6-vuotias rokottamaton lapsi sairastunut tuhkarokkoon Pohjanmaalla ja altistanut jopa satoja
Ylläri pylläri rokotekattavuus on tuolla niin huono, että myös monet altistuneista on rokottamattomia.
Kommentit (565)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ote tuon aiemmin linkatun blogin kommenteista:
"Lähtöaine joko uutetaan alkoholiin tai jauhetaan maitosokerin kanssa, siitä lähdetään sitten potensoimaan eteenpäin. Potensointiin kuuluu mm vahva laimentaminen sekä ravistus ja tätä toistetaan monta kertaa. Lopullisen lääkeaineen laimennos on esim C30-vahvuudessa, eli C30-potenssissa niin laimea, että lähtöaineen molekyyleja ei ole enää jäljellä. C200-vahvuus on vielä "laimeampaa". Tästä johtuen homeopaattiset lääkeaineet eivät ole ikinä myrkyllisiä ja ne eivät esim ristireagoi normaalien lääkkeiden kanssa (jotkut lääkärit levittävät ristivaikutuksista väärää tietoa). Homeopaattiset rokotteet toimivat, kuten toimii homeopatiakin, vaikka monet päättävät että ei se voi toimia, koska lääkeaineet ovat niin "laimeita" eikä ole "vaikuttavia aineita". Joku sähkömagneettinen informaatio kuitenkin lopulliseen lääkeaineeseen jää."Mä luulin ensin että tässä joku yrittää kertoa miten nuo homeopaattiset rokotukset on huuhaata, mutta ei, joku siis kertoi niiden hyvyydestä ja turvallisuudesta. Ja toimivuudesta!! (...niin laimea, ettei lähtöaineen molekyylejä ole enää jäljellä), (joku sähkömagneettinen informaatio niihin kuitenkin jää...)
Ettei vaan asialla olis joku joka myy/antaa homeopaattisia rokotteita?
Siis oikeesti? Uskooko tuohon höpöhöpöön joku?Mitä luultavimmin. Siitä huolimatta että epidemiat osuu säännönmukaisesti näihin "sähkömagneettisesti rokotettuihin".
Joku kustannustehokkaasti toimiva homeopaattisten hoitojen ja rokotusten antaja/myyjä voisi laiskuuttaan skipata tuon laimennus-ravistus -osuuden ja antaa rokotteena ihan vaan pelkkää vettä.
Ai niin, mut se sähkömagneettinen informaatio...Olen jo ajat sitten miettinyt että jos haluaisin saada rahaa helpolla tekisin oikein hienon homeopaattisen verkkokaupan ja myisin tislattua vettä näteissä pulloissa. Ei vaan rehellisyys anna myöten huijata ihmisiä. Tokihan niitä pulloja voisi vähän ravistaakin. Mutta ei pysty.
Ei tarvitsisi olla edes tislattua, ihan normi kraanavesi riittäisi enemmän kuin hyvin. Eikä kyse olisi edes huijauksesta, sillä täsmälleen samaa kamaa olisivat ne ”viralliset” homeopaattiset valmisteetkin.
Noita homeopaattisia valmisteita on käsittääkseni tutkittu ja niistä löytyy veden lisäksi lasipullon molekyylejä. En usko että kraanavesi on ihan niin puhdasta. Eli kai sen sentään pitäisi olla tislattua vettä, niin että kun Suomen Kuvalehti tai MOT soittaa, niin ei nyt ihan jää housut kintuissa kiinni :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä nyt vähän tehty kärpäsestä härkänen? Mä ja mun mies, sekä 6-vuotias lapsemme ollaan kaikki sairastettu tuhkarokot, eikä kukaan siihen kuollut. Jotkuthan pitää niitä tuhkarokkobileitäkin lapsille koska kannattaa mielluummin sairastaa lapsena kun ne oireet on lievempiä.
Ilmeisesti riski oli todellinen, mutta mitään epidemiaa ei sitten syntynytkään. Jonkin verranhan tuolla haettiin rokotuksia, mikä on positiivista laumasuojan kannalta. Ikävää sen sijaan on että hörhöt saivat lisää vettä myllyynsä kuin THL:n huoli osoittautui turhaksi, tai ainakin yliammutuksi.
Epidemian syntymisestä ei vielä tiedä, taudin itämisaika on nimittäin erittäin pitkä, pari viikkoa jopa... huoli ei missään nimessä ole turha. Faktat kuntoon ennenkuin höpisette.
Jos uusia tartuntoja ei tule, THL menettää maineensa ja rokotekattavuus laskee entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Jos uusia tartuntoja ei tule, THL menettää maineensa ja rokotekattavuus laskee entisestään.
Höpsis. Ei ihmiset ole niin tyhmiä. Paikkakunnalla on nyt rokotettu porukkaa ja lisäksi nää sairastuneet on varmasti laitettu karanteeniin. Päinvastoin jos uusia tartuntoja ei tule, se on merkki THL:n onnistumisesta. Eiköhän siellä ole THL:ää konsultoitu että miten homma saataisiin pysymään hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tästä nyt vähän tehty kärpäsestä härkänen? Mä ja mun mies, sekä 6-vuotias lapsemme ollaan kaikki sairastettu tuhkarokot, eikä kukaan siihen kuollut. Jotkuthan pitää niitä tuhkarokkobileitäkin lapsille koska kannattaa mielluummin sairastaa lapsena kun ne oireet on lievempiä.
Ilmeisesti riski oli todellinen, mutta mitään epidemiaa ei sitten syntynytkään. Jonkin verranhan tuolla haettiin rokotuksia, mikä on positiivista laumasuojan kannalta. Ikävää sen sijaan on että hörhöt saivat lisää vettä myllyynsä kuin THL:n huoli osoittautui turhaksi, tai ainakin yliammutuksi.
Miten niin, jos itämisaika on vielä kesken? Eikös se ole?
Kaikkia altistuneita ei ole edes tavoitettu, eilen oli tavoitettu kolmasosa. Edelleen parin viikon itämisaika.
kohta Suomessa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIkö ihmisellä olekaan oikeutta omaan kehoon? ;) Se on jännä millaisissa asioissa kannatatte vapaita valintoja, mutta yhtäkkiä sitten ei olekaan vapaaata valintaa. Naiset puolustelevat satojen miljoonien tyttöjen abortteja vapauteen vedoten, vaikka se madaltaa koko yhteiskunnan naisten statusta ja aiheuttaa väkivaltaa. Sitten ihmisellä ei olekaan oikeutta omaan kehoon rokotuksissa. Itse en rokota itseäni enkä lapsiani. Vapaa valinta.
Mikä siinä piikissä pelottaa?
Vakavat haitat ovat lottovoiton luokkaa. Autokolari tai yliajo sekä perheväkivalta tappaa lapsesi todennäköisemmin ja silti kuljetat lapsiasia autossa/annat heidän kulkea autojen lähellä.
Vakavan sairauden saaminen Suomessa rokottamattomuuden takia on harvinaista, mutta helposti vältettävissä parilla piikillä. Viime vuonna yli 100 000 ihmistä kuoli tuhkarokkoon, suurin osa lapsia. Ja tämä ei ole pelkästään kehitysmaiden ongelma. Tapauksia on myös Euroopan hyvinvointivaltioissa kuten Saksa, Ranska, Italia ja Kreikka.
Tulevina vuosina Suomessakin saadaan ensimmäinen kuolonuhri. Se on valitettavaa, mutta parasta valistusta rokotusdenialisteille.
Aivan. Luultavasti tällekin kelpaa lääketieteen apu siinä vaiheessa kun tuhkarokko iskee omaan lapseen. Johan se on nyt nähty tuolla hopeavesialueellakin. Eikös sillä saakaan parannettua kaikkia sairauksia?! Outoa että periaatteet lensi heti romukoppaan kun vakava tauti tuli tarpeeksi lähelle. Nämä rokotevastaiset luottavat siihen että kun muut rokottavat lapsensa ja itsensä niin heidän ei tarvitse. Mutta tarvittiin vain yksi rokottamaton joka matkusti epidemia-alueelle.
Rokotevastaisuus se vasta varmaan onkin lääkefirmojen masinoimaa. Rokotteethan on tietysti suuri bisnes ja rokotteita myydään tasaisesti sitä mukaa kun lapsia maailmaan syntyy. Lisäksi mitään uutta kehitystyötä ei enää tarvitse vanhojen rokotteiden suhteen tehdä. Ei kuluja, pelkkiä tuloja. Jos joku tauti saadaan maailmasta hävitettyä niin sehän on rahahanat sitten ikuisesti suljettu. Jos mulla olis lääkefirma, niin todellakin syöttäisin tätä hopeavesisontaa ihmisille. Olispa hupaisaa, jos nämä ihmiset, jotka kuvittelevat olevansa tiedostavia ja itsenäisiä, olisivatkin juuri tällä tavalla nyt lääkefirmojen talutusnuorassa.
Noh, tämä on vaan spekulaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://readysteadyflow.fi/2017/05/vieraskyna-naita-asioita-sinulle-ei/ Tuossa rokotuskriittisen juttua rokotteista. En tuonkaan jälkeen ymmärrä rokottamattomuutta.
Tuo juttu oli hurja, ja kommentit vielä hurjempia.
Onko nää ihmiset tosissaan? Vai vääristelee tietoa ihan vaan tahallaan?
Välillä en meinannut pysyä kärryillä siitä että puhutaanko nyt puolesta vai vastaan, piti lukea uudestaan.
Tuo kirjoitus on vaarallinen. Tietämättömän mielestä se saattaa näyttää hyvinkin uskottavalta sivistyssanoineen ja auktoriteettiviitteineen, kun vielä kerrotaan, että kirjoittaja on omatoimisesti tutkinut asioita. Vähän paremmin asioita tietävän näkökulmasta siinä on aivan liian monta kohtaa, jotka ovat ilmiselvää potaskaa. Homeopatiaviittausten pitäisi viedä jutulta uskottavuus täysin.
Kun tiedetään, että Wakefield itse väärensi tuloksensa saadakseen oman rokotteensa MPR-rokotteen tilalle, pitäisi varoituskellojen soida viimeistään, kun jutussa yritetään väittää, että Wakefield on muka se kaltoin kohdeltu väärennettyjen tutkimusten ja valtavan monikansallisen salaliiton uhri.
Minun mielestäni tuon kirjoittaja pitäisi tuomita ankarasti, mutta ehkä on parempi, että valehtelu ei ole rikos, vaikka täydellisen moraalitonta se onkin. Pahinta on, että kirjoittaja todennäköisesti uskoo itse olevansa suurikin sankari.
Annetaan lasten kärsiä, äiti somettaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuhka-Liisa kirjoitti:
Samaa ihmettelen tässä jo kolmatta päivää. Hirveä hässäkkä ja härdelli vaikka vain joitakin vuosia sitten KAIKKI lapset sairastivat tuhkarokon siinä kuin muitakin rokkoja ja sikotautia; lastentauteina pidettyjä.
Jos vanhemmat on jättänyt lapsen rokottamatta, on ottanut tietoisen riskin, että tauti saattaa tulla. Riskit on varmasti kartoitettu - eli tietävät mitä tapahtuu jollei ole rokotusta; koskee kaikkia, joilla ei ole rokotusta.
Nyt se tuli - sairastettaan ja ja sillä siisti!
Nyt tuhkarokko on pääuutisten ja ajankohtaisohjelmien aiheena. Hoh hoijaa!
Ei. Kaikki eivät sairastaneet. Esim minä vuonna 1970 syntynyt en ole sairastanut tuhkarokkoa. ”Parasta” tässä on se, että on epäselvää, että onko minua rokotettu. Äitini ei muista ja neuvolakorttiani ei enää löydy. Äitini penkoo vielä vinttiä huomenna, mutta aika epätodennäköistä on. Ajattelin kysyä, että voisiko minua rokottaa, nyt melkein viisikymppisenä. Minulla on perussairaus, jonka lisänä tuhkarokko on todennäköisesti kuolemaksi. Ei huvittaisi vielä, kun on alaikäinen lapsikin. Minusta tässä ei ole mitään siistiä.
Kysymällähän asia selviää, mutta muistelen ohjeen olevan, että jos on pienikin syy epäillä, että tuhkarokkoa ei ole sairastettu, eikä rokotetta annettu, rokotetaan varmuuden vuoksi, jollei ole jotain syytä, joka estää rokottamasta.
Luoto Larsmo yli 90 prosenttia ruotsinkielisiä ja lestadiolaisalue vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Sekotatkohan vesirokkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on THL:n masinoima kampanja. Aivan älytöntä pelotella ihmisiä tällaisilla asioilla. Kukaan ei ole vakavasti sairastunut. Yksi lapsi on sairastunut ja voi hyvin.
Missään ei ole uutisoitu, että sairastunut lapsi voi hyvin. Hän on todennäköisesti KPKS lasten infektio-osastolla eristyksessä perheestään, sisaruksistaan ja eskarikavereistaan. Verikokeita joudutaan ottamaan. Saa pelätä, tarttuuko muihin rokottamattomiin sisaruksiin, ja sairastuuko, vammautuuko ja kuoleeko kenties joku perheestä tai lähipiiristä.
Kyllä vaan on uutisoitu! (Koomista sinänsä sanoa että sairastunut lapsi voi hyvin, on hyvävointinen?)
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3fe420d1-4476-40c4-8350-e6d503436116…
"Tuhkarokkoon sairastunut lapsi voi Sjöströmin tietojen mukaan hyvin."
Vierailija kirjoitti:
Tuhkarokko? Kuka muka siitä vastaan rokotuttaa lastaan tai itseään?
Suojan saa sairastamalla.
Sekoitatko VESIrokon ja TUHKArokon? Laitampa tähän viestini, jonka toiseenkin keskusteluun laitoin. Se kertoo miksi sekä vesirokkokin on vaarallinen ja myös TUHKAROKON kuolemista ja etenkin JÄLKITAUDEISTA- jotka ovat tuhkarokkokuolemaa pelätympiä jopa. Sorry jos luette uudestaan mut en tiennyt että täällä vanhempi/pieempi ketju aiheesta ja tämä viesti oli vastaus, kun joku VALITTI vesirokkorokotteesta.
”Sairastin sen aikuisena, en saanut tartuntaa lapsena kun se naapuristossa pyöri, vaikka se oli kai vanhempieni tarkoitus. Aikuisena 2vkon jatkuva kuolemanvaara; 40-42C kuumetta KOKO kaksi viikkoa; koko keho täynnä kutisevia/kipeitä rakkuloita, joita tuli jopa nenän, suun ja emättimen limakalvoille ja korviin, joista kesti kuukausia parantua - osa jäi pysyviksi (vaikka sain niihin kutinaa ehkäisevän lääkityksen sellaisella annoksella että se antoi myös armollisen unen - tiputti harhaisiin ja epätodellisiin kuumehöyryuniin); jatkuva päivystysvalmius - kokoajan tarkkailussa, jos ei avomies olisi ottanut töistä lomaa olisin joutunut olemaan päivystyksessä, koska tilaani piti koko ajan tarkkailla; järkyttävät kivut, houreet ja pelko; kuukausien toipuminen keuhkoputkentulehduksineen; 3 eri antibioottia (jos muistan oikein, hieman hämärää aikaa kun uni ja todellisuus sekottui). Tämän jälkeen 3v immuniteetti täysin tuhoutunut, saan edelleen kaikki mahdolliset taudit ja olen jatkuvasti flunssassa ja keuhkoputken/nenäontelontulehduksissa - en tiedä palaako immuniteettini koskaan. 100% varma että olisin kuollut ilman lääkitystä ja valvontaa sekä hoivaa, joihin kaikilla ei ole mahdollisuutta aikuisena.
Kaikki eivät sairasta vesirokkoa lapsena - vaikka kuinka ”vesirokkobileitä” pidettäisiin ja se on sitten elämän ja kuoleman paikka aikuisena, jota en soisi kenenkään kärsivän. Jälkitaudit myös hengenvaarallisia lapsenakin - saati aikuisena. Joten HYVÄ että on rokote sitä vastaan - ihan suojelemaan meitä aikuisia, joilla oli lapsena erinomainen immuniteetti.
Mietitääs sitten tuhkarokko - joka on paaaljon pahempi vielä, mitäs siitä seuraa jos ei rokoteta? Kuolemia, mutta ENNENKAIKKEA kuuroutta, sokeutta, aivokalvontulehdusta ja nämä myös lapsilla. Jopa pelättyä aivorappeasairautta - johon ei ole hoitoa.
Jos voinme ennaltaehkäistä näitä turvallisesti ja pitkäaikaistutkituilla, turvallisilla rokotteilla - MIKSI EI? Ja possurokotteen seuraukset eivät ole validi syy - aivan eri rokotteesta kyse (tutkimuksen kestosta ja sisällöstä lähtien).
Ennenkuin tuhkarokkoon tuli rokote oli sananlasku suomessa:”Kun tuhkarokko on vieraillut perheessäsi, laske lapsesi.” Pian se on taas arkipäivää näiden laumasuojan rikkovien egoistien takia, ja ketkä kärsivät eniten? Heikoimmat, puolustuskyvyttömimmät; ne joita meidän kuuluisi suojella. Esim. Alle 1v vauvaa ei voi rokottaa tätä vastaan.
Ja nyt niitä perusteluja näitä rokotteita (POSSUROKOTE EI LIITY ASIAAN) vastaan, kiitos ! Eikä millään näennäisargumentaatiolinkeillä, joissa on valheita/liiottelua/tiettyjen asioiden poissulkemista/kaikkia edellämainittuja.
N26”
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa. Taidat sekoittaa vesirokkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä tuhkarokkovouhotus on? Eikös tämä ole vesirokon kanssa ihan normi lastentauti ja hyvä sairastaa pienenä? Itse olen lapsena kummatkin sairastanut ja se oli kuulemma hyvä asia.
lapsena se on enemmän tai vähemmän vaaraton, mutta jos aikuisena ei ole sitä sairastanut niin on vähän vakavampi.
No silloinhan se on hyvä sairastaa lapsena. Olen itsekin sen lapsena sairastanut samaten kaikki luokkakaverit, sisarukset, serkut, omat vanhemmat jne jne. Mikä vouhotus on näistä rokoista tullut mitkä vielä muutama vuosikymmen sitten sairastettiin ilman sen kummempia vouhotuksia.
Kohta lapsia ei voi päästää mihinkään ja ne saa mistä vaan mitä vaan kun koko immuniteettisuoja kadoksissa. Sehän on ihmisen kehon paras juttu immuniteetti ja se nimenomaan vaatii että sairastetaan ne sairaudet. Todella vakavat sairaudet on sitten eri juttu mutta tuhkarokkokin voi herra jee sentään.
Muistan kun 2010 oli tää sikainfluenssarokotejuttu siitä hirveesti meuhkattiin ja varoteltiin että suurimmassa vaarassa lapset ja vanhukset. No vanhuksia ei juuri kuollukaan kun heille oli jo tullut hyvä immuniteetti kun kaikki mahdolliset sairaudet sairasteltu siihen maailmanaikaan. Muutamia lapsia kuoli kun ei ollu immuniteettia. Ja se rokote no se olikin sitten varsinainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä tuhkarokkovouhotus on? Eikös tämä ole vesirokon kanssa ihan normi lastentauti ja hyvä sairastaa pienenä? Itse olen lapsena kummatkin sairastanut ja se oli kuulemma hyvä asia.
lapsena se on enemmän tai vähemmän vaaraton, mutta jos aikuisena ei ole sitä sairastanut niin on vähän vakavampi.
No silloinhan se on hyvä sairastaa lapsena. Olen itsekin sen lapsena sairastanut samaten kaikki luokkakaverit, sisarukset, serkut, omat vanhemmat jne jne. Mikä vouhotus on näistä rokoista tullut mitkä vielä muutama vuosikymmen sitten sairastettiin ilman sen kummempia vouhotuksia.
Kohta lapsia ei voi päästää mihinkään ja ne saa mistä vaan mitä vaan kun koko immuniteettisuoja kadoksissa. Sehän on ihmisen kehon paras juttu immuniteetti ja se nimenomaan vaatii että sairastetaan ne sairaudet. Todella vakavat sairaudet on sitten eri juttu mutta tuhkarokkokin voi herra jee sentään.
Muistan kun 2010 oli tää sikainfluenssarokotejuttu siitä hirveesti meuhkattiin ja varoteltiin että suurimmassa vaarassa lapset ja vanhukset. No vanhuksia ei juuri kuollukaan kun heille oli jo tullut hyvä immuniteetti kun kaikki mahdolliset sairaudet sairasteltu siihen maailmanaikaan. Muutamia lapsia kuoli kun ei ollu immuniteettia. Ja se rokote no se olikin sitten varsinainen juttu.
Vesirokko on suhteellisen vaaraton lapselle - kokemuksen kautta voin sanoa, että kuolemanvaarallinen aikuiselle, ja kaikki eivät sitä lapsena saa, vaikka kuinka yrittäisi.
TUHKAROKKO on tappava lapsille myös, sairastuneista huomattava prosentti kuolee MUTTA se ei ole pahinta - pahinta tuhkarokossa ovat pelätyt jälkisairaudet, jotka ovat erittäin yleisiä lapsilla. Tuhkarokko vaikuttaa neurologisesti - se aiheuttaa kuuroutta, sokeutta, puolikuuroutta, puolisokeutta, keuhkokuumetta, aivokalvontulehdusta (johon ei ole hoitoa) ja pelättyä aivorappeumasairautta joka tuhoaa lapsen/aikuisen aivot hiljalleen mutta vääjäämättömästi. Lapsena tuollaisen aivorappeuman saanut ei omaa enää kognitiivisia kykyjä 10-vuotiaana. Ne ovat ne riskit ja ne ovat vakavat, jälkitaudeista kärsii suuri osa sairastuneista. Tuhkarokko on myös erityisen vaarallinen pienille vauvoille, joita edes ei voi rokottaa ennen 1-v ikää ja muutenkin heikoimmille.
POSSUROKOTE ei liity tuhkarokkorokotukseen eikä muihinkaan THL rokotusohjelman rokotteisiin MILLÄÄN tavalla - tuhkarokkorokote on pitkäaikaistutkimuksissa todettu huomattavan turvalliseksi, ei liitt mitenkäön autismiin. Possurokote siis AIVAN eri asia niin tutkimuksen kestolta kuin sisällöltään.
Miten ihmiset ovat näin misinfotmoituja? Ei tiedetä edes mitä tuhkarokko aiheuttaa ja silti sanotaan sitä vaarattomaksi! No, nyt olet informoitu - muuttuiko mielipiteesi?
Haluaisin kuulla VALIDEJA perusteluita perusrokotteieen vastaisuudelle ja laumasuojan rikkomiselle, ilman näennäisargumentatiota/sitä sisältäviä linkkejä, joissa on joko väärää informaatiota, liioittelua, vähättelyä, harjaanjohtamista, oleellisten tekijöiden puuttumista argumentista tai parhaimmillaan tätä kaikkea. No? Perustelkaa, kiitos !
Vierailija kirjoitti:
Niin, kumma juttu että kukaan ei muista kuolleensa tuhkarokkoon, vaan selvisi siitä ihan noin vaan.
Ai niin, mut ne jotka ei selvinny, kuoli.Oikeesti, tuhkarokko on tappanut ihmisiä paljonkin, mutta kun tässä on rokotettu jo jonkin aikaa, niin niitä kuolemia ei omassa lapsuudessa sattunut, ja moniko muistaa, tai edes tietää, miten oli oman äidin tai mummon lapsuudessa.
No mun lapsuudessa ei tuhkarokkoa varten rokotettu. Kenenkään en ole kuullut kuolleen tuohon sairauteen. Vesirokonkin sairastin. En kyllä henkiläkohtaisesti ymmärrä miksi ei kehon oma immuunipuolustusta vahvisteta sairastamalla tämäkin sairaus normaalisti.
Nyt on jo havahduttu siihen, että suolistossa täytyy olla myös bakteereita ja että ne ovat hyväksi ihmisen terveydelle. Sitä ennen työnnettiin lapsillekin yhtenä putkena antibioottikuuria seurauksella että saatiin esim. Korvatulehduskierre. Kotikin puunattiin niin steriiliksi ja nykyään on sekin tajuttu ettei sen kodinkaan tarvitse olla steriloitu katosta lattiaan.
Afrikassa ja muualla vastustuskyky on aivan eri luokkaa kuin länsimaissa. Miksiköhän?
Ja niille jotka nyt ottaa tästäkin herneen nenuun niin tiedoksi en edes tiedä mitä hömpötyksiä ovat hopeavesi ja musta salva ym. enkä välitäkään tietää koska nää asiat jotain ihan muuta kuin joku hurahtaminen johonkin vanhan kansan taikuusjuttuihin.