Pieni tuloinen ja asuntolaina
Saitko, paljonko ja kuukausitulot?
Itselläni tulot n. 1600€/kk, enkä saanut edes 5000€ pankki lainaa.. asuntolaina taitaa jäädä haaveeksi. Luottotiedot kunnossa, vakituinen työ, säännölliset tulot ja kaksi lasta. Perusteena oli tulot..
Kommentit (30)
Itse olen pienituloiseksi itseni laskeva (verojen ym vähennysten jälkeen 1600-1800e/kk), asun yksin ja sain myös yksin ison asuntolainan n. 150t e. Mulla tosin oli säästöjä muuten olisi tarvittu lisää rahaa tai takaaja.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pienituloiseksi itseni laskeva (verojen ym vähennysten jälkeen 1600-1800e/kk), asun yksin ja sain myös yksin ison asuntolainan n. 150t e. Mulla tosin oli säästöjä muuten olisi tarvittu lisää rahaa tai takaaja.
Paljonko säästöjä / vakuuksia vaadittiin? Voi mahtavaa, että pienituloisillakin on mahdollisuus asuntolainaan ainaisen vuokranmaksun sijasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun brutto 4600 euroa ja miehen 3700 euroa, ei luottohäiriömerkintöjä, molemmilla vakituiset mutta vuoden vanhat työt, säästöjä 20 000 euroa (eli ei lähes mitään). Ei saatu asuntolainaa. :D eli vuokralla jatketaan.
Jossain mättää. Noilla tuloilla olisi lainaa pitänyt saada heittämällä, plus kun lisäksi on säästöjä.
Ei takaajia sekä molemmilla liian tuoreet työsuhteet vaikka koeajat jo päättyneet, näin sanoivat kaikki pankit (Helsingissä). Mieheni on myös ulkomaalainen eli ei puhu suomea, tänä ehkä vaikuttaa myös negatiivisesti.
Todella harmillista jos toisen ulkomaalaisuuden takia evätään laina. Teillä kuitenkin vakituiset työpaikat, ei pitäisi mitään vaikuttaa että on tuoreet työpaikat.
Ootteko oikeasti käyneet joka ikisen mahdollisen pankin läpi? :/
Vain suuret pankit suostuvat antamaan lainaa henkilölle joka ei taida suomea. Kuulemma sopimus pitää pystyä ymmärtämään ja eivät käy keskusteluja englanniksi eivätkä suostu siihen että minä kääntäisin. Meidän ei ehkä olisi kannattanut paluumuuttaa Suomeen noin vuosi sitten, eipä olisi arvannut että on näin vaikeata... ja mielestäni ollaan hyvätuloisia! Eli ei aina ne suuretkaan tulot takaa lainaa vaan pankit tekevät oman riskiluokituksensa.
Me kaikki emme tosiaan ole luottokelpoisia, koska tienaamme liian vähän. Pankki ei helposti usko, että niin pienistä tuloista jäisi säästöön mitään. Eli sun kannattaa mieluummin avata toinen tili ja säästää hampaat irvessä sinne. Näet ensinnäkin, miten vaikeaa se on tuloillasi, ja toisaalta vältyt kaikilta riskeiltä, joita laina liian tiukassa taloudessa voi tuottaa. Ja kolmanneksi sinulla on siellä puskuri pahan päivän varalle.
Jep, samaa mieltä kun äskeinenkin eli nyt vaan säästämään ja osoittamaan pankille, että myös pienistä tuloista voi säästää.
Jos et nyt pysty säästää, niin vastuullinen pankki ei myönnä lainaa. On suuri riski, että joudut liian tiukille asuntolainan/muun lainan kanssa eikä se ole kenenkään osapuolen etu.
Meillä tulot nettona n.2500+lapsilisät, 6 henkinen perhe eli tosi pienet tulot. Saatiin 100k lainaa, 20k oli asp säästöjä. Pankista sanoivat että laskurin mukaan mentäisiin joka kuukausi miinukselle näillä tuloilla ja lapsimäärällä mutta katsoivat säästötahtia asp tilille ja myönsivät lainan koska oli selvää että rahaa jää käteen kuukausittain. Ilman säästöjä olisi siis jäänyt ilman lainaa
Kuin pieni pitää olla, että saa vastata? Olen 155 cm ja on tuloja. saatiin 350 000 €
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun brutto 4600 euroa ja miehen 3700 euroa, ei luottohäiriömerkintöjä, molemmilla vakituiset mutta vuoden vanhat työt, säästöjä 20 000 euroa (eli ei lähes mitään). Ei saatu asuntolainaa. :D eli vuokralla jatketaan.
Jossain mättää. Noilla tuloilla olisi lainaa pitänyt saada heittämällä, plus kun lisäksi on säästöjä.
esimerkiksi se että ei ole tuollaisista tuloista saanut 20k enempää saanut säästettyä muutamassa vuodessa.
Miten olet onnistunut säästämään noin paljon, oletko saanut perintöä tms?