Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6-vuotias rokottamaton lapsi sairastunut tuhkarokkoon Pohjanmaalla ja altistanut jopa satoja

Vierailija
29.11.2018 |

Ylläri pylläri rokotekattavuus on tuolla niin huono, että myös monet altistuneista on rokottamattomia.

https://www.kp24.fi/uutinen/556428

Kommentit (565)

Vierailija
541/565 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt unohtui oliko lääkäri vai professori joka Iltapulussa näin kertoi.

"Knuutin mukaan lapsensa rokottamatta jättävien päätöksen taustalla on ajatus on, että ”kun muut rokottavat, me olemme suojassa”. Omille lapsille ei kuitenkaan haluta rokotuksen aiheuttamia kuumereaktioita.

– Se on vapaamatkustamista muiden kustannuksella."

Vierailija
542/565 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin kirjoitettiin vuonna 2013:

"Tuhkarokko oli ennen yksi yleisimmistä lastentaudeista, mutta kotoperäistä tautia Suomessa ei enää ole rokotusohjelman ansiosta.

Tuhkarokko on yhä pelätty sairaus maissa, joissa rokotukset eivät ole käytössä ja joissa hygienia on heikko, ja tautiin kuolee jopa miljoona lasta vuodessa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/565 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, milloin oli tämä aika "joitakin vuosia sitten", jolloin kaikki sairastivat tuhkarokon. Olen 41, enkä tunne ketään tuhkarokon sairastanutta oman ikäluokkani ihmistä.

Varmaan tarkoittavat 60-luvulla, jolloin kuoli paljon lapsia erityisti tuhkarokon jälkitauteihin.

Itse selvisin nippa nappa, sillä lääkäri oli sanonut äidille, jos kestän seuraavan yön, jään henkiin. Ja niin siinä sitten kävi.

Serkkuni ja koulukaverini menehtyivät tuhkarokon jälkitauteihin.

Uskomatonta miten ei rokoteta lapsia, vaikka siihen olisi mahdollisuus ja itsekkäistä syistä vaarannetaan lapsen henki. Ja nämä vastuttajat ovat vielä niitä, jotka ovat tulleet valmiiseen pöytään, eivätkä ymmärrä, mitä todellisuus olisi, jos rokotteita ei olisi, niin kuin oli ennen.

Tuhkarokko on erittäin tarttuva ja sen leviämiseen yhteiskunnan pitäisi ottaa kovemmat keinot käyttöön esim. ettei rokottomilla lapsilla olisi mitään asiaa päivåkotiin tai kouluun, vaarantamaan muiden terveyttå.

Nyt vanhemmat leikkivät lapsen hengellä ja terveydellä.

Minäkään en ole sairastanut tuhkarokkoa, enkä tunne kuin yhden suurinpiirtein omaan ikäluokkaani kuuluvan, joka on sen sairastanut.

60-luvulla syntynyt serkkuni sairasti lapsena tuhkarokon, ja sen seurauksena aivokuumeen.

Itse olen syntynyt 70-luvun alkupuolella, ennenkuin tuhkarokkorokotukset otettiin rokotusohjelmaan. En kuitenkaan sairastanut tuhkarokkoa, sillä muiden lasten saamat rokotteet suojasivat minuakin.

Olen ottanut rokotteen aikuisiällä

Vierailija
544/565 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nyt mahdollisimman moni ottais sen rokotuksen, eikä höpöttelis noita hopeavesi-juttuja.

Vierailija
545/565 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokko ja vesirokko ovat tosi vaarattomia tauteja. Itsella on ollut molemmat. Tuhkarokko pienena, ja vesirokko miltei kolmekymppisena, jolloin se aiheutti tyopaikalla suurta huvia. Siis vuonna 1997.

Tuhkarokko 1970 luvun alussa. Muista sen kylla, ja olin punainen ja joka paikkaa kutitti. Flunssaan kuolee enemman ihmisia, kuin tuhkarokkoon kuoli ennen rokotuksia. En ole rokotuskriittinen millaan tavalla, mutta minua arsyttaa suoranainen valehtelu, vouhkaaminen ja kouhkaaminen asiasta joka ei ole missaan mittasuhteessa karenteeneihin ja siihen uutisointiin, mita aiheesta on.

Jos asialla olisi mitaan merkitysta lapsikuolleisuuteen, pitaisi tuon nakya tilastossa 1970 luvun puolivlissa, jolloin rokotukset aloitettiin. Sita ennen taudin saivat "suunnilleen kaikki" jossain vaiheessa. Tilastoa voi tarkastella ja mitaan erikoista sieta tuskin loytyy. Muutama pelastettu lapsen henki. Joka katoaa tausta huminaan. Toki se on hyva asia, mutta kaytannossa tati on siis oikeasti todella vaaraton.

Mediassa on jostain syysta ihan oikeita valeita.

Vierailija
546/565 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhkarokko ja vesirokko ovat tosi vaarattomia tauteja. Itsella on ollut molemmat. Tuhkarokko pienena, ja vesirokko miltei kolmekymppisena, jolloin se aiheutti tyopaikalla suurta huvia. Siis vuonna 1997.

Tuhkarokko 1970 luvun alussa. Muista sen kylla, ja olin punainen ja joka paikkaa kutitti. Flunssaan kuolee enemman ihmisia, kuin tuhkarokkoon kuoli ennen rokotuksia. En ole rokotuskriittinen millaan tavalla, mutta minua arsyttaa suoranainen valehtelu, vouhkaaminen ja kouhkaaminen asiasta joka ei ole missaan mittasuhteessa karenteeneihin ja siihen uutisointiin, mita aiheesta on.

Jos asialla olisi mitaan merkitysta lapsikuolleisuuteen, pitaisi tuon nakya tilastossa 1970 luvun puolivlissa, jolloin rokotukset aloitettiin. Sita ennen taudin saivat "suunnilleen kaikki" jossain vaiheessa. Tilastoa voi tarkastella ja mitaan erikoista sieta tuskin loytyy. Muutama pelastettu lapsen henki. Joka katoaa tausta huminaan. Toki se on hyva asia, mutta kaytannossa tati on siis oikeasti todella vaaraton.

Mediassa on jostain syysta ihan oikeita valeita.

Otsassa on vielakin hiusrajan alla kaksi pienta kuoppaa, rokon arpina. Ne siis vesirokon vesikelloista, niita kutitti niitakin, ja raavin juuri tuosta kohdasta. Muualle ei jaanyt arpia. Mutta nayttakaa nyt siis hyvat ihmiset vaikka jokin tilasto mista kay selvasti esille rokotusten suuret hyodyt, (tuhka ja vesirokon suhteen) jos niita niin suuria on!! Kuin mainitaan? Ja kuten sanottu en varsinaiseti vastusta rokotuksia. Juuri pari vuotta sitten laakari tuikkasi vahvistusannoksen kun olin lahdossa Kiinaan.

Vierailija
547/565 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, milloin oli tämä aika "joitakin vuosia sitten", jolloin kaikki sairastivat tuhkarokon. Olen 41, enkä tunne ketään tuhkarokon sairastanutta oman ikäluokkani ihmistä.

Varmaan tarkoittavat 60-luvulla, jolloin kuoli paljon lapsia erityisti tuhkarokon jälkitauteihin.

Itse selvisin nippa nappa, sillä lääkäri oli sanonut äidille, jos kestän seuraavan yön, jään henkiin. Ja niin siinä sitten kävi.

Uskomatonta miten ei rokoteta lapsia, vaikka siihen olisi mahdollisuus ja itsekkäistä syistä vaarannetaan lapsen henki. Ja nämä vastuttajat ovat vielä niitä, jotka ovat tulleet valmiiseen pöytään, eivätkä ymmärrä, mitä todellisuus olisi, jos rokotteita ei olisi, niin kuin oli ennen.

Tuhkarokko on erittäin tarttuva ja sen leviämiseen yhteiskunnan pitäisi ottaa kovemmat keinot käyttöön esim. ettei rokottomilla lapsilla olisi mitään asiaa päivåkotiin tai kouluun, vaarantamaan muiden terveyttå.

Uskomaton trolli. Tuhkarokko ei nosta lapsilla korkeaa kuumetta, mutta jos sen saa aikuisena, tauti on kovempi, ja siihen kuuluu silloin useita paivia kestava korkea kuume. Sita sanottiin ennen lastentaudiksi. Ilmeisesti pitaisi loytaa vanha laakarikirja, etta saisi totuudenmukaisen taudinkuvauksen. Ehka niita ei juuri loydy netista.

Vierailija
548/565 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasa-Sonimissa oli kummallinen juttu aiheesta. Kummalliseksi jutun tekee sekä se että jutussa annetaan vain yksi näkemys miksi Luodolla on niin vahva rokotevastaisuus että juttua ei voi kommentoida.

Jutussa ei jossitella eikä anneta muita vaihtoehtoja tilanteeseen johtaneista syistä ja kielletään että kyse olisi rukoushuoneeseen ja lestaadiolaisuuteen liittyvästä asiasta.

Onko Turun tai muilla ruotsinkielisillä yhtä huono rokotekattavuus?

Miksi lestadiolaisen Kärkkäisen Magneetti-median rokotevastaisuutta vaikutusta ei käsitelty?

Miksi asiassa ei käsitelty rokottamattomien ulkomaanmatkailua ja vastuuta?

Miksi rokotteilla peloittelu resonoi rukoushuonelaisissa?

Alleviivaako kommentoinnin mahdottomuus yksiviivaista propakandaviestintää, jolla rukoushuonelaiset yrittävät pestä omaa pesää puhtaaksi.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005921472.html

Vierailija
549/565 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton trolli. Tuhkarokko ei nosta lapsilla korkeaa kuumetta, mutta jos sen saa aikuisena, tauti on kovempi, ja siihen kuuluu silloin useita paivia kestava korkea kuume. Sita sanottiin ennen lastentaudiksi. Ilmeisesti pitaisi loytaa vanha laakarikirja, etta saisi totuudenmukaisen taudinkuvauksen. Ehka niita ei juuri loydy netista.

Kas kummaa, minä kun ihan muistan, että minulla oli 7-vuotiaana tuhkarokossa monta päivää lähes 40 asteen kuume. Taidanpa sitten muistaa ihan väärin, vaikka äitikin kyllä sanoo ihan samaa. Hiihtolomalla sairastuin, perään tuli keuhkoputkentulehdus, enkä vielä kesäkuussakaan ollut täysin toipunut. 

Vierailija
550/565 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko jollain konkreettista tietoa että onko tosiaan niin että tuhkarokon sairastanut äiti antaa vauvalleen vasta-aineita vuoden ikäiseksi asti kun taas rokotettu äiti ei? Tai ainakin paljon huonommin.

Tuohan on selvä haitta jos on noin!

Vierailija
551/565 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luodon kunnan tunnuspiirteet huomioiden juttu on paljasta puhtaaksipesua.

Luodossa asuu 5 261ihmistä, joista niin 30% on 0-14 vuotiaita. Kunnanvaltuuston paikoista 13 27:sitä on Kristillusdemokraattien hallussa, vaikka luotolaisista 92% on ruotsinkielisiä.

Wikipedian mukaan Luodon kunnan asukkaista noin puolet kuuluu lestadiolaiseen Rauhan Sana liikkeeseen. Onko pääministeri Sipilä tunnetuin Rauhan Sanalainen.

Vierailija
552/565 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tästä nyt vähän tehty kärpäsestä härkänen? Mä ja mun mies, sekä 6-vuotias lapsemme ollaan kaikki sairastettu tuhkarokot, eikä kukaan siihen kuollut. Jotkuthan pitää niitä tuhkarokkobileitäkin lapsille koska kannattaa mielluummin sairastaa lapsena kun ne oireet on lievempiä.

Entisen Vaasan läänin alueella tuhkarokkoon kuoli 10-vuotias viimeksi v. -83. Sitä ennen 70-luvun puolivälissä. 50-luvulla ennen rokotuksia siihen kuoli useita kymmeniä ihmisiä vuodessa. Että vaikka teidän perheessä nyt kukaan ei sattumoisin kuollutkaan, ei tauti vaaraton ole. 

Vierailija
553/565 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tästä nyt vähän tehty kärpäsestä härkänen? Mä ja mun mies, sekä 6-vuotias lapsemme ollaan kaikki sairastettu tuhkarokot, eikä kukaan siihen kuollut. Jotkuthan pitää niitä tuhkarokkobileitäkin lapsille koska kannattaa mielluummin sairastaa lapsena kun ne oireet on lievempiä.

Tämän päivän Ilkassa oli haastateltu 60-luvulla Jalasjärvelle kunnanlääkäriksi tullutta Matti Toivakkaa: "Toki tuhkarokkoa ei nyt varta vasten menty naapurista hakemaan niin kuin vesirokkoa."

Lisäksi artikkelissa tulee esiin se, että silloin kun niitä tuhkarokkokuolemia oli 50-luvulla pahimmillaan lähes kolmekymmentä vuodessa, olivat kaikki kuolleet alle 15-vuotiaita, joka toinen alle 2-vuotias. Täysi-ikäiseltä tuhkarokko vei hengen vain harvoin. 

Taisit sekottaa vesirokon ja tuhkarokon. Vesirokko on usein lapsena sairastettuna lievempi kuin aikuisena. 

Vierailija
554/565 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelija kirjoitti:

Tuhkarokko ei nosta lapsilla korkeaa kuumetta,

Näytä lähde typerälle väitteellesi.

"The first sign of measles is usually a high fever, which begins about 10 to 12 days after exposure to the virus, and lasts 4 to 7 days." -WHO

"Clinical diagnosis of measles requires a history of fever of at least three days, with at least one the following symptoms: cough, coryza, or conjunctivitis. Observation of Koplik's spots is also diagnostic" - Baxby D (1997)

[MMR] Prevents your child from getting an uncomfortable rash and high fever from measles. -CDC

Ei todella löydy mitään puhetta siitä, että lapset eivät kehittäisi kuumetta.

Vierailija
555/565 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko jollain konkreettista tietoa että onko tosiaan niin että tuhkarokon sairastanut äiti antaa vauvalleen vasta-aineita vuoden ikäiseksi asti kun taas rokotettu äiti ei? Tai ainakin paljon huonommin.

Tuohan on selvä haitta jos on noin!

Vasta-aineita saavat sekä rokotetuilta, että sairastuneilta. Keskimäärin vasta-aineita saa vähemmän, jos on rokotettu kun verrataan sairastaneeseen. Sekin on kuitenkin tilastollinen asia ja moni rokotettu antaa vasta-aineita enemmän kuin sairastunut. Vähiten vasta-aineita tarjoaa tietenkin rokottamaton ja sairastamaton, joka ei anna niitä laisinkaan.

Miksi se muka olisi selvä haitta, vaikka vasta-aineita olisi vähemmän? Eihän se ole, koska nimenomaan rokotteilla on tauti yhteiskunnasta poistettukin. On huomattavasti järkevämpää, että vasta-aineita on hitusen vähemmän ja tautia miljoona kertaa vähemmän, kuin että tautia olisi joka paikassa ja vasta-aineita hitusen enemmän.

Tietysti rokotekammoisen sankarin mielestä jokainen ihminen pitäisi tartuttaa tuhkarokolla, kuoleman ja vammautumisenkin uhalla, jotta... niin miksi? Että se vauva ei saisi tuhkarokkoa heti, vaan vasta sitten kun siihen se aikanaan tartutetaan? Mikä hiton järki?

Vierailija
556/565 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet trolli.

Niitä tauteja sairastavst eri lapset eri tavoin. Vesirokkoa sairastettiin naapuristossa näin. 2-vuotiaalla niin lievät oireet ettei äiti tajunnut lapsen sairastavan vesirokkoa ennen kuin 5-vuotias isosisko sairastui, jolla oli pieniä näppyjä koko keho täynnä. Meidän 6-vuotias sai neljän päivän 40 C kuumeen, alussa ei muita oireita. En ensin edes ymmärtänyt mikä sairaus on menossa, koska naapurista ei infottu vesirokosta missään vaiheessa, kuulin sen vasta myöhemmin naapurin lapsilta. 6-vuotiaalle ilmestyi 5. päivänä näppyjä joihin tuli vuorokaudessa isot vesirakkulat, kutisevia isoja vesirakkuloita ympäri kehoa. Sairasti melkein 2 viikkoa.

Vierailija
557/565 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko on sairastunut so far?

Vierailija
558/565 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyllyssä Suuri Lääkärikirja vuodelta 1956:

Sairaus alkaa katarrivaiheella. Sille on ominaista kuume, joka voi nousta yli 39, nuha, yskä ja punoittavat, rähmäiset silmät. Kitalaen limakalvo on läiskikäs ja poskien limakalvossa takimmaisten poskihampaiden kohdalla voi asiaan perehtynyt usein todeta nuppineulanpään kokoisia, valkoisia ns. Koplikin täpliä, joiden perusteella hän voi päätellä, että kysymyksessä on alkava tuhkarokko. 

Katarrivaiheen kestettyä 2-4 päivää alkaa ihottumavaihe. Tällöin kuume yhä nousee ja yleistila huononee. Ihottuma alkaa kaulasta ja korvien takaa, leviää sitten kasvoihin ja sen jälkeen vartaloon ja raajoihin. Pienet punaiset täplät laajenevat ja liittyvät usein toisiinsa yhtenäiseksi ihottumaksi, jota on yhtä runsaaasti selässä ja rinnassa sekä käsien etu- ja takasivulla. Paha yskä jatkuu. Ihottuma alkaa hävitä 3-4 päivää kestettyään ja kuume laskee. Pientä hilseilyä saattaa esiintyä. Tpoipumiseen kuluu kuumeen laskemisesta yleensä viikko. 

Vierailija
559/565 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentinelien naapurisaarilla tuhkarokko tappoi aikanaan toisesta saaresta kokonaisen heimon ja toisesta puolet heimosta. Siksi tätä viimeistä säästynyttä heimoa yritetään varjella ulkopuolisilta.

Vierailija
560/565 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko on sairastunut so far?

Rokottamattomille annettiin tiputuksessa immunoglobuliineja jotka antavat suojan muutamaksi kuukaudeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme