Apua! Lapsi oli kaverin escape room -teemaisilla synttäreillä!
Ja haluaa nyt itselleenkin sellaiset. Olen pelannut pari kertaa, mutta nyt lyö ihan tyhjää, että miten sellainen tehtään? Ideoita? Kellään?
Kommentit (22)
Meillä synttärikaverit suljettiin ylakertaan ja siellä oli tehtäviä, mitkä piti ratkaista tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoinen asunto teillä? Voi ihan kotonakin järjestää.
No omakotitalo on, mutta ei mitään ylimääräistä huonetta kyllä. :-/
Vierailija kirjoitti:
Meillä synttärikaverit suljettiin ylakertaan ja siellä oli tehtäviä, mitkä piti ratkaista tunnissa.
Tavallaan kätevä tapa saada synttärivieraat pidettyä yhdessä tilassa :-D Alan lämmetä ajatukselle.
Siis ei tarvi olla tyhjillään niiden huoneiden, lähinnä mietin pitääkö olla yhdessä huoneessa vai voiko jakaa osiin. Riippuu myös osallistujien määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei tarvi olla tyhjillään niiden huoneiden, lähinnä mietin pitääkö olla yhdessä huoneessa vai voiko jakaa osiin. Riippuu myös osallistujien määrästä.
7-8 kymmenvuotiasta...
https://www.adlibris.com/fi/kirja/pakohuone-9789512364770
Tuossa kirjassa oli joku lasten peli-idea. Oli muistaakseni toteutettu ihan pöydän ääressä.
Facessa on uusi ryhmä pakohuonepelaaille. Saiskohan sieltä vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Miten perus aarrejahti erilaisilla ratkaistavilla tehtävillä?
Ei ole kuulemma yhtään sama asia :-/
Ton ikäsille sopivia tehtäviä olis vaikka aarteen etsintä tai sitte sellanen tila missä ei ole liikaa häiriötekijöitä. Itse tehty palapeli joka paljastaa vaikkapa juhlaherkkujen olinpaikan, tai herkut lukkojen takana ja paljastaa avaimen/lukon koodin? Joku palkinto olisi tuon ikäisille hyvä.
Isän kanssa leikittiin useasti joella kun olin pieni. Isä sitoi ja laittoi painojen kanssa säkkiin. Säkki solmuun ja sillalta alas. Minä sitten availin solmut ja säkit ja uin rantaan.
Jos ovat jo lukutaitoisia, voit piilottaa eri värisiä kirjaimia huoneeseen ja saman väriset kirjaimet paljastaa jonkun osatiedon/tavaran palkinnon saannin edistämiseksi.
Ensin keksit hauskan teeman, esim. merirosvot ovat ryöstäneet synttärikakun ja pelaajilla on tunti aikaa löytää kakku, ennen kuin merirosvot syövät sen.
Kun teema on keksitty, alat keksimään siihen sopivia tehtäviä. Vaikka näin: synttärisankarin huoneeseen on piilotettu palasiksi revitty aarrekartta. Pelaajien täytyy ensin löytää palat ja koota kartta. Kartta voi olla asunnon pohjapiirustus ja se johdattaa pelaajat seuraavaan huoneeseen.
Seuraavassa huoneessa on lisää tehtäviä, esim. koodikirjoitusta, UV-tussilla kirjoitettua tekstiä (jonka voi lukea vain UV-taskulampun valossa), ylhäälle tai vaikeaan paikkaan on ripustettu jotain joka täytyy onkia koukkukepillä alas, jotain yhteistyötä vaativaa juttua, lukittuja rasioita (/matkalaukkuja/huoneita) jotka täytyy saada auki, yms.
Tehtävien olisi hyvä liittyä teemaan, esim. merirosvoteemassa tunnistetaan merimiessolmuja tai avaruusteemassa tulkitaan avaruusolioiden kielellä kirjoitettua viestiä.
Lopulta pelaajat löytävät kylmälaukun (jossa tietysti myös lukko), jonka sisällä on kakku, ja sitten syömään!
Tehtäviä:
Lasten täytyy heittää tennispalloilla purkkeja nurin. Kun kaikki on saatu kumoon, he saavat vihjeen seuraavasta tehtävästä.
Askartele jokaiselle pelaajalle raaputusarpa (artmind-etcetera.blogspot.com/2009/05/how-to-make-scratch-off-lottery-tickets.html?m=1). Arvoista paljastuu kirjaimia, joista pitää muodostaa sana. Sana viittaa avaimen tai seuraavan vihjeen kätköpaikkaan.
Oveen on kiinnitetty lappu, jossa on joka toinen tavu vihjelauseesta. Oven toiselle puolelle on kiinnitetty lappu, jossa on vihjelauseen puuttuvat tavut. Lasten täytyy muodostaa tavuista lause huutelemalla tavuja toiselle puolelle.
Lapsi on tyttö. Irtoaisiko joku teema pakopelille tyttöaiheisena? Toki merirosvot ja muut sellaiset käy tytöllekin, mutta ei ehkä tunnu ihan omalta. Hitsi miten mun oma mielikuvitus on näin jumissa!
Minkä kokoinen asunto teillä? Voi ihan kotonakin järjestää.