan eikä minua vastapäätä ole suoraan yhtään asuntoa. Päivällä pyrin hyödyntämään mahdollisimman paljon luonnonvaloa pitämällä sälekaihtimia auki sekä tupakeittiön että makuuhuoneen osalta. Kun asuntoni ikkunat ovat onneksi pohjoiseen, niin aurinko ei paista koskaan suoraan asuntoon mitä arvostaa etenkin kesällä.

Laitan tavalliset sälekaihtimet kiinni tähän aikaan vuodesta joskus klo 17 jälkeen, jolloin laitan samalla tietyt sähkövalot päälle mm. kirjoituspöydän loisteputkivalaisimen. Sälekaihtimien ohella minulla on tummansiniset verhot, joilla saan etenkin makuuhuoneen täysin pimeäksi yön ajaksi, niin että siellä ei näy muuta kuin kelloradion punaisella hohtama numerot.

Vierailija
100/171 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulos aukeaa kaunis valaistu kaupunkimaisema. Miksi piilottaisin sen?

Noloja on ne, jotka kurkkii ja luulee etta toiset pitaa ikkunoita auki heita varten.

Ikkunat suljen jos on sotku. Makkarin ikkunat aina pimealla.

Mitä salattavaa siellä makuuhuoneessa sitten on? Koko päivän petaamaton vuodeko?