Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-veen kanssa kauhea tappelu talvihousuista. Luovutanko?

Vierailija
27.11.2018 |

10-vuotias poikani on päättänyt ettei käytä enää talvihousuja koulussa. Ulkona oli tänään aamulla pakkasta noin 10 astetta eli todella kylmä! Miten olette saaneet esiteinin pukeutumaan säänmukaisesti vai oletteko vaan luovuttaneet? Mietin että pitäisikö ottaa kouluun yhteyttä ja pyytää opettajaa puhumaan säänmukaisesta vaatetuksesta, jotta kenenkään ei tarvitsisi leikkiä kovista.

Talvikengistäkin oli kauhea vääntö, kun olisi halunnut lähteä lenkkareissa kouluun. Luulin että nämä tappelut järkevistä vaatteista alkaa vasta teini-iässä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 astetta ei oo vielä kylmä.

Mutta -10 on.

Vierailija
22/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 10 vuotias pystyy itse jo arvioimaan paleleeko vai ei.

Kyllä 3-vuotiaskin tietää paleleeko vai ei, mutta on eri asia tunnistaa se tuntemus kuin hahmottaa mahdolliset seuraukset ja pystyä ottamaan vastuu siitä pukeudunko järkevästi vai massan mukaan.

Kun lyhyet toppatakit yleistyi, yleistyi myös tyttöjen munuaistulehdukset. Nyt on sitten akillesjänteen tulehdukset menossa, niistä voi jäädä pysyvä alttius. Lyhyen koulumatkan voi kävellä sisähousuillakin, mutta on typerää kuvitella että tuon ikäinen kuuntelisi aina tuntoaistiaan niin että välttäisi paleltuman haitat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 10-v. poika ei suostunut enää viime talvena käyttämään ulkohousuja. Käytti sitten melkein koko talven ns.retkeilyhousuja pitkien kalsareiden kanssa. Tänä vuonna käytössä ollut löysät farkut tai pehmoiset urheiluhousut kalsareilla. Täksi talveksi en edes ostanut toppahousuja.

Tarkoitatko ettei 11-vuotiaalla (oliko tuo 10v ikä nyt vai viime talvena?) ole lainkaan ulkohousuja tai haalaria? Ymmärrän jos ei koulumatkalla käytä, mutta eikö lapsi muutenkaan ulkoile?

Haalaria? Mulla oli haalari tarhaikäisenä...

Mulla oli haalari koko ala-asteen, samoin lähes kaikilla muilla meidän luokalla.

Vierailija
24/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittaisin opettajalle ja kysyisin onko koululla joku linja tähän asiaan. Monesti ainakin pikkuoppilaille on ihan sääntönä että ulos laitetaan ulkohousut eli talvella toppahousut. Muuten lumessa leikkiessä sisävaatteet kastuvat. Eli sen voisit ainakin tehdä lapsellesi selväksi, että vaikka ei ole kylmä ilman toppahousuja, lumi on märkää ja kastelee sisävaatteet eli sitten ei voi välitunnilla koskaan osallistua leikkeihin, voi vain seisoskella pihalla.

Olen kyllä selittänyt lapselle kaikin mahdollisin tavoin, miksi ulkohousut pitäisi laittaa talvella päälle. Mutta mikään järkisyy ei saa pojan päätä kääntymään.

Taidan nyt vielä kokeilla laittaa opettajalle viestiä asiasta. Luulen kyllä etteivät opettajatkaan halua alkaa isojen koululaisten housu-poliiseiksi vaan antavat muksujen päättää itse omat vaatteensa.

Vierailija
25/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 10-v. poika ei suostunut enää viime talvena käyttämään ulkohousuja. Käytti sitten melkein koko talven ns.retkeilyhousuja pitkien kalsareiden kanssa. Tänä vuonna käytössä ollut löysät farkut tai pehmoiset urheiluhousut kalsareilla. Täksi talveksi en edes ostanut toppahousuja.

Tarkoitatko ettei 11-vuotiaalla (oliko tuo 10v ikä nyt vai viime talvena?) ole lainkaan ulkohousuja tai haalaria? Ymmärrän jos ei koulumatkalla käytä, mutta eikö lapsi muutenkaan ulkoile?

Niin mullakin, ja ekaluokkalaisella. Pointti oli kysyä että eikö lapsella ole mitään ulkovaatealaosaa (selvisi että on). 10-vuotiaalla voi olla haalari niihin lumileikkeihin ja mäenlaskuihin, ja muuten painellaan pelkällä takilla.

Vierailija
26/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona pidetään ulkohousuja, sillä sisähousut kantavat vettä ja likaa luokkiin. Alakoulun puolella tästä on usein ihan koulun järjestyssäännöissä maininta, vähintäänkin kuvataan, että ulkona pitää olla säänmukainen varustus.

En myöskään suosittele antamaan 10-vuotiaalle periksi missään tilanteessa. Entäs sitten, kun se sama päättää olla käyttämättä kypärää/heijastinta, päättää jättää läksyt tekemättä tai päättää vaikka kokeilla kannabista? Vanhemman sanan pitää olla kodissa se viimeinen sana. Keksi keino, jolla saat lapsen toimimaan sinun haluamallasi tavalla (esim. kevyemmät ja hyvännäköiset housut), mutta älä missään nimessä anna periksi.

T. Ope

Vierailija
27/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei haalua niitä laittaa?

Vierailija
28/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika haluaa käyttää farkkuja, pitkät kalsarit alle, se on mun vaatimus. Kavereillakin on farkut.

Vierailija
29/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei haalua niitä laittaa?

Vooithan kertoa hänelle tarinan jossa joku sankaris mies pohjoiisnavalla käytti niiiitä.

Vierailija
30/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä, jos on ainakin yhdet pitkät kalsarit housujen alla. 10-vuotias ei tietenkään voi tajuta, miten ikävä asia paleltuma on, että siinä mielessä vastuu on vanhemmilla.

Vierailija
31/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkona pidetään ulkohousuja, sillä sisähousut kantavat vettä ja likaa luokkiin. Alakoulun puolella tästä on usein ihan koulun järjestyssäännöissä maininta, vähintäänkin kuvataan, että ulkona pitää olla säänmukainen varustus.

En myöskään suosittele antamaan 10-vuotiaalle periksi missään tilanteessa. Entäs sitten, kun se sama päättää olla käyttämättä kypärää/heijastinta, päättää jättää läksyt tekemättä tai päättää vaikka kokeilla kannabista? Vanhemman sanan pitää olla kodissa se viimeinen sana. Keksi keino, jolla saat lapsen toimimaan sinun haluamallasi tavalla (esim. kevyemmät ja hyvännäköiset housut), mutta älä missään nimessä anna periksi.

T. Ope

Johan kasvatusneuvoa pukkaa, älä anna 10-vuotiaalle periksi _missään tilanteessa_! Näin me kasvatamme lapsia syy-seuraussuhteuden hahmottamiseen, itsenäiseen ajatteluun ja joustavuuteen ihmissuhteissa. Älä helvetissä aina sen illalla lukea varttia tavallista pidempään ettei siitä tule isona narkki! Äläkä ainakaan suostu siihen että viikkosiivous siirretään torstailta perjantaille koululaisen väsymyksen vuoksi, koska sinun sanasi on laki!

Vierailija
32/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla on vuorilliset farkut tai pitkät kalsarit ja collegehousut. Talvikengät, toppatakki, pipo ja toppahanskat. Ei ole kuulemma ollut kylmä. En jaksa pakottaa, koska ei sitten kuitenkaan koulussa välitunnilla pukisi päälle niitä ulkohousuja.

Vierailija
33/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Mistä koulusta löytyy tällainen ope joka rinnastaa heijastimen puuttumisen kannabiksen käyttöön?

Vierailija
34/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Ei kun nimenomaan anna sille periksi niissä asioissa joissa voit. Perustellusti!! Ei siksi ettet muuta voi.

Lapset hyväksyy paljon paremmin sen, että tietyt jutut nyt vaan tehdään näin, kun kokevat tulevansa kuulluiksi ja voivansa vaikuttaa elämään. Siinä syntyy myös usko että ne joustamattomat käskyt ja kiellot on lapsen parhaaksi eikä komentelun ilosta. "Tehdään näin koska minä sanon" ratkaisuna kaikkeen on paras tapa rakentaa näköalattomuutta, vastuuntunnon puutetta ja uhmaa.

T. lasten- ja nuorisopsykiatrian sairaanhoitaja

Vierailija
35/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät kalsarit päälle, niin tarkenee hyvin. Osta sellaiset tekniset, niin ei oo sisällä hirveen kuuma.

Meillä ainakin mennään silleen. Siihen voi sitten vetää kuorihousut vielä tarvittaessa päälle.

kunnon sukat jalkaan, jos matalavartiset kengät

Vierailija
36/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10-vuotias poikani on päättänyt ettei käytä enää talvihousuja koulussa. Ulkona oli tänään aamulla pakkasta noin 10 astetta eli todella kylmä! Miten olette saaneet esiteinin pukeutumaan säänmukaisesti vai oletteko vaan luovuttaneet? Mietin että pitäisikö ottaa kouluun yhteyttä ja pyytää opettajaa puhumaan säänmukaisesta vaatetuksesta, jotta kenenkään ei tarvitsisi leikkiä kovista.

Talvikengistäkin oli kauhea vääntö, kun olisi halunnut lähteä lenkkareissa kouluun. Luulin että nämä tappelut järkevistä vaatteista alkaa vasta teini-iässä.

Sinä päätät huoltajana piste.

Vierailija
37/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 15-v tyttö just pyysi että voitaisko käydä ostamassa kevyttoppahousut tai muut lämpimät housut kun viimevuotiset on jääneet pieniksi. Myös 11-v halusi itse kaivaa kaapista toppahousut jalkaan. Helsingissä asutaan.

Vierailija
38/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli haalari koko ala-asteen, samoin lähes kaikilla muilla meidän luokalla.

Joskus 80-luvullako? Nykyään ei haalareita löydy noin isoille.

Vierailija
39/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 15-v tyttö just pyysi että voitaisko käydä ostamassa kevyttoppahousut tai muut lämpimät housut kun viimevuotiset on jääneet pieniksi. Myös 11-v halusi itse kaivaa kaapista toppahousut jalkaan. Helsingissä asutaan.

Helsingissä kevyttoppahousuissa yläkouluun? Ensinnäkin eikö tuossa tule jo kuuma ja toisekseen eikö yläkoulussa mennä farkuilla, ainakin täällä noin 500 km Helsingistä pohjoiseen mennään.

Vierailija
40/47 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus 80-luvullako? Nykyään ei haalareita löydy noin isoille.

Löytyy kun etsii. Se on kyllä totta että kouluikäisillä suositaan nykyään kaksiosaisia, mutta se ei muuta sitä etteikö 10-vuotiaalla voisi olla haalaria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän