Saako lastenkodin ohjaajat omin luvin lukea nuoren päiväkirjaa?
Tiedän nuoren, kenen päiväkirjaa oli käyty lukemassa. Välissä olleita papereita oli hävinnyt ja yksi papereista löytynyt jostain muualta.
Kommentit (20)
Ei todellakaan.tietty jos on alaikanen niin ehka tietyissa tilanteissa,mut yksityisyydebsuoja on kaikilla
Vierailija kirjoitti:
Jos se nähdään aiheelliseksi. Lastenkodissahan ei mikään ole yksityistä.
Lastenkodin asukkaat ovat yksityisiä henkilöitä ja heillä on yksityisyyden suoja.
Ei. Kirjesalaisuus liittyy tähän. Olen jo todennut et päiväkirjanpito ei kannata. Viimeistään kuolemas jälkeen joku saa jotkin kiksit lukiessaan umpitylsiä mietteitäni.
Kannattaa kysyä lakimieheltä. Tuo laki on asiasta on ristiriitainen .
Juridisesti ottaen sellaista asiaa kun yksityisyyden suoja ei ole olemassakaan. Tuo on toki eettinen ohjenuora, mutta ei sen rikkomisesta mitään seurauksia tule.
Vai meinaatteko, että poliisi ottaisi tutkittavaksi tuollaisen asian? Eihän siinä mitään rikosta ole tapahtunut.
🇺🇦🇮🇱
Kirjeiden, puheluiden ja muiden luottamuksellisten viestien salaisuus on turvattu jokaiselle perusoikeutena. Toiselle tarkoitetun kirjeen avaaminen voikin täyttää rikoksen tunnusmerkistön. Rikosnimikkeenä on tällöin viestintäsalaisuuden loukkaus. Viestintäsalaisuuden loukkauksesta säädetään Suomen rikoslaissa.
Viestintäsalaisuuden loukkauksesta on lain mukaan tuomittava se, joka oikeudettomasti avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muunlaisen suljetun viestin. Lisäksi viestintäsalaisuuden loukkauksesta on kyse silloin, kun henkilö murtaa tietyn suojauksen ja sitä kautta hankkii tiedon sähköisesti tai muulla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä. Rangaistavaksi on myös säädetty tiedon hankkiminen televerkossa taikka tietojärjestelmässä välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron tai muun vastaavan televiestin sisällöstä tai tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta.
Kirjesalaisuutta loukkaavassa teossa teon kohteena on kirje tai muu suljettu viesti, joka on tarkoitettu toiselle henkilölle. Rangaistavuuden edellytyksenä onkin se, että kirje tai muu suljettu viesti avataan oikeudettomasti.
Viestintäsalaisuuden loukkauksesta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen maksimissaan kahdeksi vuodeksi. Myös teon yritys on säädetty laissa rangaistavaksi. Jos viestintäsalaisuuden loukkaus täyttää tietyt edellytykset ja on kokonaisuutena arvostellen törkeä, voi kyseessä olla törkeä tekomuoto, eli törkeä viestintäsalaisuuden rikkominen.
Törkeä viestintäsalaisuuden loukkaus
Törkeä tietomurto
Törkeä tietoliikenteen häirintä
Törkeä tietojärjestelmän häirintä
Tietomurto
Tietoliikenteen häirintä
Tietojärjestelmän häirintä
Syytteen nostaminen salassapitorikoksesta ja -rikkomuksesta
Syytteen nostaminen (törkeästä) viestintäsalaisuuden loukkauksesta
Suojauksen purkujärjestelmärikos
Salassapitorikos
Lievä tietoliikenteen häirintä
Henkilörekisteririkos
Viestintäsalaisuuden loukkaus
Salassapitorikkomus
3 § (9.6.2000/531) Viestintäsalaisuuden loukkaus. Joka oikeudettomasti
avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka
hankkii tiedon televerkossa välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta,
on tuomittava viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
4 § (21.4.1995/578) Törkeä viestintäsalaisuuden loukkaus. Jos viestintäsalaisuuden loukkauksessa
rikoksentekijä käyttää rikoksen tekemisessä hyväksi asemaansa yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta annetussa laissa (565/1999) tarkoitetun teleyrityksen palveluksessa tai muuta erityistä luottamusasemaansa, (22.4.1999/567)
rikoksentekijä käyttää rikoksen tekemistä varten suunniteltua tai muunnettua tietojenkäsittelyohjelmaa tai teknistä erikoislaitetta tai rikos muuten tehdään erityisen suunnitelmallisesti taikka
rikoksen kohteena oleva viesti on sisällöltään erityisen luottamuksellinen taikka teko huomattavasti loukkaa yksityisyyden suojaa
ja viestintäsalaisuuden loukkaus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä viestintäsalaisuuden loukkauksesta vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
Minulle kävi nuoruusaikana niin, että pari "kaveria" varasti minun päiväkirjan, ja levitteli sitä muille koulussa. Pitivät huolen siitä, että minä tiedän että he sitä levittelevät ja kenelle. Vainosivat minua ja välitunnilla tulivat perässä sinne missä minä olin, ja alkoivat vihjailemaan päiväkirjasta ja sen näyttämisestä. Kyselivät muilta minun kuullen, että mitä he olivat muille näyttäneet. Olin niin ahdistunut ja masentunut, etten olisi halunnut mennä kouluun. Päiväkirjassa oli hyvin yksityisiä ajatuksiani, joita nämä tyypit pilkkasivat. Käytin päiväkirjaa joskus myös vihan tunteiden purkamiseen, joten siellä oli negatiivisia juttuja joistakin koulukavereista, jotka tietenkin suuttuivat kun näkivät mun kirjoitukset. Menetin muutaman kaverin. Onneksi teinivuodet on ohi.
Lapsen päiväkirjaa ei
voi lukea, ei edes yhteydenpidon rajoituksen turvin.
Teinilän lastenkodissa luetaan, nuoren kirjoittama kritiikki lastenkotia kohtaan poistuu kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi nuoruusaikana niin, että pari "kaveria" varasti minun päiväkirjan, ja levitteli sitä muille koulussa. Pitivät huolen siitä, että minä tiedän että he sitä levittelevät ja kenelle. Vainosivat minua ja välitunnilla tulivat perässä sinne missä minä olin, ja alkoivat vihjailemaan päiväkirjasta ja sen näyttämisestä. Kyselivät muilta minun kuullen, että mitä he olivat muille näyttäneet. Olin niin ahdistunut ja masentunut, etten olisi halunnut mennä kouluun. Päiväkirjassa oli hyvin yksityisiä ajatuksiani, joita nämä tyypit pilkkasivat. Käytin päiväkirjaa joskus myös vihan tunteiden purkamiseen, joten siellä oli negatiivisia juttuja joistakin koulukavereista, jotka tietenkin suuttuivat kun näkivät mun kirjoitukset. Menetin muutaman kaverin. Onneksi teinivuodet on ohi.
Luokkakaverini (nainen) pikkuveli luki siskonsa päiväkirjaa ala-asteella koulussa välitunnilla, pamautin lättyyn sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokkakaverini (nainen) pikkuveli luki siskonsa päiväkirjaa ala-asteella koulussa välitunnilla, pamautin lättyyn sitä
Olis minullakin tehnyt ehkä mieli pamauttaa lättyyn. Ei viitsinyt, kun oltiin jo murrosikäisiä ja ihan aikuisen ihmisen kokoisia jo, olis voinut tulla pahaa jälkeä ja siitä jotain seuraamuksia. Mutta oli kyllä ihan helvetillistä koulukiusaamista se mitä sain kokea.
Polisille sitten vaan, jos kerran rikoksesta kyse. Veikkaan, että heitä lähinnä naurattaa jos sinne joku lapsi menee selittämään päiväkirjan lukemisesta...
Kannattaa ehkä käyttää maalaisjärkeä kuitenkin?
🇺🇦🇮🇱
Jos lapsen etu vaarantuu merkittävästi, ihmis-, perus- ja vapausoikeuksia voidaan rajoittaa (Mahkonen 2008, 48). Lastensuojelulain tarkoittamia rajoituksia ja rajoitustoimenpiteitä ovat: 1. Yhteydenpidon rajoittaminen 2. Aineiden ja esineiden haltuunotto 3. Henkilöntarkastus 4. Henkilönkatsastus 5. Omaisuuden tai tilojen tarkastaminen 6. Lähetyksen tarkastaminen ja luovuttamatta jättäminen 7. Kiinnipitäminen 8. Liikkumisvapauden rajoittaminen 9. Eristäminen 10. Erityinen huolenpito
Lapsella on perusoikeutena turvattu oikeus yksityisyyteen myös lastensuojelulaitoksessa mutta hänen käytössään olevat tilat tai hallussaan oleva omaisuus voidaan tarkastaa, jos on perusteltua syytä epäillä, että lapsella on hallussaan käyttötarkoituksen tai ominaisuuksien perusteella turvallisuutta vaarantavia aineita tai esineitä (Saastamoinen 2010, 239). Tarkastaminen on tehtävä lapsen ja laitoksen hoito- ja kasvatushenkilökuntaan kuuluvan toisen henkilön läsnä ollessa. Erityisestä syystä tarkastus voidaan tehdä lapsen tai toisen henkilön läsnä olematta. Lapselle tulee selvittää tarkastuksen syy. (Taskinen 2007, 96.)
Huomattavaa on, että jos on perusteltua syytä epäillä lapselle osoitetun kirjeen tai siihen rinnastettavan viestin tai muun lähetyksen sisältävän esimerkiksi lapsen turvallisuutta vaarantavia esineitä tai päihtymiseen käytettäviä aineita, saadaan lähetyksen sisältö tarkastaa kirjettä tai muuta luottamuksellista viestiä lukematta. Kirjesalaisuus, joka pohjautuu perustuslain yksityiselämän suojaa käsittelevään 10:nteen pykälään, on ehdoton: ”Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton.” (Taskinen 2007. 96; L 11.6.1999/731.)
Lapsen itsensä lähettämiä kirjeitä tai lähetyksiä ei saa tarkastaa. Mikäli on tarvetta pidättää ja lukea lapsen lähettämää viestiä, se voidaan kuitenkin tehdä yhteyden- 27 pidon rajoittamista koskevien säännösten perusteella, mikäli perusteet ja edellytykset yhteydenpidon rajoittamiselle on olemassa. (Saastamoinen 2010, 246.) Tarkastamisesta tekee päätöksen laitoksen johtaja tai hänen määräämänsä laitoksen hoito- ja kasvatushenkilökuntaan kuuluva henkilö. Lähetyksen luovuttamatta jättämisestä tekee päätöksen lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä. Lapsen ja työntekijän oikeusturvan turvaamisen takia lähetyksen tarkastaminen on aina tehtävä lapsen ja laitoksen hoito- ja kasvatushenkilökuntaan kuuluvan toisen henkilön läsnä ollessa. (Saastamoinen 2010, 247; Taskinen 2007, 96.)
Kaikki edellä lainatut tekstit ovat Seija Lehtimäki LASTENSUOJELULAIN MUKAISET RAJOITUSTOIMENPITEET LASTENSUOJELULAITOKSEN OHJAAJAN TYÖSSÄ – OHJAAJIEN KOKEMUKSIA-työstä
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen etu vaarantuu merkittävästi, ihmis-, perus- ja vapausoikeuksia voidaan rajoittaa (Mahkonen 2008, 48). Lastensuojelulain tarkoittamia rajoituksia ja rajoitustoimenpiteitä ovat: 1. Yhteydenpidon rajoittaminen 2. Aineiden ja esineiden haltuunotto 3. Henkilöntarkastus 4. Henkilönkatsastus 5. Omaisuuden tai tilojen tarkastaminen 6. Lähetyksen tarkastaminen ja luovuttamatta jättäminen 7. Kiinnipitäminen 8. Liikkumisvapauden rajoittaminen 9. Eristäminen 10. Erityinen huolenpito
Päiväkirjan lukeminen ei kuulu tuohon.
Saiko se yksi teinilän vastaava ohjaaja potkut?
Jos se nähdään aiheelliseksi. Lastenkodissahan ei mikään ole yksityistä.