Miksi jotkut haluavat olla omassa kodissaan näyteikkunalla?
Iltapimeällä kotona suunnilleen kaikki valot päällä, verhot ja kaihtimet apposen auki. Eritoten omakotitalossa, jossa vielä massiiviset ikkunat joka puolella. Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa vai eikö heitä haittaa että kaikki näkevät mitä sisällä tapahtuu?
Kommentit (171)
On se aika erikoista erityisesti, jos aivan talon vierestä menee yleinen kulkuväylä, eikä ole rakennettu mitään näkösuojaa.
Sinä nautit siitä, että isoista ikkunoista on näköala ulos. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi millainen näköala on naapurillasi. Sinun räikeässä valaistuksessa olevan kämppäsi sisustus sekä perheenjäsentesi liikkumiset tässä näyteikkunassa. Arvaa kahdesti, pitääkö naapurisi tästä näköalasta? Nykyajan narsistisessa elämäntyylissä ei
kanssaihmisiä oteta huomioon. Minä!! Minulla on oikeus. . . . .
Vierailija kirjoitti:
Sinä nautit siitä, että isoista ikkunoista on näköala ulos. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi millainen näköala on naapurillasi. Sinun räikeässä valaistuksessa olevan kämppäsi sisustus sekä perheenjäsentesi liikkumiset tässä näyteikkunassa. Arvaa kahdesti, pitääkö naapurisi tästä näköalasta? Nykyajan narsistisessa elämäntyylissä ei
Oletko joteenkin kateellinen ihmisille, jotka asuvat taloissa, joissa modernit isot ikkunat? :) Sen verran vauhkoat täällä. Minä myös tykkään katsoa isoista ikkunoista maisemaa ulos, ja se oikeus minulla toki talon asujana on. Jos jotakuta häiritsee, että hänen oma katseensa osuu minun kotiini tai sen valoihin, niin eiköhän se ole katsojan ongelma. Ja sekin kannattaa huomioida, mitä moni täällä jo sanoi, että ei kaikkia häiritse asua kodissa, jossa on isot ikkunat tai jos muuten vaan tykkää pitää verhoja pimeälläkin auki. Tuskin näiden ihmisten pitäisi sinun takiasi peittää ikkunoita, jotta sinua ei ahdistaisi vahingossa vilkuilla näihin koteihin sisään :D
Mua ahdistaisi olla pimeällä verhot auki. Täällä on jotakin pipipäitä jotka pimeällä hiippailee toisten pihoissa ja kurkkii ikkunoista sisälle. Useammalla ihmisellä kokemusta tässä keskustan alueella. Onneksi meillä sen mallinen talo, että ikkunat melko korkealla niin talon vieressä seisomalla ei näe sisälle vaikka olisi verhot auki. Kauempaa näkee, mutta sitten ei kyllä kunnolla erota sisälle. Ahdistaa silti ja pelottaa tulla illalla töistä kotiin.
Eikö tämä ole Ruotissa (nimenomaan Tukholmassa) hyvin normaalia, että ikkunoiden verhot ovat auki ja kaikki näkevät? Se logiikka meni sillä tavalla, että naapurit näkevät, ettet tee mitään hämärää. Jos verhot ovat kiinni ja asuntoon ei näe, niin olet heti epäilty hämäristä puuhista.
Artikkeli: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005950080.html
"Ruotsalaisten verhottomuus on mysteeri"
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun nostit asian esille, niin itselleenhän jokainen kai sitä omaa kotiaan rakentaa? Siis jos on päässyt rakentamaan ja vaikuttamaan ikkunoiden kokoon ylipäänsä. Itse ja oma perhe siinä kodissa asuu 24 h, kun taas sinä saatat kävellä 30-60 s ajan kodin ohi kerran viikossa tai kerran kuussa. Moni tässä keskustelussa taisi mainita, etteivät he häiriinny, jos jonkun kodin sisälle näkee suoraan ikkunoista, mutta sinä sen sijaan häiriinnyt. Joten kyllä, aion ihan jatkossakin nauttia kauniista maisemasta isoista ikkunoistani ja pitää verhot auki just silloin kun haluan :)
Samoja tyyppejä jotka jakavat kuvia elämästään sosiaalisessa mediassa. Haluavat olla näkyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Samoja tyyppejä jotka jakavat kuvia elämästään sosiaalisessa mediassa. Haluavat olla näkyvillä.
Juu. On niitä vanhempiakin ihmisiä jotka ovat pitäneet verhoja auki koko elämänsä kaupungissa ja valo voi olla päällä illalla. Paitsi ei auringonpaisteella, jos häikäisee. 80-luvulla oli ohuemmat verhot ja yöksi pimennysverho. Kai sieltäkin ulos näkynyt. Itse olen pimennysverhohullu ja ikkunan peittävä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi taloissa on edes ikkunat, jos ei haluta, että niihin nähdään sisälle?
Muuratkaa umpeen, niin ei tarvitse verhoja ostella.
Tässä on silti jännittävän mysteerin tuntua, koska olisi kiva tietää miksi joku pitää verhoja auki ja mitä sieltä näkyy, onko jokin vaatetus tai liikesarja jota asunnossa elävä toistaa. Vai onko jokainen päivä erilainen, käykö vieraita jotka hyppivät myös ikkunassa. Entä missä asennossa on, jos joku katsoo vastapäisestä talosta sisäpihan puolelta vai lukeeko ulos näkyvä asukas kirjaa, mitä kirjaa. Onko aiheesta tehty tutkimusta? :s Voiko komea mies tuijottaa kaunista naista vastapäisestä talosta ihaillen, vai onko se aina joku pe*rvo tai eri ikäinen. Kiikaroiko joku epätoivoinen kilt*ti mies. Osa voisi ottaa sisustusvinkkejä kirjahyllystä ja muusta tyylistä. Ihminen ei uskalla katsoa muiden ikkunaan, aina ei kiinnostakaan ja siksi syntyy näitä kysymyksiä.
Minulla on kissoja ja tykkään siitä, että ne saavat katsella ikkunoista ulos mahdollisimman paljon. Asun kolmannessa kerroksessa, joten riski tulla kyylätyksi on aika pieni. Ja ei minua haittaa, jos joku näkee minut vilaukselta samalla kun touhuan ihan tavallisia asioita.
Ihan rehellisesti sanottuna enpä ole asiaa sen kummemmin miettinyt, koska itse en ole mikään ikkunakyylä 😁 En ole edes tullut ajatelleeksi, että jotakuta saattaisi kiinnostaa kytätä juuri minun asuntooni. Lisäksi asun korkealla, joten hirveän moni ei tänne näe.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin ovat ihmisiä, jotka eivät kunnioita omaa eivätkö varsinkaan toisten yksityisyyttä. Ugh. En haluaisi tuntea.
Miten se on toisten yksityisyyden epäkunnioittamista? :D
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen keskustelu. Lähinnä tulee mieleen AP:n avauksesta, että olisiko kateutta ilmassa? Me asumme uudessa upeassa omakotitalossa, jossa on avokeittiö-olkkarissa isot ikkunat lattiasta kattoon. Maisema avautuu kauniisti koko tilaan, kun näkee puut, pensaat, pihan ja taivaan. Meillä on myös mielestäni nätti sisustus ja jos jotakuta kiinnostaa sitä ikkunoista ihailla, niin sen kuin katselee :) Mua ei häiritse yhtään, jos joku haluaa ohi kävellessään vilkaista kotiamme. Ihan tavallisissa askareissa meillä puuhaillaan. Enemmän nautin isojen ikkunoiden tuomasta maisemasta sekä avaruuden tunteesta ja valosta. Vasta illalla pimeän aikaan tai kovin aurinkoiseen aikaan laitamme rullaverhot alas. Itse myös lenkkeillessä katson muita taloja ja pihoja. On kiva katsoa, miten pihalla on istutuksia tai millainen terassi tai millaiset kausivalot jne. Joskus voi saada vaikka ideoita omaan kotiin.
Hauska, että ensimmäinen selitys joka tulee mieleen, on kateus. En usko, että aloittaja on vähimmässäkään määrin kateellinen niistä näyteikkunoistasi! Tämä vastauksesi osoittaa vain, miten kaukana ajatusmaailmaltaan näyteikkunoissa asuvat voivat olla niistä, jotka eivät halua paistatella kaiken kansan pällisteltävänä. Minä haluan olla kotonani rauhassa. En voi olla kunnolla rauhassa, jos olen samaan aikaan näytteillä. En ikinä ostaisi sellaista taloa, jossa on jätti-ikkunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen keskustelu. Lähinnä tulee mieleen AP:n avauksesta, että olisiko kateutta ilmassa? Me asumme uudessa upeassa omakotitalossa, jossa on avokeittiö-olkkarissa isot ikkunat lattiasta kattoon. Maisema avautuu kauniisti koko tilaan, kun näkee puut, pensaat, pihan ja taivaan. Meillä on myös mielestäni nätti sisustus ja jos jotakuta kiinnostaa sitä ikkunoista ihailla, niin sen kuin katselee :) Mua ei häiritse yhtään, jos joku haluaa ohi kävellessään vilkaista kotiamme. Ihan tavallisissa askareissa meillä puuhaillaan. Enemmän nautin isojen ikkunoiden tuomasta maisemasta sekä avaruuden tunteesta ja valosta. Vasta illalla pimeän aikaan tai kovin aurinkoiseen aikaan laitamme rullaverhot alas. Itse myös lenkkeillessä katson muita taloja ja pihoja. On kiva katsoa, miten pihalla on istutuksia tai millainen terassi tai millaiset kausivalot jne. Joskus voi saada vaikka ideoita omaan kotiin.
Hauska, että ensimmäinen selitys joka tulee mieleen, on kateus. En usko, että aloittaja on vähimmässäkään määrin kateellinen niistä näyteikkunoistasi! Tämä vastauksesi osoittaa vain, miten kaukana ajatusmaailmaltaan näyteikkunoissa asuvat voivat olla niistä, jotka eivät halua paistatella kaiken kansan pällisteltävänä. Minä haluan olla kotonani rauhassa. En voi olla kunnolla rauhassa, jos olen samaan aikaan näytteillä. En ikinä ostaisi sellaista taloa, jossa on jätti-ikkunat.
Kyllä, taas paistaa kateus tässäkin kommentissa. Ehkä sulla ei rahat riittäisi sellaiseen taloon, jossa on isot ikkunat, niin sekös sua harmittaa. Minä nautin olosta kodissani kaikessa rauhassa, vaikka siellä onkin isot ikkunat :) Tai osittain juuri sen takia! :D En koe olevani näytillä vaan elelen rauhassa elämääni. En ehkä ole yhtä stressaava elämää kohtaan kuten sinä.
Enpä ikinä halua muuttaa kotiin missä on ikkunoita lattiasta kattoon -mallia.. uusimpia taloja olen aina ihmetelly, autollakin kun ajan ohi nii näen ikkunoista jonkun röhnöttävän sohvalla. En halua olla tuolla tavalla toisten nähtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, taas paistaa kateus tässäkin kommentissa. Ehkä sulla ei rahat riittäisi sellaiseen taloon, jossa on isot ikkunat, niin sekös sua harmittaa. Minä nautin olosta kodissani kaikessa rauhassa, vaikka siellä onkin isot ikkunat :) Tai osittain juuri sen takia! :D En koe olevani näytillä vaan elelen rauhassa elämääni. En ehkä ole yhtä stressaava elämää kohtaan kuten sinä.
Ei riittäisikään rahat näyteikkunataloon, mutta kateellinen en silti siitä ole. Laitoin rahani mökin ostoon ja tuli aika kalliiksi hankkia sellainen tontti, jolla saa kävellä aivan rauhassa, eivätkä naapurit näe minua ollenkaan omilta tonteiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua! Kuolenko siihen jos joku näkee kun teen keittiössä ruokaa? Onko se vaarallista jos ohikulkija näkee kun katson netflixiä?
Miksi haluat, että ihmiset näkevät? Ap
Ehkä tilanne on juuri toisinpäin ihmiset haluavat nähdä ikkunasta ulos eikä pitää ikkunoita verhoilla.
Vierailija kirjoitti:
On se aika erikoista erityisesti, jos aivan talon vierestä menee yleinen kulkuväylä, eikä ole rakennettu mitään näkösuojaa.
Se ns. malliperhe haluaa tietysti elää kuin näyttämöllä niin, että muut huomaisivat ja kadehtisivat näitä kerskailevia elämöijiä. Tai sitten siellä korotetulla terassilla istutaan kuin katsomossa vahtaamassa silmä kovana kaikkea liikkuvaa. Kiukutellaan lähinaapureille ja ohikulkijoille, jos nämä uskaltavat häiritä. Ja ihan periaatteesta ei sitä näkösuojaa vaan ymmärretä tehdä.
Hankkikaa kiikarit että näette paremmin. Kyylätkää, koska olette kyyliä.