Mitä harrastatte, miten saatte ajan kulumaan?
Teen työtä 4 päivänä viikossa ja pääsen töistä jo 14.30. Minulla on siis paljon vapaa-aikaa ja en tiedä mitä kaikella ajalla tekisin. Rakastan reissaamista ja reissuissa menee 3-5 viikkoa vuodesta. Käyn lenkillä 2 x viikossa n. 45min. Kuntosalilla 2 x viikossa tunnin ajan. Silti minulla on aikaa ja en oikein tiedä.mitä tekisin. Välillä leivon, käyn kirjastossa, luen, katson sarjoja yms. Jotenkin en osaa orientoitua lukemaan ja katselemaan tv:tä.vasta kuin n. 21.30. Kaupungillakaan en jaksa pyöriä kum ei ole tarvetta. Lenkki ja saliki tuntuu välillä pakkopullalta. Pitäs varmaan aloittaa uusia harrastuksia mutta kun en keksi mitä lähtisin tekemään. Ehkä teidän kommenteista saisi jotain inspiraatiota. En osaa oikein olla paikallaan ja helposti huomaa istuneensa sohvalla kännykkä kourassa monta tuntia enkä pidä siitä. Tuntuu kuin heittäisi aikaa hukkaan.
Kommentit (13)
Kiitos. Ihan hyviä ajatuksia. Patikointia olen itsekkin miettinyt. Kaveria jolla olisi myöskin paljon vapaa-aikaa on vaan vaikea löytää. Kaverit on kiireisiä työn ja perhe-elämän vuoksi. Uimassa myös käyn silloin tällöin. Toisaalta olisi keksiä välillä muuta kuin fyysisiä aktiviteetteja. Vapaaehtoistyö voisi olla mukavaakin. Onkohan jossakin tälläisia ryhmiä ketkä tekevät yhdessä monenlaisia asioita? Ei vain jotakin tiettyä.
Mulla ei ole vapaa-ajan ongelmia, (kokopäivätyö, perhe, vaikkakin lapset jo teinejä), mutta olisko näistä mun harrastuksista mikään sellaista, joka sua kiinnostaisi? Neulominen, virkkaaminen, sukututkimus, öljyvärimaalaus, jooga, pyöräily, metsäretket, tulistelu (retkipaikalla, laavulla), retkiluistelu, askartelu (nyt esim.joulukortit, ovikranssit, kynttilöiden tekeminen, himmelin tekeminen), saippuan valmistus, kesällä villivihannesten kerääminen, marjastus, sienestys.
Itse kun asun Lapissa, niin ei tule aika pitkäksi, aina voi lähteä luontoon, kiivetä vaikka tunturille. Mutta kaipa siitä muuallakin on mukavia retkikohteita, tähtitaivaita ja revontulia ihasteltavaksi tai jotain muuta kaunista.
Ratkiriemuukasta ryyppäämistä. Perseet olalle joka päivä. 2 tubtia alkon auukeamiseen yhtä tuskaa odotella.
Vierailija kirjoitti:
Ratkiriemuukasta ryyppäämistä. Perseet olalle joka päivä. 2 tubtia alkon auukeamiseen yhtä tuskaa odotella.
Sama kuin 2 kiitutuntia.
Ryhdy omakamuksi jollekin, jos pidät lapsista tai nuorista. Voi valita, millaista lasta etupäässä haluaisi tavata (esim. yli 7v.,)
Lapsen kanssa voi harrastaa ja olla hänelle vähän kuin kummi, tai siis kaveri. Googleta.
Sitten musiikki on hyvä harrastus, mutta sen olisit varmaan jo keksinytkin, jos kiinnostaisi.
Ratsastus on myös sellainen, mihin menee paljon aikaa ja on kuulemma antoisaa puuhata tallilla. Uiminen saunomisen kera rentouttaa ja kuluttaa aikaa. Avantouinti on terveellistä, sitten myös seurakunta järjestää sitä ja tätä tapahtumaa. Sellaista tuli mieleen näin alkajaisiksi.
Lainaa kirja Herra Hakkarainen harrastaa (Mauri Kunnas). Siinä on esitelty monipuolisesti ajanvietettä.
Miksi se aika pitää saada kulumaan, mihin on kiire?
Teen käsitöitä, katson dokkareita, pelaan ja luen. Siinäpä se. Ei jää ylimääräistä aikaa taiteen tekemiselle ja nikkaroimiselle.
Itselläni ei tuota ongelmaa ole kun teen kaksivuorotyötä ja vapaa-aika menee suurimmaksi osaksi lepäämiseen (mm. univelkojen poisnukkumiseen ja telkkarin katsomiseen) ja talouden pyörittämiseen.
Kiinnostaisiko jonkin uuden asian opiskelu? Työväenopistolta löytyy vaikka mitä! Tuolla vapaa-ajan määrällä voisi varmaan avoimen yliopistonkin kursseja käydä. Tai aloita leipominen! Suolaista ja makeaa :)
En käsitä tuota, että ei ole tekemistä tai on pakko aina tehdä jotain kun aika ei kulu. Mä osaan sentään olla tekemättä mitään ja aika kuluu silti nopeasti.
Minä neulon. Tai oikeastaan enemmänkin suunnittelen ja teen laskelmia ja kaavioita neulomiseen liittyen, kartutan tietämystä aiheesta ja etsin inspiraatiota.
Täytyy ensin kiinnostua jostain, sitten voi uppoutua siihen. Mikä sinua kiinnostaa tai kiehtoo, mikä tuntuu erikoiselta tai mukavalta?
Nappaisko jokin näistä:
1. Ala käydä uimassa uimahallissa.
2. Leffat - teatterissa, kotona tai elokuvakerhossa.
3. Vapaaehtoistyö. Esim. menet teatterin narikkaan tai autat maahanmuuttajanaisia opiskelemaan suomea.
4. Taidenäyttelyt, museot, konsertit.
5. Patikointi. Vapaapäivinä 5+ tunnin retkiä jalan, hiihtäen, meloen.