Apua kissa hyökkäilee kokoajan
Kissa on noin 7 kuukautta eli nuori vielä. Leikattu poika. Käy ulkona valjaissa eikä vietä pitkiä aikoja yksin. Tykkää silittelystä, nukkuu yöt mun vieressä. Mutta saattaa ihan tyhjästä hypätä kiinni jalkoihin, käsiin tai tähdätä ihan suoraan kasvoihin. Ja tekee ihan tosiaan kipeää, mulla on kädet ja jalat täynnä naarmuja. Annan kissalle varoituksen sähisemällä ja korottamalla ääntä mutta ei ole mitään vaikutusta, jolloin viimeinen vaihtoehto on ottaa kissaa niskasta ja irrottaa kädestä/jalasta. Vesipulloa käytin alussa mutta luin ettei tee hyvää kissalle. Ikkunasta ei nää muita kissoja, ollaan niin korkealla, hamsteri on vain kissan lisäksi. Aina kun kissa aloittaa pureskelun rupean leikittämään leluilla, yritän siirtää huomiota toisaalle. Mutta ei mene pitkään kun aloittaa taas pureskelun. Mitä keinoja pitäisi käyttää että kissa oppisi tavoille? Turhauttaa niin äärettömästi, tuntuu siltä että olen jotenkin omalla käytökselläni "pilannut" kissan. Vai kuuluuko tällainen aggressiivisuus ikävaiheeseen? Ei tosiaan ole leikkimielistä näykkimistä, puree ja raapii ihan tosissaan. Haluaisin ymmärtää mikä on johtanut kissan tähän käytökseen.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Tosta syystä mulla on kolme rotukissaa. Eivät hyöki pentuina jalkoihin. En jaksaisi sitä enää kun ikää yli 50v.
Nyt nuorin 4v.
Mikä sitten auttaa niin se että kissa vanhenee. Pennut haluaa vaan leikkiä, syödä ja nukkua.
Eikö oikeesti rotukissat hyöki? Minkä rotuinen kissa sulla on? Olen harkinnut hankkia Devon rex -kissan. Kuulemma ovat vilkkaita eikä niitä anneta ainoaksi kissaksi. Miksihän... Siksikö, että tarvivat sen painikaverin, etteivät ala ihmistä haastamaan painiin?
Kiinnostaa, eikö rotukissat tosiaan hyökkäile pentunakaan ihmisten päälle, jos leikki menee saalistamisen puolelle ihan reippaasti?
No ei ole eroa rotukissojen välillä. Kissa tarvitsee kissakaverin jonka kanssa painia ja harrastaa takaa-ajoa ja piilosta. Itsekin joskus ajan takaa ja harrastan piilosilla oloa kissan kanssa, vaikka niitä kolme onkin.
Vierailija kirjoitti:
Tosta syystä mulla on kolme rotukissaa. Eivät hyöki pentuina jalkoihin. En jaksaisi sitä enää kun ikää yli 50v.
Nyt nuorin 4v.
Mikä sitten auttaa niin se että kissa vanhenee. Pennut haluaa vaan leikkiä, syödä ja nukkua.
Tämä johtuu siitä että kissoilla on toisensa.
Meidän norjalainen metsäkissa kyllä hyökkäsi pentuna ja vielä vanhanakin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kissa nyt on ihan turha lemmikki muutenkin, paitsi vanhan ajan maalaistalossa, jossa se nyt jotenkin hiirenpyydystäjänä olonsa ja elonsa ansaitsee.
Jos ajattelee hyödyn kautta, niin tutkimusten mukaan niin kissat kuin koiratkin voivat huomattavasti lisätä omistajansa terveyttä ja elämäniloa. Mm. verenpaineen lasku on yksi selkeä osoitus, mutta on paljon muitakin. Googlettamalla löytyy lisätietoja aiheesta.
Mielestäni lemmikit, (jos ne eivät ole kovin vaikeita tapauksia) tuovat paljon iloa elämään. Joillekin yksinäisille myös elämäntarkoitusta, kun voi huolehtia jostain, ja on joku kotona, kun tulee kotiin töistä tai muualta.
"Äiti-ihmisille" kissa tai koira tuo iloa ja tarkoitusta tyhjään kotiin, kun lapset ovat aikusena muuttaneet kotoa.
Kissa haluaa leikkiä jos hyökkäilee. Kokeile pitkää narua niistä ne tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Kissa nyt on ihan turha lemmikki muutenkin, paitsi vanhan ajan maalaistalossa, jossa se nyt jotenkin hiirenpyydystäjänä olonsa ja elonsa ansaitsee.
Meillä on tuommoinen hiirenpyytäjä ja asuu vielä meidän ulkovajassa, ei päästetä sisälle.
(Ei ole meidän kissa alun perin, tuli vaan meidän vajaan ja jäi sinne asumaan).
Hiiristä on nyt huomattavasti vähemmän vaivaa!
Mutta koira on saanut kynsistä kuonoonsa paristi.
Joo mulla kanssa 4 kuukauden ikäinen poikakissan pentu joka välillä raapii tai tekee muuta jäynää. Rauhoittuu välittömästi kun nostan niskasta ilmaan pariksikymmeneksi sekunniksi eikä pystyiskään repii.
Mieti nyt vähän.