Ystäviesi ammatit - kuinka monipuolinen kaveripiiri sinulla on?
Jos sinulla olisi illanistujaiset, joissa olisi esimerkiksi 10 henkeä, minkä ammattikunnan edustajia kotonasi olisi? Ovatko ystäväsi pääosin samalla allalla kuin olet itse, vai onko lähipiiriisi valikoitunut ihmisiä alasta ja ammatista riippumatta? (Jos ystäväsi ovat vielä opiskelijoita, mitä alaa he opiskelevat?)
Kommentit (92)
Sairaanhoitajia, opettajia, vakuutusvirkailijoita, myynnin ammattilaisia, lakimies, puutarhuri, sihteeri,
No siinä 10 porukassa olisivat:
-luontaishoitolayrittäjä
-liikunnanopettaja-joogaohjaaja
-riskienhallintajohtaja
-kirjakaupan myyjä
-käsityöläisyrittäjä
-laatupäällikkö
-sairaanhoitaja-homeopaatti
-ravintoloitsija
-kieltenopettaja
-lukion rehtori
En ole itse töissä millään noilla aloilla, olen luovan työn tekijä omassa yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin monipuolisesti duunareista akateemisiin, opiskelijoihin ja työttömiin. En valikoi kavereitani ammatin perusteella.
Näin kun olisi kaikilla, voisi maailmankuva olla hiukan avarampi ja vähemmän mustavalkoinen.
Ei kavereita kuin pari, mutta jos tuttavat kelpaa niin joukossa olisi:
- ravintolapäällikkö
- eläkeläinen
- yrittäjä
- laitoshuoltaja
- museotutkija
- kokki
- sähkömies
Uskonnonopettaja
Vankilassa istuva srk:n työntekijä, joka joutuisi varmaan jättämään väliin tällä erää
Eläintenhoitaja
Kokki
Fysiikan tohtorikoulutettava
kauppatieteiden opiskelija
hammaslääkäri
yliopisto-opettaja
juristi
kirjailija
Aika laajalla skaalalla olen lähimmät kaverit haalinut. Amispohjaiset ovat kavereita, jotka ovat olleet jo yläasteelta saakka, yliopistopohjaiset opiskeluaikoina tulleita.
Yrittäjiä, tradenomeja on paljon, ensihoitaja, terveydenhoitaja, lakimieheksi opiskeleva, kiinteistöalalla olen itse ja samalta alalta tunnen paljon ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kirurgiperhe ja siivoojaperhe tulisivat pöydän ääreen. Tätähän sää hait.
Niin sinustako ei olisi mahdollista noin? Kirurgiperhe ja siivoojaperhe? Kaikkiko siis perheissä siivoojia tai kirurgeja? Harvinaista.
Ja on se kumma kun aina siivoojat vedetään akateemisten vastakohdaksi. Meilläkin töissä akateemisia siivoojia, useita, eikä kaikki ulkomaalaisia. Esimieskin akateeminen.
Raitiovaununkuljettaja, lähihoitaja, silmälääkäri, sairaanhoitaja, työtön valtiotieteiden maisteri, työtön kuvaamataidonopettaja, pari toimittajaa, kampaamoalan opiskelija ja sairaseläkkeelle jäänyt suurtalouskokki.
Pöydän ääreen päätyisi terveydenhoitaja, lähihoitajia, hautausmaan työntekijä (laaja työnkuva), tehdastyöläinen, kotiäiti.
Kirkomuusikko,kirjailija, runoilija, kuvataiteilija,kuvataiteilija, runoilija,insinööri, keittäjä, kiinteistövälittäjä, erikoislääkäri, konservaattori, sairaanhoitaja, muusikko- säveltäjä, muusikko, muusikko, eräopas, insinööri, duunari, keksijä, lastentarhaopettaja, viulunsoitonopettaja.
Kirjastovirkailija
Tarjoilija-kokki-ravintoloitsija
Laborantti
Terveystarkastaja
Farmaseutti
Lastentarhanopettaja
Proviisori
Apteekkari
IT-tuki
Henkilökohtainen avustaja
Vierailija kirjoitti:
Kirkomuusikko,kirjailija, runoilija, kuvataiteilija,kuvataiteilija, runoilija,insinööri, keittäjä, kiinteistövälittäjä, erikoislääkäri, konservaattori, sairaanhoitaja, muusikko- säveltäjä, muusikko, muusikko, eräopas, insinööri, duunari, keksijä, lastentarhaopettaja, viulunsoitonopettaja.
Listasta jäi uupumaan matemaatikko ja fyysikko.
En ole koskaan miettinyt, joten katsotaan millainen lista tulee. Ajatuksena on tulevat synttärit ja ne ketkä sinne olen kutsunut
- maatalousyrittäjä
- rakennusinsinööri
- toimistotyöntekijä
- yläkoulun opettaja, matemaattiset aineet
- kirjanpitäjä
- ICT päällikkö
- lähihoitaja
- kaupan kassa
- työelämävalmentaja
- osastonsihteeri (sairaalassa)
Suurimmalla osalla siis AMK tutkinto, kaksi akateemista ja kaksi ammattikoulutaustalla.
Kaikki lähimmät ystävät on opiskeluajalta, eli aika yksipuolinen kokoelma eri tehtävissä työskenteleviä insinöörejä olisi pöydässä.
Yleislääkäri
Sairaanhoitaja
Arkkitehti
Yleislääkäri
Seminologi
Palomies
Kognitiotieteiden maisteri
Kirurgi
Sosionomi
Majuri
Viimeksi illanvietossa oli ktm, ktm, vtm, vtk, farmaseutti, insinööri ja lastenhoitajana työskentelevä ylioppilas.
Tätä edellisessä illanvietossa oli insinööri (se sama), toinen insinööri, datanomi ja myyjä jolla ei ole toisen asteen tutkintoa.
Ensimmäisessä porukassa oli enemmän minun ystäviäni ja nämä jälkimmäiset enemmän heitä joihin olen miehen kautta tutustunut vaikka yhteisiä kavereita kaikki ovatkin. Enpä ollut edes ajatellut että kaikilta ”minun ihmisiltä” (yhtä lukuunottamatta) löytyy korkeakoulututkinto. Useimmat vielä samoilta aloilta, joko kasvatus- tai yhteiskuntatieteiden puorelta.
Täytyy muistaa että kaverit/ystävät eivät ole koko lähipiiri. Perheestä ja suvusta löytyykin sitten paljon heterogeenisempää porukkaa.
Opettajia, hoitajia, lääkäreitä, henkilöstösihteeri, maalari, fyysikko, it-osaajia, tutkija, insinööri, farmaseutti ja lentoemäntä. Siinä ne joiden kanssa tavallisesti tapaillaan.
Talkkari, tiedottaja, hyljeallasvahti, rankaisija, alistaja ja häpäisijä.
Nykyinen kaveripiiri on muodostunut mun ja miehen opiskelukavereista, joten suurin osa on juristeja ja diplomi-insinöörejä. Ystävien puolisoina on muutama lääkäri ja ekonomi. Aika suppea valikoima ammatteja itse asiassa, enpä ole sitä juurikaan miettinyt. Sukulaisissa ja tuttavissa on laajempi kirjo ihmisiä, mutta nekin painottuvat akateemisiin ammatteihin. En ole tietoisesti valikoinut ystäviä ammatin mukaan.
Asianajaja
Lentoemäntä
Keittiöpäällikkö
Myyntipäällikkö
”Ostaja tms.”
Kosmetologi
Lastentarhanopettaja
Fysioterapeutti