Että mua ärsyttää suomalaisvaatteiden mitoitus. Miksi oletetaan että paksut ovat pitkiä ja laihat lyhyitä?
Olisin halunnut erään villaneuleen, mutta hihan pituus olisi sopiva koossa XL ja vyötärömitta koossa XS. Just joo.
Kommentit (49)
Minä haluaisin vaatteita lyhyille ja leveille. Yleensä paita on liian pitkä tai siinä on valtava kaula-aukko.
Hihan pituudenko pitäisi olla XL? Oletko oranki?
Tjaa. Itse olen 180cm pitkä ja käytän kokoa l-xxl. Yleensä hihat ja paidan helmat ovat auttamatta liian lyhyet.
Samaa mieltä. Olen 155cm ja on aikamoinen homma löytää mittasuhteisiin sopivia vaatteita. En ole edes erityisen lihava, vähän pyöreä ehkä. Neulevaatteita en osta koska niitä ei voi lyhentää. Olen kyllä löytänyt Hgistä pari pientä liikettä joista olen löytänyt suht sopivaa vaatetta mutta ne eivät ole suomalaisia vaan ranskalaisia ja italialaisia. Saksalaisessa Klingel kuvastossa on vaatteille myös lyhyt mallisto, äitini sieltä aikoinaan osti jotain. Ne vaatteet vaan eivät ole ihan tyyliäni.
Näin todellakin. Hihat on aina vähintään 5cm liian lyhyet. Sama pätee kenkiin, miksi kengän valmistajat olettavat että kokoa 42 käyttävillä on norsun nilkat?
Joo kyllä! Jos on pitkäraajainen, pitkä ja hoikka, ei löydä mistään sopivia vaatteita. Varsinkin kun on vielä pienet rinnat. Miesten osastolla asioin,mutta olisipas hauskaa joskus käyttää naisellisia vaatteita.
Mies, 185 pitkä. Vaatekoko 94 eli 48 long
Ostan suurimman osan vaatteistani ulkomaan reissuilta.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Olen 155cm ja on aikamoinen homma löytää mittasuhteisiin sopivia vaatteita. En ole edes erityisen lihava, vähän pyöreä ehkä. Neulevaatteita en osta koska niitä ei voi lyhentää. Olen kyllä löytänyt Hgistä pari pientä liikettä joista olen löytänyt suht sopivaa vaatetta mutta ne eivät ole suomalaisia vaan ranskalaisia ja italialaisia. Saksalaisessa Klingel kuvastossa on vaatteille myös lyhyt mallisto, äitini sieltä aikoinaan osti jotain. Ne vaatteet vaan eivät ole ihan tyyliäni.
Täällä 153cm, on bebaa ja rinnusta, mutta vyötärö on kapea. Jos haluan takin, sen pitää rintojen takia olla kokoa L tai XL, mutta hihat on sitten 15cm liian pitkät. Jos ostan hihoista, hartioilta ja vyötäröltä sopivan takin koossa S, ei takki mene kiinni.
Housuja en ole pituuteni ja vartalotyyppini vuoksi käyttänyt kohta 20 vuoteen. Hameessa pääsee helpommalla.
Pitäisi olla joko paljon pidempi tai vartaloltaan 13-vuotias....
Mulle 160 cm nainen on hihat ja lahkeet aina liian pitkät...lyhytraajainen hobitti kai olen.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä! Jos on pitkäraajainen, pitkä ja hoikka, ei löydä mistään sopivia vaatteita. Varsinkin kun on vielä pienet rinnat. Miesten osastolla asioin,mutta olisipas hauskaa joskus käyttää naisellisia vaatteita.
Niin tuttua, niin tuttua. Joudun ostamaan teinipoikien(!) mallistosta ja olen 44-vuotias nainen. Pituutta kun on 176 cm mutta painoa alle 60 kg. 180-senttiset teinivaatteet on mitoitukseltaan sopivia.
Mä oon 177cm ja 63kg (ja selkä on myös aika pitkä)
Paidat ovat joko ympärysmitalta hyvänkokoisia napapaitoja, tai sitten hyvänpituisia telttoja.
Sopivankokoisia housuja löydän kyllä helpommin.
Minä olen 163 cm 51 kg.
Hihat ja lahkeet ovat aina lyhyitä, tai sitten vyötäröltä ja harteilta roikkuu.
Kaveri on 152 cm 62 kg. Hänellä kaikki lahkeet ja hihat ovat aivan liian pitkät, kun on harteikas, tissitön, lättäperse paksureisi. Hihoja ja lahkeita saa lyhentää, vyötäröltä ei mahdu kiinni, mikään ei istu rintojen kohdalta. Ei etutissien eikä takatissien kohdalta.
Minä kaipaisin laihallekin ihmiselle pidempiä lahkeita ja hihoja, kaverini taas kaipaisi lyhyille ja läskeille ihmisille mitoitettuja vaatteita.
Tehkää itse älkääkä kitiskö, koska kaavoitus valmisvaatteille on mitä on. Ei niissä oteta huomioon just yhden lumihiutaleen kehonrakennetta.
t:pätkä ja pötkö
Missä niitä suomalaisia vaatteita on?
Vanha ketju mutta ihmettelen miten jopa mulle voi M-koon paidat olla liian lyhyitä l. nousevat persuksen päältä liian helposti vyötärölle kun ei mulla ole pituutta kuin 155 cm.
Minkämaalaisissa vaatteissaa on paremmat mitoitukser?
Itse haluaisin housuja, joissa on tilaa (naisen) lantiolle ja reisille, eikä valtavalle kaljamahalle. Naisten farkkukoossa pitäisi olla myös lantionmitta, eikä vain vyötärö ja lahje. Päärynämallinen nainen tarvitsee ison koon ja sitten housuissa on vyötäröllä 30 sentin valtava pussi.
Tämä on se syy miksi näytin teininä pitkään lihavalta. Yritin piilottaa sen hemmetin pussin collegepuseron alle, ja vartaloni näytti keilapallolta. Sitten aloin käyttää leveitä ja kireitä vöitä, ja pim, minulla näkyi vyötärö ja olin yhtäkkiä hyvännäköinen. Ja toki läskin, koska silloin naisella ei saanut olla takapuolta.
Itse olen 174 cm ja normaalipainoinen. Useimmiten löytyy helposti vaatteita, joskus saattaa olla liian lyhyitä.
Vieläkin elää vanha uskomus että toiset on isoluisia.