Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka huonoja ovat terveyskeskuslääkärit???

Vierailija
25.11.2018 |

Itselläni (kuten varmaan monilla matalapalkka-alojen työntekijöillä) ei ole työterveyspalveluita (hoitaja/ lääkäri) työnantajan puolelta, vaan sairastumisen sattuessa on ravattava julkisella puolella. Ja nimenomaan ravattava.

Lääkäri 1: Olo alkoi olla flunssainen, vaikkakaan ei muita oireita kuin lievä lämpö ja yleinen huono olo. Sain ajan peräti lääkärille kun oli myös muuta flunssaan kuulumatonta vaivaa. Tuloksena aloittelijan oloiselta lääkäriltä 2 päivää saikkea, "perjantaina voit jo varmaan mennä töihin". Menin, vaikka olo oli edelleen flunssainen. Huomautettakoon, ettei lääkäri katsonut kurkkua, korvia, mitannut kuumetta tms., eli puheideni perusteella tuli saikuri. Mitä sitä tutkimaan.

Lääkäri 2: Seuraavalla viikolla, liian tunnollinen kun olen, menin taas töihin kun ei kerran kuumettakaan ollut. Keskiviikkona soittelin taas ajan kun olo oli edelleen huono. Tämä kyttäili korvat jne. "kun oireet ovat noin lievät, niin varmasti jo perjantaina voit mennä töihin". Minä taas töihin idioottina. Kun ei kerran tämän pahemmat oireet ole, niin täytyyhän sitä töitä tehdä. Ihmettelin kyllä taas, että miksi sitä saikkea ei voi antaa kunnolla, että voisi levätä enemmän kuin ne 2 päivää.

Lääkäri 3: Seuraavalla viikolla sinnittelin taas pari päivää töissä kunnes oireet pahenivat. Työnantaja pyöritteli silmiään kun kerroin olon taas huonontuneen. Onhan se saatanallinen saikuttaja kun koko ajan on poissa, vaikka todellisuudessa uskoin ammattilaisten sanaan ja yritin tunnollisesti käydä töissä. No kolmas lääkäri sönkkäsi heti ensimmäiseksi, että onkohan minulla joku hoitamaton sukupuolitauti kun näin pitkään olen ollut kipeänä! Hämmennyksissäni vakuuttelin, että se tuskin on mahdollista. Hän siinä mittaili poskiontelot jne., mutta ei löytänyt mitään. Loppuviikko saikkea ja määräsi jotain pirun nenäsuihketta, siinä kaikki.

Lääkäri 4: Seuraavan viikon olin kokonaan töissä vaihtelevan olon kanssa. Missään vaiheessa ei kyllä täysin terve olo ollut. Perjantaina sanoin pomolle, että tauti tuntuu jatkuvan edelleen. Hän taas pyöritteli silmiään ja mutisi jotain. Pe-la -yö oli sen verran tukala, että mittani tuli täyteen. Epäilin jo jotain sydänlihastulehdusta tms. Varasin ajan yksityiselle jossa minut otti vastaan erittäin ystävällinen, keski-ikäinen mieslääkäri. Viisi minuuttia, niin hän totesi poskiontelotulehduksen, määräsi antibiootit ja himaan sairastamaan. Nyt olen parantunut. Halleluja!

Kun olisi rahaa, niin menisin tästä eteenpäin aina yksityiselle sen sijaan, että ravaan kaikenmaailman vastavalmistuneilta harjoittelijoilta ja terveyskeskuksiin ajautuneilta puoskareilta hakemassa kahden päivä lomalappuja. Toki terveyskeskuksissa varmaan on hyviäkin lääkäreitä, mutta kyllä tämä hieman luottamusta nakertaa.

Lääkäri 1:ltä sain muuten lähetteen erikoislääkärille siinä mainitsemassani flunssaan kuulumattomassa asiassa, ja erikoislääkäri hoitajineen eivät pystyneet pidättelemään hekotusta kun herran sepustusta lukivat. Ihmekös kun kaveri joutui googlettelemaan asiaa n. 40 minuuttia siinä minun nähteni.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin sitä terveyskeskuksen lääkärin mietteitä lähteä huomenna töihin. 7:30 alkaa työt ja 8:30 ensimmäiset ihmiset sisään. Aikaa se vartti tehdä päätöksiä laitetaanko ihminen eteenpäin, otetaanko perusverenkuva ja virtsanäyte, vai onko "Liisa, Lauri" hakemassa saikkua kun viikonloppu meni pitkäksi. Joo vanha viina haisee mutta puhalluttaa en voi koska silloin alkaa riehuminen ja vartia on vartin päässä. Puhelin soi! Isä on tuomassa 4 vuotiasta tänne korkea kuume kramppailee ja tajuton. OK näillä eväillä mennään. Kiitos on lounastauko  ja voin syödä hieman. Nuori tyttö käsissään mustelmia, viiltelyjä tulee kertomaan pahasta olosta ja siitä miten haluaa kuolla pois, ei koe elämässään mitään mielekkyyttä. Ohjaan sairaanhoitajan luokse ja laitan lähetteen nuorisopsykiatrialle.  Miksi tehdään työtä? Siksi kun halutaan auttaa ihmisiä!

Ite olette ammattinne ahneuksissanne valinneet.

Ja kiristäneet palkat tappiin, eikä lääkäreitä kouluteta tarpeeksi ettei palkat laske.

Älä kitise.

Ja miksei se ensimmäinen potilas tule 8:00 ?!

Vierailija
42/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla 7 väärää diagnoosia ennen kuin löytyi syöpä ja sitten olikin jo kiire leikkaukseen. en luota tk-lääkäreihin pätkääkään ja vielä vähemmän niihin hoitajiin. käyn ainoastaan yksityisellä ja niitäkin on ihan muutama vaan suomessa missä voi käydä.

Tiedoksi vaan että suurimmalla osaa lääkäreistä on virka TK:ssa tai sairaalassa ja sitten tekevät lisäksi yksityisvastaanottoa lääkäriasemilla eli samat lääkärit molemmissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääkäri 1:ltä sain muuten lähetteen erikoislääkärille siinä mainitsemassani flunssaan kuulumattomassa asiassa, ja erikoislääkäri hoitajineen eivät pystyneet pidättelemään hekotusta kun herran sepustusta lukivat. Ihmekös kun kaveri joutui googlettelemaan asiaa n. 40 minuuttia siinä minun nähteni."

Että siis sait lähetteen erikoislääkärille?  Ja nyt ei sitten apu kelvannutkaan? Eikö ole vaan ihan hyvä asia, jos tk-lääkäri etsii lääkäreiden parhaimmasta työkalusta Terveysportista tietoa yhdistelläkseen oireitasi ja löytääkseen ehkä jonkin harvinaisenkin sairauden?  Ja oliko pakko sillä flunssavastaanotolla ruveta kaikkia muita vaivoja esittelemään? Se on sitten lähetteen vastaanottajan ongelma, jos tehty lähete hekotuttaa; hatunnosto tarkalle lääkärille, joka on ehkä epäillyt oireistasi jotain, mitä itse et ole älynnyt. Ja oletkos varma siitä, että se lähetteen lukenut erikoislääkäri oli oikeassa? 

Ei ihme, että kohta eivät mitkään antibiootit tehoa, kun niitä syötetään yksityispuolelta kuin leipää.  Olisivat punktoineet saman tein, niin olisivat saaneet selville, mikä pöpö siellä poskiontelossa kasvoi, nyt jäi mysteeriksi, josko siellä edes mitään antibioottiuuria vaativaa pöpöä edes kasvoi. Tauti parani aikansa kestettyään, kuten flunssat yleensäkin paranevat ilman kuuria tai kuurista huolimatta...

Vierailija
44/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä vain hyviä kokemuksia tk:sta

Vierailija
45/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lässyti. Tuo kehittyi kaiketi kuitenkin siksi, että riittävää lepoa ei määrätty, vaikka huomautin lääkäreille flunssani yleensä kestävän vähintään sen 2 viikkoa.

Ap

Ja olet sitten sitä mieltä, että jos on pikku flunssa, niin kaikille vaan heti 2 viikkoa saikkua, koska " flunssa ennenkin on kestänyt vähintään sen 2 viikkoa" ! 

Vierailija
46/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä juuri ilmestynyt kirjoitus siitä, mitä terveyskeskuslääkärin työ oikeasti on. Lääkärintyöstä vaikeinta. 

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/verkkokommentti/enta-jos-terveyskesk…

.

Vierailija
47/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni (kuten varmaan monilla matalapalkka-alojen työntekijöillä) ei ole työterveyspalveluita (hoitaja/ lääkäri) työnantajan puolelta, vaan sairastumisen sattuessa on ravattava julkisella puolella. Ja nimenomaan ravattava.

Lääkäri 1: Olo alkoi olla flunssainen, vaikkakaan ei muita oireita kuin lievä lämpö ja yleinen huono olo. Sain ajan peräti lääkärille kun oli myös muuta flunssaan kuulumatonta vaivaa. Tuloksena aloittelijan oloiselta lääkäriltä 2 päivää saikkea, "perjantaina voit jo varmaan mennä töihin". Menin, vaikka olo oli edelleen flunssainen. Huomautettakoon, ettei lääkäri katsonut kurkkua, korvia, mitannut kuumetta tms., eli puheideni perusteella tuli saikuri. Mitä sitä tutkimaan.

Lääkäri 2: Seuraavalla viikolla, liian tunnollinen kun olen, menin taas töihin kun ei kerran kuumettakaan ollut. Keskiviikkona soittelin taas ajan kun olo oli edelleen huono. Tämä kyttäili korvat jne. "kun oireet ovat noin lievät, niin varmasti jo perjantaina voit mennä töihin". Minä taas töihin idioottina. Kun ei kerran tämän pahemmat oireet ole, niin täytyyhän sitä töitä tehdä. Ihmettelin kyllä taas, että miksi sitä saikkea ei voi antaa kunnolla, että voisi levätä enemmän kuin ne 2 päivää.

Lääkäri 3: Seuraavalla viikolla sinnittelin taas pari päivää töissä kunnes oireet pahenivat. Työnantaja pyöritteli silmiään kun kerroin olon taas huonontuneen. Onhan se saatanallinen saikuttaja kun koko ajan on poissa, vaikka todellisuudessa uskoin ammattilaisten sanaan ja yritin tunnollisesti käydä töissä. No kolmas lääkäri sönkkäsi heti ensimmäiseksi, että onkohan minulla joku hoitamaton sukupuolitauti kun näin pitkään olen ollut kipeänä! Hämmennyksissäni vakuuttelin, että se tuskin on mahdollista. Hän siinä mittaili poskiontelot jne., mutta ei löytänyt mitään. Loppuviikko saikkea ja määräsi jotain pirun nenäsuihketta, siinä kaikki.

Lääkäri 4: Seuraavan viikon olin kokonaan töissä vaihtelevan olon kanssa. Missään vaiheessa ei kyllä täysin terve olo ollut. Perjantaina sanoin pomolle, että tauti tuntuu jatkuvan edelleen. Hän taas pyöritteli silmiään ja mutisi jotain. Pe-la -yö oli sen verran tukala, että mittani tuli täyteen. Epäilin jo jotain sydänlihastulehdusta tms. Varasin ajan yksityiselle jossa minut otti vastaan erittäin ystävällinen, keski-ikäinen mieslääkäri. Viisi minuuttia, niin hän totesi poskiontelotulehduksen, määräsi antibiootit ja himaan sairastamaan. Nyt olen parantunut. Halleluja!

Kun olisi rahaa, niin menisin tästä eteenpäin aina yksityiselle sen sijaan, että ravaan kaikenmaailman vastavalmistuneilta harjoittelijoilta ja terveyskeskuksiin ajautuneilta puoskareilta hakemassa kahden päivä lomalappuja. Toki terveyskeskuksissa varmaan on hyviäkin lääkäreitä, mutta kyllä tämä hieman luottamusta nakertaa.

Lääkäri 1:ltä sain muuten lähetteen erikoislääkärille siinä mainitsemassani flunssaan kuulumattomassa asiassa, ja erikoislääkäri hoitajineen eivät pystyneet pidättelemään hekotusta kun herran sepustusta lukivat. Ihmekös kun kaveri joutui googlettelemaan asiaa n. 40 minuuttia siinä minun nähteni.

Miten noiden lääkäreiden olisi sinun mielestäsi pitänyt hoitaa flunssaoireitasi noilla 1-3. käynnillä?

Totean myös, että nykytietämyksen mukaan antibioottikuurin syöminen poskiontelotulehdukseen on enemmän vahingollista kuin hyödyllistä...

Vierailija
48/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lässyti. Tuo kehittyi kaiketi kuitenkin siksi, että riittävää lepoa ei määrätty, vaikka huomautin lääkäreille flunssani yleensä kestävän vähintään sen 2 viikkoa.

Ap

Ja olet sitten sitä mieltä, että jos on pikku flunssa, niin kaikille vaan heti 2 viikkoa saikkua, koska " flunssa ennenkin on kestänyt vähintään sen 2 viikkoa" ! 

"mun flunssa kestää 2 viikkoa" tulee varmaan kuultua 5 kertaa päivässä... :)

Lääkärinhän täytyy olla selvännäkijä ja ajatustenlukija?!?

Vierailija
49/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahden viikon flunssa ole mikään syy olla kahta viikkoa sairauslomalla. Päivä tai pari pahinta oloa voi myöntää lääkäri sairauslomaa, ei sen enempää tarvitse. 

50/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu terveyskeskuslääkäristä. Jotkut ovat nihkeitä auttamaan ja selvittämään oireiden syytä, monet ovat vähätteleviä. Toisaalta olen tavannut sellaisiakin tk-lääkäreitä, jotka tekevät enemmän kuin pyydän, esim. laittavat labralähetteeseen muitakin verikokeita, että saavat kartoitettua paremmin kokonaistilanteen.

Vierailija
51/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja? Suomalainen terveyskeskus on MAAILMAN PARAS! Ei tarvita mitään porvarin tyrkyttämiä valinnanvapauksia yksityiselle menoon, eikö se ole sotekeskustelussa tullut jo kyllin selväksi?

Vierailija
52/55 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuiitin kehittyminen vie aikaa. Limakalvot turpoavat ensin, jolloin jo tuntuu painetta, tukkoisuutta ja ehkä pientä kipua, mutta kuume ei nouse eikä turvotusta voi todeta verikokeella, optisesti eikä röntgenillä. Vai sinä itse tunnet sen. Virustulehduksiin ei ole hoitoa, paitsi oireenmukainen tulehduskipulääkitys ja nenää avaavat ja kostuttavat suihkeet.

Jatkossa aloitat oireenmukaisen hoidon itse ensimmäisten oireiden alkaessa. Se pitää röörit auki eikä märkäistä tulehdusta pääse kehittymään. Myös voit huuhdella nokkaasi sarvikuonokannulla ja suolaliuoksella. Tulehduksesi on kehittynyt niin hitaasti, että viruksen lisäksi tai sijasta sen aiheuttaja voi olla sään kylmenemisen kuivattama sisäilma. Ilmankostutin tekisi terää työpaikalla.

Mikään lääkäri, oli sitten vaikka yliopistosairaalan korva-, nenä- ja kurkkutautien ylilääkäri tai Mehiläisen kallein yksityispuoskari, ei pysty toteamaan poskiontelon märkäistä tulehdusta ennenkuin se on kehittynyt.

Ap

Tämä vastauksesi riittää minulle, ei kiinnosta juttusi.

Vierailija
53/55 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin sitä terveyskeskuksen lääkärin mietteitä lähteä huomenna töihin. 7:30 alkaa työt ja 8:30 ensimmäiset ihmiset sisään. Aikaa se vartti tehdä päätöksiä laitetaanko ihminen eteenpäin, otetaanko perusverenkuva ja virtsanäyte, vai onko "Liisa, Lauri" hakemassa saikkua kun viikonloppu meni pitkäksi. Joo vanha viina haisee mutta puhalluttaa en voi koska silloin alkaa riehuminen ja vartia on vartin päässä. Puhelin soi! Isä on tuomassa 4 vuotiasta tänne korkea kuume kramppailee ja tajuton. OK näillä eväillä mennään. Kiitos on lounastauko  ja voin syödä hieman. Nuori tyttö käsissään mustelmia, viiltelyjä tulee kertomaan pahasta olosta ja siitä miten haluaa kuolla pois, ei koe elämässään mitään mielekkyyttä. Ohjaan sairaanhoitajan luokse ja laitan lähetteen nuorisopsykiatrialle.  Miksi tehdään työtä? Siksi kun halutaan auttaa ihmisiä!

Ite olette ammattinne ahneuksissanne valinneet.

Ja kiristäneet palkat tappiin, eikä lääkäreitä kouluteta tarpeeksi ettei palkat laske.

Älä kitise.

Ja miksei se ensimmäinen potilas tule 8:00 ?!

En sano mitään palkasta ja siitä miksi lääkäreitä ei kouluteta tarpeeksi on asia mihin minulla ei ole vaikutusvaltaa. Miksi ensimmäinen potilas ei tule kello 8:00 on sen takia kun on muutakin tehtävää kuin ottaa vastaan potilaita. Tai asiakkaita nykyään. Kaikkein omituisinta nykyisessä terveydenhoidossa minkä ajan se vaatii sitä tietojen kirjausta ylös.

Vierailija
54/55 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin aina kun jouduin pääni takia masennus, pakko-oireinen häiriö eläkkeelle 32 vuotiaana, ettei minua enään oteta vakasti somaattisten vaivojen takia julkisella puolella. Ei pitänyt paikkaansa olen saanut aina hoitoa sairauksiin ja niitä on tutkittu.

Vierailija
55/55 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen julkinen terveydenhoitojärjestelmä on ihan hyvää keskitasoa maailmanlaajuisesti, muistaakseni WHO:n tutkimuksen mukaan siinä sijalla 26 ihan Marokon kintereillä.

Oikeasti! Mihin ne veroeurot menee?

Ainakin erikoissairaanhoito on ulkomaisissa tutkimuksissa rankattu top 5:een. Lisäksi maksaa paljon vähemmän kuin vertailumaissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi