Vielä matkustelusta
No niin moni on sanonut että ei vaan kiinnosta vaikka lentäminen saastuttaa ja "pakko" on päästä ulkomaille.
Mitä ajatuksia se herättää kun esimerkiksi amsterdamilaiset asukkaat eivät halua enään turisteja käymään niin paljoa koska se on nostanut alueen asuntojen hinnat pilviin ja vaikeuttaa tavallisten asukkaiden elämää. Myös monet maat eivät pysty käsittelemään sitä jätemäärää mikä turistien mukana tulee.
Näitä paikkoja on useita nykyään ja esimerkiksi Italiassa ja Espanjassa on pidetty mielenosoituksia turisteja vastaan. Myös risteilijöitä on estetty pääsemään satamaan.
Toinen puoli, esimerkiksi Dubai on rakennettu turisteja varten. Ja siellä on kuollut ihmisiä tuhansia vain sen takia että turisteille saadaan upeat paikat. Sielä käytetty raha ei auta perus paikallisia ollenkaan vaan menee valmiiksi rikkaiden taskuun.
Ja lisään loppuun ettei kukaan kerkiä huutamaan että olen kateellinen niin matkustan myös itse. Pyrin vain matkustamaan junalla ja lennän harvoin. Matkailumaat koitan valita semmoisiksi missä turisteista ei koeta olevan haittaa.
En koe olevani parempi ihminen. Haluan vain keskustella aiheesta ja kuulla mielipiteitä.
Kommentit (7)
Dubaita boikotoin mainitsemistasi syistä. Muutkaan mainitsemasi kohteet eivät houkuta, en viihdy väkijoukoissa (varsinkaan jos ne koostuvat turisteista), siksi välttelen kaupunkikohteita.
En ole käynyt Amsterdamissa enkä Espanjassa. Italiassakin vain pohjoisrajan tuntumassa muutaman tunnin. Dubaihin minua ei saisi maksustakaan.
Tykkään vähän toisenlaisista kohteista.
Asioilla on monia puolia. Toisaalta monessa maassa turismi teettää paljon työpaikkoja ja veikkaan, että ne ihmiset on siitä varsin tyytyväisiä. Ainakin minä matkoillani oon tavannu sellasia ihmisiä, jotka todella tykkää työstään, mutta sitä työtä ei ois ilman turismia. Kaikkia on mahoton miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Asioilla on monia puolia. Toisaalta monessa maassa turismi teettää paljon työpaikkoja ja veikkaan, että ne ihmiset on siitä varsin tyytyväisiä. Ainakin minä matkoillani oon tavannu sellasia ihmisiä, jotka todella tykkää työstään, mutta sitä työtä ei ois ilman turismia. Kaikkia on mahoton miellyttää.
Oletko näitä ihmisiä jotka kehuu aina kuinka Thaimaassa on niin mukavia ihmisiä ja kaikki vaan hymyilevät? :D
Vierailija kirjoitti:
Minäkin veikkaan, että turismin vastustajat ovat pieni, mutta kovaääinen joukko ihmisiä. Suurimmalle osalle ihmisistä kelpaa turistien tuomat rahat, kerätyt verot ja niistä saatavat yhteiskunnan hyödykkeet.
Esimerkiksi Kreikka saa vie tuotteita vain puolella siitä arvosta, mitä se tuo ulkomailta. Erotus katetaan turistien tuomilla rahoilla. Vai uskooko joku, ett Kreikkalaiset haluaisivat puolittaa elintasonsa ympäristön nimissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko näitä ihmisiä jotka kehuu aina kuinka Thaimaassa on niin mukavia ihmisiä ja kaikki vaan hymyilevät? :D
En, Thaimaa ei kiinnosta minua maana. Esim. Kroatiassa olen käynyt koskimelontareissulla, tuli juteltua oppaiden kanssa aika paljonkin sen 4 tunnin aikana. Tuntuivat todella pitävän työstään ja turisteista. Fuerteventurassa samoin parin retken aikana on tullut puheeksi oppaiden kanssa, mitä kaikkea työ on heille mahdollistanut (saa tehdä mieleistä hommaa, pystyy asumaan siellä missä haluaa). Osa oli paikallisia, osa taas sinne varta vasten muualta muuttaneita. Jne.
Toki esim. Kyproksella olen nähnyt sen toisenkin puolen, eli paikalliset ovat joutuneet muuttamaan syrjempään turismin vallatessa rantapaikat. Enkä kiellä turismin aiheuttavan osalle myös ongelmia. Mutta tekee mitä tahansa, joku on sun puolella ja joku vastaan. Kyllä mä oon päätyny elämään niin, että ite nautin elämästä. Toki sitä matkustaa mielummin kohteisiin, jonne turistit on aidosti tervetulleita.
Ja sinä joka heti kerkesit heittämään alapeukun voitko myös kertoa miksi?