Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijan elämä saa miettimään

opiskelija
30.11.2018 |

En saa tukea enempää kuin 250,28euroa ja saatanasti ärsyttää. Muutin omilleni puolisen vuotta sitten hoassiin.

On mukavaa olla parikymppinen mies suomessa, joo elämän parasta aikaa.

Kelassa pakotetaan nostamaan opintolaina ja elämään sillä, vaikka olet varaton ja vanhemmilla matalapalkkaiset tulot. Nostit lainan tai et, niin et ole oikeutettu etuihin missään ja kelassa ja sossussa kehotetaan menemään töihin. Muutin kelan kehoittamana ja hoassin kehoittamana kuuluisaan soluasuntoon.

kela maksoi vuokravakuuden (280e) ja 80% asunnosta ja antaa opintorahaa 250,28euroa, josta pitää maksaa vuokran puuttuva osuus. Ei enempää. (Vuokra soluasunnosta on 320e)

Koska otin soluasunnon kelan ja hoassin pyynnöstä, niin ei maksa kela, eikä sossu yksiön vuokra vakuutta muuttaessani yksiöön, koska hakisin sitä "mukavuus syistä".

Käyn AMK:ssa koulua ja ruokakin maksaa täällä 2,60euroa. Ruokaa pitää ostaa kahdesti päivän aikana, jotta jaksaa loppuun asti päivän. Saan saman verran tukea kuin toiseen asteen koulutuksessa käyvä, jolla on koulussa ilmainen ruoka ja rennompi lukujärjestys. AMK:ssa kirjat myös maksaa ja ne pitäisi ostaa lainalla tai tyytyä onneen, että kirjastosta löytyy.

Lainan kulutin viimevuonna vielä kotona asuessani ostaessani kaiken tarpeellisen perheelle, mitä puuttui jotta koulut sujuisivat kaikilla hyvin ja elämä olisi edes inhimmillistä.

Kelassa ja sossussa ei anneta toimeentuloa tai muita tukia, ellet ole pilannut luottotietoja tai ole yli 25v tai mielenterveys ongelmainen tai päihdeiden käyttäjä... Siksi suututtaakin, kun koulussa käy yleensä kolmekymppisiä ja nelikymppisiä ihmisiä, jotka kehuu koulun olevan niin ihanaa ja rentoa.

Ei se koulun käyminen vanhemmalle väestölle ole vaikeaa, kun on sitä mammonaa tilillä ja saa työkkäri etuudet tullessaan takaisin koulunpenkille kiusaamaan nuorisoa ja halveksumaan yleisesti.

Kelassa ja sossussa päätökset yleensä nojautuivat työntekijöiden omiin kokemuksiin ja vedottiin sääntöihin, että kaikilla ihmisillä on samat säännöt.

No mitenkäs sitten nämä vanhemmat ihmiset? Heillä on enemmän tuloja.
Entä varakkaat lapsoset, joiden vanhemmat kustantaa kaiken ja muutti omillee lisätulojen vuoksi?
Entä palveluiden hyväksi käyttäjät?

Kyllä mua niin vituttaa olla rahaton ja pyytää apua kavereilta. Sossussa kysyttiin, mikset kysy perheeltäsi apua, jos asuvat samassa kaupungissa tai käy ruokajonoissa? Ihan oikeasti siis menen tosiaan kuluttamaan kolme tuntia saadakseni ennen päiväys tuotteita ruokajonoon opiskelun sijaan?

Menenkö ruokajonoon ja en voi käydä enää kavereilla tai omaa sosiaalista elämää, "koska olen köyhä ja ei ole varaa kavereille tarjota edes saatanan pakaste pizzaa"?!

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa maassa on useiden tuhansien eurojen lukukausimaksut ja kalliit asuntolat. Esim kaverini opiskelee Skotlannissa ja asuntolahuone maksaa 800e + sähkö joka kuukausi.

Olen itsekin opiskelija mutten ymmärrä ongelmaasi. Ei kela minunkaan vuokravakuuttani maksanut, tietenkään. Itse maksoin töistä saaduilla rahoilla. Pärjään ihan hyvin opintotuella ja opintolainalla. Ja kouluruoka on edullinen.

Vierailija
2/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Opiskelijan elämä ei ole aina helppoa. Itsellä aika samat lähtökohdat, paitsi kela ei maksanut vuokravakuuttani, asumistuen ja opintotuen sain. Vanhemmat tai muut sukulaiset eivät tukeneet rahallisesti tai edes ajallisesti koska asuivat niin kaukana. Koen kuitenkin että pärjäsin taloudellisesti hyvin opiskeluajan. En ostanut yhtäkään koulukirjaa AMK:iin vaan joko lainasi kirjastosta tai sitten olin ilman ja katsoin vieruskaverilta. Ruoat oli aina tarjouksesta, koulussa söin niin paljon ku napa veti. Lainaa en ikinä ottanut, enkä sitä tarvinnut. Kesätyötienestit (joita ei tullut edes joka kesä) säästin ja niillä maksoin jos tuet loppui kesken.

Yllättävän vähällä sitä ihminen pärjää. Varsinkin jos vuokraan sisältyy sähkö ja vesi, noilla sinun tuliillasi pärjäisi ihan hyvin. Ymmärrän että ihmiset syö eri verran, itse pärjään melko vähällä mutta silti aina kilohinnaltaan halvinta mitä kaupasta löytyy.

Eli kyllä sillä tuella pärjää kun sen järkevästi käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitit omaan opiskeluusi tarkoitetun lainan nuorempiin sisaruksiisi, jos nyt eivät olleet nälkään kuolemassa, ei kuulosta kovinkaan järkevältä.

Vierailija
4/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata verrata itseään keski-ikäisiin opiskelijoihin. Sun kanssasi samassa tilanteessa on hyvin paljon ikäisiäsi amk-opiskelijoita.

Vierailija
5/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä lainkaan näiden nykyisten opiskelijoiden valitusta rahan menosta. Pitäisikö valtion muka maksaa aivan kaikki kulut? Olen itse opiskellut korkeakoulussa 1970-luvulla ja silloin ei ollut mitään opintotukia tai asumistukia. Lainaa haettiin ja maksettiin pois valmistumisen jälkeen. Kaikki lomat tehtiin töitä ja joskus iltaisinkin. Kaikkea ei voi saada valmiina tarjottimella. Suomessa opiskelu on halpaa moniin muihin Euroopan maihin verrattuna ja etuudet opiskelijoille todella hyvät. Itsestä on kiinni, miten tässä maailmassa pärjää.

Vierailija
6/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta voithan sairastua kesken opiskelujen ja viettää lopun elämäsi yksin takuueläkkeen varassa. Opintolainan saa osittain tai kokonaan anteeksi jos asiat eivät mene ihan putkeen. Itse sain opintolainan korkoineen kokonaan anteeksi.

Vierailija
7/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain tuon 250 e (225..) ja loput tienaan itse tekemällä osa-aikatöitä. Jos en töitä saisi, joutuisin elämään lainalla. Sen siitä saa, kun kumppani käy töissä.

Vierailija
8/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa maassa on useiden tuhansien eurojen lukukausimaksut ja kalliit asuntolat. Esim kaverini opiskelee Skotlannissa ja asuntolahuone maksaa 800e + sähkö joka kuukausi.

Olen itsekin opiskelija mutten ymmärrä ongelmaasi. Ei kela minunkaan vuokravakuuttani maksanut, tietenkään. Itse maksoin töistä saaduilla rahoilla. Pärjään ihan hyvin opintotuella ja opintolainalla. Ja kouluruoka on edullinen.

No Suomihan seuraa tätä Britannian linjaa, heikentää opintotukia ja halutaan lukukausimaksut. Kaverisi löytäisi kyllä halvemmankin paikan Skotlannissa asua. Mun mielestä opiskelijoille kuuluu samantasoinen perusturva kuin työttömille tai toimeentulotukilaisille. Voisi valmistuakin nopeammin veronmaksajaksi ja paljon puhuttu lastentekokin aikaistuisi.

Vierailija
9/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit varmaan 90 -luvun lamalapset, joista osa ei vielä aikuisenakaan ole kerännyt mammonaa, eikä saa mitään extrarahoja. Toimeentulotuella opiskelee myös osa aikuisista. Eipä muuten ole tällä aikuisopiskelijalla varaa ruokailla edes kerran päivässä koululla, on sen verran tyyristä ruokaa. Pahimmillaan ei ole edes evästä mukana ja silti koko päivästä on syömättä selvinnyt.

Vierailija
10/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä lainkaan näiden nykyisten opiskelijoiden valitusta rahan menosta. Pitäisikö valtion muka maksaa aivan kaikki kulut? Olen itse opiskellut korkeakoulussa 1970-luvulla ja silloin ei ollut mitään opintotukia tai asumistukia. Lainaa haettiin ja maksettiin pois valmistumisen jälkeen. Kaikki lomat tehtiin töitä ja joskus iltaisinkin. Kaikkea ei voi saada valmiina tarjottimella. Suomessa opiskelu on halpaa moniin muihin Euroopan maihin verrattuna ja etuudet opiskelijoille todella hyvät. Itsestä on kiinni, miten tässä maailmassa pärjää.

Sehän tässä ongelma onkin kun sinun ikäisesi eivät ymmärrä nykymaailmaa, sinulle tuleva työpaikka, jolla lainat maksoit pois oli selviö. Joillain meistä nuoremmista nykymaailmassa on ihanne, että ihmisen sosioekonominen tausta ei vaikuttaisi hänen mahdollisuuksiinsa kouluttautua ja miettiä, mikä olisi paras tapa järjestää yhteiskunnallisia asioita. Olisi myös sinun etusi, että opiskelijat valmistuisivat nopeasti eikä tarvitsisi pahentaa mielenterveysongelmia köyhyydestä johtuvalla stressillä ja pääsisi maksamaan veroja ja eläkkeitä.

Itsestä ei ole kiinni juuri mikään, vaan tuo ajattelutapa on tutkitustikin niiden ihmisten harhaa, joiden elämä on sujunut kohtuu pienellä vaivalla, toki tekemällä töitä, mutta siihen on ollut mahdollisuus. Toisten ihmisten elämäntilanteita voi halutessaan opetella ymmärtämään.

Vierailija
11/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuitenkin jonkin vuokratyöfirman listoilla? Moni opiskelija rahoittaa opintojaan tekemällä satunnaisesti keikkahommia (esim pari iltaa kuukaudessa tai yksi viikonloppu). 

Vierailija
12/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ihan ymmärrä tuota että miksi pitää 2 ruokaa syödä koulussa jos kouluruoka on noinkin kallista. Meillä maksaa 1,90 ja kyllä se yksi ruoka riittää ihan hyvin kun ottaa tarpeeksi ison annoksen. Aamiaseksi puuroa tai leipää ja illalla jos on kova nälkä niin puuroa tai leipää. Olen viimeset 5 vuotta elänyt tällä 1 lämmin ruoka/päivä ruokavaliolla ja hyvin oon jaksanut vaikka myäs liikun paljon ja on pitkät päivät yliopistossa. Jos teen ruoan itse kotona niin usein saattaa mennä siihen ilta yhdeksään asti ennenkun saan mitään kahvia kummempaa suuhuni päivän aikana. ja tosiaan jos välillä kokkaa itse niin ei tarvitse joka päivä syödä koulussa. Itsetehty makaroonilaatikko ei esimerkiksi maksa juuri mitään varsinkin jos jauhelihan ostaa -30% tarjouksesta ja siitä riittää ruokaa kolmelle päivälle. 

Vierailija
13/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ollut yhtään mitään säästössä aloittaessasi opiskelun?

Etkö käy kesällä töissä?

En ymmärrä miksi sun pitäisi tarjota kavereille jotain?

Vierailija
14/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä aloittaja nyt kitisee? Missä on mun isot tulot ja mammonat kun keski-ikäisenä opiskelen uutta alaa? Teen toitä täysipäiväisten yliopisto-opintojen (tiivis opiskelutahti, paljon pakollista läsnäoloa) ohella 15-20h viikossa ja elän tällä palkalla + asumistuki. Säästöön saan aina vähän ja niillä sitten kustannan satunnaiset isommat menot.

Ihan suoraan sanon sulle: etsi töitä tai nosta laina. Ja pyri eroon tuosta ajattelumallista että aina ja kaikkeen pitää saada jotain tukea tai etuutta vaan ota vastuu omasta elämästä. Et ole ainoa opiskelija, jota vanhemmat ei pysty elättämään. Monet mun nuoremmat opiskelukaverit käy töissä. Tai sitten he nostaa lainaa. Osaa auttaa vanhemmat. Kukaan ei valita. 

Vierailija
15/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kissa

Vierailija
16/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

" AMK:ssa kirjat myös maksaa ja ne pitäisi ostaa lainalla tai tyytyä onneen, että kirjastosta löytyy."

Koko amk:n aikana ei tarvinnut ostaa yhtäkään kirjaa. Jos ei koulun kirjastoissa ollut, niin sitten kunnan kirjastossa. Varaukset toki kannatto tehdä heti, kun sai kirjan tietoonsa.

Vierailija
17/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin älytöntä valittaa kun kaikki on lopulta omista päätöksistä kiinni.. ostanko 2 kouluruokaa vai kotiin ison kasan perunaa ja edullista lihaa ja otan eväät kouluun mukaan. Itse käyn opintojen ohella töissä koska en saa enää edes opintotukea (toinen amk tutkinto menossa) vain asumistuki tulee valtiolta. Elätän tässä tuloillani myös lapseni ja mieheni, joka myös opiskelee mutta ei ole saanut töitä. Ja erinomaisesti riittää rahat (saan max 800e/kk keikkatöistä) kolmelle henkilölle. Toki saan siis myös lapsilisän. Eli kuukauden tulot noin 900 maksimissaan. Vuokraa jää maksettavaksi vajaa 200... että niin. Sinulle jää itsellesi saman verran rahaa kuin minulla kolmelle ja minä saan ne riittämään ja sinä et. Mistähän on kiinni?

Vierailija
18/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hulppeat työkkärin tuet ovat erittäin vaikeita saada, vastaa työttömyyskorvausta eikä kata koko opiskeluaikaa.

Kyllä ne ”vanhemmalla iällä” amkkia käyvät ovat näistä hulppeista tuista huolimatta tosi tiukilla. Itse en voinut erityislapsen takia tehdä töitä koulun ohella ja päivittäin oli 130km matka kuljettavana.

Saat tukia enemmän kuin mainitsemasi summan sillä saat asumistukea vaikkei se tililläsi kävisikään.

On laskettu minimi mikä pitää elämiseen jäädä menojen jälkeen. Tiedän kokemuksesta (myös opiskeluajoilta ennen lasta) että se on pieni summa, mutta kyllä sillä pärjää. Sossu maksaa sähkö- ja vakuutuslaskut, jeesii huonekalujen, silmälasien ja lääkärikäynneissä ja parhaassa tapauksessa laittaa vielä pari kymppiä kuussa tilille.

Vierailija
19/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut onkin jo kommentoineet sitä että ei muuta ku osa-aikatöitä hakemaan. Varmaan muutama kymppikin auttaisi hyvin tuossa tilanteessa.

Ja älä nyt herranjumala syö kahta kouluruokaa päivässä jos rahatilanne on tuo, läskikö olet? Vai syötkö tyyliin 2x puolikkaan annoksen? Yhteen annokseen leipineen ja salaatteineen saa tiukan paikan tullen mahdutettua koko päivän kalorit ja ravintotarpeen.

Vierailija
20/32 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaa itse niin säästät. Ei ole pakko syödä 2 kertaa päivässä siellä opiskelijaraflassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme