Jätin miehen (miehellä lapsia)
Seurustelin miehen kanssa puolisen vuotta, mutta nyt pistin poikki. Syynä eroon on mm. miehen suhtautuminen lapsiinsa, joita tapaa joka toinen viikonloppu. Minua alkoi suunnattomasti ärsyttää miehen tapa suhtautua esim. elatusasioihin, maksaa siis elatusmaksut, mutta ei suostunut esim pojalleen ostamaan tämän tarvitsemia luistimia, vaan kehtasi kerjätä puolet rahoista lasten äidiltä. Muitakin esimerkkejä löytyy lukuisia. Tuollainen käytös omia lapsia kohtaan on mielestäni kuvottavaa, ja tajusin ettei meillä ole lainkaan samat arvot.
Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta silti ajattelen, että tottakai se lapsen etu on tärkein, jos tarvitsee luistimet niin tarvitsee, kai sen verran voi lapseensa panostaa. En vain kertakaikkiaan ymmärrä tuollaista ajatuksenjuoksua.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ex-vaimo saisi käyttää enemmän elatusmaksuista omiin menoihinsa? Yleensä ne on sen suuruiset, ettei isällä ollessa ole edes omia huoneita lapsille, kun ei ole varaa.
Maksaa siis n. 500€ yhteensä elatusmaksuja. Eli ei mitään hulppeaa summaa, 250€/lapsi.
Ap
Tuosta allokoidaan lasten asumiseen ja ruokiin useampi satku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksihän se maksaa elatusmaksuja, että äiti ostaa ne luistimet. Vai maksaako tosi vähän? Sitten ymmärrän.
Uskoakseni maksaa sen mikä lastenvalvojalla on sopivaksi katsottu. Mutta ei tuo mielestäni liity asiaan mitenkään. Kyse on omista lapsista, luulisi että haluaisi omalleen luistimet ostaa, tai mitä tarvitseekin. Omaan arvomaailmaani tuollainen ei vain sovi.
ApSehän maksaa joka kuukausi siitä lapsesta. Siinä on sitä rahaa luistimiin. Ei elatuksia huvikseen makseta. Se fyrkka menee lapsen tarpeisiin. Ei tossa ole mitään ihmeellistä.
Huvikseen? Eikö jokaisen vanhemman luulisi haluavan hankkia silloin tällöin jotain omalle lapselleen "huvikseen"? Jotenkin itselleni on vain vastenmielistä, että mies suhtautui lapsiin tuolla tavoin, että mitään ns. ylimääräistä ei halua hankkia.
ApNyt on just joulukin tulossa. Eikö osta joululahjoja? Nekin tulee elatusmaksujen päälle, kun taas lähivanhempi voi olla siinä kuussa ostamatta lapsille muuta. Ehkä olette sitten hyvätuloisia, että 500 ei tunnu missään.
Mitä päälle tulee... Ei mitään lahjoja ole pakko ostaa eikä niitä ynnäillä missään. Elareiden päälle ei tarvitse tehdä yhtään mitään jos ei halua. Se asia on jokaisen oma asia miten paljon elareiden päälle osallistuu kuluihin,
Ei ole pakko ei. Itse en tunne yhtään etävanhempaa, joka ei haluaisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ex-vaimo saisi käyttää enemmän elatusmaksuista omiin menoihinsa? Yleensä ne on sen suuruiset, ettei isällä ollessa ole edes omia huoneita lapsille, kun ei ole varaa.
Maksaa siis n. 500€ yhteensä elatusmaksuja. Eli ei mitään hulppeaa summaa, 250€/lapsi.
ApTuosta allokoidaan lasten asumiseen ja ruokiin useampi satku.
Entä äidin oma osuus ja lapsilisät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä tuota. Olen itse etä ja lapsen tarpeita olen maksellut sen elarin lisäksikin mikäli jotain puutetta jostain on vaikkapa luonapitoviikonlopun aikana ilmaantunut. Se on jlauta mun lapseni, kyllä mä sille hankin sen minkä sen tarvii, vaikken exän kanssa ois puheväleissä.En näe mitään syytä rangaista lasta eikä exän rahankäyttö kuulu mulle. lapsen hyvinvointi on se tärkein.
Ja lapsen tarpeiden rahoittaminen jatkuu edelleen vaikka lapsi on aikuinen. Mun lapseni se on edelleen, vaikka asuu jo omillaan.Jeesaan kun tarvii ja kun voin. En tajua katkeria joka senttiä kyttääviä etävanhempia. He vihaavat omia lapsiaan ja näkevät ne vaan rasitteina ilmeisesti?
Tai sitten ei ole ylimääräistä, jolla ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja isällään ei tarvitse tilaa/huonetta? Ruokaa tietenkin kuluu noin naurettavan vähäisillä visiiteillä huomattavasti äitiä vähemmän.
Kunhan elarit maksaa, niin mitään ylimääräistä ei tarvitse kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä tuota. Olen itse etä ja lapsen tarpeita olen maksellut sen elarin lisäksikin mikäli jotain puutetta jostain on vaikkapa luonapitoviikonlopun aikana ilmaantunut. Se on jlauta mun lapseni, kyllä mä sille hankin sen minkä sen tarvii, vaikken exän kanssa ois puheväleissä.En näe mitään syytä rangaista lasta eikä exän rahankäyttö kuulu mulle. lapsen hyvinvointi on se tärkein.
Ja lapsen tarpeiden rahoittaminen jatkuu edelleen vaikka lapsi on aikuinen. Mun lapseni se on edelleen, vaikka asuu jo omillaan.Jeesaan kun tarvii ja kun voin. En tajua katkeria joka senttiä kyttääviä etävanhempia. He vihaavat omia lapsiaan ja näkevät ne vaan rasitteina ilmeisesti?
No sinulla on ilmeisesti ylimääräistä rahaa maksaa suurin osa lapsen kuluista. Kaikilla ei vaan ole moista luksusta.
Itse olen etävanhempi, 1 lapsi. Maksan elarit kuten kuuluu ja sen päälle muuta myös. Kun koulusta kerätään rahaa matkaan tms niin minä maksan, ostan uudet talvikengät ja suurimman osan vaatteista. Ostan leluja, pelejä ym luokseni jotta lapsella on tekemistä. Tilanteesta riippuen osallistun esim pyörän hankintaan. Ne on minun lapselleni, hänelle haluan vain parasta vaikka fyysisesti en voikaan olla läsnä joka päivä. Ei, en yritä kompensoida poissaoloani tavarapaljoudella vaan ostan tarpeeseen ja harkiten. Kun olen paikalla vietämme aikaa yhdessä.
Ymmärrän täysin ap. Kamalimmat vielä selittävät lapselle miten ”isillä ei ole varaa kun äiti vaatii rahaa joka kuukausi nii pyydä kuule äitiltä.”
Kauhean kylmä suhtautuminen monella teillä. Ei ne luistimet lapsen äidille ole menossa vaan lapselle ja niiden elarien on tarkoitus kattaa myös asumiskustannuksia koska lapsi tarvitsee myös tilaa. Sääliksi käy lapsia joilla on tuollainen isä. Asun ulkomailla ja täällä isien suhtautuminen erolapsiin on aivan eri tasolla. Itse en siis ole eronnut mutta eronneiden perheiden isät kohtelevat lapsiaan ihmisarvojen mukaisesti eron jälkeen. Toisin kuin Suomessa jossa lapset lähinnä häiritsevät mahdollisen uuden panokaverin hankintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan elarit maksaa, niin mitään ylimääräistä ei tarvitse kustantaa.
Niin, ei mikään laki velvoita, mutta vastenmielinen ajatusmaailma ettei omalle lapselleen halua mitään ylimääräistä tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksihän se maksaa elatusmaksuja, että äiti ostaa ne luistimet. Vai maksaako tosi vähän? Sitten ymmärrän.
Uskoakseni maksaa sen mikä lastenvalvojalla on sopivaksi katsottu. Mutta ei tuo mielestäni liity asiaan mitenkään. Kyse on omista lapsista, luulisi että haluaisi omalleen luistimet ostaa, tai mitä tarvitseekin. Omaan arvomaailmaani tuollainen ei vain sovi.
ApSehän maksaa joka kuukausi siitä lapsesta. Siinä on sitä rahaa luistimiin. Ei elatuksia huvikseen makseta. Se fyrkka menee lapsen tarpeisiin. Ei tossa ole mitään ihmeellistä.
Huvikseen? Eikö jokaisen vanhemman luulisi haluavan hankkia silloin tällöin jotain omalle lapselleen "huvikseen"? Jotenkin itselleni on vain vastenmielistä, että mies suhtautui lapsiin tuolla tavoin, että mitään ns. ylimääräistä ei halua hankkia.
Ap
Luistimet on pienituloiselle tosi kalliita. Mielestäni ihan sopiva ehdottaa eksälle että laitetaan summa puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja isällään ei tarvitse tilaa/huonetta? Ruokaa tietenkin kuluu noin naurettavan vähäisillä visiiteillä huomattavasti äitiä vähemmän.
Tässä ap:n kertomassa tapauksessa lapset oli isällään viikonloppuja, muu aika äidin luona. Sairasta nähdä omat lapsensa vain kulueränä.
Tämä keskustelu avasi silmäni ja nyt ymmärrän, kuinka kokematon ja hölmö olin ajatuksieni kanssa. Tietenkin elareissa huomioidaan kaikki hankinnat ja lähivanhempi ne sitten hoitaa. Sehän niiden idea juuri on. Olinpas pöhkö :).
Ap.
Ettet nyt vaan sattuisi olemaan se lasten äiti?
Vierailija kirjoitti:
Kauhean kylmä suhtautuminen monella teillä. Ei ne luistimet lapsen äidille ole menossa vaan lapselle ja niiden elarien on tarkoitus kattaa myös asumiskustannuksia koska lapsi tarvitsee myös tilaa. Sääliksi käy lapsia joilla on tuollainen isä. Asun ulkomailla ja täällä isien suhtautuminen erolapsiin on aivan eri tasolla. Itse en siis ole eronnut mutta eronneiden perheiden isät kohtelevat lapsiaan ihmisarvojen mukaisesti eron jälkeen. Toisin kuin Suomessa jossa lapset lähinnä häiritsevät mahdollisen uuden panokaverin hankintaa.
Tää on just niin kummallinen ajatustapa monilla. Että elareilla pitäisi saada maksettua hankinnat, asuminen ja ruoka. Ei pidä. Myös äiti on elatusvelvollinen ja lisäksi saa lapsilisät. Nykyään myös monilla etävanhemmilla on sen verran iso asunto, että lapsillekin on tilaa, joten ei ole edes reilua, jos täytyy osallistua asuinkuluihin toisenkin vanhemman luona.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua niihin summiin, yleensä ne ovat hyvinkin maltillisia summia joista ei todellakaan jää äidille tuhlattavaa.
Vierailija kirjoitti:
500e plus lapsilisät...
Dodih.
Elatusmaksun määrää laskiessa huomioidaan molempien vanhempien tulot ja lapsille on tarkoitus tarjota sellainen elintaso kuin vanhempien tuloilla yhdessä on varaa. Joko molemmat ovat suht kovapalkkaisia tai äiti huomattavasti pienituloisempi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu avasi silmäni ja nyt ymmärrän, kuinka kokematon ja hölmö olin ajatuksieni kanssa. Tietenkin elareissa huomioidaan kaikki hankinnat ja lähivanhempi ne sitten hoitaa. Sehän niiden idea juuri on. Olinpas pöhkö :).
Ap.
Tämä ei todellakaan ole minun tekstiäni. En käytä pistettä Ap:n perässä. Nauretrava yritys.
Ap (alkuperäinen siis)