6-vuotias rokottamaton lapsi sairastunut tuhkarokkoon Pohjanmaalla ja altistanut jopa satoja
Ylläri pylläri rokotekattavuus on tuolla niin huono, että myös monet altistuneista on rokottamattomia.
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
On se kumma miten vaikeaa ihmisten on etsiä faktatietoa mistään, muistellaan vaan miten meillä ja meidän naapurissa. Sieltähän se totuus löytyy, yksittäisen palstailijan kaveripiiristä joka muistetaan täsmällisesti 50 vuoden takaa 5-vuotiaan erehtymättömillä muistikuvilla.
Kyllä nämä vanhat kulkutaudit on ihan oikeasti tappaneet laumoittain ihmisiä menneinä vuosisatoina ja siksi niitä vastaan on kehitetty rokotteita ja rokotusohjelma. Jotain hienoa on ihmiskunta onnistunut tekemään ja eräs merkittävimmistä ovat rokotteet http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo97313.pdf
Eiköhän jokaisella ole oikeus täällä avautua omasta elämästään? Ei tuo ihminen sanonut mitään sellaista, ettei kannattaisi rokottaa, vaan aivan päinvastoin. Epämiellyttävää, että dissaat jonkun tarinaa ja epäilet toisen tietoja.
Meitä vanhempia ihmisiä nyt vain kiinnostaa keksustella siitä, että on erikoista, ettei näitä asioita tiedetty lapsuudessa, että olimme ikäänkuin heitteillä, mutta onneksi ollaan selvitty. Jos tämä ahdistaa, kannattaa avata ketju, johon saavat osallistua vain hysteerisin tunnetiloin asiaan suhtautuvat. Fakta kun on, että meitä ennen rokotuksia syntyneitä ja eläneitä on tässäkin maassa hengissä varsin merkittävä määrä. Emme me silti rokotuksia kategorisesti vastusta, kuten ei tuokaan kirjoittaja.
Tuhkarokkoon ihan nytkin yleensä suositellaan kotihoitoa ja eristystä, kuten 70-luvullakin. Laumoittain joo menneinä vuosisatoina, kun ravinto ja hygienia olivat mitä olivat, ei enää 70-luvulla kuitenkaan.
Sit pieni annos matikkaa. Jos v. 1971 syntynyt ihminen puhuu ajasta, jolloin oli 5-vuotias, niin siitä ei ole "yli 50 vuotta", vaan 42 vuotta. Ja itse ainakin muistan varsin hyvin lapsuuteni ja kyllä jokainen tietää, jos lähipiirissä joku on kuollut lapsena tuhkarokkoon, vaikkei omakohtaisesti muistaisikaan.
Täytyy muistaa että rokotukset on myös lääkefirmojen bisnestä.
Mun molemmat isovanhemmat ovat kuuroja sairastuttuaan tuhkarokon jälkitautiin aivokalvontulehdukseen, mun täti kuoli 4kk vanhana tuhkarokkoon, minä meinasin kuolla lapsena vesirokon jälkikomplikaatioihin, että jatkakaa vaan rokottamattomuuden linjaa. Minä olen ottanut omalle atopiasta kärsivälle lapselle kaikki, suosittelen muillekkin, mut hei, jos se elämä ei olekkaan niin tärkee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä mitään hopeavesiä ollut lapsena, mutta rokot sairastimme lastentauteina ja ei ongelmia.
Ehkä maailma on muuttunut ja nyt rokotteita on tarjolla kattavammin. Meillä ei ole pieniä lapsia ja aikuiset ovat rokkonsa sairastaneet. Mitään kohua ei aikoinaan rokoista syntynyt, koulusta tai lastentarhasta olimme poissa suositusajan ja elämä jatkui.
Mutta nyt on nyt ja varmaan julkisesti lynkattaisiin työpaikkojen menetyksen uhalla ja pankitkaan eivät antaisi lainaa, jos rokotussuoja kaikkeen flunssista lähtien ei olisi kunnossa. Pakkohan se rokotus olisi nykytilanteessa sitten ottaa.
Minun äitini on syntynyt vuonna -45. Kun hän oli pieni, hän sairasti tuhkarokon ja oli kovin kipeä ja kuumeinen. Hänelle kävi kuitenkin hyvin. Naapurin tyttö kuoli.
"Normaali lastentauti" meinasi ennen sitä, että oli normaalia että lapset kuolivat näihin tauteihin.
Tää on jotenkin ihan totaalisesti unohtunut jopa niiltä, jotka ovat ne tavalliset lastentaudit sairastaneet. Siis se, että vielä 50 vuotta sitten oli ihan tavallista, että lapsia kuoli. Ei pelkästään tuhkarokkoon, vaan näihin muihinkin ”lastentauteihin”. Kyllä silloin ennen kaikki tunsi jonkun perheen, josta lapsi oli kuollut. Yleensä ne oli pieniä lapsia tai vauvoja eikä kouluikäisiä, ehkä siksi kukaan ei muista että omille kavereille olisi käynyt huonosti. Mutta älkää nyt ihmiset omien kokemustenne perusteella kehdatko väittää, että ennen oli asiat ihan hyvin kuin nytkin. Tilastot esim. lapsikuolleisuudesta ovat eri mieltä.
Lapsena sairastin tuhkarokon ja ei se nyt niin kamalaa ollut. Siihen aikaan rokotettiin.
Ei minusta tuhkarokkoon kaikkien kuolla tarvitse, jotta rokotus kannattaisi. Sairastin itse yläasteikäisenä ja kaksi viikkoa siinä muistaakseni meni. Sen verran huonossa kunnossa olin että taju lähti matkalla sängystä vessaan. Jälkeenpäin ajateltuna mielummin olisin ottanut piikin jos sellaisia olisi silloin ollut tarjolla.
Hienoa logiikkaa palstalaisilla: "Ei tuhkarokko ole paha tauti, minunkin mummoni ja isäni sen sairasti ja oli vaan ihottumaa ja kuumetta
Juolahtaako mieleen että jos tauti on vienyt hengen niin ei ole mitään lapsia tai lapsenlapsia vähättelemässä taudin vaarallisuutta.
Oma mummoni pitää tuhkarokkoa todella pahana tautina, sisaruksistaan kaksi kuoli ja yksi sokeutui osittain. Haudalla käydessä pistää miettimään millaista on ollut menettää kaksi lasta viikon välein....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen synytnyt vuonna 1971 ja olen sairastanut tuhkarokon, vesirokon, sikotaudin sekä lievän tulirokon. Kaikki kotona ilman mitään sen kummempia juttuja, toki mahdollisimman hyvin hoidettuina, jälkitauteja tiedettiin olevan ja niitä pelättiin. Vihurirokkoon sain rokotuksen kymmenvuotiaana. Sitä varottiin, koska tiedettiin sen olevan vaarallinen raskaana oleville naisille.
Mulle tuli yllärinä se paniikki ja hysteria, mikä ihmisillä on tuhkarokosta siinä vaiheessa kun tulin äidiksi. En ollut seurannut rokotuskeskusteluja, kun itsellä oli immuniteetti. Omat lapset on rokotettu, mutta haluan sanoa sen, että ei se tuhkarokko AUTOMAATTISESTI ole millään lailla vakava. Kaikki kaverini ja tuttuni sen sairastivat, enkä koskaan kuullut mistä.n vakavasta, olivat perus lastentauteja.
Se on hyvä, että nykyisin rokotetaan, kun tietoa on enemmän.
Mutta haluaisn sanoa, että jos saa tuhkarokon, niin luultavasti on todennäköisempää, ettei siitä seuraa mitään ihmeellistä kuin että seuraa. En silti lähtisi sitä ehdoin tahdoin hankkimaan. Tosiaan omat lapset rokotutin ihan ohjelman mukaan.
Nykyään tuhkarokkoon kuolee vuodessa Suomessa nolla lasta. Mikä olisi sopiva määrä mielestäsi?
.
Miten kysymyksesi liittyy mun pohdintaan, jossa en väitä mitään vaan vain kerron onakohtaisen kokemuksen, jonka pitäisi olla täysin laillista. Miten minä sinun mielestäsi haluan lasten kuolevan? olet häijy ja oahantahtoinen keskustelija
Vierailija kirjoitti:
Tätä on kyllä todella vaikea unohtaa, kun te rokotekriittiset ette lakkaa muistuttamasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi kannattaa muistaa että myös rokotevastaisuus on bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma miten vaikeaa ihmisten on etsiä faktatietoa mistään, muistellaan vaan miten meillä ja meidän naapurissa. Sieltähän se totuus löytyy, yksittäisen palstailijan kaveripiiristä joka muistetaan täsmällisesti 50 vuoden takaa 5-vuotiaan erehtymättömillä muistikuvilla.
Kyllä nämä vanhat kulkutaudit on ihan oikeasti tappaneet laumoittain ihmisiä menneinä vuosisatoina ja siksi niitä vastaan on kehitetty rokotteita ja rokotusohjelma. Jotain hienoa on ihmiskunta onnistunut tekemään ja eräs merkittävimmistä ovat rokotteet http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo97313.pdf
Eiköhän jokaisella ole oikeus täällä avautua omasta elämästään? Ei tuo ihminen sanonut mitään sellaista, ettei kannattaisi rokottaa, vaan aivan päinvastoin. Epämiellyttävää, että dissaat jonkun tarinaa ja epäilet toisen tietoja.
Meitä vanhempia ihmisiä nyt vain kiinnostaa keksustella siitä, että on erikoista, ettei näitä asioita tiedetty lapsuudessa, että olimme ikäänkuin heitteillä, mutta onneksi ollaan selvitty. Jos tämä ahdistaa, kannattaa avata ketju, johon saavat osallistua vain hysteerisin tunnetiloin asiaan suhtautuvat. Fakta kun on, että meitä ennen rokotuksia syntyneitä ja eläneitä on tässäkin maassa hengissä varsin merkittävä määrä. Emme me silti rokotuksia kategorisesti vastusta, kuten ei tuokaan kirjoittaja.
Tuhkarokkoon ihan nytkin yleensä suositellaan kotihoitoa ja eristystä, kuten 70-luvullakin. Laumoittain joo menneinä vuosisatoina, kun ravinto ja hygienia olivat mitä olivat, ei enää 70-luvulla kuitenkaan.
Eiköhän olla yhtä mieltä siitä että yksikin lapsen kuolema on liikaa.
Mutta joo, valitettavasti ”ei siihen kukaan kuollut” -tyyppinen muistelo on aivan turhaa juuri mainitsemistani syistä. Muistelu myös a) voi lisätä rokotusvastaisuuden puolesta tietoa etsivän turvallisuudentunnetta ja b) ei ole luotettavaa tai millään tavalla relevanttia tietoa yleisestä tilanteesta esim vuonna 69. Harvoin kuitenkaan kaikki epidemian aikaan eläneet ihmiset kuolevat, joten on luonnollista että teitäkin on vielä elossa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohojammaalaset nyt ovat tunnetusti hieman vähä-älyisempiä.
Et ilmeisesti edes tiedä missä on Pohjanmaa, vinkki... siellä enemmistö puhuu ruotsia.
pohojanmaalla puhutaan suomee mutta rannikkolaiset puhuu ruottia.
Vierailija kirjoitti:
Ylläri pylläri rokotekattavuus on tuolla niin huono, että myös monet altistuneista on rokottamattomia.
Kai te nyt saatana sen tajuatte, että sen rokotteen vain yksi tavoite on suojella nimenomaan rokotettavaa yksilöä sairastumista vastaan. Kokonaisvaltainen tavoite on nimensäkin mukaan paljon laajempi.
Yleensä rokotevastaiset perustelevat kantaansa vain oman ja läheistensä navan kautta. Muilla ihmisillä ei näyttäisi olevan niin väliä eli kun viime vuonna pärjättiin ilman rokotetta, ei sitä tänäkään vuonna kannata ottaa (esim. influenssa). Potentiaalisia taudinkantajia ja – levittäjiä on sitten taas enemmän liikkeellä. Tuollainen ajattelutapa on periaatteessa inhimillistä, mutta samalla täysin vastuutonta!
Paljon suurempi kuvio on siis se, että kun riittävälle osalle väestöstä on hankittu immuniteetti taudinaiheuttajaa vastaan (rokotuskattavuus tai laumaimminiteetti tarpeeksi korkea) on jopa niillä, jotka eivät rokotetta ole saaneet, suurempi mahdollisuus säilyä terveinä (ja kerskua omalla erinomaisella vastustuskyvyllään !) kun sitä tautia ei sitten tullutkaan.
https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00612
Nykyajan individualismin käytäntöjen mukaisesti ollaan eniten huolissaan oman intressipiiriin kuuluvista asioista (minä, perhe, mahdolliset tai kuvitellut rokotteen komplikaatiot siihen meidän perheeseen).
Tässä mielessä myös muiden asiat kuitenkin kuuluvat meille kaikille eli mahdollisimman laaja rokotekattavuus on meidän kaikkien yhteinen intressi (aivan samassa kollektiivisessa mielessä kuin rattijuoppous ja sen vastustaminen) – ja onneksi esim. thl onkin huolissaan myös kansalaisten rokotevastaisuudesta !
Kysymys on siis vastuullisuudesta muuta väestöä kohtaan samassa mielessä kuin ilmastotalkoot on globaalisti kansakuntien hyvinvoinnin puolesta.
Terveydehuoltoalalla asia on onneksi ymmärretty velvoittamalla henkilöstö hankkimaan tietyt rokotteet, mutta jopa alan koulutuksen saaneet nillittävät asiasta. On muuten kirkkain osoitus siitä, että alalle on pesiytynyt sille täysin sopimattomia wannabe-hoitajia. Heitä en päästäisi edes sinne kuraportaaseen (joka itse asiassa on paljon tietoa ja taitoa vaativaa työtä).
Edesmennyt ystäväni Arrska (siis vähintään kahdella ärrällä) sanoi aina, että maailman koko viisaus on vakio. Valitettavasti vain sitä jaettavaa riittää aina vaan vähemmän, kun maailman väkiluku kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen synytnyt vuonna 1971 ja olen sairastanut tuhkarokon, vesirokon, sikotaudin sekä lievän tulirokon. Kaikki kotona ilman mitään sen kummempia juttuja, toki mahdollisimman hyvin hoidettuina, jälkitauteja tiedettiin olevan ja niitä pelättiin. Vihurirokkoon sain rokotuksen kymmenvuotiaana. Sitä varottiin, koska tiedettiin sen olevan vaarallinen raskaana oleville naisille.
Mulle tuli yllärinä se paniikki ja hysteria, mikä ihmisillä on tuhkarokosta siinä vaiheessa kun tulin äidiksi. En ollut seurannut rokotuskeskusteluja, kun itsellä oli immuniteetti. Omat lapset on rokotettu, mutta haluan sanoa sen, että ei se tuhkarokko AUTOMAATTISESTI ole millään lailla vakava. Kaikki kaverini ja tuttuni sen sairastivat, enkä koskaan kuullut mistä.n vakavasta, olivat perus lastentauteja.
Se on hyvä, että nykyisin rokotetaan, kun tietoa on enemmän.
Mutta haluaisn sanoa, että jos saa tuhkarokon, niin luultavasti on todennäköisempää, ettei siitä seuraa mitään ihmeellistä kuin että seuraa. En silti lähtisi sitä ehdoin tahdoin hankkimaan. Tosiaan omat lapset rokotutin ihan ohjelman mukaan.
Nykyään tuhkarokkoon kuolee vuodessa Suomessa nolla lasta. Mikä olisi sopiva määrä mielestäsi?
.
Miten kysymyksesi liittyy mun pohdintaan, jossa en väitä mitään vaan vain kerron onakohtaisen kokemuksen, jonka pitäisi olla täysin laillista. Miten minä sinun mielestäsi haluan lasten kuolevan? olet häijy ja oahantahtoinen keskustelija
Kuka on väittänyt että haluat lasten kuolevan? Kiinnostaisi ihan oikeasti tietää että mikä on sopiva kauhun tasapaino näillä joiden mielestä tuhkarokko on leppoisa lastentauti. Kun fakta on että se nolla kuollutta saavutetaan vain rokottamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sanoi thln edustaja suuressa sanomalehdessä joten sen on oltava totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hopeavesikauppias kiisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraa itse.
Tämähän on odotettu tilanne. Itse tavallaan toivon, että siellä ensinnäkin sairastuisi mahdollisimman moni ja että ainakin joku saisi todella vakavia jälkitauteja, jotta syntyisi pelotetta näille lapsiaan rokottamattomille, että seuraavalla kerralla se on sitten lapsen henki, jos pelleilevät vielä asioilla. Mulle ne heidän lapsensa eivät merkitse yhtään mitään, ainoastaan ne lapset ja heidän vanhempnsa merkitsevät, joille ei sairauden vuoksi voida rokotuksia antaa, ja ovat siksi uhattuina sairastua.
Kaikkien näiden hihhuliperheiden lasten soisi saavan vkavia jälkitauteja, ja odotan käsiäni hiroskellen, että jotakin pahaa tapahtuu. Saisi sitten ilkkua niille vanhemmille oikein urakalla.
Miksi h*lvetissä veivät rokottamattoman lapsen päivystykseen?! Siellä on syöpäsairaita vanhuksia ja muita ihmisiä, joiden vastustuskyky on tavallista heikompi ja se on menoa sitten. Hoitaisivat nuo muksunsa vyöhyketerapialla kotona.