Miten saan aikuiseen lapseeni yhteyttä?
Tytär valmistui lukiosta viime keväänä. Kuukauden päästä valmistumisesta hän oli lähtenyt. Hän ei ilmoittanut meille vanhemmille tai sisaruksilleen mitään, jotkut ystävät tietävät missä tyttö on, mutta heitä on kielletty kertomasta meille.
Tytön huoneessa ei ole lähes mitään hänen tavaroitaan, huonekaluja lukuunottamatta. Tyttö ei ole vastannut yhteenkään viestiin tai puheluun, kun olemme yrittäneet ottaa yhteyttä.
Mitään tilitietoja en enää nää, joten en voi niistäkään päätellä missä tyttö on. Olen tehnyt katoamisilmoituksen, viranomaisillakin ilmeisesti tiedossa missä tyttö on, mutta koska hänellä ei ole mitään hätää, ja on kieltänyt ilmoittamasta meille vanhemmille ja sukulaisille olinpaikkaansa, emme saa sitä mistään tietää. Tytön kaverit pysyvät hiljaa.
Mitä niin kauheaa olemme tehneet, ettemme ansaitse tietoa missä tyttö on. Meillä oli hyvät ja terveet välit ennen katoamista. Ei ongelmia tai riitoja.
Kommentit (40)
Lähipiirissä oli joitakin vuosia sitten samanlainen tapaus, poika palasi vuoden myöhemmin kotiin, oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Voi olla että tyttäresi palaa vielä kotiin!
Anteeksi, mutta ei kukaan laita välejä poikki vanhempiinsa noin radikaalisti ilman syytä.
Teillä on oikeastaan vain yksi mahdollisuus saada lapseen yhteys. Mennä rehellisesti peilin ääreen, ja miettiä mikä oli ongelma, ja sitten pyytää anteeksi.
Tyttö tuskin missään lahkossa tai psykoosissa on, jos on ja kavereihin väleissä ja hekin kunnioittavat tyttärenne toivomusta olla kertomatta hänestä mitään.
Yleensä tuollaisesta tulee mieleen, että jotain olette tehneet, että tytär halusi teistä noin täydellisesti eroon. Mutta eihän se välttämättä ihan noin mustavalkoista ole. Tyttärellä voi olla vaikkapa mielenterveysongelmia, jotka saavat liioittelemaan, ja lähdön syy onkin jokin aivan mitätön juttu, joka on tyttären päässä paisunut suhteettomiin mittasuhteisiin.
Tai jotain muuta. Vanhempien huoli on varmasti valtava.
Kyllä se tytär ottaa yhteyttä jos haluaa.
Itse lähdin 18-vuotiaana enkä ole taakseni katsonut. Äiti kyllä keksisi syyn jos haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tytär ottaa yhteyttä jos haluaa.
Itse lähdin 18-vuotiaana enkä ole taakseni katsonut. Äiti kyllä keksisi syyn jos haluaisi.
Oletat, että äitisi osaa lukea ajatuksia. Ei kukaan osaa. Mitä haittaa siitä olisi, jos kertoisit äidillesi miksi lähdit?
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta ei kukaan laita välejä poikki vanhempiinsa noin radikaalisti ilman syytä.
.
Kieltämättä vanhemmat ovat vastuussa aika paljosta. En silti väittäisi ihan noin mustavalkoisesti. Lapsi voi väittää kavereilleen, että vanhemmat ovat olleet väkivaltaisia eikä hän siksi halua olla missään tekemisissä heidän kanssaan. Silti todellisuus voi olla, että lapsi on lähtenyt vaikkapa jonkun huumeidenkäyttäjän matkaan tai lahkoon tms.
Eivät ne välit ole selvästikään olleet niin hyvät ja terveet kuin ap kuvittelee. Jos näin olisi ollut, tyttö ei olisi lähtenyt sanomatta ja yhteystietoja jättämättä.
Ei tuossa oikein mitään voi tehdä. Aikuinen ihminen saa päättää kenen kanssa haluaa olla tekemisissä. Hän on voinut tehdä tämän ratkaisun oman henkisen hyvinvointinsa turvaamiseksi ja sitä pitää kunnioittaa.
Tässä on nyt hyvää aikaa miettiä missä kohtaa meni pieleen. Ja ehkä kuulostella vielä niiltä kotona asuvilta sisaruksilta, mitä heille oikeasti kuuluu ja miten he kokevan suhteensa vanhempiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne välit ole selvästikään olleet niin hyvät ja terveet kuin ap kuvittelee. Jos näin olisi ollut, tyttö ei olisi lähtenyt sanomatta ja yhteystietoja jättämättä.
Ei tuossa oikein mitään voi tehdä. Aikuinen ihminen saa päättää kenen kanssa haluaa olla tekemisissä. Hän on voinut tehdä tämän ratkaisun oman henkisen hyvinvointinsa turvaamiseksi ja sitä pitää kunnioittaa.
Tässä on nyt hyvää aikaa miettiä missä kohtaa meni pieleen. Ja ehkä kuulostella vielä niiltä kotona asuvilta sisaruksilta, mitä heille oikeasti kuuluu ja miten he kokevan suhteensa vanhempiinsa.
Tulee mieleen tuttu perhe, jossa aikuiset lapset. On pistänyt korvaan miten perheen äiti joka välissä hokee miten heillä on lapsiin hyvät välit ja ovat läheisiä. Ihmetyttää jo, että ketä äiti oikein yrittää vakuutella.
Aiemmin ajattelin, että eivät ole kovin läheisiä lastensa kanssa. Ja tuon toistuvan vakuuttelun jälkeen olen siitä entistäkin varmempi.
Niin, jos jotain positiivista haluaa nähdä, niin juuri tuo, että ehkä tuo tytön muute on ollut hänen mielenterveydelleen hyväksi ja sitä kautta hänen tulevaisuutensa pelastus.
Eiköhän syy ole pääteltävissä lauseesta "mitään tilitietoja en enää näe". Eli joskus aiemmin niitä(kin) on selvästi käyty sinun toimestasi tutkimassa, ja aivan epäilemättä samalla on pengottu kaikki muukin. Samaan viittaa se että tytär on vienyt henkilökohtaiset tavaransa tarkasti mukanaan.
Jos kaikki pitävät hänen olinpaikkansa teiltä salassa, siihen on joku syy, että hän on kadonnut teiltä ja aika iso sellainen.
Juu aivan varmasti oli tytönkin mielestä niiiiin ihanaa perhe-elämää teillä, jos noin katosi. Samaa minunkin äitini väitti kaikille eikä lainkaan käsittänyt, kun laitoin välit poikki.
Mitä nyt koko ikäni vähätteli, haukkui, lyttäsi, lannisti jne Henkinen väkivalta oli minulle arkipäivää, en tiennyt paremmastakaan ja muistan kun minun ja poikaystäväni kodissa vahingossa rikoin lasin, menin ihan paniikkiin, äitini olisi huutanut minulle tuosta 2 päivää, mitne typerä olen ja miksen voi olla kuten siskoni. Alkoholi oli myös aina läsnä lapsuuden kodissa.
Paljon muutakin pahaa äitini minulle teki, pahimpana varmaankin vapauden riisto. Hän myös muuten soitti poliiseille minun kadonneen, kun en vastannut hänen yhteydenottoihinsa, tietoni olivat salaiset ja olin muuttanut eikä hän tiennyt minne. Muistan vieläkin, kun poliisi tuli ovelle, että olen kuulemma kadonnut ja pahoinpidelty mieheni toimesta.
Katso peiliin ja mieti mitä olet tehnyt. Tuskinpa vain ilman syytä katosi.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän syy ole pääteltävissä lauseesta "mitään tilitietoja en enää näe". Eli joskus aiemmin niitä(kin) on selvästi käyty sinun toimestasi tutkimassa, ja aivan epäilemättä samalla on pengottu kaikki muukin. Samaan viittaa se että tytär on vienyt henkilökohtaiset tavaransa tarkasti mukanaan.
En ole silloin keksinyt muutakaan keinoa selvittää missä tyttö menee, kotoa karattu useammankin kerran, ties mistä haettu. Baareissa alaikäisenä hilluttu, oisitko itse jättänyt asian puhumatta jos oisit nähnyt lapsesi tilitiedoista rahan menneen baariin. En minäkään. Lopulta oltiin kuitenkin hyvissä väleissä, tyttö lopetti kapinoinnin ja tultiin hyvin toimeen. Tai niin ainakin minä luulin. Kaikesta tästä huolimatta, ei välimme koskaan olleet tulehtuneet tai riitaisat. Olen yrittänyt selvittää asioita rauhallisesti ja hienotunteisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole silloin keksinyt muutakaan keinoa selvittää missä tyttö menee, kotoa karattu useammankin kerran, ties mistä haettu. Baareissa alaikäisenä hilluttu, oisitko itse jättänyt asian puhumatta jos oisit nähnyt lapsesi tilitiedoista rahan menneen baariin. En minäkään. Lopulta oltiin kuitenkin hyvissä väleissä, tyttö lopetti kapinoinnin ja tultiin hyvin toimeen. Tai niin ainakin minä luulin. Kaikesta tästä huolimatta, ei välimme koskaan olleet tulehtuneet tai riitaisat. Olen yrittänyt selvittää asioita rauhallisesti ja hienotunteisesti.
Ap
Niin, eli tyttö on saanut tarpeekseen, päätti kärvistellä täysi-ikäisyyteen asti ja olla "hyvissä väleissä" kanssanne, kunnes pääsi eroon teistä. Toisin sanoen alistui kohtaloonsa, kuten moni muukin on tehnyt, samoin tein minä, kärsimykseni edes hiukan lieveni kun hyppi vanhemman pillin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hienotunteisesti? Mitä luulet, että tyttäresi sanoisi, jos häneltä kysyttäisiin kantaa asiaan? Minunkin äitini väitti vain hienotunteisesti yrittävänsä minua auttaa, ojentaa, milloin mitäkin. Onkin kovin hienotunteista pakottaa toinen istumaan tuntikausia haukuttavana, usein muitakin sukulaisia kutsuttiin tähän rinkiin minua haukkumaan, halveksimaan, huutamaan minulle, antamatta puolustaa itseäni, käytiin fyysisesti käsiksi jne. Hienotunteista, my ass.
Luulen, että kärsimys jonka tyttärellesi olet aiheuttanut, on ollut moninkertainen verrattuna siihen, mitä sinä nyt tunnet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet kyllä sokea! Minkäköhän takia tyttäresi on baarissa hillunut, karkaillut? Hän on halunnut pakoon todellisuutta. Tätä samaa tein minäkin, narsisti äitiin ei olla yhteydessä perheeni kanssa mitenkään. Koskaan.
Eiköhän syy löydy ihan peiliin katsomalla. Itse elin 18-vuotiaaksi asti patalogisen valehtelija äitini kanssa. Elin jatkuvasti valheessa. Äiti ihmettelee vieläkin kuinka julmasti tein, miten oltiin niin läheisiä ja lämpimissä väleissä. Ja paskat.
Täysi-ikäisellä ihmisellä on oikeus olla missä haluaa. Mistä me voisimme tietää, mitä te olette hänelle tehneet tai sanoneet vuosien mittaan. Varmasti jotain on jäänyt hampaan koloon.