Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko elinluovutuskielto itsekästä?

Vierailija
26.11.2018 |

Olisiko julmaa/väärin kieltää luovuttamasta omia elimiään kuoleman jälkeen niitä tarvitseville? Ymmärrätkö jos jonkun toive on ettei elimiä luovuteta

Kommentit (171)

Vierailija
141/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko julmaa/väärin kieltää luovuttamasta omia elimiään kuoleman jälkeen niitä tarvitseville? Ymmärrätkö jos jonkun toive on ettei elimiä luovuteta

On. En ymmärrä. 

Haluatko avata, miksi joku haluaisi kieltää?

Vierailija
142/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan olla tuonpuoleisessa kokonaisena ja Pietari saattaa jopa estää pääsyn paratiisiin jos sisälmykset on revitty ulos ja jatkavat elämäänsä toisaalla.

Samaa pelkään. Jumala kun ei ole kaikkivaltias eikä korjata minua enää ehjäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovuttamalla voi lapsetonkin tavallansa vaikuttaa Suomen väkimäärään, sillä yksi luovuttaja voi auttaa monia jatkamaan elämäänsä. 

Jännä, että alapeukutellaan, vaikka tämä on fakta, joka toteutuu aina, kun luovutusta ei ole kielletty.

Ne varmaankin alapeukuttaa, jotka vihaa lapsia tai ovat jostain muusta syystä sitä mieltä, että maailmaan ei pidä tehdä enää uusia ihmisiä. 

Jos tarkkoja ollaan, niin eihän se ole uusien ihmisten maailmaan tekemistä, jos pidennetään jo olemassa olevien ihmisten elämää elinsiirtojen avulla. Näkisin hyvinkin eettisenä ratkaisuna.

Ei vaan kun olisi vihdoin yksi kuormittaja vähemmän niin annetaan sille erityislupa jatkosaastutukseen. Ei ole hyvä systeemi.

No, lähinnä tarkoitan sitä, että ei ole hyvä systeemi, että automaattisesti oletetaan kaikkien haluavan luovuttajiksi. Se mitä jotkut erikseen ilmoittavat, että haluavat luovuttaa on sitten eri juttu. Jos joku ilmaisee tahtonsa luovutukseen niin ok, mutta ei pitäisi automatisoida elintenottamista, koska monikaan ei halua elintensä jatkavan elämää jonkun toisen ruumiissa (tai useiden). Jossain oli muuten juuri juttua siitä, että syöpä oli levinnyt useampaan henkilöön samalta elinluovuttajalta. Elimet oli toki tarkastettu, mutta mönkään meni. Kaikki saajat kupsahtivat, hupsis!

Missä on tällainen väite? 

Vierailija
144/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat elimet, itse päätän meneekö ne muille vai haluanko että minut haudataan kokonaisena.

Ihan mielenkiinnosta. Mitä väliä sinulle on sillä, haudataanko sinut kokonaisena? 

Vierailija
145/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä elinten vastaanottajissa saattaa olla myös niitä jotka ovat omasta syystään tuhonneet elimensä kuten päihteiden/huumeiden käyttö ja tupakointi. En nyt sano että pitäisi arvottaa syyn perusteella, mutta ei ne vastaanottajat aina ole itsekään mitään puhtoisia ja viattomia ihmisiä ja elinluovutuskiellossa olevat huonoja ihmisiä.

Niinpä. Tuttavani kertoi olleensa viereisessä sairaalasängyssä tällaisen hullun narkkitapauksen kanssa, joka huusi ja melttosi, että tarvitsee hylkimisen estolääkkeensä ettei tule hylkimisreaktiota. Paljon maksavat yhteiskunnalle tuollaiset elinsiirtopotilaat, jotka todennäköisesti päihteillä pilaavat sen luovutetunkin elimen.

Ei pidä paikkaansa. Elimiä ei anneta huumeiden käyttäjille vaan sellaisille ihmisille, joilla on toivoa elää tervettä elämää uuden elimen kanssa. Jonossa on ihmisiä sen verran, ettei tarvitse "tyytyä" narkkariin vastaanottajana.

Vierailija
146/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on uskomus että ihmisen elimissä on osa ihmistä itseään. Kehomuisti. Olen lukenut tapauksista missä itsemurhan tehneen sydän on siirretty toiselle ja tämä on tehnyt myös itsemurhan jne. En siis tämän uskomuksen vuoksi halua elimiäni luovutettavan sillä olen krooninen mt-tapaus, jolta löytyy mm. masennusta, ahdistusta ja kirsikkana kakun päällä kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Uskomus niin. Ei se ole totta. Minä olen lukenut tapauksista, kolarissa kuolleen elimiä on siirretty ihmisille, jotka yllättäen eivät itse kuolleetkaan myöhemmin autokolarissa. 

Vierailija
147/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan painajaismainen tilannehan olisi, että tuntisitkin jotain ja elimesi leikettaisiin ja lihasrelaksanttien takia olet toimintakyvytön etkä pysty kommunikoimaan. Myös lääkärit ovat ihmisiä ja voivat tehdä virheen aivokuolleeksi toteamisessa - aivan hirveät tuskat tulla siinä tilanteessa leikellyksi. Kiitos ei - en ota sitä riskiä - ja olen kieltänyt elintenluovutuksen.

En kyllä usko, että ihan vain vasemmalla kädellä käydään toteamassa ihminen kuolleeksi ja leikellään elävä ihminen palasiksi. :-D  Kyllä siinä testataan muutakin kuin lihasten rentous. :-D 

Vierailija
148/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat elimet, itse päätän meneekö ne muille vai haluanko että minut haudataan kokonaisena.

Ihan mielenkiinnosta. Mitä väliä sinulle on sillä, haudataanko sinut kokonaisena? 

Miksi se pitää pilkkoa sinulle osiin, että haluaa hautaan kokonaisena? Onko sinulla ymmärryksessä vikaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Vierailija
149/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet se paha, jolla ei ole empatiaa ikänsä kiusattua kohtaan. Olisihan mahdollista, että hänen elimensä päätyisivät jollekulle hänen kiusaajistaan.

-eri

Mikä mahtaa olla todennäköisyys tälle? Kiusaajalla sattuu olemaan tarve sydämelle ja kiusattu kuolee ja vielä kaikki veriryhmät ja muut sopivat yhteen? Lottovoittokin on todennäköisempää. En väheksy kenenkään rankkaa elämää ja ymmärrän kyllä että kiusaamisesta voi seurata vuosien ongelmia, mutta ei silti tarvitse pelätä, että kiusaaja saa kiusatun elimen. 

Vierailija
150/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovuttamalla voi lapsetonkin tavallansa vaikuttaa Suomen väkimäärään, sillä yksi luovuttaja voi auttaa monia jatkamaan elämäänsä. 

Jännä, että alapeukutellaan, vaikka tämä on fakta, joka toteutuu aina, kun luovutusta ei ole kielletty.

Ne varmaankin alapeukuttaa, jotka vihaa lapsia tai ovat jostain muusta syystä sitä mieltä, että maailmaan ei pidä tehdä enää uusia ihmisiä. 

Jos tarkkoja ollaan, niin eihän se ole uusien ihmisten maailmaan tekemistä, jos pidennetään jo olemassa olevien ihmisten elämää elinsiirtojen avulla. Näkisin hyvinkin eettisenä ratkaisuna.

Ei vaan kun olisi vihdoin yksi kuormittaja vähemmän niin annetaan sille erityislupa jatkosaastutukseen. Ei ole hyvä systeemi.

No, lähinnä tarkoitan sitä, että ei ole hyvä systeemi, että automaattisesti oletetaan kaikkien haluavan luovuttajiksi. Se mitä jotkut erikseen ilmoittavat, että haluavat luovuttaa on sitten eri juttu. Jos joku ilmaisee tahtonsa luovutukseen niin ok, mutta ei pitäisi automatisoida elintenottamista, koska monikaan ei halua elintensä jatkavan elämää jonkun toisen ruumiissa (tai useiden). Jossain oli muuten juuri juttua siitä, että syöpä oli levinnyt useampaan henkilöön samalta elinluovuttajalta. Elimet oli toki tarkastettu, mutta mönkään meni. Kaikki saajat kupsahtivat, hupsis!

Missä on tällainen väite? 

Ai tuo syöpäjuttu?

En tiedä onko tämä, mutta tässä yksi.

Amsterdamin yliopistossa tehdyn tutkimusraportin mukaan neljä potilasta sai rintasyövän vuosia elinsiirron sen jälkeen. Heistä kolme menehtyi taudin seurauksena.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/elintenluovuttaja-tartutti-rintasyo…

Vierailija
151/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itsekästä, mitä muutakaan?

Totta kai se vähän kirpaisee, kun ajattelee, että kuoltuani mut avataan ja otetaan elimet, mutta hei oikeesti, mitä sitten. Ruumiinavaus tehdään mahdollisesti joka tapauksessa.

Vierailija
152/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet se paha, jolla ei ole empatiaa ikänsä kiusattua kohtaan. Olisihan mahdollista, että hänen elimensä päätyisivät jollekulle hänen kiusaajistaan.

-eri

Mikä mahtaa olla todennäköisyys tälle? Kiusaajalla sattuu olemaan tarve sydämelle ja kiusattu kuolee ja vielä kaikki veriryhmät ja muut sopivat yhteen? Lottovoittokin on todennäköisempää. En väheksy kenenkään rankkaa elämää ja ymmärrän kyllä että kiusaamisesta voi seurata vuosien ongelmia, mutta ei silti tarvitse pelätä, että kiusaaja saa kiusatun elimen. 

Se voi yhtälailla olla jonkun toisen kiusaaja.

Vierailija
153/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai se vähän kirpaisee, kun ajattelee, että kuoltuani mut avataan ja otetaan elimet, mutta hei oikeesti, mitä sitten. Ruumiinavaus tehdään mahdollisesti joka tapauksessa.

Ruumiinavauksiakin tehdään täysin turhaan. On tekopyhää, että randomin tekemä ruumiinhäpäisy on ruumiinhäpäisyä, mutta ruumiinavaus ei sitä olisi. Ruumiinavaus on täysin sairas tapa, jossa ruumis häpäistään.

Vierailija
154/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Jos kärsit niin ota tatuointi etupuolelle, jossa kiellät elinluovutuksen, kirjoita se myös kantaan jne. Tosin saat sitten huonompaa hoitoa tk:sta, koska et ole edes varaosa rikkaalle.

Vastaanottajissa on ihan tavallisia ihmisiä, eihän Suomessa valita elimen vastaanottajaksi pankkitilin vaan tarpeen ja elinten saatavuuden mukaan. 

Vierailija
155/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruumiinavauksiakin tehdään täysin turhaan. On tekopyhää, että randomin tekemä ruumiinhäpäisy on ruumiinhäpäisyä, mutta ruumiinavaus ei sitä olisi. Ruumiinavaus on täysin sairas tapa, jossa ruumis häpäistään.

Olen eri mieltä häpäisystä. Näitä tehdään sen vuoksi, että saadaan selvitettyä esim. kuolinsyy. Näin halutaan mm. varmistaa, ettei kukaan ole sattunut edesauttamaan toisen kuolemaa. Varmaan itsekin haluaisit, että syyllinen jää kiinni, jos sinun ruokaasi tuupattaisiin tappava annos myrkkyä. 

Vierailija
156/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Se voi yhtälailla olla jonkun toisen kiusaaja.

Se voi olla kiusattu. Se voi olla joku, joka ei ole kiusannut tai jota ei ole kiusattu. Se voi olla jonkun lapsen äiti tai isä. 

Vierailija
157/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan nähdä, kun tämä suuri enemmistä, joka täällä suureen ääneen vaatii elinluovutuksia, jotta he itse tai heidän omaisensa saisivat elää, menisivät vaatimaan samaa omalla naamallaan ja nimellään kuolevien ääreen. 

Tehdään treffit siihen sairaalaan, jossa juuri auto-onnettomuudessa kuolleen tai kuolevan lapsen äiti on. Kertokaa sille äidille näillä samoilla sanoilla, mitä täällä käytätte eli että hän on p**ka ihminen, itsekäs ja huono, jos hän ei ihan juuri sillä hetkellä halua ajatella teitä. 

Helppohan se on täällä huudella nimettömänä, mutta jos ette uskalla puhua samoin surevalle ihmiselle, niin tekopyhyytenne loistaa kauas. 

Mun lapseni on kyllä niin empaattinen ja ihana, että haluaisi auttaa muita vielä kuolemansakin jälkeen. Kyllä mä tekisin sen kipeän päätöksen, että lapseni auttaisi jonkun toisen pysymään elossa. Eli lapseni elimet voisi luovuttaa, jos niim kauhea tilanne tulisi.

Vierailija
158/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on inhottavaa edes ajatella sitä. 

Vierailija
159/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni on kyllä niin empaattinen ja ihana, että haluaisi auttaa muita vielä kuolemansakin jälkeen. Kyllä mä tekisin sen kipeän päätöksen, että lapseni auttaisi jonkun toisen pysymään elossa. Eli lapseni elimet voisi luovuttaa, jos niim kauhea tilanne tulisi.

Olet hieno ihminen. <3 

Vierailija
160/171 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehdään treffit siihen sairaalaan, jossa juuri auto-onnettomuudessa kuolleen tai kuolevan lapsen äiti on. Kertokaa sille äidille näillä samoilla sanoilla, mitä täällä käytätte eli että hän on p**ka ihminen, itsekäs ja huono, jos hän ei ihan juuri sillä hetkellä halua ajatella teitä. 

Kukaan ei ole väittänyt, että lapsensa kuolemaa sureva äiti olisi itsekäs paska. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän