Rahat ei meinaa riittää, miten ruokkia teinit kunnolla, mutta tiukentaa ruokabudjettia?
Joka kuukausi sama juttu, palkkapäivän jälkeen maksetaan laskut ja sitten ärsyttää.
Ollaan periaattessa ihan ok:sti pärjäävä keskituloinen perhe, mutta käytännössä kaikki rahat menee laskuihin ja ruokakauppaan.
Saadaan kyllä hoidettua kaikki lastenharrastukset ym. mutta tuntuu, ettei koskaan ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, kaikki menee laskuihin ja ruokaan.
Ymmärrän hyvin, että asumisen ja autojen kustannukset ovat ihan oma valinta ja niihin ”pakollisiinkin” laskuihin voi vaikuttaa.
Uskon silti, että kauppalaskut ovat meillä se helpoin säästön paikka.
Mutta nuo lapset syövät kuin hirvet. Kolme teiniä ja päiväkoti-ikäinen syövät niin paljon kuin jaksan ruokaa kotiin kantaa.
Teen joka päivä töiden jälkeen lämpimän ruuan ja mielestäni hyvin proteiinipitoisen. Silti se aamu-, väli- ja iltapalojen ruokamenekki on ihan jäätävä.
Teineillä on huutava nälkä koko ajan. Vetävät banaanin, pari leipää ja pari lasia maitoa aina keittiön ohi kävellessään. Aamulla syövät usein pussipuuroa, raejuustoa, keitettyjä munia.
Koulun jälkeen katoaa kaikki mahdolliset edellisen iltaruuan tähteet.
Ihan niin paljon kuin jaksan ruokaa laittaa tai kaupasta kotiin kantaa, niin kaikki katoaa. Ja ihan riukuja ovat kaikki eli eivät myöskään yli kulutuksensa näytä syövän.
Pitkä alustus, mutta miten olette saaneet loputtoman nälkäisten teinien ruokinnan ja kohtuullisen kauppabudjetin yhdistettyä?
Kommentit (831)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvikseen mässäily ei ole ravinnontarvetta ja suurperheen äiti on keskimääräistä tyhmempi.
Vaikea uskoa, että kukaan pystyisi jatkuvasti syömään yli kulutuksen lihomatta.
Teinit pystyy,kaksikymppisenä pitää alkaa rajoittaa syömistä.
Vaikea uskoa, että teinitkään pysyisivät laihoina jatkuvilla ylikaloreilla. Varsinkin, kun selvästi ylipainoisiakin teinejä näkyy katukuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun pienituloiset ihmiset käsittäisivät miten kalliiksi teinit tulevat. Monilla on niin kiire tehdä lapset peräkanaa sillä ajatuksella, että sitten heillä on toisistaan seuraa. Pitäisi ymmärtää että jos tulot eivät ole johtoporrastasoa, nämä piltit syövät heidät myöhemmin köyhyyden partaalle teini-iän koittaessa!
Nelilapsinen perhe ei ole kyllä keskituloisten juttu ollenkaan, siihen tarvitaan jo molemmilta vanhemmilta sellaiset 5000-6000€/kk bruttotulot, että homma pelittää.
Lapsia tehdessä ei kyllä kukaan voi ennustaa tulevaisuutta 15 vuoden päähän, sen hetkinen hyvin palkattu työ saattaa olla vaikka kadonnut kokonaan automatisaation tieltä, avioero, sairaudet yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen teinipoikien äiti joka tuskailee ruokakulujen kanssa. Kausivihannekset ja hedelmät ovat hyviä ideoita mutta ei niillä vatsaa täyteen saa. Väitän, että ne joilla ei ole teinipoikia perheessä tai lähipiirissä eivät todellakaan pysty kuvittelemaan sitä ruokamäärää mikä heihin uppoaa, varsinkin jos teini on liikkuvaa/urheilevaa sorttia.
Ruokaa syödään parin tunnin välein ja annoskoot voi olla tyyliin 3 munan munakas, 2 ruispalaa kalkkunalla, hedelmä ja jugurtti/rahka. Parin tunnin päästä käsi on taas jääkaapilla.
Teini voi syödä esim. kokonaisen pizzerian pizzan ja kas, tunnin parin päästä onkin jo välipalan tarve.
Olen itse ylipainoinen nainen jolla on hyvä ruokahalu mutta teinien syöminen on jotain aivan extremeä. Kaiken huipuksi ovat todella hoikkia. Välillä naurattaa, välillä itkettää. Tuntuu että kaikki rahat menevät ruokaan ja näin meillä menty jo useampi vuosi.
Lapsilisä pitäisi porrastaa niin että se nousee lapsen kulujen myötä.Ai pizzeriassa syödään,lapsilisä ei ole tarkoitettu ainakaan päättömään tuhlaukseen.
Onko jossain määritelty mitä lapsilisällä saa ostaa?
Sitten ei pidä valittaa ettei lapsilisä riitä "mihinkään"...
Kyllä kohtuullinen "luksus" kuuluu jopa toimeentulotuen piiriin, kuten vaikka silloin tällöin käynti Hesessä tai leffassa. Ei tietenkään päivittäin tai viikottain, mutta esim. kerran kuussa jotain kivaa kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen teinipoikien äiti joka tuskailee ruokakulujen kanssa. Kausivihannekset ja hedelmät ovat hyviä ideoita mutta ei niillä vatsaa täyteen saa. Väitän, että ne joilla ei ole teinipoikia perheessä tai lähipiirissä eivät todellakaan pysty kuvittelemaan sitä ruokamäärää mikä heihin uppoaa, varsinkin jos teini on liikkuvaa/urheilevaa sorttia.
Ruokaa syödään parin tunnin välein ja annoskoot voi olla tyyliin 3 munan munakas, 2 ruispalaa kalkkunalla, hedelmä ja jugurtti/rahka. Parin tunnin päästä käsi on taas jääkaapilla.
Teini voi syödä esim. kokonaisen pizzerian pizzan ja kas, tunnin parin päästä onkin jo välipalan tarve.
Olen itse ylipainoinen nainen jolla on hyvä ruokahalu mutta teinien syöminen on jotain aivan extremeä. Kaiken huipuksi ovat todella hoikkia. Välillä naurattaa, välillä itkettää. Tuntuu että kaikki rahat menevät ruokaan ja näin meillä menty jo useampi vuosi.
Lapsilisä pitäisi porrastaa niin että se nousee lapsen kulujen myötä.Ai pizzeriassa syödään,lapsilisä ei ole tarkoitettu ainakaan päättömään tuhlaukseen.
Kyllä kohtuullinen "luksus" kuuluu jopa toimeentulotuen piiriin, kuten vaikka silloin tällöin käynti Hesessä tai leffassa. Ei tietenkään päivittäin tai viikottain, mutta esim. kerran kuussa jotain kivaa kympillä.
Huvittavaa puhua Hesestä tai vastaavasta luksuksena, paitsi luksustahan se melkein on vähävaraiselle. Ei tartte miettiä mitä laittaa ja seistä hellan edessä niinkuin kaikkina muina päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden välkkyjen ongelma on se että ei tajuta "satunnaisten" hankintojen olevan jokapäiväisiä.Tottumukset on muutettava vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa puhua Hesestä tai vastaavasta luksuksena, paitsi luksustahan se melkein on vähävaraiselle. Ei tartte miettiä mitä laittaa ja seistä hellan edessä niinkuin kaikkina muina päivinä.
Jotkut "köyhät" syö hesessä joka päivä,sitten mennään johonkin Jouluapua-keräykseen keksimään satuja miksei rahat riitä.
Te jotka väitätte ettei pavut ja linssit pidä nälkää, tuskin olette niitä oikeasti ruoanlaitossa käyttäneet. Linssimuhennos esimerkiksi maistuu ja täyttää vatsan niin bodarimieheni kuin urheilevien esiteinipoikien mielestä. Tietysti jos tekee jonkun keiton mistä suurin osa on vettä niin kohta on taas nälkä. Reilusti niitä papuja/linssejä/kikherneitä ja rasvaa, ihan kasvirasvatkin kelpaa ei tartte olla kermaa ja voita jos kolesteroli huolestuttaa.
Joulun jälkeen kannattaa muuten ostaa kinkku tarjouksesta, paistaa ja pilkkoa annospusseihin. Pakastimesta nakkaa sitten hernekeiton lihat sekaan, hernekeiton teen kuivaherneistä niin eipä ole kallista!
Mihin muuhun teidän perheessä raha katoaa?
Viihdesälään, puhelimiin, muotivaatteisiin, maksullisiin harrastuksiin?
15-vuotias voi käydä ilta- ja vkl-töissä.
Vähästäkin on apua ja oppivat, ettei raha kasva puissa.
Ihmettelen, jos ei 2 kokopäivätyössä käyvää aikuista saa perheelleen ruokaa.
Mun äiti elätti yh.na puolipäivätyötä tekemällä kolme 2 ihmistä ja ison koiran.
Tosin teini (minä) tein lukion ohella töitä.
Palstalla viljeltiin kasviksia, kesällä otettiin metsän antimet. Ei tosin törsätty siihen malliim kuin nykyään pidetään itsestään selvänä.
Joku sanoi että tingi harrastuksista ennen kuin ruoasta.
Eikö se ole itsestään selvää?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, jos ei 2 kokopäivätyössä käyvää aikuista saa perheelleen ruokaa.Mun äiti elätti yh.na puolipäivätyötä tekemällä kolme 2 ihmistä ja ison koiran.
Palstalla viljeltiin kasviksia, kesällä otettiin metsän antimet. Ei tosin törsätty siihen malliim kuin nykyään pidetään itsestään selvänä.Joku sanoi että tingi harrastuksista ennen kuin ruoasta.
Eikö se ole itsestään selvää?
Ei nykyään kukaan palkkaa 15-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, jos ei 2 kokopäivätyössä käyvää aikuista saa perheelleen ruokaa.Mun äiti elätti yh.na puolipäivätyötä tekemällä kolme 2 ihmistä ja ison koiran.
Palstalla viljeltiin kasviksia, kesällä otettiin metsän antimet. Ei tosin törsätty siihen malliim kuin nykyään pidetään itsestään selvänä.Joku sanoi että tingi harrastuksista ennen kuin ruoasta.
Eikö se ole itsestään selvää?Ei nykyään kukaan palkkaa 15-vuotiaita.
Työtä on tekevälle. Esim. babysittausta, kotitöitä, lehtien jakamista ym ym.
Ongelma taitaa olla se että teinit makaa mieluummin naama ruudussa ja napit korvissa.
Ihanaa että teillä mammeleilla on tälläinen pumpulinen paikka missä voitte keskustella " tärkeistä "asioista sillä välillä kun lapsiamme joukkoistetaan teidän haalimallanne väellä :)Ihanaa että maailma on tuolla jossain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma taitaa olla se että teinit makaa mieluummin naama ruudussa ja napit korvissa.
Ei ole.
16 vuotta on alaraja kaikkeen järkevään työhön. Mainosten jakamisella tienaa auunnilleen kaksi euroa. Ei ole mitään järkeä käyttää siihen aikaa, joka on pois koululta.
Ja mitä se kotitöissä tienaaminen auttaa? Samaa rahaahan se silti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma taitaa olla se että teinit makaa mieluummin naama ruudussa ja napit korvissa.Ei ole.
16 vuotta on alaraja kaikkeen järkevään työhön. Mainosten jakamisella tienaa auunnilleen kaksi euroa. Ei ole mitään järkeä käyttää siihen aikaa, joka on pois koululta.
No jos ei työ kelpaa, niin sit ei pidä valittaa.
Kotitöillä tarkoitin tietenkin jonkun _oman kodin ulkopuolisen_ tarjoamia askareita.
Työtä on aina ollut nuorille. Siitä saa verottomasti taskurahaa.
Mutta jos laiskuus estää, ei mahda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma taitaa olla se että teinit makaa mieluummin naama ruudussa ja napit korvissa.Ei ole.
No jos ei työ kelpaa, niin sit ei pidä valittaa.
Kotitöillä tarkoitin tietenkin jonkun _oman kodin ulkopuolisen_ tarjoamia askareita.
Työtä on aina ollut nuorille. Siitä saa verottomasti taskurahaa.
Mutta jos laiskuus estää, ei mahda mitään.
Mikdi joku palkkaisi 15-vuotiaan ja pitääkö lapselle sinusta opettaa veronkiertoa?
On typerää tehdä työtä josta saa kaksi euros kuussa.
Onko 8-luokkalaisilla edelleen työharjoittelu?
Siitä jää hyvä kontakti, jos hoitaa leiviskänsä oikein.
On kai joululomaduuni jo hankittu?
Oletan, että rahattomat eivät mene Lappiin skimbaamaan tai Teneriffalle löhöämään.
Vierailija kirjoitti:
Teinit syö paljon. Meillä ei oikeasti ole rahaa ja nuorempi on jo laihtunut. Itse olen laihtunut hirveästi. Kaikesta on säästetty, seuraavaksi täytyy ryhtyä kodittomaksi kun muusta ei enää voi tinkiä. Vuokra on liian suuri eikä edullisempaa vaan löydy.
Tingi vaikka harrastuksista älä ravinnosta.
Onpa kamala tilanne, jos totta. Hae apua Kelalta, tai pistä pystyyn joku hattukeräys.
Onhan makarooni halpaa, mutta ei sitäkään joka päivä...
Suosittelen lihojen hakemista arabi kaupoista 5e kg naudan tuore liha
Kanan rintafile 7e kg sieltä haen itse aina kun voin! Paljooon halvempaa
Netistä löytyy mealprepping videoita joista voi olla hyötyä. Ideana on että suunnittelee etukäteen kaikki viikon ruoat ja tekee kerralla isompia ruokasatseja joko pakastimeen tai jääkaappiin joita voi sitten lämmittää. Esikeitetyt kananmunat ja luonnonjogurtti joihin on lisätty pakastemarjoja ja kaurahiutaleita täyttää hyvin. Täysjyväriisi on myös täyttävää ja perunasta voi loihtia kaikenlaista rieskasta alkaen.
Porkkana ei kyllä korvaa banaania ja puuroa kun kyseessä on ihan oikea nälkä eli elimistön energianpuute, eikä pelkkä mahan täyttäminen jollain aineksella. Kannattaa sinunkin tutkia niitä ravintosisältöjä vähän tarkemmin.