Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko liikunnanopettaja vaatia lääkärintodistuksen kuukautisista?

Vierailija
27.11.2018 |

Koulussa on liikunnassa uintia, ja koska opettajan mukaan joillakin lapsilla on ollut poissaoloja aiempina vuosina niin paljon, nyt vaaditaan kaikilta poissaoloista lääkärintodistus. Siis myös tytöiltä, jotka eivät kuukautisten takia pysty uimaan! Onko tämä ihan laillista?

Kommentit (284)

Vierailija
261/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta.

Vierailija
262/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni sai vapautuksen uinnista ihan vain atooppisen ihon takia. Talvella varsinkin oli erittäin kuiva ja pienikin ärsytys nosti nokkosrokon. Vaati kyllä lääkärikäynnin. Mutta ei ollut ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei opi koulun liikuntatunneilla uimaan, kuten ei mitään muutakaan lajia kunnolla. Uinti pitäisi opettaa ihan erikseen.

Itseäni inhotti uimatunneissa se, että sitten piti pää märkänä olla loppupäivä. Pitkä tukka ja laiha tyttö, palelin aina ihan hirveästi. Hiustenkuivaajaa en voinut käyttää, koska atooppinen päänahka olisi kuivunut siitä liikaa. Kloorivesi kuivatti jo ihan tarpeeksi.

Muutenkin jos liikuntaa on 2 tuntia, ja siihen sisältyy siirtymä uimahallille, se tosiasiallinen uintiaika on todella lyhyt. Ei mitään järkeä. Lapset pitäisi opettaa uimaan jossain kerhossa, ja mitä nuorempana sen parempi. Viimeistään kolmannella jokaisen pitäisi osata uida. Siinä iässä ei useimmilla vielä ole menkkoja.

Vierailija
264/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset eivät estä uimista. Tamponi vain sisään ennen uimista ja vaihto sen jälkeen.

Hyi helvetti. Minä vuodan kuin seula kaksi ensimmäistä päivää. Vuoto menee läpi tamponin ja siteen vaikka usein vaihdan. En ikinä uskaltaisi lähteä uimaan noina päivinä. 

Vierailija
265/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koulu vaatii lääkärintodistusta asiassa, joka ei ole sairaus eikä liity sairauteen (kuukautiset ei ole sairaus), niin koulu varmaan maksaa yksityislääkärikäynnin ja yksityislääkärin ottaman todistuspalkkion. Sillä terveyskeskukseen ei pääse lääkärille siitä syystä, että haluaa näyttää että on parhaillaan kuukautiset ja haluaa siitä kirjallisen todistuksen lääkäriltä.

Täysin samaa mieltä. Eikös kouluterveydenhoitaja voisi hoitaa tämän asian ihan koululla, eli ei tarvitse ympäri kaupunkia kuskailla ja eiköhän tuollaiseen "lääkärikäyntiin" mene joillakin paikkakunnilla jo parikin tuntia, eli joutuu sitten olemaan joltakin toiselta tunnilta pois sen takia, että hankkii vapautusta uinnista.

Ei siis mitään järkeä!

Onko nykyään kaikissa kouluissa terveydenhoitaja aina paikalla? Omina kouluaikoinani terveydenhoitaja kävi koululla vain joitakin kertoja vuodessa.

Vierailija
266/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset eivät estä uimista. Tamponi vain sisään ennen uimista ja vaihto sen jälkeen.

Itse olen samaa mieltä jos on suht niukat ja kivuttomat kuukautiset. Ymmärrän kuitenkin jos on tosi kivuliaat ja runsaat.

Niukat kuukautiset ovat yleensä kivuliaat. Runsaat kuukautiset ovat yleensä kivuttomat. Tamponien käyttäminen niukkojen kuukautisten aikana on vaarallisempaa ja vaikeampaa.

Vierailija
267/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen samaa mieltä jos on suht niukat ja kivuttomat kuukautiset. Ymmärrän kuitenkin jos on tosi kivuliaat ja runsaat.

Niukat kuukautiset ovat yleensä kivuliaat. Runsaat kuukautiset ovat yleensä kivuttomat. Tamponien käyttäminen niukkojen kuukautisten aikana on vaarallisempaa ja vaikeampaa.

Runsaat voi kanssa olla kivuliaat. Mulla ainakin on.

Vierailija
268/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään uimaan ei pitäisi joutua luokkatovereiden nähden. Mikään ei ollut kamalampaa kuin olla alasti luokkakavereiden kanssa - jokainen makkara ja karva huomattiin ja huudettiin ääneen. Ja pojat vertailivat tissejä uima-asuissa jne. Ja toisaalta pojat itsekin piilottelivat alapäitään, aika monet seisoivat jonoissa kädet pienten speedojensa edessä. Ei se ole kivaa kenellekään, pitäisi voida opetella uimaan itse haluamassaan seurassa...

Olen koulussa töissä ja meillä ainakin tytöt ja pojat ui eri aikaan. Samoin tyttäreni koulussa. Siis kyse on yläkouluikäisistä.

Täytyy hiukan ymmärtää myös liikunnanopettajia, kun se on aina se sama pinnarilauma, jolla on yllättäin este tuohonkin hommaan. Laiskuutta se on monien kohdalla. Uiminen on toki yksi haastavimmista osalle, mutta sitten osa on vain yksinkertaisesti sellaisia, etteivät halua koskaan tehdä mitään. Kun pitäisi hiihtää, halutaan kävellä. Kun pitäisi pelata sulkapalloa, niin käsi on kipeä. Kun pitäisi uida, on menkat jne. Tähän sopii mieheni viljelemä sanonta: "kyllä sika syitä keksii, milloin on kärsä kipeä, milloin maa jäässä..."

Kuulostaa kyllä uskomattomalta, jos joku uimahalli olisi varattu yhden poika-tai tyttöluokan käyttöön.

Ainakin meidän uimahallissa näkyy olevan useampi useamman koulun oppilaita, niin tyttöjä kuin poikia ja usein uimahalli on vielä harrastusryhmien ja muiden käyttäjien käytössä.

Meillä päin ainakin ihan normaali käytäntö. Pieni paikkakunta, pieni uimahalli. Koulujen uinnit pidetään kaikilla keskitetysti noin kolmen viikon ajan, jolloin uimahalli on kiinni 9-15. Aamu-uinnille pääsee kyllä ja illalla ihan normaalisti auki. Ei siellä muutenkaan päiväsaikaan paljon porukkaa käy. Mutta pojat ja tytöt menevät kyllä samaan aikaan. 

Vierailija
269/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuu, että lähes kaikki liikunnanopettajat ovat jollain tavoin älyllisesti vajaita tai luonnevikaisia? Onko jollain teistä ollut joskus fiksu liikunnanopettaja, joka olisi oikeasti saanut teidät innostumaan ja harrastamaan vakituisesti liikuntaa?

Meinaan vain, kun itse en ole törmännyt, enkä ole kuullut tuttavienikaan törmänneen sellaiseen jumppamaikkaan, jolla olisi kaikki ruuvit sopivalla kireydellä ja tallessa.

Lukion liikkaope on todella mukava, en ole koskaan ainakaan kuullut että hän olisi jonkun mielestä mielipuoli :D ala-asteen ja yläasteen opet olivat minusta/minulle pääosin mukavia mutta joiltakin olen kuullut aivan muuta...

Vierailija
270/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluihin pitäisi palkata menkkatarkastaja jonka todistus ainoastaan kelpaisi vapautukseen.

Vierailija
271/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti tarvita mitään lääkärintodistusta. Opettaja keksii jotakin muuta niille jotka eivät uimiseen voi ottaa osaa. Uimataitoa on hyvä pitää kunnossa, ei auta jos sen on jotenkuten oppinut ennen kuukautisten alkua. Ilmeisesti samalla tytöllä on aina kuukautiset samaan aikaan kun on uintia niin opettajan pitäisi jutella tytön kanssa kahdestaan silloin ja kysyä että mites ne kuukautiset aina sattuu just uinnin kanssa samaan aikaan. Ilmeisesti ne tytöt siellä sitten uimahallin kanttiinissa istuskelevat pers homeessa ja syuovät karkkia sen aikaa kun muut uivat. Ei sekään nyt ihan normia ole, muistan että omassa teini-iässä oli just ne tietyt tytöt joilla oli aina jos jotakin ongelmaa kun oli uintia tai luistelua tms. mukavuusalueen ulkopuolelle menevää liikuntaa. Ja omilta lapsilta olen kuullut samaa. Aina on tietyt tyypit, ja se on sellainen yleisetsi tiedetty asia nuorten keskuudessa, tuskinpa jää opettajalta huomaamatta.

Vierailija
272/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hullu? Olen 36 v. enkä ole koskaan saanut tamponia sisään, saati että lapsi siihen pakotettaisiin.

Vierailija
273/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinhän sitä töissäkin vaaditaan sairaspoissaolosta lääkärin todistus. Täysin sama asia. Pirkko-Jessicasi voisi siis opetella yhteiskunnan tavoille ja mennä kiltisti sinne lääkäriin avaamaan haaransa. Mutta ainiin, eihän sitä voi mennä, kun ei niitä kuukautisia edes ole, Pirkko-Jessica on vaan laiska l*ski.

Vierailija
274/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kuukautisethan eivät tosiaan estä uimista. Tamponit ja kuukupit on keksitty.

No ei niitä käytä ihan nuoret tytöt joilla menkat ovat juuri alkaneet.

Vierailija
275/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hullu? Olen 36 v. enkä ole koskaan saanut tamponia sisään, saati että lapsi siihen pakotettaisiin.

Sinä tässä hullu olet. Et ole koskaan siis pannut tuohon ikään mennessä, kun et saa edes tamponia sisääsi!

Olet kusipää, minä olen 40 vuotias, synnyttänyt enkä pysty laittaa tamppoonia sisään. Jos joku opettajan mulkero vaatisi tuota omalta tytöltäni, repisin siltä varmaan pään irti. Alkuperäiselle, valitus vaan opettajasta.

Vierailija
276/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinne uimaan ei vain voi mennä?

En ikinä itse ollut menkkojen ti minkään munkaan syyn vuoksi pois uintikerroilta tai muiltakaan liikuntatunneilta.

Ja minä kuitenkin olin se, jolla ei ollut ainuttakaan kaveria ja jota kaikki kiusasivat ja hylkivät.

Miksi ne herccäpimppinne eivät voi mennä koulun liikuntatunneille?

Miksi itse ette menneet?

Vierailija
277/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty käyttää tamppoonia vaikka olen 35 vuotias ja äiti. Sattuu ja on epämukavaa. Lisäksi menkkani on ollut aina todella runsaat ja niin kivuliaat, että olen pyörtynyt useastikkin siitä syystä, näin siis jo 12 vuotiaana, kun alkoivat. Näin se ihmiskroppa on vain erillainen. Tuommoiset opettajat tulisi lailla kieltää. En pystynyt uimaan menkkojen aikaan koulussa, mutta korvasin ne kerrat toisella kertaa.

Vierailija
278/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne uimaan ei vain voi mennä?

En ikinä itse ollut menkkojen ti minkään munkaan syyn vuoksi pois uintikerroilta tai muiltakaan liikuntatunneilta.

Ja minä kuitenkin olin se, jolla ei ollut ainuttakaan kaveria ja jota kaikki kiusasivat ja hylkivät.

Miksi ne herccäpimppinne eivät voi mennä koulun liikuntatunneille?

Miksi itse ette menneet?

Sä oot vissiin uus täällä?

Vinkkinä voin kertoa, että kannattaa aloittaa ketjun lukeminen alusta eli sivulta yksi ja siitä sitten edetä numerojärjestyksessä. Noihin sun kysymyksiin löytyy varmasti vastaus tästä ketjusta jos yhtään ymmärtää lukemaansa.

Vierailija
279/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisten aikana voi uida, ei se ole mikään ongelma, ei varsinkaan lääketieteellinen sellainen. terv. lääkäri.

Isäs oli ”lääkäri” kun sua teki.

Vierailija
280/284 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen numero liikunnasta tulisi mielestänne antaa oppilaalle, jolla on aina kuukautiset kun on uintia, jolla on aina käsi/jalka/maha/pää kipeä kun on lentopalloa, pesäpalloa, suunnistusta, hiihtoa tai yleensäkään mitään fyysistä? Ihmeparantuminen tapahtuu korkeintaan kun on joogaa tai rentoutumisharjoituksia.

Voi kun ei olisi ollut koko liikuntatunteja. Mikä ainainen ahdistus. Olen 49 ja ajatuskin ahdistaa vielä. Enkä edes ollut pullea tai kömpelö.