Aina hämmästelen kun mitään en saa koskaan palkasta säästöön, mutta oikeasti
se ei ole mikään ihme, tässäkin kuussa olen laittanut 60 euroa kotiintilattuun PIZZAAN. Lisäksi olen ostanut kolmellakympillä take away juomia ja aamiaisia, pistänyt liian monena työpäivänä kympin lounaaseen, hankkinut viidennet juoksukengät kaappiin vaikka käyn vain sunnuntaikävelyillä, ja ostanut kertalippuja julkiseen koska en ole jaksanut ostaa halvempaa sarjalippua. Ihan typeriä valintoja suurin osa, joista aiheutuu taas se tilanne, että palkkapäivän tullessa tilillä on tyyliin parikymppiä.
Tarvitsisin jonkun taloudellisen intervention.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Mä saan palkkaa pari tonnia nettona ja ihan mielelläni laitan muutaman kympin kuussa pizzaan tai ulkona syömiseen. Se tuo mulle hyvän mielen enkä näe sitä järjesttömänä tuhlaamisena todellakaan. Muuten menoni ovat pienet ja aina jää muutama satanen säästöön, viime kuussa jäi jopa tonni kun ei ollut isompia menoja itsellä tai lapsilla.
Höpö höpö. Nettotulot pari tonnia, useampi lapsi ja silti jäänyt satasia säästöön ja jopa tonni... Mitä iloa saat tästä trollailusta? Vai oletko miehen siivellä tai perinnön/ lottovoiton saanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat rahaa säästöön kun otat nollalinjan noitten hakuruokien, työpaikkalounaiden ja kaiken muun turhan kanssa.
Yhden ihmisen taloudessa työpaikkalounas silloin tällöin ei paljon tunnu, kun miettii mitä se sisältää ja mitä maksaa versus einekset. Terveellinen ateria kerran päivässä, eikä kotona tarvitse välttämättä kokata. Monista paikoista saa myös ostaa ruokaa mukaan.
Miksi ihmeessä sä vertaat tuota EINEKSIIN? Ihan samalla tavalla se yhden hengen talous voi tehdä itse ruokaa alusta asti kuin perheellinen eikä mene samaa summaa kuin työpaikkalounaaseen. Eikä kotonakaan tarvitse joka päivä kokata kun vähän miettii mitä kokkaa ja millaisia määriä. Mulla on pakastimessa annoksina eri ruoka joka päivälle joten riittää kun arvon arkiaamuna sieltä jonkun purkin sulamaan. Jos on olo että tänään kokkaan, niin kokkaan mutta pakollista jokapäiväistä touhua se ei ole. Kun kokkaan, teen helposti kahta tai kolmea lajia kerrallaan samalla vaivalla.
Siksi että kaikki eivät kokkaa. Juuri tuollaiset heräteostajat nappaavat hyllystä sen valmisaterian, salaatin ja suklaan. Etenkin jos asuvat yksin.
Työpaikkalounas on enemmän oikeaa ruokaa ja halpaa sellaista, kun vertaa että se sisältää myös kahvin, leivän ja jälkiruuan.
Mä kokkaan kyllä itse aina - ei tulisi mieleenkään tuhlata jotain 8-10 euroa PÄIVÄSSÄ työpaikkalounaaseen! Yhden päivän lounaan hinnalla saan tehtyä hyvää ja terveellistä ruokaa itselleni useammaksi päiväksi - pakkaseen vain, ja sieltä sitten nappaa aamulla mukaansa. Jälkkäriä en syö läheskään aina, ja silloin jos syön, se on jokin jogurtti. En kaipaa suklaapullia.
Jos saisin lounareita eli en maksaisi lounasta itse, niin sitten varmaan kävisin. Kerran olin parin kuukauden keikkatyössä, johon kuuluivat lounarit, ja se oli kyllä mukavaa. Mutta omasta kukkarosta maksettuna ei kiitos.
Terveisin kokkaava ja leipova yksineläjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan palkkaa pari tonnia nettona ja ihan mielelläni laitan muutaman kympin kuussa pizzaan tai ulkona syömiseen. Se tuo mulle hyvän mielen enkä näe sitä järjesttömänä tuhlaamisena todellakaan. Muuten menoni ovat pienet ja aina jää muutama satanen säästöön, viime kuussa jäi jopa tonni kun ei ollut isompia menoja itsellä tai lapsilla.
Höpö höpö. Nettotulot pari tonnia, useampi lapsi ja silti jäänyt satasia säästöön ja jopa tonni... Mitä iloa saat tästä trollailusta? Vai oletko miehen siivellä tai perinnön/ lottovoiton saanut?
Sori en ole trolli. Ja tuo oli varmaan eka kerta kun sain tonnin säästöön, normaalisti saan ehkä 500. Asumiskulut on pienet (mun osuus 350), lapset 2 kpl alakoulussa joten ei päivähoitomaksuja. Ja toki mieskin kuuluu perheeseen.
Olen vaan aina tottunut elämään säästäväisesti, ei siinä sen ihmeempää ole. Ihmisillä on oikeasti todella erilaisia kulutustottumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori en ole trolli. Ja tuo oli varmaan eka kerta kun sain tonnin säästöön, normaalisti saan ehkä 500. Asumiskulut on pienet (mun osuus 350), lapset 2 kpl alakoulussa joten ei päivähoitomaksuja. Ja toki mieskin kuuluu perheeseen.
Olen vaan aina tottunut elämään säästäväisesti, ei siinä sen ihmeempää ole. Ihmisillä on oikeasti todella erilaisia kulutustottumuksia.
Kun on kaksi tienaavaa aikuista ja asumis/terveyskulut pienet, tämä on mahdollista. Useimmilla ei näin onnekkaasti ole.
2300e /kk käteen ja mitään ei jää sivuun. kotona 3 teiniä ja mies jolla snadisti mua pienemmät tulot. vuokraan palaa 1100 / kk joten ei tossa paljon säästellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teitä on kaksi jakamassa taloutta, niin ei ole mikään ihme saada jonkin verran joskus rahaa säästöön. Tuli vain tekstiäsi luettua mielikuva, että kahdella tonnilla elätetään pari lasta ja laitetaan kevyesti säästöön tonni. Ei pitäisi luoda vääriä mielikuvia, ihmiset eivät ole ajatustenlukijoita.
Vierailija kirjoitti:
Havaitsin että pakollisia laskuja on usein alle 200 e. Säästämisen ongelma on, ottaa liian ison tavoitteen.
Pitkäjänteinen ajattelu, ei heti tuhlata kun on rahaa.
Kellä normaalilla ihmisellä on pakollisia laskuja usein alle 200 euroa? Ei tässä maailmassa.
Säästötili tai indeksirahasto johon automaattisesti menee 100€ kuukausittain niin et kerkeä tuhlaamaan 👍