Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että mua ärsyttää suomalaisvaatteiden mitoitus. Miksi oletetaan että paksut ovat pitkiä ja laihat lyhyitä?

Vierailija
25.11.2018 |

Olisin halunnut erään villaneuleen, mutta hihan pituus olisi sopiva koossa XL ja vyötärömitta koossa XS. Just joo.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Olen keskipituinen ja hoikka nainen. On vaikea löytää farkkuja, jotka olisivat tarpeeksi pitkät mutta tehty hoikalle. Oikeastaan se on miltei mahdottomuus.

Vierailija
22/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä juuri. Olen pari kertaa tilannut verkkokaupasta housut omaa, eli isoa kokoani. Vyötärö yltää tissien päälle ja lahkeissa kangasta lähes kaksinkertainen määrä. Eli noin kolmimetriselle suunniteltu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just käytiin etsimässä ulkoiluhousuja 179 cm pitkälle nuorelle (tyttö). Jos istui hyvin vyötäröstä, oli lahkeet lyhyet, jos taas oli lahkeissa riittävästi pituutta, oli housut vyötäröltä ja lantiolta aivan liian suuret. Puhumattakaan siitä, että kaikkien lahkeet ovat koosta riippumatta kuin purjeet.

Vierailija
24/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen xs ja lyhyt, joten tämä mitoitus on juuri hyvä.

Vierailija
25/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin housuja, joissa on tilaa (naisen) lantiolle ja reisille, eikä valtavalle kaljamahalle. Naisten farkkukoossa pitäisi olla myös lantionmitta, eikä vain vyötärö ja lahje. Päärynämallinen nainen tarvitsee ison koon ja sitten housuissa on vyötäröllä 30 sentin valtava pussi.

Tämä on se syy miksi näytin teininä pitkään lihavalta. Yritin piilottaa sen hemmetin pussin collegepuseron alle, ja vartaloni näytti keilapallolta. Sitten aloin käyttää leveitä ja kireitä vöitä, ja pim, minulla näkyi vyötärö ja olin yhtäkkiä hyvännäköinen. Ja toki läskin, koska silloin naisella ei saanut olla takapuolta.

No, mutta sen vyötärön saa kiristettyä sillä vyöllä. Mahalle ei saa tilaa millään.

Vierailija
26/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin housuja, joissa on tilaa (naisen) lantiolle ja reisille, eikä valtavalle kaljamahalle. Naisten farkkukoossa pitäisi olla myös lantionmitta, eikä vain vyötärö ja lahje. Päärynämallinen nainen tarvitsee ison koon ja sitten housuissa on vyötäröllä 30 sentin valtava pussi.

Tämä on se syy miksi näytin teininä pitkään lihavalta. Yritin piilottaa sen hemmetin pussin collegepuseron alle, ja vartaloni näytti keilapallolta. Sitten aloin käyttää leveitä ja kireitä vöitä, ja pim, minulla näkyi vyötärö ja olin yhtäkkiä hyvännäköinen. Ja toki läskin, koska silloin naisella ei saanut olla takapuolta.

No, mutta sen vyötärön saa kiristettyä sillä vyöllä. Mahalle ei saa tilaa millään.

Kannattaa kokeilla äitiyshousuja. Ne on tosi mukavat ja on taatusti tilaa mahalle.

Vierailija
27/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä! Jos on pitkäraajainen, pitkä ja hoikka, ei löydä mistään sopivia vaatteita. Varsinkin kun on vielä pienet rinnat. Miesten osastolla asioin,mutta olisipas hauskaa joskus käyttää naisellisia vaatteita.

Mä olen myös pitkäkinttu, hoikka, pienitissinen, 170centtinen, lähes kurviton 37v nainen. Parhaat ja istuvimmat vaatteeni ostan/ löydän nuorisovaatteista. Ne vaan ei mätsää ollenkaan keski- ikäiseen naamaani, äh.

Vierailija
28/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä! Jos on pitkäraajainen, pitkä ja hoikka, ei löydä mistään sopivia vaatteita. Varsinkin kun on vielä pienet rinnat. Miesten osastolla asioin,mutta olisipas hauskaa joskus käyttää naisellisia vaatteita.

Eikö edes näistä ketjuliikkeiden (veromoda, only ym) tall-mallistoista? Tai espritiltä? Urheiluvaatteista KariTraalta?

Minusta hyvinkin pitkäraajaisille ja kapoisille tehtyjä vaatteita.

Vierailija
29/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on valmisvaateteollisuus. Pitäisi teettää mittojen mukaan.

Itse olen 167 cm. Joudun ostamaan paidat miesten osastolta, koska minulla on leveät hartiat, pieni povi ja kapea vyötärö. Jos naisten paitaan mahtuu hartiat ja käsivarret, vyötärölle mahtuisi kaksi minua ja muotolaskokset ovat noin 5 cm nännejäni alempana, eli ihan väärässä paikassa.

Käytän myös todella paljon hameita, koska jos saan reiteni ja ahterini sullottua housuihin, on ristiselässä säkki ja vyötäröllä 15 cm tyhjää. Hämmentävintä tässä on se, että miesten housut istuvat minulle useammin kuin naisten. En tajua.

Vierailija
30/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 173 cm ja 73kg, ja yleisin ongelma paidoissa on se, että ne ovat liian leveitä ja lyhyitä. 10cm pois leveydestä ja saman verran helmaan lisää, niin olisi hyvä!

Vierailija
31/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaatteita jostain syystä lähtökohtaisesti tehdään vaan tietyille muodoille. Mä olen päärynä ja kotelomekkojen löytäminen on mahdottomuus, koska lantio on liian suuri suhteessa yläosaan. Olen kuitenkin 167 cm pitkä ja normaalipainon keskivaiheilla, joten en ole edes ihan mahdottoman pituinen/painoinen.

Vierailija
32/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tulee mietittyä, että kaikenlaista tässä maailmassa on keksitty, mm. avaruuslennot ja tekoäly..  Sitten ei kuitenkaan ole olemassa sopivan kokosia vaatteita lyhyille ihmisille. wtf.

Vierailija
33/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on olemassa vaatteita petite- ja long-mitoituksilla. Esim. Zalandosta löytyy joku miljoona eri vaihtoehtoa.

Vierailija
34/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Housuissa pitäisi olla säätövaraa. Pystyisi sekä lihava ja laiha pitämään samoja housuja, joko kiristämällä tai löysyttämällä .

Vierailija
35/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on olemassa vaatteita petite- ja long-mitoituksilla. Esim. Zalandosta löytyy joku miljoona eri vaihtoehtoa.

Sori, mutta ei niitä nyt kyllä ihan miljoonaa ole. Suhteellisen vähän loppupeleissä.

Vierailija
36/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tukeva, enkä halua ostaa läpinäkyviä vaatteita. Jos löytyy omaa kokoa kiva, se on läpinäkyvä. Tai toinen mahdollisuus on, että löytyy kiva malli, mutta kuosi on tehty satavuotiaan makuun. Miksei voi olla isoja ja tyylikkäitä ei- läpinäkyviä. Rahaa olisi, mutta tarjontaa ei. Ainoat, mistä löytyy vähän edes jotain on Gerry Weber ja Odd Molly vinkiksi samaa hakeville.

Vierailija
37/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isokokoiset vaatteet tehdään päärynämallin naisille, kaikki levenee lantiota.

Vielä vaikeampaa kun on pitkä (179cm) ja omenamallinen, iso rinnanympärys mutta kapea lantio ja hoikat reidet. Kaikki vaatteet liian lyhyitä ja kun housut menee vyötäröltä kiinni niin reisissä ja persauksessa on tyhjää.

Ei ihme, että suomalaisnaiset rakastavat leggingsejä ja stretchfarkkuja sekä tunikoita.

Ne saa venymään moneen malliin ja peittämään niin isot takapuolet kuin isot mahatkin.

Vierailija
38/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä tulee mietittyä, että kaikenlaista tässä maailmassa on keksitty, mm. avaruuslennot ja tekoäly..  Sitten ei kuitenkaan ole olemassa sopivan kokosia vaatteita lyhyille ihmisille. wtf.

Mä mietin tätä aina, kun siteet on päästänyt ohivuotoja housuihin tai lakanaan. Eikä todella voida keksiä kunnollisia terveyssiteitä??

Vierailija
39/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatteissa voisi olla koko ja sitten esim A malli= lyhyt ja laiha,  B malli= lyhyt pyöreä, C malli= pitkä ja laiha jne, niiden lisäksi joko kokomerkinnät tai  s, m , l,  xl , xxl jne.

Ehkä sitten olisi helpompaa.

Itse en ole yli 6 v löytänyt itselleni sopivaa talvitakkia suomesta. Ne mitkä ovat ok hihoistaja kainaloista ovat kireitä vattan kohdalta, ja jos on sopiva vattalta, niin hihat on 20cm liian pitkät ja kainalot rintojen alla.  Eli käytän englannista aikoja sitten ostamaani takkia.

Housuja jaksan lyhentää, mutta talvitakkin hihoja jne en.

Vierailija
40/49 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tukeva ja isorintainen eli tuplaongelma. Kaikki plussamitoitetut on tehty pienirintaisille päärynöille ja normaalimitoituksessa sitten pituus menee hervottomaksi. 

Lisäksi en tajua sitä, että koon suurentuessa kaula-aukko suurenee samassa suhteessa, mutta kenellä oikeasti paksunee kaula samassa suhteessa vyötärön kanssa. Isossa koossa on usein todella hervottoman suuri kaula-aukko, joka aukeaa aivan liian alas. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme