Hirveästi sanotaan, että hakekaa piilotypaikkoja. Miten niitä haetaan?
Alkaa into vähän mennä. Olen viime aikoina lähestynyt neljää tahoa. Kaksi oli sellaisia, joissa tiedustelin suoraan, olisiko firmassa erikoisosaamiselleni käyttöä. Yhtä henkilöä pyysin lounaalle mentorointihengessä. Hän on työkuviossa aiemmin tutuksi tullut henkilö. Yhdelle taholle ehdotin, että mikäli olisi tarvetta osaamiselleni, voisin tulla vaikka pitämään koulutusta tai johonkin projektiin.
Yksi vastasi mailiin ja käski soittaa. Soitin, mutta ei vastannut. Pari kertaa yritin, mutta en kehdannut enempää pommittaa. Yksi vastasi ja sanoi, että ehdota jotain aikaa tapaamiselle. Ehdotin, eikä enää vastannut. Kaksi ei vastannut mailiini mitään. Ymmärrän, että ihmiset on kiireisiä. Kuinka monta kertaa kehtaan itse soitella perään? Vai pitääkö nuo jo tulkita ei-vastaukseksi?
Olen vähän arka. Kerään hirmuisesti rohkeutta, että uskallan lähettää jollekin tuollaisen viestin, missä markkinoin itseäni ja osaamistani. Sitten, kun siihen ei reagoida ollenkaan tai reagoidaan puolittain, menen takaisin kuoreeni. En kehtaa soitella moneen kertaan perään, vaikka kyse olisikin siitä, että siellä toisessa päässä kiireessä unohtuu, vaikka ehkä kiinnostaisikin. Ja sitten kun siihen ei reagoida, mietin, kehtaanko siitä firmasta enää hakea mitään avoimia paikkojakaan.
Olen kuullut monen sanovan, että minun kannattaisi ruveta (kevyt)yrittäjäksi ja tarjota palveluksiani yrityksille, varmasti olisi kysyntää. Mutta ei tällainen arkajalka voi olla yrittäjä. Miten voisin saada palveluksia yrittäjänä myydyksi? Siinä hommassa varmaan on normaalia, että lähetettyihin 100 mailiin 20 vastaa ja niistäkin 15 kieltävästi.
Kertokaas kuinka piilotyöpaikkoja kannattaa etsiä ja hakea? Mietin, että onko lähestymistapani jotenkin väärä vai olenko vaan ihan kelvoton? Hirveästi puhutaan, että piilotyöpaikkoja pitäisi osata hakea, mutta kertokaas viisaammat ihan rautalankamalli, minkälainen on hyvä hakemus piilotyöpaikkaan. Minä pelkään, että jos en nyt yht'äkkiä muutu superrohkeaksi uranaiseksi, en saa mitään työpaikkaa koskaan.
Kommentit (20)
Niin ja vielä, käytä sitä mentoriksi tarjoutunutta nyt apuna niin, että muokkaatte CV:si ja esittelypuheesi sellaiseen muotoon, että se tuo osaamisessa mahdollisimman hyvin ja hyvässä valossa esille. Ja tietysti myös sinut ihmisenä. Varsinkin, jos lähestyt sähköpostin kautta tai avoimella hakemuksella itsellesi tuntematonta ihmistä, on todella tärkeää, että viesti ja CV antavat heti sellaisen kuvan, että jäät mieleen. Samoin voitte pohtia, miten sinun kannattaa toimia ja mitä sanoa, jos ja kun soitat jonnekin.
Kannattaa kuulemma kävellä suoraan johtajan toimistoon ja tarjoutua töihin.
Kiitos teille!
Tällä luonteella minun kannattaa varmaan tehdä ihan paperille sellainen suunnitelma, että päivänä x laitan mailin, päivänä x soitan perään jne. Ehkä siitä jäisi pieni epävarmuus pois.
Ap
Unohda maili. Soitto on henkilökohtaisempi.
Vaikea kommentoida tältä pohjalta mitään, laita tähän millaiset viestit lähetit heille? Voi olla, että eivät vaan ehtineet vastata tai sitten viestintätyylisi ei toimi. Tutustu nyt aluksi erilaisiin kirjoihin tai podcasteihin joissa käsitellään itsensä kehittämistä ja vuorovaikutus- ja esiintymistaitoja. Jatka hommaa vasta sen jälkeen kun olet saanut varmuutta. Aivan turha väkisin jatkaa tuota rataa jos varmuus puuttuu, se varmuuden puuttuminen myös näkyy ulospäin ja voi olla yritysten esteenä yhteistyölle (noihin koulutuksiin ja projekteihin kuitenkin välttämättä tarvii myös sosiaalista taitoa pelkän tietotaidon sijaan).
Ja lisäksi, siis ehdotit mentorointia sitä vastaan että tarjoat lounaan? Meinasitko että mentorointi tapahtuu lounaan ajan vai pidempi mentorointisuhde? Mentorointihan on ajallisesti todella pitkä prosessi ja vaatii molemmilta osapuolilta paljon. Jos pelkästä lounaasta sen sijaan oli kyse, niin en puhuisi vielä mentoroinnista.
En tiedä. Itselleni niitä tarjotaan toistuvasti esim. LinkedInin kautta, vaikken ole työtä edes hakemassa. Tuntuu että alallani muutenkin menee näin, että useimmat palkkaa niin että headhunter selaa LinkedInistä itse ihmisiä joita lähestyy, tai sitten suhteiden kautta saa töitä kun esim. ex-kollega suosittelee nykyiselle työnantajalleen. Aika vähän otetaan sellaisia jotka itse hakee firmaan, kun ajatellaan että osaajat ei hae töitä.
Minusta olet ollut tosi rohkea ja reipas, varsinkin, jos olet luonteeltasi arka tai ujo. Olen itse ujo ja piilotyöpaikkojen hakeminen eli kylmiltään kontaktointi on minulle kuin tervan juontia, mutta pakko sitä vaan on ollut tehdä. Onnekseni olen nyt löytänyt työpaikan ja aloitan parin viikon kuluttua.
LinkedIn on aika hyvä, olen saanut useita kyselyitä siellä kaipaanko uutta työtä.
Kannattaa seurailla mitkä oman alan yritykset on nousukiidossa, niihin todennäköisesti kohta haetaan uutta työvoimaa. Pääsevät helpommalla jos ei tarvitse pistää julkista hakua vaan löytyy joku valmis työhön (eikä käydä läpi satoja hakemuksia)
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut monen sanovan, että minun kannattaisi ruveta (kevyt)yrittäjäksi ja tarjota palveluksiani yrityksille, varmasti olisi kysyntää. Mutta ei tällainen arkajalka voi olla yrittäjä. Miten voisin saada palveluksia yrittäjänä myydyksi? Siinä hommassa varmaan on normaalia, että lähetettyihin 100 mailiin 20 vastaa ja niistäkin 15 kieltävästi.
Valitettavasti se on ihan sama homma piilotyöpaikkojen kanssa. Eivät ne toimi niin, että kun vain älyää hakea pariin työpaikkaan, niin niistä saa toisen. Se olisikin liian helppoa.
Piilotyöpaikkojen hakeminen on ihan verrattavissa yrittämiseen ja sanoisinko suoraan, että puhelinmyyntiin.
Olen ihan samassa tilanteessa kuin sinä, paitsi että sinä vaikutat paremmalta kandidaatilta kevytyrittäjäksi. Sinulla tuntuu oikeasti olevan taitoja, joita voit markkinoida.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa seurailla mitkä oman alan yritykset on nousukiidossa, niihin todennäköisesti kohta haetaan uutta työvoimaa. Pääsevät helpommalla jos ei tarvitse pistää julkista hakua vaan löytyy joku valmis työhön (eikä käydä läpi satoja hakemuksia)
Minulle on aina käynyt niin, että sanovat ettei just nyt ole mitään, mutta sitten kun laittavat paikan hakuun, voivat katsoa sitä minunkin hakemustani. Eli ei mitään hyötyä ennakkohausta, kun kuitenkin haluavat karsia suuremmasta joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi, siis ehdotit mentorointia sitä vastaan että tarjoat lounaan? Meinasitko että mentorointi tapahtuu lounaan ajan vai pidempi mentorointisuhde? Mentorointihan on ajallisesti todella pitkä prosessi ja vaatii molemmilta osapuolilta paljon. Jos pelkästä lounaasta sen sijaan oli kyse, niin en puhuisi vielä mentoroinnista.
Komppaan tätä. Minulle ei avaudu ap:n lause 'Yhtä henkilöä pyysin lounaalle mentorointihengessä. ' mentorointi ei ole yksi tapaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aina käynyt niin, että sanovat ettei just nyt ole mitään, mutta sitten kun laittavat paikan hakuun, voivat katsoa sitä minunkin hakemustani. Eli ei mitään hyötyä ennakkohausta, kun kuitenkin haluavat karsia suuremmasta joukosta.
Tai sitten eivät vain pitäneet hakemuksestasi, ja toivat asian esiin kohteliaasti.
Auttaisi todella paljon jos tietäisi edes etäisesti mistä alasta on kysymys. Ei tästä voi tietää onko kyseessä oikeasti erikoisala ja osaaminen, vai joku ”osaamistausta tietyltä alueelta ilman selkeää ammattinimikettä” (eli siis ihan perus asiantuntija). Ja tuosta aloituksesta itse bongasin jo pari epäilyttävää kohtaa (esim itselleni olisi selkeä varoitusmerkki jos erikoisosaajaksi itsensä leimannut asiantuntija tarjoaisi itseään ilmaiseen työhön), itselleni kertoisi vaan ammattitaidottomuudesta. Ja ylipäätään viestintätaidot kysymysmerkki, esim tuo aikojen ehdottaminen vastineeksi: laitoitko ”valitettavasti mikään ehdotuista ei sovi, mutta itselleni sopisi viikolla X ajat x-p, viikolla Y ajat y-o ja viikolla N a-p. Pidän näitä toistaiseksi varattuna niin ehdit kertomaan itsellesi sopivan ajan” vai laitoitko vaan ”tuo aika ei sovi, mutta oisiko tiistai kello 9?” Eli siis ei tällaisen aloituksen perusteella voi sanoa juuta tai jaata kenen päässä mättää. Ja kaikkinensa ainakin omasta mielestäni tuo vastausprosentti (50%) on jo todella hyvä, eli koko aloituksen pointti hämärä. Sekö on pointti että tämä ”tyrkyttäminen” tuntuu ahdistavalta? No lipeta se tai pyri kehittymään siinä. Tuo asian aikatauluttaminen vaan pitkittää ongelmaa ja lisää ahdistustasi entisestään.
Ei sellaista ole olemassa kuin "piilotyöpaikka".
Ajatteleppa liukuhihnaa. Jos siellä on liian vähän joukkoa, niin hommat seisovat, tulee tappiota ja toimari juoksee varmasti hakemassa työntekijää tähän tiettyyn pullonkaulaan, joka aiheuttaa tappioita. Ensimmäinen sopiva otetaan, jopa se sopimattomampi.
Jos siellä liukuhihnalla on liikaa työntekijöitä, yritys maksaa tyhjästä. Siksi Suomessa järjestetään tasaiseen tahtiin YT:eitä, ja näin päästään optimaaliseen tilanteeseen. Suomessa säästetään kaikesta, työvoimasta, pikkujouluista, jopa taukohuoneen kaffeista.
Ei toimarilla ole mitään ylimääräisiä työpaikkoja jemmassa huoneen työpöydän laatikossa, mistä niitä jaetaan sopivalle taholle kuin marianne-karkkeja, kun tällainen tulee vastaan. Eikä se yliopistokoulutus ja/tai 20 vuoden työura oikeuta marianne-karkkeihin missään päin Suomea. Pelkkää Sipilän hallituksen propagandaa.
Minä hain aikanaa piilotyöpaikkaa niin, että ensin käytiin viikon siihen,e ttä analysoin firman Toiminnan ja löysin sieltä aukon. Sitten käytin 2 viikkoa siihen, että loin projektin, jolla tuo aukko täytetään. Sitten myin sen projektin firmalle ja ne palkkasivat minut puoleksitoista vuodeksi toteuttamaan sen.
Minä en siis vain soitellut, että tarvitsisitteko te mua mihinkään. Piilotyöpaikat ovat piilossa firmoilta itsltäänkin. Niille pitää ensin kertoa, että tarvitsisitte tätä. Joo, se teettää työnhakijalla (palkattomia) töitä, mutta, no niin teettää.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista ole olemassa kuin "piilotyöpaikka".
Ajatteleppa liukuhihnaa. Jos siellä on liian vähän joukkoa, niin hommat seisovat, tulee tappiota ja toimari juoksee varmasti hakemassa työntekijää tähän tiettyyn pullonkaulaan, joka aiheuttaa tappioita. Ensimmäinen sopiva otetaan, jopa se sopimattomampi.
Jos siellä liukuhihnalla on liikaa työntekijöitä, yritys maksaa tyhjästä. Siksi Suomessa järjestetään tasaiseen tahtiin YT:eitä, ja näin päästään optimaaliseen tilanteeseen. Suomessa säästetään kaikesta, työvoimasta, pikkujouluista, jopa taukohuoneen kaffeista.
Ei toimarilla ole mitään ylimääräisiä työpaikkoja jemmassa huoneen työpöydän laatikossa, mistä niitä jaetaan sopivalle taholle kuin marianne-karkkeja, kun tällainen tulee vastaan. Eikä se yliopistokoulutus ja/tai 20 vuoden työura oikeuta marianne-karkkeihin missään päin Suomea. Pelkkää Sipilän hallituksen propagandaa.
On niitä piilotyöpaikkoja asiantuntija-alalla. Itse olen it-alalla, ja täällä kyllä on sellaista, että vaikka nykyisten projektien hoitamiseen ei olekaan ihan pakko rekrytä ketään, niin riittävän kova osaaja kyllä halutaan taloon, koska sellaiselle löytyy aina töitä, uusia asiakasprojekteja joita ehkä nyt ei voida edes ottaa vastaan kun ei ole osaajia tarpeeksi.
Enemmän kuin kerran kannattaa kysellä perään. Monella esim. sähköposti täyttyy sellaista vauhtia, että osa viesteistä hautautuu ja unohtuu, jos ei niihin heti ehdi reagoida. Jos ei vastausta kuulu, laita parin päivän päästä uutta viestiä tai soittele perään. Ihan loputtomiin ei kannata yrittää, mutta kyllä se moneen kertaan perään soittelu oikeasti voi auttaa. Kunhan et nyt ihan päivittäin pommita ja kymmentä viestiä lähetä. Muuten olet toiminut aivan oikein, mutta nyt vain rohkaiset itseäsi vielä aktiivisemmin kyselemään myös noiden paikkojen perään. Ja aina voit laittaa myös muutaman kuukaudenkin kuluttua uutta viestiä, jossa toteat, että "Marraskuussa viestittelimme tästä asiasta ja nyt ajattelin kysellä, olisiko tilanteenne muuttunut niin, että teillä olisi tarvetta (työntekijälle, koulutukselle, konsultointiavulle)".