Kompromissijoulu
Miltä kuulostaa tällainen kompromissi jouluna kun itse en ole kiinnostunut joulunvietosta, vaan käyttäisin mieluiten lomapäivät jossain matkalla mieheni kanssa kahdestaan.
- menemme viikonlopuksi ennen joulua tapaamaan vanhempiani, veljeni perhe tulee sinne joulunviettoon ja ehdimme tavata heidätkin siellä.
- joulun pyhät olemme kotona ja mieheni aikuiset lapset puolisoineen ovat tervetulleita, vaan ei pakotettuja.
- joulun jälkeen voimme lähteä noin 5 päiväksi vielä jonnekin (mitään ei ole varattu, joten ehkä menemme autolla jonnekin vuokramökille, missä toivottavasti voisi hiihdellä).
Mies siis haluaa viettää joulua kotona ja molempien sukulaiset on tervetulleita meille, mutta mä en vaan jaksa.
Suunnittelen joka vuosi, että ensi vuodeksi varaan matkan jonnekin kauas (tai edes Lappiin, missä mies voisi kuitenkin syödä viikon kinkkua...).
Kaikki perheenjäsenet on aikuisia ihmisiä, joiden täytyy pystyä olemaan yksi joulu ilman meitä.
Argh. Kiitos kun sain avautua, heti helpotti. :-)
Kommentit (5)
Mun mielestä ainakin kuulostaa tosi mukavalta tavalta viettää joulu! Ja kuitenkin sinä olet valmis joustamaan sen verran, että niitä läheisiä ehtii kuitenkin nähdä ja viettää hetki aikaa heidän kanssaan joulun alla. Ihan oikeasti, monet ihmiset ehtivät viettämään elämänsä aikana aika monet kymmenet joulut. On se ihme jos esimerkiksi 1 joulu 70:stä ei voisi olla vähän normaalista poikkeava?
Kuulostaa kamalalta säätämiseltä. Itse en vietä joulua ja pysyn ihan vain kotona. Sukulaiset voivat viettää joulua, jos tahtovat, mutta en minä heidän takiaan mitään kompromisseja tee.
Mitä mieltä vanhempasi ovat siitä, että vieraita tulee jo viikonlopuksi? Heillä voi olla hyvinkin tiukka aikataulu viime hetken valmisteluineen ja vieraiden passaaminen kaiken muun ohella tuntuu lähinnä järkyttävältä lisätyöltä. Juttele siis vanhempiesi ja erityisesti äitisi kanssa, älä vain ilmoita suunnitelmistanne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä vanhempasi ovat siitä, että vieraita tulee jo viikonlopuksi? Heillä voi olla hyvinkin tiukka aikataulu viime hetken valmisteluineen ja vieraiden passaaminen kaiken muun ohella tuntuu lähinnä järkyttävältä lisätyöltä. Juttele siis vanhempiesi ja erityisesti äitisi kanssa, älä vain ilmoita suunnitelmistanne.
Vanhemmilleni en ole vieras vaan perheenjäsen. Loukkaantuisivat syvästi, jos en kävisi joululomani aikana siellä ollenkaan. Suunnitelmaani kuuluu nimenomaan se, että menen jelppaamaan äitiä viikonlopuksi ruokien kanssa enkä lepolomalle. Kannan kaupasta ruokatarvikkeita ja leivotaan ja kokataan yhdessä. Heitä on joulunpyhinä vain 4 aikuista ja yksi pikkuinen, joten ihan järjettömästi laittamista ei pitäisi olla.
Turha toivo, että mitään vuokramökkiä saisitte enää tässä vaiheessa.