Annatteko sairaanhoitajaopiskelijoiden olla tutkimuksien aikana läsnä huoneessa?
Itse joitakin vuosia sitten menin terveyskeskukseen epäillyn aikaisen keskenmenon takia ja siellä oli kaksi opiskelijaa. Kysyttiin, saavatko olla tutkimuksen ajan huoneessa, mutten tahtonut heitä silloin sinne, asia oli minulle jotenkin vaikea, enkä halunnut heitä alapäätutkimuksen ajaksi sinne. En edes itse tiedä, miksi.
Monta vuotta sen jälkeen olen aina antanut suostumuksen ja olen myös antanut harjoittelijoiden tutkia minut, kun olen ollut sairaalassa.
Annatteko te opiskelijoiden olla paikalla?
Kommentit (34)
Kohdalleni ei ole sattunut opiskelijoita kovin usein. Magneettikuvauksessa oli opiskelija mukana ja kerran terkkarin vastaanotolla ja labrassa verikoetta ottamassa. Psykiatrian poliklinikka on ainoa paikka, jossa en halunnut opiskelijaa mukaan. En haluaisi opiskelijaa mukaan sellaiseenkaan tilanteeseen, jossa pelkään ja jännitän aivan hirveästi. Joskus tuntuu kuin itse ei olisi paikalla ollenkaan, kun hoitaja keskittyy vain opiskelijan neuvomiseen ja puhuvat kuin en olisi paikalla.
Annan. Viimeksi eilen oli mukana ja mukava olikin. :)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan anna. Lekurikäynnit ovat muutenkin sellaista mitä välttelen viimeiseen asti.
Tässä maailmassa kaikki eivät voi välttää, kammottavin seurauksin ja suomessa ei tarvitse olla laivaston tai merijalkaväenpoikia, että nämä veikeät tohtorit joutuu kohtaamaan, kun on terveydenhuollon järjestelmä sellainen, että sille ei sanota EI!!!
En koskaan. Jännitän sosiaalisia tilanteita ja menen helposti lukkoon, jos paikalla on muita ylimääräisiä. Varsinkaan mihinkään niin intiimiä asiaa koskevaan kuin gynekologin käynnille tai tutkimukseen ei ketään kaivata, ei ei ei, todella epämiellyttävä ajatus.
Olen miettinyt, kun moni kieltää opiskelijoiden läsnäolon, olisiko heille helpompaa, jos opiskelijat voisivat jälkikäteen katsoa videolta toimenpiteen? Silloin he eivät olisi paikan päällä, mutta näkisivät mitä tehdään ja milloin. Eihän se käytännön harjoitusta korvaa, mutta olisi edes jotain. Asiakkaan kasvot toki sensuroituna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tosi kova piikkikammo, niin ymmärrän kyllä sen ettei halua, että opiskelija pistää. Muutoin en. Kuinka kukaan oppii pistämistä pistämättä? Kyllä meillä kokeneillakin tulee huteja.
Pistelisivät toisiansa siellä koulussa niin siinä sitä saisi oppia ja varmaan vähän eri tavalla oppisi suhtautumaan siihen pistämiseen ja siihen miten se pitää tehdä kun joutuisi itse kukakin vuorollaan olemaan pistettävänä ja muutenkin kohteena olisi omat kaverit eikä vaan joku tusinapotilas terveyskeskuksessa.
Kyllä ne siellä koulussa toisiaan pisteleekin. Mutta joskus on pakko aloittaa oikeidenkin potilaiden pistely.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan, ei lääkäriopiskelijoitakaan. Yksityisyydestäni pidän kyllä kiinni.
Miten ajattelit tulevien lääkäreiden oppivan asioita?
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, kun moni kieltää opiskelijoiden läsnäolon, olisiko heille helpompaa, jos opiskelijat voisivat jälkikäteen katsoa videolta toimenpiteen? Silloin he eivät olisi paikan päällä, mutta näkisivät mitä tehdään ja milloin. Eihän se käytännön harjoitusta korvaa, mutta olisi edes jotain. Asiakkaan kasvot toki sensuroituna.
En todellakaan halua, että musta otetaan jotain videokuvaa toimenpiteen aikana, vaikka kuinka sensuroitaisiinkin. Ja tämä henkilöltä, joka toimenpiteestä ja opiskelijasta riippuen voisi kyllä päästää opiskelijan katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan halua, että musta otetaan jotain videokuvaa toimenpiteen aikana, vaikka kuinka sensuroitaisiinkin. Ja tämä henkilöltä, joka toimenpiteestä ja opiskelijasta riippuen voisi kyllä päästää opiskelijan katsomaan.
No ehkä se oli hieman tyhmä idea, mutta jotenkin kyllä opiskelijoiden pitäisi saada harjoitella asioita, mutta monet kieltävät.
Kun nykyään on kaikenmaailman seksinukkeja, eikö voisi tehdä näille harjoittelijoille realistisia "potilaita", joilla voisivat harjoitella edes jotenkin?
Sairaalassa kardiologin vastaanotolla on usein ollut opiskelijoita ja aina olen antanut luvan, ei mitään ongelmaa. Synnytyksessä minulla oli kätilöopiskeöija mukana, oli mulle ihan ok. 27-vuotiaana minulla epäiltiin kohdunkaulansyöpää ja niissä tutkimuksissa sanoin että ei ole ok. Olin itse jo niin hermona ja jossain paniikkitilassa tärisin ihan ilman mitään ylimääräistä stressitekijääkin. Noin muuten gynellä ym käydessä on kyllä ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä se oli hieman tyhmä idea, mutta jotenkin kyllä opiskelijoiden pitäisi saada harjoitella asioita, mutta monet kieltävät.
Kun nykyään on kaikenmaailman seksinukkeja, eikö voisi tehdä näille harjoittelijoille realistisia "potilaita", joilla voisivat harjoitella edes jotenkin?
Onhan noita potilasnukkeja olemassa. mutta ymmärrätkö yhtään mitä sellaiset ylipäätään maksaa? Ja täysin realistista se ei ole kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Annan olla. Kerran kun minulla oli aika psykiatrille niin psykiatri kysyi saako opiskelija olla läsnä? Vastasin joo käy ja sitten tämä opiskelija esitteli itsensä " Moi olen Sanna Jotakin ja olen kätilöopiskelija... " Hieman mietin...
Kuitenkin mies olen niin kätilöopiskelija ja psykiatrin tapaaminen. Jotakin minä en ymmärtänyt nyt tässä. Se olisi sama kun synnytyssalissa paikalle pelmahtaa psykiatri.
Kätilöt valmistuvat myös sairaanhoitajiksi ja näihin opintoihin kuuluu pakollisena päihde- ja mielenterveyshoitotyön harjoittelu.
Totta kai annan luvan, miten ne muuten oppisivat hoitotyötä.
Tytär opiskelee sairaanhoitajaksi ja odottaa kovasti harjoitteluja.
Minulla ei sinänsä piikkikammoa ole, mutta en voi katsoa kun piikki laitetaan sisään. Siksi annoin opiskelijan yrittää ottaa verikoetta, mutta jännitin sen jälkeen kyllä jos opiskelija sen teki, vaikka kerroinkin aiemmasta kokemuksesta. Sen jälkeen ei kyllä ole sattunut, vaikka opiskelija on ottanut verikokeen.
-Se, jolta opiskelija ei löytänyt verisuonia millään