Uusioperheen jouluaatto reissu. Pukki tulee klo 21.00
Ensin aamusta haen omat pojat ja sitten käydåän kaupassa. Mies käy vanhempiensa kanssa päivällä haudalla ja sitten isoäitinsä luona hoitokodilla. Sillävälin teen ruokaa ja haen sitten miehen lapsen meille syömään ja leikkimään, vien pois ja käyn omaiseni haudoilla.Sitten menemme sisarelleni jouluaaton vastaanottoon siis minä, mieheni ja mieheni pojat. Sieltä tullessa käymme vanhempieni luona toivottamassa joulut. Kun pääsemme kotiin on kello jo 18-19 ja lämmitämme joulusaunan. Saunan jälkeen iltapala ja sitten tulee pukki. Tänä jouluna emme vie miehen poikia aattona kotiin ja ensijouluna meillä on yhteinen lapsi.
Kommentit (32)
...haen sitten miehen lapsen meille syömään ja leikkimään, vien pois ja käyn...
...menemme sisarelleni jouluaaton vastaanottoon siis minä, mieheni ja mieheni pojat..
Nyt on hieman epäloogisuutta näiden miehen lasten kanssa. Ei kyllä ihmekään, kun on tällainen show pystyssä.
Missä miehen pojat on kun miehen lapsi käy syömässä ja viet pois.....
Ja ensi vuonna yhteinen lapsi? Jostain postimyyntikuvastostako sen ostat kun noin varma olet :D
Minne ne sun pojat menee kun menette sisarellesi miehen poikien kanssa. Ja miksi miehellä on miehen pojat ja miehen lapsi?
Taitaa kyllä olla aika säätäminen tuossa. Onko tilanne siis huono ja miten haluaisit sitä muuttaa?
Tosiaan sekopäistä säntäilyä. Voisko jotain tuosta jättää pois tai miettiä fiksumpaa ratkaisua. Kauppaan ei pääse muina päivinä? Vanhempasi ei voi tulla sisaresi luokse? Joulusaunassa ei voi käydä illalla aikuisten kesken kun lapset nukkuu ja pukki on käynyt?
Lapsia tulee ja menee ja sukulaisia vilisee kuin parhaassa saippuasarjassa.
Miksi ihmeessä kaikki pitää tehdä yhtenä päivänä? Ei asuta synnyinkaupungissa. Tullaan sinne 2 päivää ennen jouluaattoa. Autetaan Anoppia tekemään jouluvalmistelut, ja kaikki kauppa-asiat hoidetaan viimeistään aaton aattona. Osa sukulaisista käydään moikkaamassa vasta joulupäivänä. Haudoilla käydään vasta tapanina. Suurin osa ruoista voidaan paljolti valmistella jo edellisenä päivänä. Ja ruokalista kannattaa suunnitella siten, ettei se rasita ketään kohtuuttomasti
Jäätävä ahdistus tuli jo tuota tekstiä lukiessa. Apua!
Me olemme ratkaisseet asian niin, että yhtenä päivänä käymme yhdessä paikassa. Piste. Muuten joulumme ei olisi joulu, se olisi pelkkää suorittamista. Ja sellaista en halua lapsilleni enkä tietenkään myös meille aikuisille. Tänä vuonna aaton olemme miehen vanhempien luona (johon joulupukki tulee) ja joulupäivän olemme minun vanhempieni luona. Tapaninpäivän olemme kotona. Ihanaa! <3
Suosittelen ihan aidosti ja oikeasti miettimään joulun tarkoitusta ja sitä, millaisen joulun haluaa omille lapsilleen tarjota. Ymmärrän, että haluaa käydä esim. vanhainkodilla, mutta siellä voi käydä muulloinkin, kun juuri aattona. Esimerkiksi tänä vuonna sunnuntaina!
Haluan olla myös jouluna rauhallinen, seesteinen äiti, joka myös itse nauttii joulusta. Silloin myös lapsilla on hyvä olla. Jos aikuiset ihmiset eivät tätä ymmärrä (tai sitä, että miksei heidän luonaan vierailla juuri silloin ja silloin ja voi kauheaa kun nyt menee ruokaakin hukkaan ja paha mieli tulee ja plääl plääp, niin heille pyrkisin rauhallisesti tilanteesta kertomaan ja perustelemaan).
Oikeesti. Huh. Vieläkin ahdistaa tuo ap:n aloitus.
"joulu on rauhoittumisen aikaa"
"jouluna voidaan olla rauhassa perheen kesken"
- ja sit on tää perhe. :D
Tällainen sekoilu on 2010-luvulla sairasta ja idioottimaista. Pari vapaapäivää ja ihmiset tulevat hulluiksi.
Saahan sitä säntäillä miten huvittaa. Jos olisin sinä, lahjat jaettaisiin jo ennen joulusaunaa. Sitä ei olisi itseasiassa pakko lämmittää kaikille kuitenkaan, lapset nauttisivat enemmän niistä lahjoistaan.
Mä olen nin outo että lahjat on jaettu iltapäivällä jo klo 14-15 aikaan, koska kivointa mitä on, on lapsistani leikkiä niillä uusilla leluilla jouluaattoiltana.
Voi myös miettiä tarviiko haudoilla ja sukulaisissa käydä välttämättä kaikkien samana päivänä.
Mutta tosiaan jos haluaa noin tehdä, kukan ei estä. Älytöntä se silti on, ja pelkästään suorittamista.
Huh, ei käy kateeksi.
Meidän lapsettomien joulu:
Aatto: mennään mun äidin luo poikaystävän ja koiran kanssa jo iltapäivästä. Eka joulupuuro, sitten glögiä ja pipareita, sitten perinteiset suomalaiset jouluruuat ja lahjat kuusen alta ruokailun jälkeen.
1. Joulupäivä: Äiti tulee miesystävänsä kanssa meille, raglettegrillataan yhdessä ja saunotaan (erikseen :D)
2. Joulupäivä: ollaan kaksin mun luona ja varmaan tilataan pizzat tai raglettegrillataan uudestaan, jos edellisestä päivästä on jäänyt yli. Jos on hyvä ilma niin käydään valoisan aikaan pitkä lenkki koiran kanssa lähimetsässä että saadaan vähän jouluruokia sulateltua.
Stressitöntä joulua <3
Meillä on kans pukki käynyt jo iltapäivällä 15 - 16 aikoihin kun lapset olivat pieniä. Sillä tavalla heillä oli aikaa myös leikkiä lahjoillaan eikä jännitys mennyt kiukutteluksi.
Haudoilla käydään joskus aaton aattona, joskus aattona, joskus vasta joulupäivänä. Ihan riippuen siitä millaiset ilmat on (sateisena ja jäisenä jouluna ei ole mitään järkeä lähteä viemään kynttilää sammumaan ja liukastelemaan hiekoittamattomille poluille) ja millainen joulu muutenkin on. Asuessani muualla kävin yleensä aattoaamuna laittamassa kynttilän muualle haudattujen muistomerkille, nykyään asuessani läheisteni hautoja lähempänä hautoja kiertäessä menisi helposti pari tuntia kun on haudattu eri hautausmaille.
Jokainen toki tekee joulunsa sen näköiseksi kuin haluaa, mutta tuollaisen ajorumban jälkeen kun sen on itse vielä valinnut, ei oikein ole varaa valittaa että joulu stressaa.
Siis miksi kaikki pitää tehdä just aattona?
Haudoilla voi käydä joulupäivänä tai tapanina tai ei ollenkaan...muistokynttilän voi sytyttää myös kotiin.
Viimeiset ostokset tehdään 23.12, kinkku laitetaan uuniin ja illalla mennään kaikessa rauhassa joulusaunaan ja rauhoitutaan joulunviettoon. Osan ruuista voi tehdä jo ennen joulua muutenkin.
Aattona tehdään yhdessä ruokaa ja syödään monta tuntia ja nautitaan elämästä.
Lahjat jaetaan kun siltä tuntuu eli n. 18-19 kun lapset ei jaksa enää odottaa ja lapset eivät todellakaan ole enää pieniä ;) no jouluna saa toki olla lapsellinen.
Sukulaisia voi treffata joulupäivänä tai tapanina tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on 2 poikaa aiemmasta liitosta, heidär haen aamusta. Ja sitten tämän miehen vahinkolapsen vaan haen hetkeksi. Omat lapseni ovat tietenkin mukana siellä siskollani kuten miehen pojatkin. Ensijouluna on vauva, olen raskaana. Vai ekö reilu puolivuotias ole vauva?
Tuli vaan mieleen. Ehkä ensi joulu on helpompi jo... mies tuskin enää mukana kuvioissa. Kenen antama nimitys on tuo vahinkolapsi? Miltä tuntuisi, jos sinun tulevaa lastasi kutsuttaisiin noin?
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on 2 poikaa aiemmasta liitosta, heidär haen aamusta. Ja sitten tämän miehen
Ja sit parin joulun päästä miehen seuraava nainen kertoo miten hakee miehen kolme lasta ja sit sen yhden vahinkolapsen heille leikkimään.
Ne kaikki kolme ovat miehesi lapsia, vahinkoja tai ei. Tuon jaottelun voisi aikuinen ihminen lopettaa.
No ensi jouluna ap:n mies sanoo ap:n lasta vahinkolapseksi uuden naisen rauhallisessa joulun vietossa.
Karma.
Sekopäistä säntäilyä minun mielestäni, mutta lienee ihan oma valintanne.