16v tyttö ei välitä ollenkaan ulkonäöstään
Mitä tehdä, kun 16-vuotias tytär ei ollenkaan välitä ulkonäöstään? Nyt en tarkoita mitään meikittömyyttä, vaan hän saattaa lähteä likaisissa vaatteissa hiukset ja hampaat harjaamatta kouluun. Hävettää liikkua hänen seurassaan. Mikä neuvoksi?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Tytöllä on vähän ylipainoa ja kokee sen takia, ettei enää halua huolehtia itsestään ollenkaan.
Ap
Onko koko perheellä ylipainoa? Äitinä sinulla on suurin päätäntävalta puolisosi kanssa siitä, mitä teillä syödään. Tytärtä voisi kannustaa aloittamaan jonkin liikuntaharrastuksen tai ehkä voisitte jopa alkaa harrastaa yhdessä niin kuin joku taisi ehdottaakin? Yritä auttaa häntä reipastumaan ja kiinnitä huomiota koko perheen terveelliseen syömiseen, mutta osoita samalla hyväksyväsi hänet sellaisena kuin hän on. Oletko koskaan sanonut tyttärellesi, että hän on mielestäsi kaunis? Ulkonäkö ei ole elämän tärkein asia, mutta osa elämää kuitenkin. Varsinkin nuorille ulkonäköasiat voivat olla vakava asia ja niitä tulisi sellaisena kohdella. Nytkin kuulostaa siltä, että tyttäresi on pienestä ylipainosta masentuneena lakannut huolehtimasta itsestään. Onko hän siis aikaisemmin perushygieniasta pitänyt huolta?
Me vanhemmat emme ole ylipainoisia. Tyttö ostaa itse omilla rahoilla ilmeisesti herkkuja ja lihoo. Hänellä on kilpirauhasen vajaatoiminta "rajamailla", lääkitystä harkitaan. Ei ole ikinä välittänyt puhtaudestaan erityisemmin mutta sentään käynyt suihkussa ja aiemmin pakotin pesemään saippualla. Ei vaikuta ollenkaan masentuneelta, on kavereita ja koulu menee hyvin, ei ole ikinä yksin vapaa-ajallakaan ja nauraakin paljon. Olen aina sanonut hänelle, että hän on kaunis kun hän nauraa. Luulen että hän pelkää sitä syöpää nyt eniten. Äitini kuoli viime vuonna rintasyöpään ja tyttö on lukenut paljon miten alumiini esimerkiksi lisää riskiä jne. Olen ostanut ihan apteekin sebamediä että pesisi sillä ja alumiinitonta deodoranttia, mutta ei käytä ilmeisesti sitäkään. Onneksi ei sentään hikoile hirveästi.
Ap
Ja tosiaan tytön pitäisi huolehtia ulkonäöstään jo sen vuoksi että työskentelee asiakaspalvelussa (opiskelee merkonomiksi ja opiskelijoiden kuuluu olla koulun kahvilassa). Koulu ei sentään vielä ole puuttunut.
Ap
se voi myös vaikuttaa että jos höösäät ympärillä niin, häiritsee siten että tyttö tuntee itsensä lapsemmaksi kun onkaan? niin yrittää olla perheen vuoksi "vahvempi", koska ajattelee että pärjää omillaan. älä liikaa höösää jos ei oikeasti ole aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan tytön pitäisi huolehtia ulkonäöstään jo sen vuoksi että työskentelee asiakaspalvelussa (opiskelee merkonomiksi ja opiskelijoiden kuuluu olla koulun kahvilassa). Koulu ei sentään vielä ole puuttunut.
Ap
Ole yhteydessä koulun opoon tms ja pyydä ottamaan asia puheeksi.
Mene tytön kanssa esimerkiksi Ruohonjuureen, se on ekokauppa jossa on kattavat vaihtoehdot luonnonmukaiseen kosmetiikkaan ja hygieniavälineistöön. Voi itse valita sen deodorantin sieltä, ja esim. meikkejä tai hiustenhoitoaineita mikäli haluaa. Siellä on myös osaava henkilökunta joka voi vakuuttaa tytön tuotteiden turvallisuudesta (alumiinittomuudesta) jos ei sinua usko. Onko äitisi kuolema ollut tytöllesi kovin raskas?
Voit myös muistuttaa tytärtäsi, että työelämässä on hyvien tapojen mukaista olla edustavan näköinen, tietenkin oman mukavuutensa rajoissa. Onko mahdollista puhua opettajan kanssa ja pyytää häntä kehottamaan tyttöä vähän panostamaan? Nämä on vaikeita asioita, koska tyttöä ei saisi loukata vaan hellästi ohjata oikeaan suuntaan ja ymmärtämään oma arvonsa sekä toisten ihmisten kunnioittaminen.
Edelleen, piristäisikö joku liikuntaharrastus? Puheistasi sai AP sen kuvan, että lihomisestaan masentuneena ei oikein huolehdi itsestään muutenkaan. Voisitte yhdessä valita jonkun mieleisen lajin?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollenkaan masentuneen oloinen, ihan perusiloinen ja hyväntuulinen ja pärjää hyvin koulussa, kavereitakin on. Ei kuulemma vaan ulkonäkö kiinnosta. En itsekään yleensä meikkaa, mutta perushygieniasta huolehdin.
Ap
¨
Vanhempia on erittäin helppo sumuttaa näissä asioissa. Olin itse hyvin masentunut ja koulukiusattu, äärirajoilla menevä tapaus. Vanhemmat olivat iloisia, että yksi lapsista ainakin pärjää, on suosittu, rohkea, reipas ja iloinen. Ihmettelivät, miksen tuo kavereita kotiin. Niitä ei ollut.
Munkin äiti huomautteli dödön käytöstä. Samaan aikaan mietin auton alle hyppäämistä.
Käy tytön kanssa kaupoilla ja anna valita mieleisensä asu, ehkä voisi tulla kipinä siihen että onkin kivan näköinen. Voitko itse näyttää esimerkkiä esim. laittautumalla johonkin juhliin? Oisko teillä mitään tilaisuutta tulossa mihin koko perhe voisi vähän panostaa ulkonäköönsä?
Itsekin menen usein ulos likaisissa hiuksissa. Mutta minä olenkin kalju. On minulla joskus likainen paita ollut.
Terkuin Harri
Tuosta masennuksesta vielä, että teinien on tosi helppo kaunistella omaa oloaan ja vointiaan vanhemmille. Oletko varma, ettei esim. koulussa ole tapahtunut jotain, joka on saanut tytön lopettamaan itsestään huolehtimisen? Onko mummon kuolema ollut traumaattinen, onko se käsitelty kunnolla perheessä? Kuulostaa vaan siltä, ettei kaikki ole nyt ok. Itsekin olin nuorena itsetuhoinen ilman, että vanhempani tajusivat mitään. Onneksi en sitten tehnytkään itselleni mitään peruuttamatonta.
Äiti pienen kaivelun jälkeen paljastaa että tytöllä on kemikaalikammoa, ylipainon aiheuttamaa ulkonäön välinpitämättömyyttä ja jonkinasteisia masennuksen oireita ja vaikka mitä. Ja silti ensimmäisessä viestissä kitisee vain lapsen ulkonäöstä ja että hävettää lähteä tämän kanssa mihinkään? Miten olisi että oikeasti paneutuisit tytön henkisen tason ongelmiin ja yrittäisit auttaa niitä ennen kuin nalkutat deodorantista ja vaatteista? Sairasta, toivottavasti tämä on provo. Harmi kyllä että mahdollisesti ei ole koska oma äitini oli samanlainen kun sairastin masennusta teininä ja ulkonäkö tai hygienia ei kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Ja tytöllä on myös akne jota ei hoida eikä suihkussa pese itseään saippualla tai käytä deodoranttia, ei harrasta liikuntaa ollenkaan ja on muutenkin kuin elähtänyt keski-ikäinen olemukseltaan.
Ap
Kerro miten aknea hoidetaan, sais vinkin miten siitä pääsee eroon. Se (akne) voi olla myös syy välinpitämättömyyteen, vie lapsesi ihotautilääkärin pakeille.
Kyllä teini-ikäisenkin voi pakottaa huolehtimaan perushygieniasta. Hampaat on pakko pestä, siitä ei pääse mihinkään. Asiakaspalveluammatissa ei varsinkaan voi haista hieltä, eikä se ole suositeltavaa muutenkaan. Tee selväksi, että tämä ei ole mikään mielipidekysymys - alumiinittomuus on, deodorantin käyttö ei.
Oletko AP ottanut tyttäresi kemikaalikammon kuinka vakavasti? Kuulostaa siltä että pelkää nimenomaan syöpää, johon oma äitisi menehtyi. Onko mummon kuolema käsitelty perheessä kunnolla vai olisiko tyttärelle voinut jäädä asiaan liittyen jotain traumoja?
Varmaan pitäisi sinun äitinä ottaa vähän tiukempi linja tuohon hygieniaan. Kyllä hampaat on pakko pestä ja dödöä käyttää. Ei tule tyttö työelämässä, varsinkaan asiakaspalveluammatissa pärjäämään mikäli nämä perusasiat ei ole kunnossa.
Ollaan me puhuttu paljonkin tuosta äidin kuolemasta. Valitettavasti suvussamme on paljon syöpää molemmilla puolilla ja tälläkin hetkellä aihe on ajankohtainen mieheni suvun puolella. Tyttö on käynyt terapiassa syöpäpelkojensa vuoksi.
Ap
otat kuristusotteen ja kerrot että rakastat häntä ja mitään syöpäpelkoja ei ole.
Terkka tai kuraattori voi tehdä masennusseulan. Toki löytyy niitä netistäkin. Hanki nopeasti lapsellesi apua, ennen tilanteen kriisiytymistä.
Ehkä meikkaamattomuus ja saippuan + deodorantin käytön välttely on kaikki tuota syöpäpelkoa. Jos tyttö käy jo terapiassa, ehkä voit ottaa yhteyttä terapeuttiin ja pyytää häntä ottamaan tytön kanssa asia puheeksi.
Joo, perushygieniasta täytyy opettaa pitämään huoli, se on kohteliasta muille ja hyväksi itselle. Meikata ei tarvi, kunhan on puhdas tukka ja iho ja puhtaat vaatteet. Tee se tyttärellesi selväksi.