Rahat ei meinaa riittää, miten ruokkia teinit kunnolla, mutta tiukentaa ruokabudjettia?
Joka kuukausi sama juttu, palkkapäivän jälkeen maksetaan laskut ja sitten ärsyttää.
Ollaan periaattessa ihan ok:sti pärjäävä keskituloinen perhe, mutta käytännössä kaikki rahat menee laskuihin ja ruokakauppaan.
Saadaan kyllä hoidettua kaikki lastenharrastukset ym. mutta tuntuu, ettei koskaan ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, kaikki menee laskuihin ja ruokaan.
Ymmärrän hyvin, että asumisen ja autojen kustannukset ovat ihan oma valinta ja niihin ”pakollisiinkin” laskuihin voi vaikuttaa.
Uskon silti, että kauppalaskut ovat meillä se helpoin säästön paikka.
Mutta nuo lapset syövät kuin hirvet. Kolme teiniä ja päiväkoti-ikäinen syövät niin paljon kuin jaksan ruokaa kotiin kantaa.
Teen joka päivä töiden jälkeen lämpimän ruuan ja mielestäni hyvin proteiinipitoisen. Silti se aamu-, väli- ja iltapalojen ruokamenekki on ihan jäätävä.
Teineillä on huutava nälkä koko ajan. Vetävät banaanin, pari leipää ja pari lasia maitoa aina keittiön ohi kävellessään. Aamulla syövät usein pussipuuroa, raejuustoa, keitettyjä munia.
Koulun jälkeen katoaa kaikki mahdolliset edellisen iltaruuan tähteet.
Ihan niin paljon kuin jaksan ruokaa laittaa tai kaupasta kotiin kantaa, niin kaikki katoaa. Ja ihan riukuja ovat kaikki eli eivät myöskään yli kulutuksensa näytä syövän.
Pitkä alustus, mutta miten olette saaneet loputtoman nälkäisten teinien ruokinnan ja kohtuullisen kauppabudjetin yhdistettyä?
Kommentit (831)
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies liittyi paikalliseen hirviporukkaan niin saadaan hirvenlihaa "ilmaiseksi" pöytään. Tänä syksynä esim tuli noin 50kg lihaa pakkaseen, sieltä on sitten kiva ottaa sulamaan kerran viikossa ja tehdä esim suikalepaistia tai kaalilaatikkoa jauhelihasta - iso gn-vuoka riittää kolmelle teinille kolmeksi päiväksi lisukkeiden kanssa. Kyllähän se työtä vaatii mieheltä, joka viikoloppu laukata siellä metsässä mutta onneksi tykkää itse niin liha tulee sitten vähän niin kuin kylkiäisenä. Muutenkin tärkeää saada hirviporukoihin nuorempaa väkeä mukaan...
Tämän on pakko olla läppä. Jokainen hirviporukkaan liittyvä joutuu maksamaan osansa luvista yms. jolloin liha ei todellakaan ole ilmaista...
Eli kirjoittaja ei oikeasti ole missään tekemisissä metsästyksen kanssa....
Vierailija kirjoitti:
Sanot että koulussa pitää syödä hyvin. Illalla kysyt aina, että mitä ruokaa oli koulussa.
Missä koulussa voi käydä syömässä? Katsoitko uutisia viimeiseen pariin viikkoon...
Tää on vanha ketju; kaksi vuotta sitten koulut oli auki.
Sama joka sanoi maustamisesta: olen itse saanut useamman suvun nuoren ihmettelemään jälkikäteen, että oliks se kasvisruokaa; tosi hyvää!!
Ihan vannoutuneita lihansyöjäpoikia..
en kokonaan jaksanut lukea ketjua.mutta lasten harrastuksiin voidaan myöntää toimeentulotukea kunnilta. ja varmasti mahdollista saada vaikka kävisi töissä. Lisäksi laita teinit leipomaan sämpylöitä ja muita leivoksia tulee halvemmaksi. Lisäksi myös hyvin suuniteltu viikonlista on hyvä ja jokainen lapsi ja aikuinen voi toivoa yhden lempiruoan.
Soijarouheella voi korvata jauhelihaa, esim. kaalilaatikko soijarouheella on superhalpa ruoka, ja sitä voi tehdä ison satsin kerralla. Myös janssonin kiusaukset yms.. uuniruuat ja uunipuurot on halpoja ja hyviä.
Miksi teitte paljon lapsia,jos ei varaa ruokkia. Itsellä on varaa nyttenkin,vaikka koulut kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käsken omien lasten syödä kavereidensa luona. Monien kaverien vanhemmat on selkeästi varakkaampia kuin me joten ei varmaankaan tee tiukkaa vaikka meijänki pojat siellä syö. Aina ei mee onnen lahjat tasan kaikilla sellasta se vaan sitten on...
Toivottavasti sitten panostat siihen että lapsesi hankkii kunnon koulutukset ja ammatit ettei tuollainen köyhäily ja lokitus jatku sukupolvelta toiselle.
Ei tarvii paljo panostaa kyllä jokainen osaa itse kasvaa ihan kasvattamattakin. Itse en halua olla mikään aivopesijä tai manipuloija. Kyllä ne nuoret löytää oman tiensä ja onhan meillä Kela mikä auttaa jos ei aina omillaan pärjää! Se on sitä yhteisöllisyyttä ja tiimihenkeä. Ja ei sitä koskaan tiiä milloin onni potkasee taas eteenpäin 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies liittyi paikalliseen hirviporukkaan niin saadaan hirvenlihaa "ilmaiseksi" pöytään. Tänä syksynä esim tuli noin 50kg lihaa pakkaseen, sieltä on sitten kiva ottaa sulamaan kerran viikossa ja tehdä esim suikalepaistia tai kaalilaatikkoa jauhelihasta - iso gn-vuoka riittää kolmelle teinille kolmeksi päiväksi lisukkeiden kanssa. Kyllähän se työtä vaatii mieheltä, joka viikoloppu laukata siellä metsässä mutta onneksi tykkää itse niin liha tulee sitten vähän niin kuin kylkiäisenä. Muutenkin tärkeää saada hirviporukoihin nuorempaa väkeä mukaan...
Tämän on pakko olla läppä. Jokainen hirviporukkaan liittyvä joutuu maksamaan osansa luvista yms. jolloin liha ei todellakaan ole ilmaista...
Eli kirjoittaja ei oikeasti ole missään tekemisissä metsästyksen kanssa....
Luultavasti metsästys on miehen harrastus. Saalis on sitten harrastuksen sivutuote. Oma mies on innokas kalastamaan. Kalastus on harrastuksena kallis, mutta itse kalat eivät maksa meille mitään. Jos miehen pitäisi kalastaa ruuan vuoksi, niin silloin me ostettaisiin kalat kaupasta ja päästäisiin halvemmalla.
Saatte aika hyvät lapsilisät jos teillä tosiaan neljä lasta. Eiköhän noilla lapsilisillä pitäisi nuo lapset ruokkia. Saatte n. 500 eur lapsilisiä, kyllä tuolla summalla pitäisi lapset ruokkia. Alat leipoa itse sämpylät ja pullat. Teet paljon pastaruokia, uuniruokia, keittoja, uunipuuroa ym...Marttojen sivuilla on edullisia ruokaohjeita.
Haluan vielä lisätä, jos lasten harrastuksiin ei varaa. Ne pitää lopettaa. Ei ennenkään perheiden lapset harrastaneet kovin kummoisia jos harratuksiin ei ollut rahaa. Käyttäkää omaa järkeänne jos sitä löytyy. Ei tarvitse tehdä samoja asioita mitä jotkut muut tekevät, nykyajan ihmiset ovat siitä omituisia että pitäisi saada kaikkea sitä mitä joillakin muilla on. Aina löytyy niitä joilla on rahaa tehdä kaikkea muuta mitä ei itse pysty tekemään. Minäkin voisin valitella kaikenlaista elämästäni, mutta sopeudun siihen mitä pystyn tarjoamaan itselleni ja lapselleni (olen 100 % yksinhuoltaja). Kaikkea elämässä ei voi saada, siihen pitää vain sopeutua.
Ihmettelen, miksi ihmiset ostavat leipäpaketit kaupoista loppuun. "Apua, leipä loppuu kaupoista!"
Kaupoissa on kuitenkin jauhoja, hiivaa, kananmunia, maitoa yms. Eli käytännössä leipää.
Ja nyt olis aikaa tehdäkin sitä itse.
Jos on mukuloita tehnyt maailmaan niin ei kannata kitistä kuluista kun sen jo tietää jokainen että se on erittäin kallista elättää edes koiraa saati lapsia aikuisiksi saakka.
Jos kitisee niin antaisi mukulansa pois ja samalla steriloi itsensä vastaisuuden varalta.
Teinien liikunnan rajoittaminen on tärkeintä ruokalaskun pienentämisessä. Energiankulutus pieneksi niin lompakkokin kiittää.
N50
Ihan hyvin voit rajoittaa esim. Yhteen banaaniin päivässä. Lisää perunaa, makaronia ja riisiä. Lihaa, kalaa ja kanaa noin 100 gr/kerta. Kananmunat ovat halpoja. Porkkanoita välillä hedelmien tilalle. Pilko kasvikset. Silloin niitä menee vähemmän. Tosiasiassa teineille pitää laittaa selkeät ruoka-ajat, koska he syövät muuten koko ajan. Puhun kokemuksella.
En aio antaa neuvoja teille, vaan toivotan voimia. Te Pärjäätte kyllä nämäkin ajat. Uskotte vain siihen :)
Käy diakonilla jos paha paikka.
Vierailija kirjoitti:
Itse käsken omien lasten syödä kavereidensa luona. Monien kaverien vanhemmat on selkeästi varakkaampia kuin me joten ei varmaankaan tee tiukkaa vaikka meijänki pojat siellä syö. Aina ei mee onnen lahjat tasan kaikilla sellasta se vaan sitten on...
Meillä on vain yksi lapsi ja taloudellinen tilanne hyvä. Meidän lapsen bestiksen äiti on pitkäaikaistyötön yksinhuoltaja ja rahat aina tiukassa. Kyllä me ihan miellään syötettiin sitä tyttöä meillä, tutustutettiin uusiin makuihin ja syötettiin sellaista mitä kotona ei saa, pihvejä ja graavilohta ja muutamat ravintolaillalliset tähän päälle. Kiva fiilis tuli kun pääsi tarjoamaan!
Tää vaan niille ylemmän kommentin alapeukuttajille, et kyllä jossain perheissä ihan hyvillä mielin ruokitaan lasten rakkaita kavereita, kun oma talous on kunnossa.
Joku meinasi ettei hummus ja porkkanat ole tarpeeksi ruokaisa eikä masu täyty niin kyllä täyttyy isommallakin miehellä. Hummus on lähes pelkkää kikhernettä joka vastaa lihaa ravintoarvoiltaan ja täyttävyydeltään. Vaikka se näyttääkin vain olemattomalta tahnalta mutta se on erittäin täyttävää. Porkkanat ovat pelkkää kuitua. Porkkanoiden lisäksi voi tietenkin dipata vaikka selleriä niin saa vielä monipuolisemman annoksen.
Me kun asutaan ulkomailla niin olen saanut huomata hummus on todella suosittu urheilijanuorukaisten ruokalaji. Paljon proteiinia.