Ja taas Whatsapp-vastustaja - miten pitäisi toimia
Yhdessä vapaaehtoisessa harrastusporukassa, jossa kukaan ei saa palkkaa yhteisen hyvän eteen toimimisesta, on sovittu tapahtumaviestinnän alustaksi Whatsapp. Meitä on n. 10. Yksi on nyt kuitenkin nostanut tästä metakan eli hän ei suostu tähän. Hän haluaa sähköpostilla (jota lukee noin kerran viikossa) tiedot. Minä taas en, kuten ei moni mukaan, lähetellä sähköpostia tämän asian takia, koska viestintä on aika nopeaa.
Mitä tehdään?
1) Joku sitoutuu kertomaan tälle henkilölle olennaisimmat (minä asun naapurissa, mutta en tule sitä tekemään)
2) Hän jää ulkopuolelle
Perusteena on se, ettei hän halua, että ihmiset näkevät koska on paikalla. Senhän toki saa pois asetuksista, mutta silti.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei kannata laittaa tekstiviestiä tai sähköpostia sille yhdelle jolla ei ole whatsappia! Tiedän ihmisen joka lähetti kerran tekstarin, ja hän kuoli!!! Varokaa tekstareita ja käyttäkää vain whatsappia!! Itse saan sähköpostista sydänoireita! Et kannattaa kyllä olla varovainen 😯😯
Kyllähän tää varmaan sopii kaikille.
Mutta sitten tää yksi ei osallistu keskusteluun, vaan hänelle menee vaan ne päätökset.
Meillä ainakin harrastusporukassa whatsappissa käydään nopeaan tempoon keskustelua, jos sovitaan vaikka jostain talkoovuoroista (=saamme rahaa porukalle ja sillä vuoroja), niin keskustelu menee tyyliin käykö klo 15.00 perjantaina, sitten tulee viestejä käy, ei käy, käy, mutta parempi olis klo 15.15., mulle ei käy pe ollenkaan, ti ja to kävis, mullekin käy torstain, samoin, samoin. Ok. eli torstaina klo 15 sopii kaikille? joo, kyllä, ok...
Tälle yhdelle ilmoitetaan sitten lopuksi tekstiviestillä että "talkoot to klo 15.00"
Whatsappin etu on nopeus, koko ryhmä pystyy keskustelemaan samaan aikaan, kaikki näkee kaikkien vastaukset reaaliaikaisesti. Ihan ylivertainen verrattuna sähköpostiin ja tekstareihin, messenger ja skype toimii samalla periaatteella.
Ja olen 46-vuotias "nuori" joka ei juurikaan käytä tekstiviestejä. Ymärrän ettei halua olla somessa, mutta wa on kyllä enemmän viestintäkanava. Vastustihan porukka ensialkuun ihan jumalattomasti tekstareitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö... Mistä lähtien netti on ollut ilmainen? Siis whatsi versus sähköposti versus texti?
Onko tärkeämpää formaatti, kun on se niin hienoo ja ajanmukaista whatsitella?
Samalla vaivalla luo sähköpostiryhmän. Samalla vaivalla näpyttelee viestin sähköpostiin kuin whatsiin.Ihme kiukuttelua, ap. Jos henkilö ei ole teille tärkeä, anna olla omissa oloissaan ja whatsitelkaa keskenänne.
Aika moni maksaa netistä kiinteän summan joka kuukausi riippumatta siitä kuinka monta whatsapp-viestiä lähettää. Tekstiviesteissä voi tietty olla joku paketti, mutta muuten jokainen viesti maksaa ja kyllä niille hintaa tulee jos jatkuvasti pitää viestitellä. Jos puhelimessa ei ole ollenkaan nettiä, niin se on tietty eri asia, mutta eihän se olekaan whatsappista käytöstä kieltäytymistä. Sitä vaan ei voi silloin käyttää.
Ööö... Nii-in...? Daa-a?
Ihme harrastetyhmä, jos pitää niin kiihkeästi alvariinsa viestitellä että hlö.koht. konkurssi uhkaa.
Vähän alkaa tuntua, että kyseinen kiukuttelija koettaa livetä koko porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voisikohan nuoriso kertoa miksi whatsapp on nopeampi kuin tekstiviesti?
Tällaista kuullut perusteluna, mutta epäilen teidän olevan vain tyhmiä ja markkinamiesten vietävissä.
Siis tiedätkö edes mikä on whatsapp? Se on ilmainen, voit lähettää kuvia, videoita ja ääniviestejä, ja saat ne tarvittaessa koko ryhmälle kerralla. Miten voit edes verrata tekstiviestiin jotka ovat maksullisia, eikä niissä voi lähettää mitään muuta kuin tekstiä ja sitäkin rajatun merkkimäärän verran!
T. 39v nuorison edustaja
Ps. Apn ongelmaan - se joka vaatii erikoiskohtelua, järjestää itse sitten ne erikoisjärjestelyt vaikka soittamalla kerran viikossa vaihdellen muille saadakseen tiedot. Ei kenenkään tarvitse nähdä vaivaa alkaa erikseen kerätä ko periaatteen henkilölle jotain sähköpostikoostetta kerran viikossa!
Mitä ihmettä höpiset! Kyllä tekstiviestinä voi lähettää kuvia ja videoita! Jopa sähköpostiin viestejä! Tekstiviestiinkin voi valita monta vastaanottajaa. Tosin käytän silti wa:a, mutta töissä välillä tulee lähetettyä tekstiviestejä.
T. Myös 39-vuotias
Mulla ei ole whatsappia edes asennettuna. Mut tavoittaa soittamalla, tekstiviestillä, s-postilla, postilla, skypellä, mesellä ja tapaamalla. Kuulun yhteen toimikuntaan ja yksi ihminen ilmoittaa mulle mesellä asiat, jotka mun täytyy tietää ja joita muut ovat pallotelleet keskenään. Hän ei siis kopio mitään koko keskusteluja vaan ilmoittaa silloin tällöin jotain ilmoitusluontoisia asioita. Erikseen on sitten kokoukset, joihin otan osaa ja joissa tehdään päätökset.
Ymmärrän sen jos ei välttämättä halua liittyä mihinkään someen, varsinkaan näihin instagrammeihin, Facebookiin yms. jossa oikeasti on kaiken maailman päivityksiä jne. ja joutuu syöttämään hyvinkin henkilökohtaisia tietoja, kuka vain voi pyytää kaveriksi jne. Veikkaan että moni on Whatsappin suhteen ennakkoluuloinen ja ei ole ihan kartalla siitä mikä sovellus on kyseessä.
Kyseessähän on pääosin tekstiviestisovellus, paitsi että ei ole rajaa lähettämisessä eikä se maksa rahaa erikseen. Kuvien ja videoiden lähetys sujuu maksutta netin avulla. Lisäksi voit lähettää ääniviestejä, mikäli on pidempää asiaa eikä heti saa puhelimitse kiinni. Nykyään voi soittaa myös whatsappin kautta jolloin ei tule puheluista laskua niin kuin liittymän kautta, mikäli olet WI-Fi yhteydessä. Whatsapp pienentää siis puhelinlaskua aika paljon, jos aikaisemmin on paljon liittymän kautta viestejä lähettänyt ja puheluita puhunut.
Sinuun ei kuitenkaan saa yhteyttä ilman sinun puhelinnumeroa, joten se ei ole sama asia kuin vaikka Facebook (sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että facebook omistaa nykyään whatsappin).
Onko sitten tuo sähköposti muka sama asia, no mielestäni ei ole. Vai onko jonkun mielestä sähköposti ja liittymän kautta laitetut tekstiviestit sama asia? Sähköpostit on virallisempia tapoja käydä keskustelua, jotka kautta harvemmin mitään kiireellistä hoidetaan. Lisäksi ainakaan Gmailin keskustelu ei ole kauhean kätevän näköinen vaan se on sekava. Sähköpostiin tulee paljon muitakin viestejä, kuten mainoksia, laskuja, tilausten vahvistuksia jne. Yksityäiset Moi, missä päin olet?” -viestejä en sinne sekaan edes haluaisi sotkemaan postilaatikkoa, vielä kun sitten sähköpostit on joillakin diipuli.pandana (a) gmail.com :D Viestikeskustelut on selkeät kyllä näissä perusviesteissä eikä ikinä ole epäselvää kuka sen viestin lähettää, ellei tule vieraasta numerosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole whatsappia edes asennettuna. Mut tavoittaa soittamalla, tekstiviestillä, s-postilla, postilla, skypellä, mesellä ja tapaamalla. Kuulun yhteen toimikuntaan ja yksi ihminen ilmoittaa mulle mesellä asiat, jotka mun täytyy tietää ja joita muut ovat pallotelleet keskenään. Hän ei siis kopio mitään koko keskusteluja vaan ilmoittaa silloin tällöin jotain ilmoitusluontoisia asioita. Erikseen on sitten kokoukset, joihin otan osaa ja joissa tehdään päätökset.
Se on ok, mikäli se on sille ok joka sinua infoaa eli teetät ylimääräistä työtä, kun et viitsi edes itse soittaa ja kysyä näistä ilmoitetuista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ok, mikäli se on sille ok joka sinua infoaa eli teetät ylimääräistä työtä, kun et viitsi edes itse soittaa ja kysyä näistä ilmoitetuista asioista.
No jos sun pitää oikein arvostella, niin voin paljastaa, että me kyllä jutellaan mesessä lähes päivittäin ja yleensä ihan muista asioista. Nähdään muutaman kerran kuussa ja puhutaan viikottain myös puhelimessa. Tuskin se nyt kovin suuri uhraus häneltä on :) vaikka mä olenkin näin itsekäs ja paha ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua whatsappeja. Ei voi pakottaa.
Ei voikaan, mutta eipä se joka ei suostu ryhmään, niin valittaa mistään jos jää vailla tietoa..
Vierailija kirjoitti:
Muten korvaat aiheuttamasi vaivan hänelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään, kun ne ilmoitukset tulee ihan muiden mesettelyiden yhteydessä. Ollaan niin kuin kavereita.
No itse olen whatsappia vastaan, vaikka se minulla onkin vielä toistaiseksi. Vastustukseni liittyy facebookin tapaan profiloida käyttäjiään ja vakoilla heidän viestintäänsä ja sijaintiaan, sekä yhteyshenkilöitä. Toki vakoilu on automatisoitua ja sitä käytetään mainostamiseen, mutta myös tietojen myymiseen kolmansille osapuolille. Ajattelin siirtyä käyttämään signalia pysyvästi, vaikkei vielä tällä leveyspiirillä olekaan kovassa käytössä. Arvostan yksityisyyttäni, enkä ole sitä valmis kauppaamaan vain "helpon viestinnän" vuoksi. Pikaviestimiä on muitakin, kunhan ihmiset tajuaisivat sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään, kun ne ilmoitukset tulee ihan muiden mesettelyiden yhteydessä. Ollaan niin kuin kavereita.
Pikemminkin pidät häntä ilmaisena sihteerinäsi. Mutta oma vikansa tietysti, jotkut ihmiset ovat liian kilttejä pitämään puoliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sun pitää oikein arvostella, niin voin paljastaa, että me kyllä jutellaan mesessä lähes päivittäin ja yleensä ihan muista asioista. Nähdään muutaman kerran kuussa ja puhutaan viikottain myös puhelimessa. Tuskin se nyt kovin suuri uhraus häneltä on :) vaikka mä olenkin näin itsekäs ja paha ihminen.
Ei vaan pointti on siinä että sinä et ole valmis ottamaan selvää asioista. Mun mielestä se on nipoa. Mikä siinä whatsapissa on niin kamalaa? Saisit noi monet sovellukset pois kun whatsapissa on noi kaikki ominaisuudet: Videopuhelut, teksi- ja ääniviestit.
Minua juurikin hämmentää tässä se että nämä yksittäiset henkilöt ovat fanaattisia sen whatsappin suhteen etteivät periaatteesta lataa, mutta mese kyllä käy ja Skypet yms joita ei nykyään samalla tavalla edes käytetä enää kun tekniikka kehittyy. Miksi pitää tehdä vaikean kautta?
Vierailija kirjoitti:
No itse olen whatsappia vastaan, vaikka se minulla onkin vielä toistaiseksi. Vastustukseni liittyy facebookin tapaan profiloida käyttäjiään ja vakoilla heidän viestintäänsä ja sijaintiaan, sekä yhteyshenkilöitä. Toki vakoilu on automatisoitua ja sitä käytetään mainostamiseen, mutta myös tietojen myymiseen kolmansille osapuolille. Ajattelin siirtyä käyttämään signalia pysyvästi, vaikkei vielä tällä leveyspiirillä olekaan kovassa käytössä. Arvostan yksityisyyttäni, enkä ole sitä valmis kauppaamaan vain "helpon viestinnän" vuoksi. Pikaviestimiä on muitakin, kunhan ihmiset tajuaisivat sen.
Sinusta kerätään tietoja aina kun käytät internettiä. Jos oikeasti olisit huolissasi, sinulla olisi näppäinpuhelin etkä käyttäisi nettiä missään muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista kuullut perusteluna, mutta epäilen teidän olevan vain tyhmiä ja markkinamiesten vietävissä.
En kuulu nuorisoon, vaan olen kohta viisikymppinen, mutta käytän whatsappia, koska se on minulle ilmainen ja on helppo lähettää viestit ja kuvat koko ryhmälle kerralla. Tekstiviestit maksavat. Tulee ihan hiton kalliiksi yhden änkyrän takia laittaa isolle ryhmälle joka ikisestä asiasta tekstarit.
En kyllä minäkään hankkisi älypuhelinta ihan vain jonkin ryhmän vuoksi, mutta tällä henkilöllä kuulostaa puhelin ja sovelluskin jo olevan.
Vierailija kirjoitti:
On se nopeampi käyttää ja lähettää, mutta myös täysin ilmainen. Tekstiviestithän ovat maksullisia ja rajoitettuja merkkimäärältään, ja kulkevat silloin kun puhelinverkossa on vapaata kapasiteettia. Niiden reaaliaikaisuus on näennäistä.
Whatsappkin jumittaa välillä, jos verkossa on ongelmia, mutta yleensä viesti on vastaanottajalla alle sekunnissa lähettämisestä.
Whatsappiin voi lisätä liitetiedoston, sen kautta voi puhua maksuttoman videopuhelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan pointti on siinä että sinä et ole valmis ottamaan selvää asioista. Mun mielestä se on nipoa. Mikä siinä whatsapissa on niin kamalaa? Saisit noi monet sovellukset pois kun whatsapissa on noi kaikki ominaisuudet: Videopuhelut, teksi- ja ääniviestit.
Minua juurikin hämmentää tässä se että nämä yksittäiset henkilöt ovat fanaattisia sen whatsappin suhteen etteivät periaatteesta lataa, mutta mese kyllä käy ja Skypet yms joita ei nykyään samalla tavalla edes käytetä enää kun tekniikka kehittyy. Miksi pitää tehdä vaikean kautta?
Miehelläni on tämä appsi ja puhelin piipittää koko ajan. Se rasittaa minuakin, kun ollaan yhdessä kotona. Haluan itse päättää miten ja milloin olen tavoitettavissa. Meseä, skypeä, s-postia käytän tietokoneella, en kännykällä. Mulla kännykätkin lähes koko ajan äänettömällä. Nykyihmisten ongelma on se, että koko ajan pitää olla tavoitettavissa. Ihmisen aivot eivät ole sopeutuneet yhdessä sukupolvessa tällaisiin kokoaikaisiin häiriötekijöihin kuin jatkuva saavutettavuus ja turhan tiedon tulva. Loppupelissä ainut asia, joka mun oikeasti pitää tietää, on se, että onko mun perheeni elossa ja jos jotain tapahtuu, niin silloin on jo liian myöhäistä. Karsikaa elämästänne asioita ja huomaatte olevanne rauhallisempia ja tyytyväisempiä.
Kyllä mulla ainakin menee sähköpostin näpyttelyyn pidempään. Ja useamman vaiheen vaatii ennen kuin voi painaa lähetä-nappia. WhatsApp on nopeaa viestintää. Ja mulla ainakin nykyään niitä tulee käytettyä aivan eri tarkoituksiin. Spostilla virallisemmat ja muotoillummat jutut, WhatsApp arkiseen yhteydenpitoon ja sopimiseen.