Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan "käsittelyajat" ovat pelkästään vitkasteluaikoja, ei muuta.

Vierailija
26.11.2018 |

Ei taida Kelan työntekijöillä olla työmotivaatiota tehdä niitä päätöksiä reippaammin. Vitkastellaan vähintään kolme viikkoa.
Mikä siinä on niin vaikeaa antaa joko myönteinen tai kieltävä päätös nopeammin, kun odotuttaa tarpeettomasti pitkiä aikoja päätöksiä mahdollisista tuista?

Aivan turhaa on maksaa moisille työntekijöille mitään palkkaa, kun eivät työtään hoida kunnolla.

Käsittelyajat, pelkkä vitsi.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitti Kelan käsittelijä sunnuntai-iltapäivänä. En ensin vastannut, niin hän lähetti tekstiviestin, että soittaa vielä vartin päästä. Asia oli, että tarvitsi vielä täyttää yksi tieto, että hän voi laittaa rahan maksuun, ettei maksu veny muutamaa lisäpäivää. Itse olin tyytyväinen palveluun, vaikka käsittelyajat ovatkin pitkät.

Vierailija
22/64 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva tuntuu tajuavan mitä paskaa näitten tukien vääntämisen kanssa on, mesoovat vaan foorumeilla kuinka heidän rahoillaan ihmiset makaavat kotona. Tukien varassa oleva voi olla aivan kusessa kun käsittelyajat on ihan mitä sattuu ja syödäkin tarvis.

Tämä. Olisi pitänyt lähteä seuraavana aamuna synnäriltä töihin vaan, kyllä joku olisi vauvan hoitanut. Ja tehdä töitä synnytykseen asti jäämättä äitiyslomalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle soitti Kelan käsittelijä sunnuntai-iltapäivänä. En ensin vastannut, niin hän lähetti tekstiviestin, että soittaa vielä vartin päästä. Asia oli, että tarvitsi vielä täyttää yksi tieto, että hän voi laittaa rahan maksuun, ettei maksu veny muutamaa lisäpäivää. Itse olin tyytyväinen palveluun, vaikka käsittelyajat ovatkin pitkät.

Ei siellä ole ketään sunnuntaisin töissä :D

Vierailija
24/64 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liika" maksuista kyllä jaksavat itkeä ja muistuttaa jatkuvasti, mutta ei päätöksien kanssa kiirettä pidetä.

Vierailija
25/64 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mäkin ihmettelin hänelle, mutta oli kuulemma ylitöitä ja homma hoitui.

Vierailija
26/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja he kun laskevat jonkin tuen itse väärin, joutuu tuen saaja MAKSAMAAN HEIDÄN OMISTA MOKISTAAN.

Vierailija
27/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ajassa sairauspäivärahat pitäisi käsitellä? Sain n 2.5 kk saikkua ja saikku oli jo loppunut, kun tuli päätös: hylätty. 

Johtuiko hylkäys diagnoosista?

Vierailija
28/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Kelassa on viime viikoinna oltu viikonloppuisinkin töissä.

Ja käsittelyajat ovat sen takia, että Kelassa on rajallinen määrä työntekijöitä. Jos maanantaina tulee hakemuksia vaikkapa 1000 ja tiistaina 5000 niin eihän millään voida luvata että samana päivänä voidaan käsitellä.

Kelassa kestää ihan sen takia, että jonossa on muidenkin hakemuksia, kuin se sinun hakemuksesi!

Vierailija
29/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Kelassa on viime viikoinna oltu viikonloppuisinkin töissä.

Ja käsittelyajat ovat sen takia, että Kelassa on rajallinen määrä työntekijöitä. Jos maanantaina tulee hakemuksia vaikkapa 1000 ja tiistaina 5000 niin eihän millään voida luvata että samana päivänä voidaan käsitellä.

Kelassa kestää ihan sen takia, että jonossa on muidenkin hakemuksia, kuin se sinun hakemuksesi!

Juu. Kun laittaisi ne p a p e r i t t o m i e n hakemukset sinne jonon häntäpäähän odottamaan pidemmäksi aikaa. Oma kansa ensin, sitten vasta nämä h u i j a r i t.

Vierailija
30/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tukeni vasta ensi kuun viimeinen päivä. Pitkä kuukausi edessä, lapsen synttärit ja Joulu. Ei kai siinä. Meillä ei vietetä kumpaakaan, kun ei ole varoja. Hienoa olla aivan toisarvoinen kuin nämä lemmikit.

Vierailija
31/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti laittaa tt-tukihakemukseen, että olen ostanut kaksi puhelinta osamaksulla.

Vierailija
32/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan sulkea etutilin , kun on vaan muutaman kymppi tilillä, niin ei tarvitse tulostaa vain käyttötilin tiliote.

Vierailija
33/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Kelassa on olleet pasmat sekaisin siitä saakka, kun toimeentulotuki sinne ängettiin!!!

En itse saa Kelasta muuta kuin lapsilisän, mutta ympärilläni on ihmisiä, jotka saavat asumis- ja toimeentulotukea; autan ja lainaan rahaa sen, minkä pystyn, kun hakemuksensa todellakin MAKAAVAT ilmeisesti pitkin pasianssia pelaavien käsittelijöiden pöytiä!!!

Vierailija
34/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ulkomaalaiset kolmen kuukauden tt-tukipäätöksiä?

Vierailija
35/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ulkomaalaiset kolmen kuukauden tt-tukipäätöksiä?

Eikö Lieksassa saaneet jopa kolmen vuoden tt-tukipäätöksiä?

Vierailija
36/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kenties itse ollut Kelassa etuuksien käsittelijänä? Minä olen, kesätöissä 4kk pari vuotta takaperin. Yhtään tylsää päivää töissä ei ollut, aika monesti joutui jättämään taukoja välistä tai vääntämään ylitöitä, kun asioita piti käsitellä kiirreellisesti. 

Yksi iso aikaa vievä ongelma on tuo koko Kelan organisaatio, joka on hyvin jäykkä ja inhimillinen. Automatisointia on hyvin vähän, jolloin kaikki on ihmisistä kiinni. Esimerkiksi jos minun piti pyytää asiaan hyväksyntä toiselta henkilöltä ja tällä toisella henkilöllä järkyttävä kiire, asia saattoi venyä monta päivää. Toinen ongelma on tukien hakijat. Monesti sellaisten tukien, jotka voitaisiin hakea aiemmin, hakeminen jätetään aivan viime tinkaan ja sitten pyydetään kiirehtimistä. Ette uskokaan kuinka paljon aikaa menee vaikka siihen, kun joku aloittaa opinnot ensi viikolla ja tajusi vasta sitten hakea opintotukea, vaikka opiskelupaikan vastaanotti 3kk sitten.

Ihanteellisin tilanne ois se, että hakemusten käsittelijät saisivat pelkästään niitä hakemuksia siellä netissä, liitteet olisi heti alusta asti siellä ja tiedot oikein. Aika paljon menee aikaa myös siihen, että joku tulee hakemaan maksusitoomuksia tiskiltä ruokaan tai lääkkeisiin, joka on tietysti sitten pois muiden hakemusten käsittelyajoista. Ja kaikki nämä "kelan virkailijan mielestä" -jutut. Siellä Kelassa on aika tiukat säännöt, minkä mukaan ne hakemukset hyväksytään. Ei siellä ole juuri varaa tulkinnanvaraisuudelle tai itsenäiselle päätöksenteolle ja harkitsemiselle. 

Vierailija
37/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa seurataan koko ajan jokaisen työntekijän tekemiä hakemusmääriä. Jokaiselle päivälle on tavoitteet ja mitään pasianssia ei todellakaan ehdi pelata. Toimeentulotuessa sekin nopeuttaisi käsitellyä, jos asiakas lukisi aina edellisen saamansa päätöksen ja katsoisi, mitä liitteitä on pyydetty. Varsinkin ne, jotka jättävät verkkohakemuksen, eivät usein lue edellistä päätöstä, vaan lähettävä joka ikinen kerta sen vuokrasopimuksen, mitä verkkohakemus pyytää, vaikka siinä lukee, että ei tarvitse uudelleen laittaa. Tiliotteet puuttuu joka toiselta. Sitten soitat asiakkaalle. Ei usein vastaa. Sitten laitat viestin tai kirjeen. Tässä ajassa olisi jo sen hakemuksen ratkaissut, jos liitteet olisi ollut. Sitten he, joilla puuttuu liitteet, alkaa viestin saatuaan lähettelemään viestejä, että missä päätös jne. Näidenkin lukemiseen joku käyttää työaikaa.

Ja ylitöitä tehdään Kelassa joka viikonloppu. Hakemuksia tulee paljon, työntekijöitä on suhteessa liian vähän. Tämä ei ole työntekijöisen vika, jotka kyllä koko ajan paiskii hommia, että asiakkaat saisi rahansa.

Vierailija
38/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko kenties itse ollut Kelassa etuuksien käsittelijänä? Minä olen, kesätöissä 4kk pari vuotta takaperin. Yhtään tylsää päivää töissä ei ollut, aika monesti joutui jättämään taukoja välistä tai vääntämään ylitöitä, kun asioita piti käsitellä kiirreellisesti. 

Yksi iso aikaa vievä ongelma on tuo koko Kelan organisaatio, joka on hyvin jäykkä ja inhimillinen. Automatisointia on hyvin vähän, jolloin kaikki on ihmisistä kiinni. Esimerkiksi jos minun piti pyytää asiaan hyväksyntä toiselta henkilöltä ja tällä toisella henkilöllä järkyttävä kiire, asia saattoi venyä monta päivää. Toinen ongelma on tukien hakijat. Monesti sellaisten tukien, jotka voitaisiin hakea aiemmin, hakeminen jätetään aivan viime tinkaan ja sitten pyydetään kiirehtimistä. Ette uskokaan kuinka paljon aikaa menee vaikka siihen, kun joku aloittaa opinnot ensi viikolla ja tajusi vasta sitten hakea opintotukea, vaikka opiskelupaikan vastaanotti 3kk sitten.

Ihanteellisin tilanne ois se, että hakemusten käsittelijät saisivat pelkästään niitä hakemuksia siellä netissä, liitteet olisi heti alusta asti siellä ja tiedot oikein. Aika paljon menee aikaa myös siihen, että joku tulee hakemaan maksusitoomuksia tiskiltä ruokaan tai lääkkeisiin, joka on tietysti sitten pois muiden hakemusten käsittelyajoista. Ja kaikki nämä "kelan virkailijan mielestä" -jutut. Siellä Kelassa on aika tiukat säännöt, minkä mukaan ne hakemukset hyväksytään. Ei siellä ole juuri varaa tulkinnanvaraisuudelle tai itsenäiselle päätöksenteolle ja harkitsemiselle. 

Tää ei silti selitä sitä, että lähettämällä kelan asiointi palvelussa JO OLEVAN liitteen vuokrasopimuksesta sellaisenaan uudestaan käsittelijälle niin se olikin oikea liite. AINOA muutos oli saatetekstiksi "vuokrasopimuksessa lukee vuokran määrä sekä muut kiinteät asumiskustannukset (vesi + sähkö) sekä niiden määrät"... Nämä siis oli selkeästi eroteltu mutta samassa sarakkeessa vuokrasopimuksessani..

Toinen huikee (ja tuore) esimerkki oli kaverini vaihto-opiskelun yhteydessä jossa Kela ei osannut laskea päiviä oikein ja kun kaveri laittoi muutoksenhaun, niin käsittelyajaksi ilmoitettiin 8kk!! Onneksi tuo käsittelijän heikohko matematiikka (vaiko KELAn sisäiset ohjeistukset?) vaikuttaa vain viimeisen kuukauden opintotukeen.

Vierailija
39/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei ole mitään toivoa saada päätöstä sekuntiakaan ennen kuin ilmoitettu käsittelyaika on kulunut, yleensä menee toki vielä sitäkin pidempään. Ennen eivät ainakaan suoraviivaisten jatkohakemusten kanssa turhia aikailleet, mutta nykyään saa aina odottaa.

Vierailija
40/64 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä liite x.

Lähetän liitteen x.

Päätös kestää ja kestää.

Päätös tulee.

Päätöksessä lukee: Hylätty. Et lähettänyt liitettä x.

Minne helvettiin he sen vaaditun ja lähetetyn liitteen ehtivät hukata verkkoasioinnissa?

Sitten on nämä naurettavat liitteen liitteen liite - vaatimukset.

Vaaditaanko ulkomaalaisilta samaa paperikasaa kuin muiltakin?

Saavatko he samanlaisia hylkäyspäätöksiä samanlaisin tekstein?

Veikkaan näiltä ulkomaalaisilta puuttuvan kaikki liitteet hakemuksistaan, samalla tavalla hukanneet ne kuten passinsa ja muut paperinsa. Ja nämä taitavat eniten Kelaa työllistää, kuin he jotka hakevat myös tt-tukea.