Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työskentelen kaupan kassalla ja seuraan kuinka ihmiset vievät leivän suustani valitsemalla itsepalvelukassat --- minua nolottaisi heidän asemassaan

Vierailija
29.11.2018 |

Vähän sama kuin joku tarjoaa renkaidenvaihtoa kympillä ja silti menisi siihen vaihtopisteen eteen itse vaihtamaan renkaat. Kyllä useimmat jättäisivät tekemättä niin, koska se on noloa. Miksi kaupan kassan edessä ei tämä nolous iske? Halutaanko viedä leipä pois yh-äidin perheen ruokapyödästä?

Kaupan kassalla työskentelevä yh

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin hyvinkin asioida itsepalvelukassalla jos sellainen löytyisi kaupoista missä asioin. Lähinnä on nykyisin alkanut ärsyttämään ettei millään tahdo ehtiä pakata tavaroitaan kun jo seuraava hönkii niskaan. Eli kun ei ole autoa niin on pakattava reppuun ja kassiin tavarat niin että ne on hyvä kantaa kotiin. Tottakai pyrin tekemään sen nopeasti mutta tilanne on alkanut stressata minua.

Vierailija
42/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy, miksi useimmat menevät itsepalvelukassoille on, että heillä on pienet ostokset, mutta tavallisille kassoille on pitkät jonot. Tästä syystä minäkin käytän satunnaisesti itsepalvelukassoja eli haluan säästää aikaani. Itsepalvelukassoja käytettäisiin huomattavasti vähemmän, jos olisi tavallisille kassoille lyhyemmät jonot ja siitä pääsisi läpi nopeammin. Eli lähetäpä nämä terveiset pomollesi. Lisää henkilökuntaa kassoille, niin loppuu se itsepalvelukassojen käyttö.

Ja miksihän pomo haluaisi, että kalliilla hankittuja itsepalvelukassoja ei käytettäisi, vaan pitäisi palkata lisää henkilökuntaa?

Kaupan johto nimen omaan haluaa vähentää palkkakustannuksia eli henkilökunnan määrää, ja saada enemmän voittoa ohjaamalla asiakkaat tekemään kassojen työt itse.

Asiakkaiden kannattaisi alkaa vaatimaan alennusta, jos suostuu käyttämään itsepalvelukassaa.

Mieluummin asioisin kaupassa jossa olisi pomo korvattu tietokoneella.

Kuka ne työntekijät sitten työllistäisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta ap mitään ulkomailla tehtyjä vaatteita, vaan osta minun tekemiä kymmenen kertaa kalliimpia, ettet vie leipää suustani...

Tämä ei ole mitenkään rinnastettavissa. Kumpikaan kassapalvelu ei muuta tuotteen hintaa. Kassalla työskentelevää yh-äitiä on turha kiusata tällaisella syyllistämisellä.

Vierailija
44/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Eipä meidän kaupassa ainakaan vähennetty ihmisiä vuoroista, vaikka itsepalvelukassat tuli. On vaan siirretty muihin tehtäviin ja tarvittaessa saadaan sinne kassalle kyllä väkeä. Onko ideaa istuttaa riviä ihmisiä tyhjän panttina, kun ruuhkat on hetkellisiä ja yleensä jono purkautuu nopeasti?

Vierailija
45/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Eipä meidän kaupassa ainakaan vähennetty ihmisiä vuoroista, vaikka itsepalvelukassat tuli. On vaan siirretty muihin tehtäviin ja tarvittaessa saadaan sinne kassalle kyllä väkeä. Onko ideaa istuttaa riviä ihmisiä tyhjän panttina, kun ruuhkat on hetkellisiä ja yleensä jono purkautuu nopeasti?

Kaikki aikanaan, kunhan asiakkaat tottuvat.

Vierailija
46/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsen lähes aina tavallisen kassan nimenomaan siitä syystä, että haluan tukea työpaikkojen säilymistä. Saman asian kerron perusteluksi itsepalvelukassojen sisäänheittäjille. Vain silloin kun on ylitsepääsemätön kiire ja pitkä jono, valitsen itsepalvelukassan. Muulloin jonotan. Tavaroiden pakkaamiskiire on sama myös itsepalvelukassalla, tilaa on vähemmän eikä siihen mahdu useampaa pakkaajaa yhtä aikaa, kuten normikassalla. Konepalvelu tuntuu tekevän muista asiakkaistakin keskimäärin epäkohteliaampia. Ehkä on ollut huonoa tuuria, tai sitten ne henkilökohtaisen ihmiskontaktin välttelijät välttelevät ihan syystä. Harmi vain, että kanssaihmisiä on myös itsepalvelukassoilla.

Vierailija
47/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy, miksi useimmat menevät itsepalvelukassoille on, että heillä on pienet ostokset, mutta tavallisille kassoille on pitkät jonot. Tästä syystä minäkin käytän satunnaisesti itsepalvelukassoja eli haluan säästää aikaani. Itsepalvelukassoja käytettäisiin huomattavasti vähemmän, jos olisi tavallisille kassoille lyhyemmät jonot ja siitä pääsisi läpi nopeammin. Eli lähetäpä nämä terveiset pomollesi. Lisää henkilökuntaa kassoille, niin loppuu se itsepalvelukassojen käyttö.

Ja miksihän pomo haluaisi, että kalliilla hankittuja itsepalvelukassoja ei käytettäisi, vaan pitäisi palkata lisää henkilökuntaa?

Kaupan johto nimen omaan haluaa vähentää palkkakustannuksia eli henkilökunnan määrää, ja saada enemmän voittoa ohjaamalla asiakkaat tekemään kassojen työt itse.

Asiakkaiden kannattaisi alkaa vaatimaan alennusta, jos suostuu käyttämään itsepalvelukassaa.

Mieluummin asioisin kaupassa jossa olisi pomo korvattu tietokoneella.

Kuka ne työntekijät sitten työllistäisi?

Olisi sellainenkin malli järjestettävissä, puuttuu vain tahto. Pomo ei tuo oikeasti mitään lisäarvoa.

Vierailija
48/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä näiden itsepalvelukassojen idea muuten olikaan? Jonot eivät ole lyhentyneet ollenkaan, tuli vain yksi jono lisää.

Vierailija
49/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan käytä itsepalvelukasssoja. Olen ajatellut, että omalta osaltani tuen näin nuorten työpaikkoja.

Minä käytän kyllä itsepalvelukassoja. Elintarvikekaupan työt kassoineen ja hyllytyksineen pitäisikin jyvittää juurikin opiskeliville nuorille ja aikuisten toisiaan suunnata ne kunnianhimonsa ja osaaminsensa töihin, jotka elättää myös sen perheen.

Aina pitää jonkun vetää tuo palkkakortti sieltä hihasta, oli aihe mikä tahansa. 😂😂👍

Vierailija
50/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten nämä itsepalvelukassat Suomessa toimii? 

Minä käytän aina itsepalvelukassaa. Käyn kerran viikossa ruokakaupassa ja ostan kaksi isoa kestokassillista ruokaa. On tosi kätevää, kun saa asiakaskortin skannausta vastaan mukaan skannerin, joilla voi skannata ruuat sitä mukaan kun ne kerää, jonka jälkeen ne voi jo pakata valmiiksi ostoskärryissä oleviin kestokasseihin. 

Sitten vaan menet sinne itsepalvelukassalle, laitat skannerin parkkiin ja skannaat vapaan kassapisteen luona asiakaskortin, jolloin piste näyttää sun kassakuitin, ilmoittaa loppusumman ja antaa maksaa kortilla. Jos on ostanut olutta tai viiniä, tulee varoitus että joku saattaa tulla tarkistamaan henkkarit (koskaan ei ole tullut, olen yli nelikymppinen :D). 

Kassakuitin skannaamalla pääsee portista läpi. 

Mun kaupassakäyntiin menevä aika on lyhentynyt huomattavasti, kun ei tarvitse jonottaa kassalla ja ensin ladata tavaroita ostoskärryyn, siitä hihnalle ja siitä sitten kiireellä pakaten taas kasseihin...

Vierailija
51/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itsepalvelukassoja todella usein. Yleensä, jos kaupassa on sellainen tarjolla. Parempi myös niille, jotka haluavat normikassalle, koska jonot ovat lyhyempiä, kun osa käyttää itsepalvelukassoja.

Vierailija
52/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kivempi puuhastella itse siinä kassalla, kuin seistä tönöttää kortti kädessä odottamassa, että myyjä saa piippailtua ostokseni. Jonotkin toki ovat itsepalvelussa lyhyemmät.

Vierailija
53/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin, että tavarat voisi pakata kassiin samalla kun niitä hyllystä kerää. Maksu suoritettaisiin ennen pois lähtöä ilman, että pakattuja tavaroita tarvitsisi enää purkaa mihinkään hihnalle piipattavaksi. Miettikää kuinka monen käden kautta tavara kulkee kauppaan tulon ja kotiin viennin välissä, järjetöntä.

Vierailija
54/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Siis miten nämä itsepalvelukassat Suomessa toimii? 

Minä käytän aina itsepalvelukassaa. Käyn kerran viikossa ruokakaupassa ja ostan kaksi isoa kestokassillista ruokaa. On tosi kätevää, kun saa asiakaskortin skannausta vastaan mukaan skannerin, joilla voi skannata ruuat sitä mukaan kun ne kerää, jonka jälkeen ne voi jo pakata valmiiksi ostoskärryissä oleviin kestokasseihin. 

Sitten vaan menet sinne itsepalvelukassalle, laitat skannerin parkkiin ja skannaat vapaan kassapisteen luona asiakaskortin, jolloin piste näyttää sun kassakuitin, ilmoittaa loppusumman ja antaa maksaa kortilla. Jos on ostanut olutta tai viiniä, tulee varoitus että joku saattaa tulla tarkistamaan henkkarit (koskaan ei ole tullut, olen yli nelikymppinen :D). 

Kassakuitin skannaamalla pääsee portista läpi. 

Mun kaupassakäyntiin menevä aika on lyhentynyt huomattavasti, kun ei tarvitse jonottaa kassalla ja ensin ladata tavaroita ostoskärryyn, siitä hihnalle ja siitä sitten kiireellä pakaten taas kasseihin...

Itsepalvelukassat toimivat Suomessa kuten palvelukassatkin eli asiakas lataa ensin tavarat koreihin ja sitten näyttää viivakoodit kassakoneen lukijalle, maksaa kortilla ja sen jälkeen pakkaa tavarat kasseihin. Alkoholiostoksista menee aina ilmoitus itsepalvelukassojen valvojalle, joka käy kuittaamassa ilmoituksen koneelle.

Vierailija
55/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsen itsepalvelukassan siinä Citymarketissa, jossa kassa on töykeä ja myyjät etuilevat eväineen kassajonossa.

Ei muuten varmasti etuile.

Vierailija
56/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai AP käy nostamassa rahansa pankin tiskiltä eikä automaatista silloin kun käteistä tarvitsee? Maksat laskut pankin tiskillä etkä verkkopankissa? Tankkaat auton vain asemilla, joissa on palvelutankkaus ja käyt kassalla maksamassa tankkauksesi etkä tankkaa automaatilla? Ostat junaliput VR:n lipputoimistosta etkä netistä?

Aika moneen asiaan on tullut automaatio ja itsepalvelu viime vuosina. Kummasti tämä itsepalvelukassa nyt vaan tunteita herättää. Tosin taisi aikanaan laskujen maksamisen muuttumisestakin olla iso poru ja nykyään ei suurin osa kansasta millään tasolla kyseenalaista verkkopankkeja.

Ei nuo antamasi esimerkit ole oikein vertailukelpoisia. Pankin tiskejä ei ole jokaisen pankkiautomaatin vieressä, tavallisia kassoja sen sijaan on aina itsepalvelukassojen vieressä. Tavalliselle kassalle itsepalvelukassan sijaan meneminen ei vaadi täysin eri paikkaan lähtemistä, vaan sen voi tehdä muutaman metrin päässä.

Vierailija
57/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä jonot on niin pitkiä, että en varmasti mene normikassalle. Tee työsi nopeammin, jos haluat etteivät ihmiset käytä itsepalvelukassoja.

No just jonoillahan kauppiaat just yrittää saada ihmisiä itsepalveluun että työntekijöiden tarve vähenee. Kuule kyllä epäinhimillistä jos maratontahtia vetelee ostoksia 11 h päivässä ja tulee pahoja rasitusvammoja. Ihan on hyvä jos kassa hoitaa hommansa normivauhtia. Ennen vanhaan jos tuli jonoja niin kutsuttiin lisäkassoja.

Itsekin olen kassalla työskennellyt ja toivoisin työskenteleväni tulevaisuudessakin. Silti tulee itsepalvelukassoja käytettyä, lähinnä siksi että saa pakata rauhassa. Minulla on sairauksia jonka vuoksi pakkaan hitaasti, ja usein minulla on paljon ostettavaa sillä ostan myös iäkkäille ihmisille heidän puolestaan. Monet kassat hermostuvat tästä ja itselleni tulee paniikkikohtaus kun tunnen olevani tiellä ja kivuistani johtuen ostokseni tippuvat lattialle kun yritän olla nopea.

Itse kun olin kassalla annoin ihmisten pakata rauhassa isojakin ostoksia, ei se minun työaikaani pidentänyt, ihan pääsin kuitenkin pois töistä 21.15. vaikka olisi kuinka hitaita asiakkaita kunhan eivät olleet ihan viimeisimpiä asiakkaita.

Vierailija
58/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa jokaisessa tuotteessa on siru ja henkilökuntaa ei tarvita muuta kuin alkoholin ostajan iän tarkistamiseen.

Ostoskärry työnnetään vauhdilla lukijaportin läpi ja se siitä, mitään kassahihnoja ei tarvita.

Ja tämä tulevaisuus ei ole kaukana.

Vierailija
59/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan mennyt itsepalvelukassalla. Miksi tekisin jonkun toisen työt ja vielä ilmaiseksi? Sitäpaitsi käytän vain käteistä.

Sinä ja Ap ette sitten varmaan käytä myöskään nettipankkia, siivoa itse, vaihda autonrenkaita itse, pese autoa itse, sijoita itse netin kautta, mainosta itse somessa, myy käytettyjä tavaroita itse somessa, leikkaa itse hiuksia, hoida jalkoja itse, remontoi itse... 

Minä käytän automaattikassaa aina kun sellainen on jollei sitten ole pidempi jono kuin ihmiskassalla. En ymmärrä perusteluja, että tekisin jonkun muun työn kun vedän sen tuotteen läpi siitä kassasta. Joudunhan myyjäkassallakin nostamaan tuotteet korista siihen liukuhihnalle ja mättämään ne liukuhihnalta kassiin. Saman teen siinä automaattikassallakin eli kassatyöntekijästä ei ole mitään hyötyä. Enemmän myyjistä on hyötyä muualla kuin kassalla. Sen lisäksi että meillä suunnitellaan, tehdään ja kehitetään automaatiota ja rahoitusta ammatiksemme joten sikäli kuin meistä riippuu niin automaatiota joka paikkaan, sillä on mielekkäästi työllistävä vaikutus ja helpottaa kummasti elämää. 

Vierailija
60/103 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai AP käy nostamassa rahansa pankin tiskiltä eikä automaatista silloin kun käteistä tarvitsee? Maksat laskut pankin tiskillä etkä verkkopankissa? Tankkaat auton vain asemilla, joissa on palvelutankkaus ja käyt kassalla maksamassa tankkauksesi etkä tankkaa automaatilla? Ostat junaliput VR:n lipputoimistosta etkä netistä?

Aika moneen asiaan on tullut automaatio ja itsepalvelu viime vuosina. Kummasti tämä itsepalvelukassa nyt vaan tunteita herättää. Tosin taisi aikanaan laskujen maksamisen muuttumisestakin olla iso poru ja nykyään ei suurin osa kansasta millään tasolla kyseenalaista verkkopankkeja.

Ei nuo antamasi esimerkit ole oikein vertailukelpoisia. Pankin tiskejä ei ole jokaisen pankkiautomaatin vieressä, tavallisia kassoja sen sijaan on aina itsepalvelukassojen vieressä. Tavalliselle kassalle itsepalvelukassan sijaan meneminen ei vaadi täysin eri paikkaan lähtemistä, vaan sen voi tehdä muutaman metrin päässä.

Ketjun aiheen eli työllisyysnäkökannan kannalta ovat ihan vertailukelpoisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän