Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntyisikö keskustelua meditoinnista

Vierailija
25.11.2018 |

Harrastaako joku, miten, miksi on aloittanut ja onko positiivisia vaikutuksia.

Itse olen yritellyt noin vuoden ajan. Pontimena oli lähinnä se, että tuntui, että pää ja kroppa olivat alituiseen jonkinlaisessa ylivireyden tilassa. Sydän hakkasi ja hikeä pukkasi, ja ajatukset kiisivät asiasta toiseen tuhatta ja sataa. Tuntui täysin mahdottomalta rauhoittua.

Nyt olen harjoittanut meditaatiota noin vuoden ajan. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että istun tuolissa viisitoista, parikymmentä minuuttia ja koetan antaa mieleni rauhoittua. Alkuun tuntui, ettei millään olisi malttanut istua paikallaan ja mieli suunnitteli jo seuraavaa asiaa. Mutta vähitellen sekin on helpottunut. Olen pyrkinyt ajattelemaan, että paikallaan istumisen hetki on aivan yhtä tärkeä kuin vaikkapa odottava siivoaminen.

Istunto etenee minun kohdallani niin, että ajattelen ensin päällimmäisenä olevat asiat pois, minkä jälkeen koetan tyhjentää mieleni kaikista ajatuksista ja olla vain hiljaa ja keskittyä juuri siihen hetkeen. Yritän myös karistaa kaiken suorituspaineen meditoinnista; sitä ei arvioida onnistumisen tai epäonnistumisen asteikolla kuten monia muita asioita.

Tulokset sitten: dramaattiset! Huomaan, että olen esimerkiksi työssä ja muutoinkin ihmisten kanssa ollessani huomatavasti rauhallisempi kuin ennen. Esimerkiksi työssä oli koko ajan työkiireet ja ajatukset laukkasivat jo kauppa-asioissa ja kotiasioissa. Nyt tuntuu siltä, että olen enemmän läsnä juuri käsillä olevassa hetkessä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kristillistä meditaatiota mieluummin kuin itämaisista uskonnoista lähtenyttä.

Vierailija
2/8 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa sitkeästi jaksanut, hienoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin seurakunnan hiljaisuuden retriitissä ja siellä oli kristillistä meditaatiota. Suosittelen myös sitä ja hiljaisuuden retriittiäkin! Seurakunnan kautta se on edullista ja miten ihanaa onkaan päästä rauhoittumaan valmiiden ruokien äärelle!

Vierailija
4/8 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, menen metsään.

siellä mieli rauhoittuu.

Vierailija
5/8 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48 vuotias mies. Ja olen meditoinut nyt myös vuoden verran. On auttanut paljon. Meditoin puoli tuntia päivässä. Alkuun oli vaikeaa saada ajatukset hiljenemään. Mutta nyt ei ole sitä ongelmaa. Suosittelen.

Vierailija
6/8 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, menen metsään.

siellä mieli rauhoittuu.

Minäkin

Vierailija
7/8 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää

Vierailija
8/8 |
25.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitajalta lisäkommentti:

Minulla  meditaatioon ei liity sen paremmin itämaisia kuin muitakaan näkökulmia enkä niitä  tunne. Omalla kohdallani meditaatiota voisi ehkä kuvata myös sanalla rauhoittuminen. Se poikkeaa rentoutusharjoituksista ehkä siinä, että olotilaan sisältyy kuitenkin jonkinlainen valppaus, ehkä hieman vaikea selittää. Ainakaan en pyri rentoutumaan niin, että jopa nukahtaisin.

Ja joskus, kun tuntuu, että ajatuksia ei saa alkuun rauhoittumaan, pyrin kääntämään ajatukseni positiivisiin, yksinkertaisiin asioihin, saatan toistaa mielessäni postitiivisia sanoja, kuten rakkaus jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme