Millainen avioehto sinulla ja aviopuolisollasi on?
Millainen avioehto sinulla ja aviopuolisollasi on? Jos et ole naimisissa tai sinulla ei ole avioehtoa, en tarvitse kommenttejasi.
Ollaan miehen kanssa noin kolmekymppisiä ja minulle / meille on alusta saakka ollut selvää, että tehdään avioehto jos/kun mennään joskus naimisiin. Millainen olisi hyvä avioehto? Minulla on enemmän lähtö-omaisuutta ja minun tulisi lähitulevaisuudessa alkaa tienaamaan enemmän kuin mieheni. Nyt puhutaan palkkatulon osalta noin bruttosummista 3000e/kk vs. 4000-5000e/kk.
Haluaisin avioehdon, jossa suljetaan pois ennen avioliittoa hankittu omaisuus ja sen tuotto sekä henkilökohtaiset lahjat, testamentit ja perinnöt. Avioliiton aikana oleva osuus onkin se suuri kysymysmerkki. Haluaisin, että kaikki tai X määrä on yhteistä niin kauan kuin ollaan yhdessä, mutta jos jostain syystä ero tapahtuu niin kumpikaan ei pääsisi hyötymään toisen omaisuudesta.
Onko fiksuinta tehdä rahojen poissulkevuus myös avioliiton aikana kartutetulta omaisuudelta? Eli teoriassa voidaan elää kuin rahat ovat yhteisiä/osittain yhteisiä, mutta erotessa molemmat saisivat pitää omansa?
Millainen avioehto sinulla on? Toki mennään asiasta keskustelemaan myös ammattilaisen kanssa, mutta olisi mukava kartoittaa vähän mahdollisuuksia itsenäisesti ennen varsinaisen testamentin tekoa.
Kiitos!
Aloittaja tässä, kiitos kaikille vastauksistanne. Etenkin nro 18: viestin tämä pätkä "Avioehto astuu voimaan vasta silloin, kun avioliitto päättyy, eikä se liity mitenkään siihen, miten jaatte taloutenne liiton aikana" sytytti päässäni lampun.
Pitää vielä keskustella puolison ja ammattilaisen kanssa, mutta ehkäpä paras ratkaisu omalta kannaltani olisi tehdä avioehto, jossa poissuljetaan oikeus toisen omaisuuteen (ennen liittoa ja liiton aikana kertynyt) ja sitten tosiaan tuo kuolema vs eropykälä. Tai sitten sellainen versio, että ennen liittoa hankitut varat ovat omia.
Vähän tuntuu ajatuksena kalsealta suojata kaikki omaisuus toiselta. Tarkoitus kuitenkin jakaa elämä yhdessä ja siihen kuuluu osaltaan tuo talous. Toisaalta on tullut valitettavasti nähtyä niin monta riitaisaa avioeroakin, joten jos itselleni näin epäsuotuisasti käy niin olisi kiva turvata se oma takamus.
Laittakaa toki lisää omakohtaisia kokemuksianne! Kiitos!
t. aloittaja