Olen akateeminen nainen ja ajatellut hakea keväällä opiskelemaan hoitoalaa
Olen todella kyllästynyt työttömyyteen/pätkätöihin. Jatkuva epävarmuus tulevasta.
Muutama tuttava lukioajoilta lähti sitten lukion jälkeen ammattikorkeaan opiskelemaan hoitoalaa. Kaikki he ovat olleet alan töissä jo kauan ja kaikilla vakipaikka, perhettä jne. Ei huolta työttömyydestä ja pystyy elämään ja suunnitella elämäänsä.
Työ olisi myös merkityksellistä ja ihmiset tekisivät jokaisesta päivästä erilaisen. Mielenkiinto pysyisi yllä ja sosiaalista kanssakäymistä olisi paljon.
Olen todella ajatellut kevään haussa hakeutua hoitoalalle. Ehkä se olisi sitten ihan se sairaanhoitaja, koska kyseinen tutkinto avaa niin paljon mahdollisuuksia enkä vielä tarkalleen tiedä, että missä hommissa haluaisin työskennellä.
Onko täällä muita akateemisia jotka vaihtaneet alaa? Olen ymmärtänyt ettei olisi mitenkään harvinaista..?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli aineenopettajana muutaman vuoden ja kypsyi täysin valmistelemaan illat seuraavia tunteja (tunnollisuus, se kirous). Valmistui taannoin terkkariksi ja sai heti vakipaikan. Eikä ole katunut.
Th:n työ on tosi tärkeetä, koska hyvällä ennaltaehkäisyllä vähennetään huomattavasti sairaanhoidon tarvetta.
Kyllä sairaanhoitajan koulutus antaa paljon työmahdollisuuksia. Itse hakeutuisin ehdottomasti alalle, jos luonteeni sopisi siihen hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sairaanhoitajan koulutus antaa paljon työmahdollisuuksia. Itse hakeutuisin ehdottomasti alalle, jos luonteeni sopisi siihen hommaan.
Olen samaa mieltä. Tosi laajat työmahdollisuudet, kansainvälinen tutkinto, yleisesti kuitenkin arvostettu ammatti, hyvä työllisyys nyt ja tulevaisuudessa, palkka normaali suomalaisen keskipalkka ja ulkomailla on jopa oikeasti hyvä palkka. Mielenkiintoisia työympäristöjä, paljon uusia ihmisiä.
Kyllä minäkin hakisin jos vain sopisin alalle, mutta kun en sovi. Todellakin kannattaa hakea jos kokee sopivansa!
Nämä kriteerit olisi hyvä täyttyä, mikäli aikoo hoitoalalle, fyssariksi yms tai lääkäriksi:
- normaalipaino (ylipaino syö tosi paljon uskottavuutta)
- tupakoimattomuus (tupakointi vie tosi paljon uskottavuutta)
- yleisesti perusterveelliset elämäntavat
- positiivinen ja iloinen elämän asenne!
- sopiva sosiaalisuus helpottaa työskentelyä huomattavasti
- empaattisuus on tärkeä piirre, mutta liian herkkä taas ei pidä todellakaan olla -> ei pärjää
- tarkkuus on todella tärkeää, pilkkuvirhekin voi olla kohtalokas joissain hommissa... Tarkkuutta, tarkkuutta vaaditaan!!
- huumorintaju on tosi tärkeää! Jos et ole huumorintajuinen, et pärjää terveydenhuoltoalalla.. siellä nimittäin on todella rajua huumoria ja se jos mikä auttaa jaksamaan
- työ täytyy ottaa työnä.. jos olet sellainen joka jää murehtimaan ihmiskohtaloita.. et pärjää alalla.. kun lähdet töistä, unohdat työasiat työpaikalle etkä märehdi niitä vapaa-ajallasi. Jos tämä ei onnistu, voi työ.käydä liian raskaaksi
Vierailija kirjoitti:
Nämä kriteerit olisi hyvä täyttyä, mikäli aikoo hoitoalalle, fyssariksi yms tai lääkäriksi:
Entä, jos ei löydy, mutta sanotaan, että on pakko uudelleenkouluttautua hoitoalalle, koska muilta aloilta ei vanhempana saa töitä? Pitääkö sitten vain jäädä työttömäksi pelkästään siksi, että ei täytä kriteereitäsi?
On paljon paikkoja joissa ei ole perushoitoa ollenkaan. Ja lisäksi alalla on yllättävän paljon myös miehiä.