Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ponnari=poninhäntä, mutta miksi jotkut kutsuu myös hiuslenkkiä ponnariksi?

Vierailija
28.11.2018 |

Onko kyseessä ajatusvirhe?

Kommentit (186)

Vierailija
161/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan silikonirinkulalla kiinni eli srinksulla. Juoma on drinksu (sivuhuomautus).

Sinccis?

Vierailija
162/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan silikonirinkulalla kiinni eli srinksulla. Juoma on drinksu (sivuhuomautus).

Sinccis?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hiuslenkkiä ei saisi kutsua ponnariksi? Se on paljon hauskempi sana.

Koska ponnari tarkoittaa poninhäntää.

Ponnari tarkoittaa sekä ponihäntää, että ponilenkkiä (meillä ei käytetty tuota ponin- alkua, sekin varmaan aluekohtaista)

Ponilenkki on ponilla tehtävä lenkki.

Vierailija
164/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 80-luvulla ja olen aina sanonut hiuslenkkiä ponnariksi. Hiukset voi laittaa kiinni tai letille ponnarilla. Ponkkari taisi myös olla lapsuudessa käytössä, mutta se sana on jäänyt itseltä pois. Viisivuotias veljentyttäreni käyttää ponksua "ponksu on huonosti, sitä pitää kiristää". 

Vierailija
165/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista puhetyyliä, teinien tai alemman luokan puhetyyliä.

Hiuslenkki ei ole kauhean vaikea sana, ponnari ei myöskään lyhennä sitä.

Vierailija
166/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 80-luvulla ja olen aina sanonut hiuslenkkiä ponnariksi. Hiukset voi laittaa kiinni tai letille ponnarilla. Ponkkari taisi myös olla lapsuudessa käytössä, mutta se sana on jäänyt itseltä pois. Viisivuotias veljentyttäreni käyttää ponksua "ponksu on huonosti, sitä pitää kiristää". 

Ponksu eli ponihäntä on yleistä puhekieltä kyllä, ja sitä ponksua kiristetään sillä lenkillä.

Vierailija
167/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista puhetyyliä, teinien tai alemman luokan puhetyyliä.

Hiuslenkki ei ole kauhean vaikea sana, ponnari ei myöskään lyhennä sitä.

Vastauksesi ei ollut korrektia kirjakieltä ja se täten hylätään.

Vierailija
168/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on tyypilinen ponzi-huijaus. Älkää langetko.

Vierailija
169/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiuslenkki kuulostaa niin urpolta.

Vierailija
170/186 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
171/186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hislenkki on ponnari eli pompula eli pampula eli siis you name it.

Vierailija
172/186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ponnari on nimenomaan se lenkki, jolla poninhäntä laitetaan kiinni.

Pompula on se lenkki.

Vierailija
173/186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos se olisi hiuslenkki niin mistä ihmeen sanasta se oikein olisi lyhenne? 

Ei kukaan kutsunut esim. 80-luvulla hiuslenkkiä ponnariksi, ponnari oli yksiselitteisesti poninhäntä, kyllä tuo on suhteellisen uusi juttu ja selkeästi virheellistä kieltä.

Kuinka helvetin vanhoja ihmisiä tällä palstalla oikein pyörii? Tervetuloa tälle vuosisadalle 

Vierailija
174/186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ponnari on nimenomaan se lenkki, jolla poninhäntä laitetaan kiinni.

Pompula on se lenkki.

Pompulassa on kaksi pyöreää isoa helmeä kuminauhassa 

Vierailija
175/186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Itse olen ponnaria kuullut sanottavan ponnistusvoimaksi; paljonko sun ponnari on ?  Esim. 40 cm...

Vierailija
176/186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on maailma mallillaan, kun elämän tärkein asia on ponnari, onhan sitä pakko kysyä palstalla. Vaan kun vastauksia on ehkä erilaisia kuin mitä kysyjä ponnarin nimellä tarkoittaa. Kysyttävä on, ettei elämä mene pilalle, kun varmaa tietoa ei itsellä ole.

Vierailija
177/186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ponnari on slangisana, oikeasti se on poninhäntä. Poninhäntä kiinnitetään hiuslenkillä tai hiusdonitsilla. Kaikki muu nimitys on silkkaa sekakieltä eri alueiden murresanojen ja slangien mukaan.

Vierailija
178/186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos se olisi hiuslenkki niin mistä ihmeen sanasta se oikein olisi lyhenne? 

Ei kukaan kutsunut esim. 80-luvulla hiuslenkkiä ponnariksi, ponnari oli yksiselitteisesti poninhäntä, kyllä tuo on suhteellisen uusi juttu ja selkeästi virheellistä kieltä.

Kuinka helvetin vanhoja ihmisiä tällä palstalla oikein pyörii? Tervetuloa tälle vuosisadalle 

Sulle tekisi suomen kielen opinnot hyvää. "Puhdas"  suomen kieli on katoavaa kansanperinnettä, eikä sitä kovin moni osaa oikein enään käyttää, et näköjään sinäkään. Todennäköisesti et edes ymmärtäisi aitoa oikeaa suomen kieltä. Sääli sinänsä, koska meillä on kaunis ikioma kieli jota puhua.

Vierailija
179/186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle tekisi suomen kielen opinnot hyvää. "Puhdas"  suomen kieli on katoavaa kansanperinnettä, eikä sitä kovin moni osaa oikein enään käyttää, et näköjään sinäkään. Todennäköisesti et edes ymmärtäisi aitoa oikeaa suomen kieltä. Sääli sinänsä, koska meillä on kaunis ikioma kieli jota puhua.

Onko sulle puhdasta kieltä joku ponnari tai pompsa? Ei kannattaisi ottaa noin henkilökohtaisesti jotain sanoja. Vanhus 

Vierailija
180/186 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas. Onpa hirveä haloo noussut puhekielestä, joka vaihtelee alueittain, jopa perheittäin.

Itse olen kuullut sanottavan ponnariksi myös sitä kiinnityslenkkiä. Olen jotenkin ajatellut sen olevan lyhenne sanasta "poninhäntälenkki". Mikä olisi ihan looginen nimitys.

Ei kyllä pahemmin murojani kuseennuttaisi, vaikka ei olisikaan. Pääasia, että puhuja ja kuulija tajuavat tai vähintään arvaavat mistä on kyse.