Miksi jotkut naispuoliset professorit Suomessa ja muuallakin pukeutuvat kuin Amy ja Bernadette (Rillit huurussa)
Eivät toki kaikki, onhan niitä tyylitajuisiakin.
Mutta vaikka itse en ole mikään tyyliniekka tai muotitietoinen, niin joku raja sentään. Onko tohtorinkoulutuksessa joku tyylittömyyden erilliskurssi? Vai tuleeko se meille yliopistossa jo loppupuolella? Itse pukeudun vain tylsästi, mutta nuo ovat silmiinpistävän tyylittömiä, kerrospukeutumista tyyliin paitapusero, liivihame, neuletakki, värilliset sukkahousut ja 70-luvun kengät.
Kommentit (35)
Itse ajattelen, että ihmisillä on kuitenkin rajallinen kapasiteetti aivoissa. Professorit ovat usein älykkäitä ja asialleen todella omistautuneita, mikä näkyy tietysti siinä että ovat urallaan kerran pitkälle edenneet. SIlloin tuskin hirveästi uhraa tai edes kykenee uhraamaan aikaa tyyliasioihin vaikka haluaisikin, henkinen kapasiteetti on keskittynyt muualle. Ja tuo kuvailemasi tyyli on varmaan monella ainakin yli kolmekymppiselle juurtunut mielikuva älykön asusta, joka toisintaa itseään tosielämässä. Ns. valmista tyylimallia on helpompi ylläpitää kuin ajan hermolla olevaa ja trendikästä, tai edes jotain tyylikkään persoonallista.
Samaa olen ihmetellyt, miten kukaan oikeasti marssii kauppaan ja valitsee sieltä tuollaisia vaatteita. Ovatko ne oikeasti heidän mielestään hyvännäköisiä vai onko se joku identiteettijuttu.
Kummallinen kysymys, Bernadette pukeutuu suht normaalisti ja Amy käyttää noita liivihameita etc. Luulen ettei pukeutuminen vaan kiinnosta professoreita.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen, että ihmisillä on kuitenkin rajallinen kapasiteetti aivoissa. Professorit ovat usein älykkäitä ja asialleen todella omistautuneita, mikä näkyy tietysti siinä että ovat urallaan kerran pitkälle edenneet. SIlloin tuskin hirveästi uhraa tai edes kykenee uhraamaan aikaa tyyliasioihin vaikka haluaisikin, henkinen kapasiteetti on keskittynyt muualle. Ja tuo kuvailemasi tyyli on varmaan monella ainakin yli kolmekymppiselle juurtunut mielikuva älykön asusta, joka toisintaa itseään tosielämässä. Ns. valmista tyylimallia on helpompi ylläpitää kuin ajan hermolla olevaa ja trendikästä, tai edes jotain tyylikkään persoonallista.
Miten vaikeaa se sitten on ylläpitää sellaista tyylikkäämpää klassista tyyliä esim ihan vain yksivärinen hyvin leikattu kauluspaita ja hyvin istuvat housut. Miten on muka helpompi ylläpitää tuollaista tyyliä, ruskeita vakosamettihameita ja villaslipovereja ja kirjavia kauluspaitoja ihme hörhelöineen?
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen kysymys, Bernadette pukeutuu suht normaalisti ja Amy käyttää noita liivihameita etc. Luulen ettei pukeutuminen vaan kiinnosta professoreita.
Sehän tuossa onkin, että tuollaisen tyylin ylläpitäminen nimenomaan vaatii enemmän vaivaa. Itse olen tosi vähän kiinnostunut pukeutumisesta ja otan hyllystä vain perusfarkkuja ja mahdollisimman neutraalin mallisia paitoja ja siinä se. Onhan tuossakin melkoinen sovitteleminen, millaiset sukkahousut sopivat minkäkinlaisen hameen ja kenkien kanssa ja millainen kauluspaita sopii slipoveriin.
Täällä tyyliniekat eivät ole kuulleet preppy-tyylistä?
Vierailija kirjoitti:
Amyn tyyli ei ole kyllä preppyä nähnytkään.
Tiedän mikä on liivi, ja tiedän mikä on hame, mutta mikä ihme on liivihame? Hame joka on nostettu kainaloihin että se peittää yläruumiin kuin liivi? Liivi joka on vedetty alas hameeksi? Vaatekappale jossa on yhdistetty liivi ja hame (eikö se silloin ole mekko)?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mikä on liivi, ja tiedän mikä on hame, mutta mikä ihme on liivihame? Hame joka on nostettu kainaloihin että se peittää yläruumiin kuin liivi? Liivi joka on vedetty alas hameeksi? Vaatekappale jossa on yhdistetty liivi ja hame (eikö se silloin ole mekko)?
Hohhoijaa. Liivihame on hihaton liivi, jonka helma jatkuu hameeksi. Vähän niinkuin hihaton mekko, joka on suht kapealinjainen ja tehty vähän raskaammasta kankastaa esim. Sametista, tweedistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amyn tyyli ei ole kyllä preppyä nähnytkään.
Kaikki elementit siinä on -toki vedettynä överi-mummomaiseksi.
Kyllä monilla miesprofessoreillakin on vanhahtava tyyli. Mutta sitähän sinä et kysynyt, vain NAISprofessorien tyyli on olennaisempi kuin opetuksensa...😑
No naisia nyt vaan arvioidaan AINA enemmän ulkonäön puolesta. Kyllä Teresa Maynkin sääriä kommentoidaan ja Tarja Halosen laukkuja. Ja miesprofessoreiden pukeutuminen vasta kamaa onkin! Sitä ei tarvi sen kummemmin bedes ruotia.. Tunnen kyllä tyylikkäitäkin yo-naisia, mutta riski on että välität kuvaa että pinnallisuus ja ulkonäkö on tiedettä tärkeämpää - kuultu on..
Meitä on moneen junaan, et onneksi yleistänyt niin kuin yleensä tehdään. Mutta kai se on nyt on helppo tajuta, että tuollaisilla tiedenaisilla on tosiaan keskimääräistä enemmän muut jutut mielessä kuin pukeutuminen.
Vierailija kirjoitti:
No naisia nyt vaan arvioidaan AINA enemmän ulkonäön puolesta. Kyllä Teresa Maynkin sääriä kommentoidaan ja Tarja Halosen laukkuja. Ja miesprofessoreiden pukeutuminen vasta kamaa onkin! Sitä ei tarvi sen kummemmin bedes ruotia.. Tunnen kyllä tyylikkäitäkin yo-naisia, mutta riski on että välität kuvaa että pinnallisuus ja ulkonäkö on tiedettä tärkeämpää - kuultu on..
SINÄ arvioit ja perustelet sen, että se nyt vaan on niin. Akateemiselta (?) ihmiseltä odottaisi kriittisempää suhtautumista vanhoja ajatusmalleja kohtaan.
musta bernadette pukeutuu nätisti
Koska professori, joka pukeutuisi kuten instatyrkyt ei ole uskottava. Jätä ne antavat mekot ja stilettikorot kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska professori, joka pukeutuisi kuten instatyrkyt ei ole uskottava. Jätä ne antavat mekot ja stilettikorot kauppaan.
Ja mitään muuta tyyliä ei ole kuin antavat mekot ja ruskeat mummoslipoverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitään muuta tyyliä ei ole kuin antavat mekot ja ruskeat mummoslipoverit.
Ei ole. Valitse näistä toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SINÄ arvioit ja perustelet sen, että se nyt vaan on niin. Akateemiselta (?) ihmiseltä odottaisi kriittisempää suhtautumista vanhoja ajatusmalleja kohtaan.
Jaa, jos ollaan ihan rehellisiä niin kyllä itsekin kiinnitän naisten pukeutumiseen enemmän huomiota. Olenhan itsenkin nainen ja pidän vaatteista. Kommenttini tarkoitti kyllä mediaa, ja tuohan on ihan tutkittu fakta. Olisin toki voinut kritisoida asioiden tilaa avoimemmin. Mutta mukavan agressiivinen asenne sulla - taidan arvata mistä yo:sta olet..
Niin ja se liivihame on pahimmillaan jotain kukkakuviota..no onhan se persoonallista, mutta mulla häiritsee jopa keskittymistä, kun on keskittymishäiriötä muutenkin.