16v tyttö ei välitä ollenkaan ulkonäöstään
Mitä tehdä, kun 16-vuotias tytär ei ollenkaan välitä ulkonäöstään? Nyt en tarkoita mitään meikittömyyttä, vaan hän saattaa lähteä likaisissa vaatteissa hiukset ja hampaat harjaamatta kouluun. Hävettää liikkua hänen seurassaan. Mikä neuvoksi?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Käy kyllä suihkussa mutta ei siis viitsi pestä saippualla. Ei käytä kai ollenkaan deodoranttia. Syö purkkaa niin ei kuulemma sen takia pese hampaitaan. En voi pakottaa. Kyllä oikeasti surettaa. Syö antibiootteja ja käyttää lääkevoidetta akneen.
Ap
No ei saippuapesu ole mikään pakko, itse asiassa voi olla iholle parempi pelkkä vesipesu että siitä en olisi kovin huolissani. Myös hiukset voi pestä pelkällä vedellä jos tukka on siihen tottunut. Deodoranttia kyllä pitää käyttää ja hampaita pestä. Ekokaupoissa on näitä mineraalidödöjä jotka on luonnonmukaisempia vaihtoehtoja, jos kemikaalit tyttöäsi arveluttaa.
Purkka ei todellakaan ole sama kuin hampaiden harjaus. Onko hampaissa reikiä? Onko opetettu harjaamaan lapsesta saakka? Deodoranttia ei kenenkään tarvitse käyttää, tuore hiki ei haise. Onko lesbo ja yrittää korostaa sitä erottumalla hygieniafriikki pissistytöistä?
En tiedä hänen kuukautishygieniastaan. On aina pelännyt että juo saippuaa astiasta ym. joten on kai sitten kemikaalikammoinen. Hankala enää valvoa tuon ikäistä erityisemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö ei ole käynyt kampaajalla ikinä.
Ap
Kuka ne hiukset leikkaa? Onko malli sellainen jonka haluaa?
Reikiä ei ihme kyllä ole ollut ja ulkoisesti hampaat ovatkin upeassa kunnossa. Deodoranttia ei vaan käytä, ei kai muista edes ja toisaalta pelkää hysteerisesti rintasyöpää. Olen ostanut alumiinitonta ja hajustamatonta, mutta ei käytä sitäkään. Suihkussa käy kyllä joka päivä mutta pesee vain vedellä.
Ap
Minä leikkaan. Ei itse välitä miltä hiukset näyttävät, mutta pidän pitkänä polkkana ja oma väri.
Ap
Ei tyttö ole ikinä ilmaissut kiinnostusta sen kummemmin miehiin tai naisiin eikä puhunut mitään seksuaalisesta suuntautumisestaan ikinä. Ei ole kiinnostunut seurustelusta.
Ap
Ekokaupoista saa palashampoota jolla pestä hiukset. Osta tytölle vartalonpesukinnas, sillä saa kainalot ym. puhtaammiksi kuin pelkällä vesihuuhtelulla. Vaikkei käyttäisikään mitään suihkusaippuaa kintaan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö ei ole käynyt kampaajalla ikinä.
Ap
Kuka leikkaaa hänen hiukset?
Vierailija kirjoitti:
Minä leikkaan. Ei itse välitä miltä hiukset näyttävät, mutta pidän pitkänä polkkana ja oma väri.
Ap
Vie kampaajalle josko innostaisi huolehtimaan paremmin.
Kun itselläni oli vaikea masennus, toimin samalla tavalla. Hampaita en pessyt rehellisesti moneen kuukauteen, suihkussa ehkä kerran parissa viikossa ym. Olin kyllä juuri ysiltä päässyt, jonka jälkeen en kouluun enää päässyt masennuksen vuoksi. Eli ei tarvinnut likaisena muiden eteen mennä.
Mielestäni kertoo lähes aina jonkun asteisesta mt-ongelmasta, jos ei pysty perustarpeista huolehtimaan. Hygienia kuuluu näihin.
Ei välttämättä halua sinulle puhua, mutta terveydenhoitaja osaisi ohjeistaa avun piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVie kampaajalle josko innostaisi huolehtimaan paremmin.
Ei kaikki halua käydä kampaajalla. Itse olen viimeksi käynyt joskus 13-vuotiaana.
En vain pidä jäljestä. Aina kun halunnut hiukan latvoja tasoittaa, on surutta vedelty 15cm pois kysymättä.
Eikä tarvitse maksaa niin paljon jostain, jonka itse tai ystävä tekee ilmaiseksi. Hyvää jälkeä siitäkin tulee, jos vähänkin osaa.
Osta tytöllesi joululahjaksi jotain hienompaa kosmetiikkaa? Jospa siitä innostuisi
Itse olen myös ollut koko nuoruuden välinpitämätön, paskaset vaatteet, kengät ja kaikki mutta ei mua ole oikeasti ne haitanneet mitenkään, porukat aina valitti, mutta ei silti kiinnostanut, tiedä sitten mistä johtui mutta ei haitannut ollenkaan. vasta n+20 iässä alkoi muuttumaan asenne, enkä enää juurikaan sotke vaatteita vaihdan "puuhastelu" vaatteet nykyään päälle kun jotain tekee.
Tytöllä on vähän ylipainoa ja kokee sen takia, ettei enää halua huolehtia itsestään ollenkaan.
Ap
Kuulostaa masennukselta. En itsekään masentuneena jaksanut välittää ulkonäöstäni tai hygieniasta. Kaikki voimat meni ihan vaan olemiseen ja hengissä pysymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tytöllä on vähän ylipainoa ja kokee sen takia, ettei enää halua huolehtia itsestään ollenkaan.
Ap
Koita auttaa laihtumaan.
Jos saa laihdutettua niin varmaan kiinnostuu taas ulkonäöstään.
tuossa iässä noi masennukset yleensä tulee ja menee, onko kauankin jatkunut? jos on oikeasti vaan vähän ylipainoinen niin voisit tsempata että on hyvä sellasena kun on? jos on aihetta laihduttaa niin yrittää tsempata mutta tyttöä loukkaamatta, nuoret ottaa meinaan sitten aika herkästi vielä enemmän nokkiinsa jos olisi oikeasti aihetta sanoa.
Haiseeko lapsesi siis hielle? Tästä voi huomauttaa, ettei ole kivaa muita kohtaan haista pahalta. Varsinkin teininä voi tuoksahtaa ihan kunnollakin jos ei deodoranttia käytä. Ei purkan syönti ole sama asia kuin hampaiden pesu. Vaikea tilanne, mutta minusta sinä äitinä voit kyllä pakottaa hänet pesemään hampaat. Esim. just että ulos ei lähdetä ellei hampaat ole pesty. Luulisi että kyllästyy tuohon kyttäämiseen ja alkaa hoitaa asian itse. Hyvä että akne on hoidossa!