6-vuotias rokottamaton lapsi sairastunut tuhkarokkoon Pohjanmaalla ja altistanut jopa satoja
Ylläri pylläri rokotekattavuus on tuolla niin huono, että myös monet altistuneista on rokottamattomia.
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, milloin oli tämä aika "joitakin vuosia sitten", jolloin kaikki sairastivat tuhkarokon. Olen 41, enkä tunne ketään tuhkarokon sairastanutta oman ikäluokkani ihmistä.
Nykyisten 5-kymppisten lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, milloin oli tämä aika "joitakin vuosia sitten", jolloin kaikki sairastivat tuhkarokon. Olen 41, enkä tunne ketään tuhkarokon sairastanutta oman ikäluokkani ihmistä.
Se johtuu siitä, että me olemme sitä ikäluokkaa, jota jo alettiin rokottaa. Tosin meidän ikäisillä naisilla saattaa olla vajaa suoja, koska emme välttämättä ole saaneet boosteria vaan pelkän ensimmäisen satsin rokotetta. Pojat saivat boosterin armeijassa.
Minä olen tietääkseni omassa tuttavapiirissä ainoa tämän ikäinen (41 v.), joka on sairastanut tuhkarokon. En saanut ensimmäisestä rokotesatsista riittävää suojaa, ja sairastuin. Se on ensimmäisiä lapsuusmuistojani, ja olin niin kamalan kipeä, että ei ole tottakaan. Hyi! En ikinä halua, että lapseni joutuisi kokemaan mitään sellaista.
Tuhkarokon sairastaminen parantaa vastustuskykyä jep jep...
Amerikkalais-hollantilainen tutkijaryhmä on nyt osoittanut, että ennen tuhkarokkorokotuksen käyttöönottoa tuhkarokkoepidemioita seurasi lisääntynyt kuolleisuus keuhkokuumeeseen, suolistoinfektioihin ja aivokalvontulehdukseen. Lisääntynyt kuolleisuus johtuu siitä, että tuhkarokko tappaa elimistön immuunivasteen muistisoluja. Näin elämän aikana muodostunut vastustuskyky mikrobeja kohtaan saattaa hävitä jopa kokonaan. Tuhkarokon sairastanut lapsi muuttuu immuunivasteeltaan juuri syntyneen lapsen kaltaiseksi, jolla ei ole puolustuskykyä mikrobeja kohtaan.
Tutkijat osoittivat tutkimuksessaan, että tuhkarokkorokotuksen käyttöönotto puolitti rokotettujen lasten kuolleisuuden keuhkokuumeeseen, suolistoinfektioihin ja aivokalvontulehdukseen. Tuhkarokkorokotus ei siis vain suojaa tuhkarokolta, joka itsessään voi tappaa ja aiheuttaa hankalia jälkitauteja. Estämällä tuhkarokon rokotus suojaa myös muilta taudeilta säilyttämällä lapsen elämänsä aikana hankkiman immuniteetin erilaisia mikrobeja vastaan. Rokottamalla lapset tuhkarokkoa vastaan saadaan kaksinkertainen hyöty.
Vierailija kirjoitti:
Me noin 41 vuotiaat ollaan niitä ekoja joilla on aika takuulla rokotteet.
Jos meillä on pakkoruotsi näitten takia niin eikö heillä pitäisi olla pakkorokotus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kumma juttu että kukaan ei muista kuolleensa tuhkarokkoon, vaan selvisi siitä ihan noin vaan.
Ai niin, mut ne jotka ei selvinny, kuoli.Oikeesti, tuhkarokko on tappanut ihmisiä paljonkin, mutta kun tässä on rokotettu jo jonkin aikaa, niin niitä kuolemia ei omassa lapsuudessa sattunut, ja moniko muistaa, tai edes tietää, miten oli oman äidin tai mummon lapsuudessa.
No mun lapsuudessa ei tuhkarokkoa varten rokotettu. Kenenkään en ole kuullut kuolleen tuohon sairauteen. Vesirokonkin sairastin. En kyllä henkiläkohtaisesti ymmärrä miksi ei kehon oma immuunipuolustusta vahvisteta sairastamalla tämäkin sairaus normaalisti.
Nyt on jo havahduttu siihen, että suolistossa täytyy olla myös bakteereita ja että ne ovat hyväksi ihmisen terveydelle. Sitä ennen työnnettiin lapsillekin yhtenä putkena antibioottikuuria seurauksella että saatiin esim. Korvatulehduskierre. Kotikin puunattiin niin steriiliksi ja nykyään on sekin tajuttu ettei sen kodinkaan tarvitse olla steriloitu katosta lattiaan.
Afrikassa ja muualla vastustuskyky on aivan eri luokkaa kuin länsimaissa. Miksiköhän?
Ja niille jotka nyt ottaa tästäkin herneen nenuun niin tiedoksi en edes tiedä mitä hömpötyksiä ovat hopeavesi ja musta salva ym. enkä välitäkään tietää koska nää asiat jotain ihan muuta kuin joku hurahtaminen johonkin vanhan kansan taikuusjuttuihin.
Tietämättömyys on kyllä oma lajinsa. Sivistäkää hyvänen aika itseänne taudeista, hoidoista, seurauksista, katsokaa tilastoja ja miettikää nyt ennenkuin puhutte yhtään mitään.
Tähän asiaan ei nyt esim. millään lailla liity hygienia, tuhkarokko leviää vain samassa tilassa olemalla, sinun ei tarvitse edes koskea tartuttajaa. Kehitysmaissa rokotteet ovat vieläkin puutteelliset, mutta esimerkiksi tuhkarokkoepidemiat jylläävät tasaisesti myös Euroopan maissa. Vuosittain 100 000 ihmistä KUOLEE tuhkarokkoon. Onko se mielestäsi hyvä siis sairastaa?
Pienet vauvat on nyt riskiryhmässä, kun eivät vielä rokotetta ole saaneet. Samoin esimerkiksi jotkin elinsiirron saaneet, tai pahasti allergiset jotka eivät todella saa rokotetta, vaikka haluaisivat. Miettikää, ennenkuin puhutte. Nämä kulkutaudit on saatu kovalla vaivalla kitkettyä Suomesta ja pian ne tulee takaisin. Itse olen jo nähnyt tuberkuloosista kärsiviä ammatissani ja altistunut myös sille itse. Samoin kuin hinkuyskästä kärsiviä olen hoitanut, tosin minut on rokotettu sitä vastaan. Jos ette itse tee näiden asioiden kanssa töitä, tai muuten välistä itseänne, niin olkaa hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarkoittavat 60-luvulla, jolloin kuoli paljon lapsia erityisti tuhkarokon jälkitauteihin.
Itse selvisin nippa nappa, sillä lääkäri oli sanonut äidille, jos kestän seuraavan yön, jään henkiin. Ja niin siinä sitten kävi.
Serkkuni ja koulukaverini menehtyivät tuhkarokon jälkitauteihin.
Uskomatonta miten ei rokoteta lapsia, vaikka siihen olisi mahdollisuus ja itsekkäistä syistä vaarannetaan lapsen henki. Ja nämä vastuttajat ovat vielä niitä, jotka ovat tulleet valmiiseen pöytään, eivätkä ymmärrä, mitä todellisuus olisi, jos rokotteita ei olisi, niin kuin oli ennen.
Tuhkarokko on erittäin tarttuva ja sen leviämiseen yhteiskunnan pitäisi ottaa kovemmat keinot käyttöön esim. ettei rokottomilla lapsilla olisi mitään asiaa päivåkotiin tai kouluun, vaarantamaan muiden terveyttå.
Nyt vanhemmat leikkivät lapsen hengellä ja terveydellä.
2017 maailmalla kuoli 110 000 ihmistä tuhkarokkoon. Se hyvä puoli tässä rokotevastaisuudessa on, että omalta osaltaan se vähentää väestönkasvua. Minä olen rokotusten puolella ja omassa suvussani kaikki ovat rokotettuja, joten ihan rauhassa saa vouhkaajat antaa epidemioiden jyllätä. Onpahan vähemmän ääliöitä maailmassa ajan kuluessa.
Rokotepakko pitäisi olla ehdottomasti ainakin 6v. asti (pl influenssat yms ne nyt saa ottaa jos tuntuu).
Tarhaan pääsyn pitäisi edellyttä että rokotteet ovat kunnossa!! Samoin lapsilisät voitaisiin näiltä huuhaa vanhemmilta ottaa pois, jos ei rokotuksia halua niin miksi valtion pitäisi maksaa etuuksia KUN tällaisten takia on kokonaisia kyliä/saaren pahaisia ilman rokotuksia luonnon valintaa toivon kyllä täsdsäkin kohdin
Eihän myöskään unohdeta sitä, että tuhkarokon sairastaminen heikentää tutkististi immuunijärjestelmää, joten sairastunut on rokon jälkeen muutaman vuoden alttiimpi kaikille infektioille.
"Aikaistettua rokotussuojaa tarvitsevien pikkulasten lisäksi piikille on tuotu Palon mukaan myös niitä lapsia, jotka ovat tähän asti olleet täysin rokottamattomia."
”Meillä on aina ollut asukkaissa tiettyjä klikkejä, jotka eivät ota rokotteita. Tämä tuhkarokkotapaus näyttää kuitenkin selvästi herättäneen heidät ja ainakin osa on tuonut lapsensa nyt rokotettavaksi”, Palo kertoo."
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005917604.html
Nii-i - eli nyt halutaankin HETI rokotus kun asia tuli "ajankohtaiseksi" ja alkoi puntit tutista. Mua ärsyttää niiiiiin paljon tämä järjen köyhyys.
Muutama tääl jo esitetty fakta kertauksena:
-tuhkarokkoon ja muihin tauteihin kuolleet eivät ole täällä muistelemassa kuinka lievä tauti itsellä oli, kun ovat, noh, kuolleet.
- lasten kuolleisuusluvut ovat tippuneet huimasti viimeisen 100 vuoden aikana
-tuhkarokko heikentää juurikin sitä täällä rokotevastaisten mainostamaa luontaista vastustuskykyä. Eli sairastamalla tuhkarokon saat aloittaa rakentamaan muuta vastustuskykyä alusta
-vesirokko ja tuhkarokko. Eri tauteja. Kumpikaan ei ole "pientä ihottumaa ja kuumetta". Vaikka iho näyttäisi siistiltä niin sisäelimet voivat olla pitkään rokon täplittämät.
-Jos rokotuksesta kieltäytyminen liittyy lapsen fyysiseen koskemattomuuteen ja neulakammoon niin laitapa lotto vetämään kumpi on traumatisoivampaa: rokote neuvolakäynnin yhteydessä vai kipeän lapsen kuskaaminen sairaalaan eristyksineen, verikokeineen ja hoitohenkilöstön avaruuspukuineen.
-jos edes pienessä mittakaavassa salailut eivät onnistu niin miten olisi mahdollista joku maailmanlaajuinen rokotesalaliitto?
Larsmossa on toinenkin synkkä tarina. Lastenhyväksikäyttö oli siellä tutkimuksen mukaan väkilukuun nähden maan toiseksi suurinta. Juupajoki oli vain edellä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä tuhkarokkovouhotus on? Eikös tämä ole vesirokon kanssa ihan normi lastentauti ja hyvä sairastaa pienenä? Itse olen lapsena kummatkin sairastanut ja se oli kuulemma hyvä asia.
Ihan totta!
Minäkin sairastin lapsena, ja hölmöyteni on ihan syntymälahjana saatua, luulisin, eikä johdu tuhkiksesta.
Tuhkarokon ansiosta omistan myös todella kauniin taotun metallisen amppelin, jonka ostin vuosikymmeniä sitten ikäiseltäni hyvännäköiseltä ja iloisesti hymyilevältä nuorukaiselta. Hän valmisti näitä taideteoksia ja kierteli sitten myymässä niitä talosta taloon. Tämän taiteellisen ja ihmisläheisen ammatin harjoittaja hänestä oli tullut, kun hän oli lapsena sairastetun tuhkarokon seurauksena kuuroutunut.
Jotta tuhkarokko voi näin ihmeen onnekkaasti vaikuttaa ihmisen ammatinvalintaankin.
Oliko niin, että ei edes tarvitse tavata ketään tuhkarokkoa sairastavaa saadakseen tartunnan, vaan tuhkarokko virukset jää ilmaan leijumaan (?? tai jotain) ja se voi tarttua jopa _kaksi tuntia_ sen jälkeen kun tuhkarokolle altistunut on poistunut paikalta.
Kauhea älämölö: yksi hyvinvoiva lapsi sai tuhkarokon, ei muita sairastuneita. Samalla haukuttiin ruotsinkieliset, pienen kunnan asukkaat, uskovaiset ja muut rokotekriittiset (alle 5% kansasta). Mikä tätä maata vaivaa? Miksi ihmiset ovat niin hysteerisiä?
Ministeri Saarikko sentään tullut järkiinsä https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dd0ce359-c0e6-49ec-bc5a-c5b84b8e8…
Ministeri Saarikko ei kannata pakkorokotuksia: ”Hyödyllisyydestä ei aukotonta näyttöä”
"Tuhkarokko otettiin rokoteohjelmaan vuonna 1975. Vuonna 1982 aloitettiin MPR-rokotukset, jotka suojaavat tuhkarokon lisäksi sikotaudilta ja vihurirokolta. Rokotusten avulla kotoperäiset taudit saatiin kitkettyä Suomesta. Vielä 1960-luvulla tuhkarokko oli Suomessa hyvin yleinen ja 1990-luvulle saakka oli laajempia epidemioita."
Ja kun tuhkarokko on täältä saatu hävitettyä, eikä ihmiset sitä enää muista millainen tauti se on, niin nyt nämä rokotekriittiset ilmeisesti haluaa taas tämänkin taudin tulevan takaisin tänne.
"Miten tuhkarokko tarttuu?
Tuhkarokko tarttuu kosketus- ja pisaratartuntana ja ilmateitse. Sairastunut erittää virusta runsaasti. Tuhkarokkovirukset säilyvät tartuttavina huoneilmassa ja pinnoilla jopa kaksi tuntia sen jälkeen, kun tartuttava henkilö on jo poistunut.
Tuhkarokko tarttuu erittäin herkästi. Yhdeksän kymmenestä tuhkarokolle altistuneesta suojaamattomasta henkilöstä saa tartunnan.
Oireet alkavat yleensä 9–11 vuorokauden kuluttua tartunnasta, vaihdellen 7–21 vuorokauteen. Tuhkarokkoon sairastunut levittää tautia 4 vuorokautta ennen ihottumaa ja 4 vuorokautta ihottuman puhkeamisen jälkeen.
Viruksen ainoa isäntä on ihminen, joten tartuntaa ei voi saada eläimestä."