Poikien kasvupyrähdyksestä murrosiässä
Miten paljon teidän murrosikäiset pojat ovat kasvaneet kasvupyrähdyksen aikana ja kauanko se nopea kasvu kestää?
Mun poika täytti juuri 14v. Murrosikää ei vielä ole. Koululääkärillä juuri käytiin.
Hän on 173cm pitkä. Tuleeko kasvupyrähdys kaikille vaikka lähtöpituus olisikin jo aika paljon?? Geeniperimällä ei luulisi hänellä tulevan mitään 30cm pituutta lisää mitä tekstikirjat kertovat poikien kasvavan murrosiän aikana?!
Kommentit (44)
Meillä toinen poika kasvoi yläasteen aikana varmaan puoli metriä. Nuorempi on vielä päiväkodissa.
Minä olin 14-vuotiaana 185cm ja nyt nelikymppisenä 186cm. Mitään sen kummempaa pikaista kasvupyrähdystä ei ollut, vaan kasvu oli tasaisen nopeaa noin 10-14 -vuotiaana.
Mutta sitä minäkin mietin kuten aikaisempi kirjoittaja että mihin viittaat tuolla että murrosikää ei vielä ole? Se kuulostaa kummalliselta 14-vuotiaalla.
Yksilöllistä. Toiset kasvavat vasta armeijassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattais tutkia miksi ei murrosikä ala.
Miksi? Täysin normaalia, että 14 ei ole vielä murrosiässä. Poikien murrosikä ajoittuu ikävuosille 11-19. Mutta ap:lle: oma poika kasvoi vuodessa 25cm, mutta lähtöpituus oli reilu 150cm... loppu 4cm tuli sitten seuraavan vuoden aikana pikkuhiljaa.
Oma poika on kasvanut oikeastaan koko ajan tasaista kovaa vauhtia, ei mitään erityistä pysähdystä vaan jatkuvasti venyy mittaa. Nyt 14,5 vuotta ja pituutta 185 cm. Kasvuennusteen mukaan 10 cm pitäisi vielä tulla lisää.
Mun poika oli 14-vuotiaana 163 cm, nyt täyttää tammikuussa 17 ja on 184 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Täysin normaalia, että 14 ei ole vielä murrosiässä. Poikien murrosikä ajoittuu ikävuosille 11-19. Mutta ap:lle: oma poika kasvoi vuodessa 25cm, mutta lähtöpituus oli reilu 150cm... loppu 4cm tuli sitten seuraavan vuoden aikana pikkuhiljaa.
Puhutaaanko tässä nyt murrosiästä, vai pituuspyrähdyksestä? Normaalisti murrosikä alkaa noin 9-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti äärimäisen harvinaista, ettei 16-18 vuotiaalla ole murrosikä alkanut, vaikka sun mielestä se on normaalia, mun mielestä ei ole, ihan vaan kokemuksen perusteella, en siis ole mikään alan asiantuntija.
Mun poikani oli 14-vuotiaana joukkueensa lyhyin ( 152 senttiä) , sitten syksyllä kesän jälkeen yksi pisimpiä 188 cm
Mun poikakaveri oli armeijaan mennessään 174 cm ja vuoden päästä kotiutuessaan 188 cm eli kasvoi vuodessa 14 cm.
Pari vuotta ja 30 cm alkoi kun poika oli seitsemänellä.
Ja varsinkin jalat kasvoi pyrähdyksinä.
Ostettiin juhlakengät, kun oli kolmet juhlat tulossa parin kuukauden sisällä.
Ensimäissä juhlissa ne kengät mahtui jalkaan
Vierailija kirjoitti:
Mun poikakaveri oli armeijaan mennessään 174 cm ja vuoden päästä kotiutuessaan 188 cm eli kasvoi vuodessa 14 cm.
Tuo on sinällään täysin uskottavaa, mutta harvinaista. Tuollainen armeija-aikainen kasvupyrähdys tapahtuu noin 1% miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Halusitko pidempää poikkista enemmän?
Kummallakn pojallani alkoi murrosikä siinä 11v iässä ja 7-8lk aikana oli pituuskasvussa ns pyrähdys, pituutta tuli n.11-12cm/vuoden aikana.
En tiedä kasvaako enää kumpikaan pituutta vai onko aikuispituus saavutettu, nuorempi.on 9lk ja on 175cm, vanhempi 17v lukion toisella ja on 186cm.
Minä 168cm, mies poikiaan lyhyempi.
Vierailija kirjoitti:
Polttaako...?
Miksi tätä on alapeukutettu? Eikö tuo nyt ole ihan yleistietoa, että tupakan poltto vaikuttaa erityisesti poikien pituuskasvuun, eikä millään merkityksettömällä tavalla...
Minä kyllä veikkaan että pojalla on murrosikä alkanut jo hyvän aikaa sitten, mutta ap määrittelee murrosiän alkavaksi vasta sitten kun parta kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikien murrosikä alkaa siitä kun kivekset laskeutuvat ja sitten menee 0,5-1 vuotta niin alapään karvankasvu alkaa. Se että karvankasvu alkaa vasta joskus 15-vuotiaana ei todellakaan ole normaalia.
Meillä kotona mitattiin aina kun saatiin todistukset koulusta.
7. luokan kevättodistus 168cm.
8.luokan kevättodistus 191cm.
En muista paljonko oli 8. luokan joulutodistuksen aikaan pituus.
M24