Kiintyykö adoptoituun lapseen yhtä vahvasti kuin biologiseen?
Kommentit (19)
Jeesus miten tyhmä kysymys. Eihän kaikki biologiset äiditkään kiinny lapseensa....
Totta kai kiintyy. Ihmiset kiintyvät lemmikkeihinsäkin.
Eri tavalla, mutta vahvasti. Tahtoo suojella heikommat lähtökohdat elämälleen saanutta enemmän. Esim. opiskelu ei ole ollut helppoa ja menestys tältä osin elämässä on ollut heikompaa. On ollut lapsuuden traumaa ja hoitoa vaatinut terveydentila, koska kehitysmaassa syntyminen ja biologisten vanhempien, kielen, ympäristön yms jättäminen taakse.
Biologisella lapsella taas on ollut paremmat lähtökohdat. Koulu on sujunut hyvin. Synnyttäminen ja imettäminen ovat kasvattaneet fyysistä sidettä. Geenit ovat tutut, osa itseäkin ja opintomenestys hyvää, niinkuin itselläkin.
Vierailija kirjoitti:
Eri tavalla, mutta vahvasti. Tahtoo suojella heikommat lähtökohdat elämälleen saanutta enemmän. Esim. opiskelu ei ole ollut helppoa ja menestys tältä osin elämässä on ollut heikompaa. On ollut lapsuuden traumaa ja hoitoa vaatinut terveydentila, koska kehitysmaassa syntyminen ja biologisten vanhempien, kielen, ympäristön yms jättäminen taakse.
Biologisella lapsella taas on ollut paremmat lähtökohdat. Koulu on sujunut hyvin. Synnyttäminen ja imettäminen ovat kasvattaneet fyysistä sidettä. Geenit ovat tutut, osa itseäkin ja opintomenestys hyvää, niinkuin itselläkin.
Ja tää on sun kokemuksesi ja sun tunteesi. Ei mikään yleisohje.
Ei minulla ole koskaan käynyt pienessä mielessäkään pohtia mitään heikkoja lähtökohtia yms. Minun lapseni ja sillä selvä. Ei koiranpentu. Ja koulumenestyskin erinomaista.
Miksi jotkut vetävät herneen nenuun tästä asiallisesta kysymyksestä?
Vierailija kirjoitti:
Jeesus miten tyhmä kysymys. Eihän kaikki biologiset äiditkään kiinny lapseensa....
Tuolla nyt ei oikein ole mitään tekemistä kysymyksen kanssa. Kiintymystä on eritasoista. Jos kiintymys biologiseen lapseen on vähäistä, niin olisiko kiintymys adoptoituun todennäköisesti vielä vähäisempää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut vetävät herneen nenuun tästä asiallisesta kysymyksestä?
Se ei ole asiallinen.
Totta. Ei käy yleisohjeeksi. Adoptoimalla saa todennäköisesti erilaisemman lapsen kuin sukusouluistaan synnyttämällä. Tämä kannattaa ottaa huomioon, kun miettii voimavarojaan. Tuttavan lapsi on Kiinasta adoptoitu, hyvin älykäs ja menestyvä nuori. Joskus voi siis sujua hyvin jouhevastikin.
4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla nyt ei oikein ole mitään tekemistä kysymyksen kanssa. Kiintymystä on eritasoista. Jos kiintymys biologiseen lapseen on vähäistä, niin olisiko kiintymys adoptoituun todennäköisesti vielä vähäisempää?
Ei koska silloinhan sinä olettaisit että adolapseen aina kiinnytään vähemmän, mikä ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ei käy yleisohjeeksi. Adoptoimalla saa todennäköisesti erilaisemman lapsen kuin sukusouluistaan synnyttämällä. Tämä kannattaa ottaa huomioon, kun miettii voimavarojaan. Tuttavan lapsi on Kiinasta adoptoitu, hyvin älykäs ja menestyvä nuori. Joskus voi siis sujua hyvin jouhevastikin.
4.
Minun lapseni on suvun neropatit. Kaikilla biolapsilla kouluvaikeuksia. Näillä ei tod.
Luulisin, että sillä miten paljon lasta haluaa, olisi jotain korrelaatiota sen kanssa, miten paljon siihen kiintyy.
Adoptoitu on lähes aina haluttu, biologisia lapsia taas on laajempi kirjo sekä haluttuja että ei-toivottua ja kaikkea siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koska silloinhan sinä olettaisit että adolapseen aina kiinnytään vähemmän, mikä ei pidä paikkaansa.
Tietysti tästä(kään) asiasta ei voi tehdä mitään AINA päteviä päätelmiä. Ap:kin varmasti miettii tätä yleisellä tasolla eikä kuvittele, että jokaiseen ihmiseen pätee sama kaava.
Minä olen adoptiolapsi. Suomessa syntynyt, Suomessa adoptoitu.
Ei minun vanhempani minuun kiintyneet, sietivät korkeintaan, kun en täyttänytkään odotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tästä(kään) asiasta ei voi tehdä mitään AINA päteviä päätelmiä. Ap:kin varmasti miettii tätä yleisellä tasolla eikä kuvittele, että jokaiseen ihmiseen pätee sama kaava.
Yleissääntöä kuitenkin väänsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun vanhempani minuun kiintyneet, sietivät korkeintaan, kun en täyttänytkään odotuksia.
Näin voi käydä myös biolapsen kanssa. Minä en koskaan kelvannut äidilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele, jos olisit saanut "toisen mahdollisuuden" ja et kelpaisi silloinkaan. Ei meidän tilanteita voi oikein verrata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele, jos olisit saanut "toisen mahdollisuuden" ja et kelpaisi silloinkaan. Ei meidän tilanteita voi oikein verrata.
Anteeksi. Unohdin että olet UHRI.
Ei kaikki adoptiolapset myöskään kelpaamisen takia adoptoituja ole. Kiinassa syy on poliittinen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuuko se ihmisestä?
Joo?
Esim. jos ihminen olisi ensisijaisesti halunnut biologisen lapsen (ja adoptio on tyytymistä toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon), niin kyllä siinä saattaa olla vähän kiintymyseroa verrattuna ihmiseen, joka haluaa ensisijaisestikin juuri adoptoidun lapsen.
Hitollako sitä kiintymyksen määrää mittaat?