Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijan elämä saa miettimään

opiskelija
30.11.2018 |

En saa tukea enempää kuin 250,28euroa ja saatanasti ärsyttää. Muutin omilleni puolisen vuotta sitten hoassiin.

On mukavaa olla parikymppinen mies suomessa, joo elämän parasta aikaa.

Kelassa pakotetaan nostamaan opintolaina ja elämään sillä, vaikka olet varaton ja vanhemmilla matalapalkkaiset tulot. Nostit lainan tai et, niin et ole oikeutettu etuihin missään ja kelassa ja sossussa kehotetaan menemään töihin. Muutin kelan kehoittamana ja hoassin kehoittamana kuuluisaan soluasuntoon.

kela maksoi vuokravakuuden (280e) ja 80% asunnosta ja antaa opintorahaa 250,28euroa, josta pitää maksaa vuokran puuttuva osuus. Ei enempää. (Vuokra soluasunnosta on 320e)

Koska otin soluasunnon kelan ja hoassin pyynnöstä, niin ei maksa kela, eikä sossu yksiön vuokra vakuutta muuttaessani yksiöön, koska hakisin sitä "mukavuus syistä".

Käyn AMK:ssa koulua ja ruokakin maksaa täällä 2,60euroa. Ruokaa pitää ostaa kahdesti päivän aikana, jotta jaksaa loppuun asti päivän. Saan saman verran tukea kuin toiseen asteen koulutuksessa käyvä, jolla on koulussa ilmainen ruoka ja rennompi lukujärjestys. AMK:ssa kirjat myös maksaa ja ne pitäisi ostaa lainalla tai tyytyä onneen, että kirjastosta löytyy.

Lainan kulutin viimevuonna vielä kotona asuessani ostaessani kaiken tarpeellisen perheelle, mitä puuttui jotta koulut sujuisivat kaikilla hyvin ja elämä olisi edes inhimmillistä.

Kelassa ja sossussa ei anneta toimeentuloa tai muita tukia, ellet ole pilannut luottotietoja tai ole yli 25v tai mielenterveys ongelmainen tai päihdeiden käyttäjä... Siksi suututtaakin, kun koulussa käy yleensä kolmekymppisiä ja nelikymppisiä ihmisiä, jotka kehuu koulun olevan niin ihanaa ja rentoa.

Ei se koulun käyminen vanhemmalle väestölle ole vaikeaa, kun on sitä mammonaa tilillä ja saa työkkäri etuudet tullessaan takaisin koulunpenkille kiusaamaan nuorisoa ja halveksumaan yleisesti.

Kelassa ja sossussa päätökset yleensä nojautuivat työntekijöiden omiin kokemuksiin ja vedottiin sääntöihin, että kaikilla ihmisillä on samat säännöt.

No mitenkäs sitten nämä vanhemmat ihmiset? Heillä on enemmän tuloja.
Entä varakkaat lapsoset, joiden vanhemmat kustantaa kaiken ja muutti omillee lisätulojen vuoksi?
Entä palveluiden hyväksi käyttäjät?

Kyllä mua niin vituttaa olla rahaton ja pyytää apua kavereilta. Sossussa kysyttiin, mikset kysy perheeltäsi apua, jos asuvat samassa kaupungissa tai käy ruokajonoissa? Ihan oikeasti siis menen tosiaan kuluttamaan kolme tuntia saadakseni ennen päiväys tuotteita ruokajonoon opiskelun sijaan?

Menenkö ruokajonoon ja en voi käydä enää kavereilla tai omaa sosiaalista elämää, "koska olen köyhä ja ei ole varaa kavereille tarjota edes saatanan pakaste pizzaa"?!

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.s. edellinen täydentää, että opiskelen itse toista vuotta AMK:ssa enkä saa mitään tukia. Teen töitä opiskelun ohessa, vapaa-aikaa ei kauheasti ole mutta eipä tarvii koko ajan katsoa tilin saldoa.

Vierailija
22/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostat sen opintolainan, jos et muuten tule toimeen. Niin me kaikki muutkin opiskelijat tehdään, ei kaikilla muillakaan ole rikkaita sukuja tmv.

Itse kun muutin aikoinaan kotoa opiskelemaan, niin minulla oli rahaa 300 euroa. Siitä 250€ meni soluasunnon vuokraan ja 50€ jäi ruokaan ja kaikkeen muuhun koko kuukaudeksi. En ollut tietoinen mistään sossuista joilta olisi voinut ruinata rahaa. Joten menin yötöihin postille ja päivät opiskelin. Eli jos et halua ottaa lainaa niin mene töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi et voi ottaa, vaikka kuukauden lainaosuutta. 650€/kk on mahdollista nostaa eli saisit n. 100€ lisärahaa kuukaudessa käyttöön, jos siis ajatellaan,että tällä pärjäisit lukuvuoden loppuun asti. Kyllä varmasti tämän saat valmistuttuasi maksettua. Toinen on opintolainahyvitys, vähintään 2500€::sta hyvitetään n. 40% eli n 1000€. Käytännössä 2500€:n lainaerä vastaa tällöin n.  kahden kuukauden (650€ x 2) opintolainan nostoa. 

Itse varmasti nostaisin sen 2500€, jotta olisin oikeutettu opintolainahyvitykseen ja käyttäisin tämän niin, että saisin 100-200€ lisärahaa kuukaudessa. Edellyttäen toki, että valmistut ajallaan. 

Vierailija
24/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhyydestä_rikkauksiin kirjoitti:

Nostat sen opintolainan, jos et muuten tule toimeen. Niin me kaikki muutkin opiskelijat tehdään, ei kaikilla muillakaan ole rikkaita sukuja tmv.

Itse kun muutin aikoinaan kotoa opiskelemaan, niin minulla oli rahaa 300 euroa. Siitä 250€ meni soluasunnon vuokraan ja 50€ jäi ruokaan ja kaikkeen muuhun koko kuukaudeksi. En ollut tietoinen mistään sossuista joilta olisi voinut ruinata rahaa. Joten menin yötöihin postille ja päivät opiskelin. Eli jos et halua ottaa lainaa niin mene töihin.

Apua, miten olet oikein jaksanut. Missä välissä oikein nukuit? 

Vierailija
25/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postilla tuo yötyö oli onneksi vain osa-aikatyötä klo 01-06 välillä lehtien jakamista. Joten nukuin aina koulupäivän jälkeen ja siitä sitten töihin ja töistä suoraan junaan ja kouluun.

Elääkseen on pakko tehdä töitä. Kunpa useampi sen Suomessa tajuaisi niin ei maamme kaadu jonain vuonna rahojen loppumiseen kun niin moni on työttöminä tai sossun rahoilla vuodesta toiseen.

Vierailija kirjoitti:

köyhyydestä_rikkauksiin kirjoitti:

Apua, miten olet oikein jaksanut. Missä välissä oikein nukuit? 

Vierailija
26/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valituksesi alkoi hyvin aiheesta, mutta muuttui aika nopeasti kitinäksi. Terveisin opiskelija, joka asuu hiukan halvemmassa asunnossa mutta saa opintotuen riittämään.

Vierailija
27/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi aikuisopiskelija joka saa rahat riittämään sillä että tekee koko ajan töitä opintojen ohessa. Saan aikuisopintorahaa mutta vain hiukan sekä asumistukea - pärjään näillä tuloilla kun olen taloudestani tarkka. Ostan esim. kaikki kirjat jotka vaan saan käytettynä Jameralta ja ainakin meidän koulussamme kelpaavat nekin painokset jotka eivät ole enää voimassa.  Ja jos olet käyttänyt opintolainasi sisaruksiisi eivätkö vanhempasi voi nyt vuorostaan auttaa sinua? Keksit varmasti keinoja saada jostain rahaa  - ala jakamaan vaikka mainoksia tms...Kyllä sinä pärjäät! Syö yhdellä aterialla kunnolla ja santsaa myös - niin ne opiskelijat tekevät meidänkin koulussamme!

Vierailija
28/32 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä saa santsata kouluruokaa.

T eri

Vierailija
29/32 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana on tiukkaa, mutta myös ilman lainaa pärjää kun päättää pärjätä ja ei käy baareissa, tupakoi tai ylipäänsä käytä päihteitä. Lisäksi tuo kavereille pakastepitsan tarjoaminwn on vaan hölmöä kun rahat on tosi tiukassa

Vierailija
30/32 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea lainaa ei voi nostaa kerralla, on mahdotonta että olisit viime vuonna käyttänyt tämän vuoden lainat.

Vierailija
31/32 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kolmekymppisenä opiskelijana on pakko huomauttaa, että ei ikääntyminen tuo yhtään lisää rahaa pankkiin. Oikeastaan kaikki menee vain huonompaan suuntaan, kun nuorille tarkoitettuihin ilmaispalveluihin ei enää pääse ja HSL:kin ikäsyrjii (tämä onneksi muuttuu). Opintotuet meni aiempaan tutkintoon, joka oli tyhjä arpa, joten aika köyhää on. Lainaakaan ei enää voi saada

Käy siellä leipäjonossa niin kuin muutkin ja opettele sietämään nälkää

Vierailija
32/32 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodenvaihteen jälkeen on kevätlukukauden opintolaina nostettavissa. Sinne saakka jos pystyt sinnittelemään, niin sitten helpottaa. Ei sitä lainaa ole pakko nostaa maksimimäärää, mutta ihan omaa tyhmyyttä on jättää se kokonaan käyttämättä ja sitten uikuttaa palstoilla. Tai sitten etsit töitä, niin me muutkin tehdään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi