Matkustaisitko Dubaihin?
Dubai vaikuttaa todella kauniilta kaupungilta ja siellä ainakin olisi lämmintä. Löysin halvan matkapaketin sinne, ja lentomatkakin on sopivan lyhyt. Dubai olisi todella mielenkiintoinen matkakohde, mutta...
Mietin niitä ihmisoikeuksia. Orjuutta ja seksuaalirikoksia. Dubaissa työskentelevät ulkomaalaiset saavat todella pienen palkan ja heidän passit viedään, jotteivat he pääse takaisin kotimaahan. Naiset joutuvat kokea seksuaalista väkivaltaa. Kuulostaa todella kurjalta, mutta valitettavasti pahuutta on monissa muissakin maissa. Lähes kaikkialla ainakin Euroopan ulkopuolella on jotain pahaa, joten pitäisikö sitten pysyä vaan kotona?
Itse rakastan matkustelua ja olisi hienoa nähdä Dubai. Jostain syystä kuitenkin ihmiset tuomitsevat Dubaihin matkustelevat, vaikka lähes samanlaista on esimerkiksi Thaimaassa ja Intiassa, joihin Dubaihin matkustajia haukkuvat matkustavat itse mielellään.
Emme valitettavasti voi korjata näitä ongelmia olemalla matkustamatta kyseisiin valtioihin. En kuitenkaan mielelläni rahoittaisi Dubain toimintaa, vaikka tiedän ettei kaikki rahat mene valtiolle. Mitä mieltä itse olette? Matkustaisitteko Dubaihin tai oletteko käyneet siellä?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tulin Dubaista, oli ihanaa viettää keskellä pimeintä syys-talvea viikko upeilla hiekkarannoilla lämpimällä hiekalla makoillen ja lähes 30-asteisessa kirkkaassa merivedessä pulikoiden. Käy siellä, jos arvostat suht lyhyellä lennolla upeaa rantalomaa talvella, itse nautin juurikin siitä. Lisäksi todella vaikuttava ja näkemisen arvoinen paikka toinen toistaan upeampine pilvenpiirtäjineen. Muuhun en ota kantaa, ihmisoikeusasioita en lyhyellä lomalla tullut ajatelleeksi vaikka olenkin tietoinen ongelmista. En mielestäni tue esim. prostituutiota vain matkustamalla johonkin missä sitä on olemassa. Eiköhän joka kohteessa ole jotakin kyseenalaista.
Suloista. Jollekin pilvenpiirtäjä on oikein nähtävyys. Tämän kirjoittajan on pakko olla 18-vuotias tai Sara Sieppi.
Suloista että joku katsoo olevansa siinä asemassa että pystyy dissaamaan toisia... :)
Dubain pilvenpiirtäjät ovat kyllä nähtävyys siinä kun vaikkapa New Yorkin. Vaan jotenkin minusta tuntuu että et käyttäisiä tuollaista ilmaisua jos joku muu kehuisi niitä.... vai?
Ja jos Burj Khalifa ei ole mielestäsi vaikuttava näky niin ei voi mitään.
Et matkustaisi tuonne mistään hinnasta koska en halua tukea rahoillani paikallista hallintoa ja kulttuuria. Sama koskee kaikkia maita joissa on i-merkkinen uskonto.
Mun kaveri oli siellä yksin (nainen) viikon. Ei siellä arabimiehet niin huudelleet perään, enemmänkin käytöstavat, pukeutuminen kannattaa silti miettiä että ei riko paikallisia sääntöjä. Kuulemma metrossa ei saa juoda smoothieta. Sen sellaista, hengissä tuli kotiin! Ei kannata liioitella, menee jos siltä tuntuu. Itse ajattelin mennä yksin Espanjan Aurinkorannikolle ensi keväänä, jollei seuraa löydy. Ihan vaan chillaamaan, syömään, juomaan ja olemaan auringossa. Vastapainoa toimistotyölle.
Vierailija kirjoitti:
En matkustaisi tuonne mistään hinnasta koska en halua tukea rahoillani paikallista hallintoa ja kulttuuria. Sama koskee kaikkia maita joissa on i-merkkinen uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tulin Dubaista, oli ihanaa viettää keskellä pimeintä syys-talvea viikko upeilla hiekkarannoilla lämpimällä hiekalla makoillen ja lähes 30-asteisessa kirkkaassa merivedessä pulikoiden. Käy siellä, jos arvostat suht lyhyellä lennolla upeaa rantalomaa talvella, itse nautin juurikin siitä. Lisäksi todella vaikuttava ja näkemisen arvoinen paikka toinen toistaan upeampine pilvenpiirtäjineen. Muuhun en ota kantaa, ihmisoikeusasioita en lyhyellä lomalla tullut ajatelleeksi vaikka olenkin tietoinen ongelmista. En mielestäni tue esim. prostituutiota vain matkustamalla johonkin missä sitä on olemassa. Eiköhän joka kohteessa ole jotakin kyseenalaista.
Suloista. Jollekin pilvenpiirtäjä on oikein nähtävyys. Tämän kirjoittajan on pakko olla 18-vuotias tai Sara Sieppi.
Suloista että joku katsoo olevansa siinä asemassa että pystyy dissaamaan toisia... :)
Dubain pilvenpiirtäjät ovat kyllä nähtävyys siinä kun vaikkapa New Yorkin. Vaan jotenkin minusta tuntuu että et käyttäisiä tuollaista ilmaisua jos joku muu kehuisi niitä.... vai?
Tiesittekö, että kyseinen peniksen jatke on lähes tyhjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että kyseinen peniksen jatke on lähes tyhjä?
En ole niin hyvin perehtynyt paikallisiin kiinteistömarkkinoihin että osaisin vastata.
Niin ja kannattaa muistaa että jos joutuu Dubaissa raiskatuksi niin rikosilmoitus sitten vasta Suomessa, muuten saa syytteen esiaviollisesta seksistä. Samoin jos vaikka miehen käsi osuu vahingossa toiseen mieheen tungoksessa (tai joku haluaa näin väittää) niin syyte homoilusta. Paikallisen kanssa ei kannata riitautua ja muutenkin on syytä olla todella varovainen. Mieluummin käyn lomilla rennommissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Prostituutiota voi olla tukematta sillä tavalla ettei käytä sellaisia palveluja. Mutta jos hotelli jossa yövyt ja ostosparatiisit joissa shoppailet on rakennettu orjatyövoimaa käyttämällä ja niitä ylläpidetään työntekijöitä riistämällä, tulet tukeneeksi sitä riistoa, halusit tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ihmiselle joka ei ole paljoa matkustanut suurkaupungeissa. Olen itse asunut pilvenpiirtäjässä viisi vuotta ja katsellut olohuoneen ikkunasta kun Shanghai Tower rakentui. Ei juuri pilvenpiirtäjät hetkauta eikä ikipäivänä olisi syy matkustaa hiekka-aavikolle äimistelemään jotain tornitaloa ja shoppailemaan.
Mutta varmasti kiva kohde ihan nuorille jotka ei suuria maailmanmenosta tajua ja tärkeintä on ruskettua ja shoppailla.
Hedonismin ja materialismin Mekka. Mikäs siinä, jos sellaisesta tykkää. Mutta turha sitten Suomessa leikkiä olevansa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prostituutiota voi olla tukematta sillä tavalla ettei käytä sellaisia palveluja. Mutta jos hotelli jossa yövyt ja ostosparatiisit joissa shoppailet on rakennettu orjatyövoimaa käyttämällä ja niitä ylläpidetään työntekijöitä riistämällä, tulet tukeneeksi sitä riistoa, halusit tai et.
Tajuatteko miten paljon tuo syö uskottavuuttanne kun kutsutte siirtotyöläisiä orjiksi?
Se saa vaan ihmiset miettimään että mitä kaikkea muuta vaikeammin havaittavaa väitätte muuksi kuin se oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dubain reissu on todellinen "reilun kaupan" talviloma. Suomalainen duunari pääsee nauttimaan todellisen työvoima riiston hedelmistä.
Kannattaa muistaa, että jonkun vaan pitää tehdä se likainen työ.
Joo!
Oli tosi riistettyjä taksikuskeja, tarjoilijoita, myyjiä, hotellityöntekijöitä kun Dubaissa kävin....
Mikä teillä dubaijankkaajilla oikein on? Monilla konfliksialueilla ihmisiä kuolee hirvittävissä olosuhteissa mutta teillä tekee pahaa jonkun dubaissa hotellia siivoavan tyypin takia. Eihän touhussanne ole mitään järkeä.
Kannattaisko sun nyt vähän perehtyä aiheeseen enemmän. Tiesitkö että dubaissa on erittäin yleistä että työntekijöiltä (jotka yleensä ovat muista maista) viedään passi etteivät pääse takaisin kotimaahansa.
Luuletko sä ihan oikeasti että sen siivojan palkka on häävi? Tiesitkö että jos tippaat siivoojaa, sen pomo ne rahat vie.
Tiedän kyllä eikä se häiritse minua yhtään. Katsos: ei joka puolella maailmaa tehdä kuten meillä. Ja noin tehdään ihan kurinpidollisista syistä.
Siivooja saa siivoojan palkkaa. Ei varmasti ole häävi, mutta missä maassa sitten näin on?
Olen tipannut siivoojaa loman lopuksi antamalla rahan käteen niin ettei kukaan näe. Jos väität että pomo sen käy varastamassa on todistustaakka sinulla.
Kyllä suomen kerrossiivoojan 10€/h hakkaa Dubain palkat.
Oikeastaan katsoin joskus dokumentin missä puhuttiin juuri tästä kuinka joissain maissa pomot ratsaavat työntekijöitä päivän jälkeen että jos on saanut käteen tippiä nekin varastettiin. Voin kotiin päästyä koittaa etsiä tämän dokumentin. Siinä haastateltiin siivoojia jotka olivat karanneet takaisin kotimaahan.
Kurinpidollisista syistä passi viedään? Oletko sä nyt ihan tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rantaelämää ja lämpöä löytyy lähempääkin.
Mistä löytyy tähän aikaan vuodesta +25 lämpöä alle 6h lennolla? Ei ainakaan Euroopasta.
Kanarialta, mutta ei toki ihan yhtä lämmintä.
Et ole käynytkään Dubaissa, jos Kanariaan vertaat. Kanarian kylmät merituulet luovat ihan erilaisen ilmastoin kuin Dubaissa, jossa sää on aina hyvä.
Kirjoitin aiemmin siitä kuinka kävin ja nautin lomasta. Olen nyt, tadaa - itsekäs ja lapsellinen! Anteeksi jos Dubain arkkitehtuuri oli mielestäni vaikuttavampi ja omaperäisempi kuin vaikka New Yorkissa. Muuten olen matkustanut vain Euroopassa, eikä siten muita vertailukohtia kuten minua vähättelevällä mahtavalla maailmankansalaisella. Oli kuka hyvänsä riistetty sielu selkänahallaan ne tornit rakentanut, ne ovat silti hie-no-ja. Ei tarvitse olla teini tai Sara Sieppi ajatellakseen niin.
Aloittajalle: matkusta minne ITSE haluat. SINÄ päätät mikä maailmassa häiritsee liikaa jotta et johonkin menisi. Ei varmaan ole paikkaa mistä ei olisi jollakin pahaa sanottavaa, aina löytyy niitä toisia syvästi paheksuvia maailmanparantajia.
Ei ole tapana matkustaa ihmisoikeushaasteellisiin diktatuureihin tai muihin fundamentalistisiin persläpiin. Parempia matkakohteita onneksi riittää enemmän kuin on aikaa matkustaa.
Katsoin muutama päivä sitten tämän BBC:n dokumentin https://www.radiotimes.com/tv-programme/e/hchqs5/escape-from-dubai-the-… ja kyllä silmät aukesivat. Tästä tapauksestahan puhuttiin Suomessakin koska mukana oli suomalaisnainen auttamassa ystäväänsä.
Aivan käsittämätöntä että maan hallitsijat saavat huseerata tuolla tavalla eikä kukaan tee mitään. No tietenkään kukaan poliittisesti ei voi tehdä mitään, koska öljy. YK lähettelee jotain typeriä kirjeitä että hei, missäs tämä nainen on, oletteko kenties tappaneet hänet? No eipä tule vastauksia.
Koska poliittisia vaikuttamiskeinoja ei ole, niin ainoa keino vaikuttaa on iskeä rahallisesti. Ja se vaatii sen että ihan tavalliset matkailijat lakkaavat käymästä Dubaissa ja tukemasta maan taloutta ja samalla julmaa hallintoa. Ei tulisi mieleenkään ikinä matkustaa tuonne.
Jahas, Kanarian pakettimatkailijat täällä moralisoimassa :D kyllä taitaa sukat pyöriä sandaaleissa ihmisoikeusaktivistia palstalla leikkiessä
Tiedän kyllä eikä se häiritse minua yhtään. Katsos: ei joka puolella maailmaa tehdä kuten meillä. Ja noin tehdään ihan kurinpidollisista syistä.
Siivooja saa siivoojan palkkaa. Ei varmasti ole häävi, mutta missä maassa sitten näin on?
Olen tipannut siivoojaa loman lopuksi antamalla rahan käteen niin ettei kukaan näe. Jos väität että pomo sen käy varastamassa on todistustaakka sinulla.